hallo dames, Ik ga oppassen op de baby van mijn schoonzus. Nu heb ik gehoord dat mijn schoonzus hier ook een belasting voordeel van kan krijgen zodat ze mij kan betalen. Wie heeft hier verstand van en kan mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat. Mijn schoonzus heeft dit zelf aangeboden omdat ze me graag hier voor wil betalen zodat we er allebei voordeel aan hebben. Hopelijk komt mijn vraag duidelijk over. Alvast bedankt
Je kan idd een bijdrage krijgen voor oppas via de belastingdienst maar dan moet je wel ingeschreven staan bij een gastouderbureau. Dan moet je bepaalde opleidingen gevolgd hebben en bepaalde diploma's hebben en wordt je gastouder. De ouders van het kindje worden dan vraagouder. Die krijgen de bijdrage van de belastingdienst en daarmee betalen ze de gastouderbureau en moeten nog een eigen bijdrage ook betalen. (de belastingdienst vergoed tot 2/3 of 3/4 -weet het niet meer helemaal zeker- afhankelijk van de inkomen van de vraagouder. De gastouderbureau betaalt dan de gastouder (jou dus) Let wel op: als je dit doet, dan worden er van jou vergoeding (het wordt dus niet gezien als inkomen, maar een vergoeding) geen belastingen afgetrokken. Wel krijg je een aanslag op het einde van het jaar (of begin van het volgend jaar) waarmee je dus alsnog de belastingen over die vergoedingen moet betalen. Als je dus voor maar 1 gastkindje zorgt, moet je zoveel terug betalen aan de belastingdienst, dat het helemaal niet rendabel is. Als je meer gastkindjes heb, dan kan je uiteindelijk wel wat aan over houden. (dit heb ik nml met mijn moeder gehad. Zij was gastouder voor onze zoon, en moest zoveel teug betalen dat ze eigenlijk niets aan over heeft gehouden terwijl ik toch ook gewoon mijn eigen bijdrage heb moeten betalen. Uiteindelijk hadden we het beter zwart kunnen doen) Dit is trouwens ook vaak de reden waarom gastgezinnen zooooooooo veel kinderen hebben
Dit is deels waar maar als je onder een bepaalde grens blijft hoef je geen belasting te betalen. Dit heb ik dus ook gehad toen ik nog gastouder was. Mss kun je bij Viaviela informeren. Zij zijn ook een gastouderbureau maar een stuk goedkoper (qua bemiddeling e.d.) dan de meeste bureau's. Ik heb goede ervaring met ze.
bedankt voor jullie reacties. Zal even kijken op die sites van gastouders. Ik persoonlijk wil er geen geld voor en als het een rompslomp aan papieren word helemaal niet. We wonen een uur bij elkaar vandaan maar 1x in de week werkt ze in onze woonplaats en vind het dan fijn en leuk als we oppassen zodat we een goede band met het kindje krijgen. Dus zoals het nu lijkt ga ik gewoon voor niks oppassen. En krijg er hopelijk veel liefde en knuffels van de baby voor terug,haha. En dat is onbetaalbaar.