Hallo Ik vroeg mij af of er ook dames zijn die zelf zeep maken. en wil ook wel een paar zeep creaties zien Wie o Wie???
Hi Noukie89, Zoals Nynke al zei maak ik inderdaad zelf zeep. Door omstandigheden (geboorte zoontje en 2 verhuizingen - één binnen Engeland en één van Engeland naar Frankrijk) heeft het een tijdje op een laag pitje gestaan, maar ik ben er een paar maanden geleden weer aan begonnen. Ik heb een tijdje geleden een foto van één van mijn creaties geplaatst (zie onder nogmaals), ik heb nog wel wat méér oude fotos ergens, heb recent geen foto's gemaakt. Maak je zelf ook zeep? Zo ja, ben ik altijd benieuwd naar foto's!
Die betreffende zeep rook (hij is inmiddels op) naar groene appel en zwarte bes. Je kunt tegenwoordig echt de meest uitlopende en lekkere geurtjes kopen voor zeep. Qua kleuren is het altijd weer een momentopname. soms lukt het heel goed (zoals die op de foto) soms wat minder. Het mooie van zelfgemaakte zeep is wel dat het heel zacht op je huid is. Dus ook de visuele 'misbaksels' zijn heel goed te gebruiken...
ja geweldig ik koop weleens zelfgemaakte zeep bij iemand, meteen voor ons zelf 1 en als cadeau is het ook erg leuk!
Zonder kunstmatige geurstoffen is heel makkelijk: die kun je makkelijk achterwege laten (niet nodig voor je zeep en alléén wenselijk als je een geurtje wilt (zónder ruikt je zeep naar 'zeep', wat ook heel aangenaam is). Zonder NaOH is wat lastiger: dan heb je nl. in het geval van 'echte' zeep alléén nog de optie 'KOH' (potassium- of kalium hydroxide), wat veel minder wijds gebruikt wordt, en voor zover ik weet voornamelijk voor vloeibare zeep, en waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb. Het is wel de moeite waard om te vermelden dat na het verzepingsproces er in principe geen sporen van de natriumhydroxide overblijven, dus waarom wil je een recept zónder? Ik persoonlijk gebruik slechts natriumhydroxide maar ben graag bereid mee te denken voor alternatieve recepten.
Geweldig die zeepjes! Ik vind het ook heeeeerlijk. In Grienkenland ook ooit een zeepje gekocht wat zelf gemaakt was van echt een griekse plant o.i.d En hier in de stad zat ook een winkeltje met allemaal van die stukjes zeep. Daar kon je ook zelf bepalen hoe zo'n groot stuk jou wou etc. Ook hadden ze alle bedenkbare geurtjes zeep. Alleen hij zit er jammer genoeg niet meer.
Mmm, omdat het een chemische bijtende stof is waarvan ik dan denk dat die belastend is voor mij als mens en voor het milieu. Maar ik weet dat dus niet zeker, want ik ben geen alchemist. Ik heb ooit wel zo'n flesje gootsteenontstopper in huis gehad en daar stond zo'n oranje kruis op. Ik houd van natuurlijk en biologisch, dat weet je, en koop graag dito zeep. Maar helemaal natuurlijke zeep kost een godsvermogen! Vandaar dus dat ik wel graag zelf zeep zou willen maken! Momenteel ontbreekt het me eigenlijk aan tijd, maar ik houd je aanbod in gedachten!
Hallo papaver. Ik wil graag zelf zeep maken omdat ik een gevoelige huid heb. Bij het minste geringste krijg ik exceem bijvoorbeeld als ik palmolive gebruik of deodorant van 8x4 dan weet ik dat binnen 2 dagen mijn lichaam hier en daar exceem plekken heeft. Ik wil gebruik maken van gietzeep die sls vrij is en zelf geen producten zoals alcohol gebruiken( ik gebruik wel alcohol voordat ik de gietzeep in de mal giet. maar dan wil ik gebruik maken van alcohol basis van 70% i.p.v 100%) Nu ben ik eigenlijk opzoek naar producten die wel huidvriendelijk zijn Zoals geur en kleur stoffen
Hoi! Ik heb zelf geen ervaring met gietzeep, dus kan je daar niet heel veel verder mee helpen. Aangezien het natuurlijk nog altijd een commercieel vervaardigd produkt is weet ik niet of het beter of slechter voor je huid is, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Je kunt er wel superleuke dingen mee maken. De alcohol wordt voorzover ik weet alleen gebruikt om verschillende lagen aan elkaar te binden, en maar in heel beperkte mate. Qua huidvriendelijke geur- en kleurstoffen: Ik koop mijn spullen altijd bij Sensory Perfection Als je Engels het toelaat kun je haar misschien eens benaderen. Ik weet uit ervaring dat ze heel erg vriendelijk en behulpzaam is. Voor Nederlandse sites kun je bijvoorbeeld bij De Hekserij terecht. Verder heb ik deze link al eens genoemd, maar voor zeep- en cosmetica maken in het algemeen is dit een leuke site: Alles over zelf zeep maken Veel succes!
NaOH is inderdaad bloedlink spul, daar heb je helemaal gelijk in. Echter is het voor het maken van zeep een noodzakelijk ingredient (ook in natuurlijke zeep: helemaal 'natuurlijke' zeep bestaat dus niet). Tijdens het verzepingsproces worden de gebruikte oliën, vetten en NaOH omgezet in zeep en glycerine. Na afloop van dit proces is er van de oorspronkelijke ingrediënten dus niets meer over. Om er zeker van te zijn dat alle NaOH helemaal verzeept wordt is het heel belangrijk de juiste hoeveelheden te berekenen (elke vetsoort heeft een verschillende hoeveelheid NaOH nodig om te verzepen). Daarnaast is het gebruikelijk (bij mij in ieder geval ) om nog eens 5% extra olie te gebruiken, voor de zekerheid. En geloof me: dit levert een zeep op die perfect is voor je huid, en het milieu. Zónder toevoeging van rommel. Ik maak overigens regelmatig zeep met bijenwas en honing. Als je eens tijd hebt kan ik het je aanraden!
Ik heb dit topic doorgelezen. @papaver: die zeep van de foto is super mooi. Inderdaad zou ik het graag willen ruiken. Wat een leuke hobby lijkt me dat, zeepmaken. Ik ga even googlen of er meer informatie te vinden is. Het lijkt me super gaaf om te kunnen.