Heeft iemand hier ervaring met hoe een compostvat werkt? Toen we ons huis kochten stond er nog een compostvat in de tuin. Nu lijkt het me wel handig om die te gaan gebruiken, we hebben altijd wel compost nodig voor de tuin en ze gaan hier toch diftar (betalen voor hoeveelheid afval) invoeren dus heeft het zin om ons afval te verminderen. Maar ik weet niet hoe zo'n vat werkt. Wel vroeger met een composthoop gewerkt, maar die moet je steeds omwerken. Dat kan toch niet met een compostvat? Hoe moet je dat luchtig houden dan? En moet hij eerst helemaal vol en dan het hele vat laten composteren of kun je er tussentijds wat uithalen? Ik weet dus wel wat je allemaal wel of niet in een vat mag gooien, alleen weet ik niet hoe je er mee moet werken. Kan iemand me helpen? Zoals je ziet, veel vragen
Mijn ouders hadden er een en gooiden er gewoon vanalles in (wat er in mag) en dan composteerd het vanzelf wel. Het vat stond altijd dicht van onder. Op een gegeven moment kon je dan aan de onderkant uit het luikje kant en klare compost halen. Volgens mij kan je wel een of ander goedje een laagje er tussen strooien wat de compostering bevorderd maar wat dat ook al weer exact was. Wij hebben trouwens een bladkorf/compost hoop en woelen hem nooit om maar hij slinkt wel super
je mag er eigenlijk alles in gooien wat in je gftbak ook mag. mijn ouders gooieden er ook koffie in (toen nog zon ouderwts apparaat) groente, fruit, ook eierschillen, maar die verteren niet zo snel. gras, blad, al verteren bladeren niet zo snel, takken trouwens ook niet, dus die gingen gewoon in de groene bak het verteerd allemaal vanzelf, bak gewoon gesloten houden van onder, de zon en natuur(beestjes) doen de rest. wel kan je er afentoe compost versneller door heen doen gewoon te koop bij tuincentrum of bouwmarkten. hier wil ik ook zon bak aangezien we altijd veel gras hebben en anders de groene bak altijd vol zit hihihi oja als je konijnen of andere knaagdieren hebt, stro en hooi kan er ook in, zaagsel ook wel maar verteerd ook were langzaam
Wil al jaren zo'n bak! Hier op de camping ook nu...ENORME lap gras en bladeren te over (naast n bos). Maar wat zijn die dingen duur! Dus als iemand er een over heeft....
wij hadden een composthoop maar zijn ermee gestopt vanwege de enorme stank. als je ergens een lapje grond hebt voor te verbouwen dan is het leuk. maar aan huis vonden wij het net iets teveel van het goede. de buren worden er ook niet blij van.
wij hebben ook een compost bak; kippen!! Die kan je al je groente, fruit en dergelijke geven! en de buren maken er ook dankbaar gebruik van. Nu heb ik alleen nog 1 keer per maand het zaagsel van hun hok wat ik in de groene bak moet gooien.
LOL Sahi! Wij hadden kippen bij ons vorige huis, echt gezellige dieren en je kunt er inderdaad alles aan kwijt. En lekkere verse etjes! Totdat een buurman ging eikelen dat de kippen te veel lawaai maakten. Nou vraag ik je we hadden niet eens een haan! Ik denk dat ik eerst een hakselaar ga kopen voor het tuinaval en het dan gewoon ga proberen met het compostvat. Bedankt zover voor de tips!
een compost hoop hoeft niet te stinken. als je een compast bak/ton heb die is afgesloten dus dan ruik je niks. wij hebben zowel een dichteton/bak gehad en een openbak.