Noem t maar vooroordelen maar als iemand zegt dat die volledig biologisch leeft heb ik wel altijd zo'n beeld van iemand zoals bij die ene link.
Dat klopt, want die zijn allemaal gemaakt tijdens 'I'm a Celebrity get me out of here', waarbij ze dus een paar weken in de jungle zat zonder make up in de buurt en voornamelijk maden en kangaroetestikels te eten. Dan zou ik er ook niet zo florissant uitzien En de rioolpers in de UK plaatst nou eenmaal liever dat soort foto's... Maar goed, om on topic te blijven: Als ze nou mijn zeep zou gebruiken zou ze er vast een stuk beter uitzien...
als ik zo 50 moet zijn dan schiet mij maar af hoor pffff zelf zeep maken lijkt mij opzich wel leuk maar meer vanwege de vormpjes niet vanwege de zeep ofzo.
Maar goed, als we deze logica volgen geldt andersom natuurlijk ook dat als we maar genoeg roken, drinken en vette troep eten, we er uit gaan zien als Nigella Lawson. Geloof me: ik probeer het al járen, en het werkt gewoon écht niet!
Dan ben je niet goed voorgelicht, want dat is niet zo. Een aantal BDIH-gecertificeerde merken die zeepblokken maken, gebruiken beide niet! Ik denk alleen dat ons dat niet gaat lukken. Ik denk dat ik het voorlopig maar houd bij het verzinnen en bereiden van eetbare gerechten en ze op te pennen in een boek, daar ben ik al druk zat mee! Leuk dat je ons even een inkijk hebt gegeven in je zeepmakerij! Ziet er mooi uit. Misschien winkeltje beginnen?
Maar dan zou ik graag de ingredienten van die bepaalde zepen willen zien, als je het niet teveel moeite vindt. Want zelfs 'oerzeep' (ook bekend als savon d'Alep en wijds gezien als écht 100% natuurlijk) bevat 'sodaloog'. En wat denk je dat dát inhoudt? OK, de caustic soda die wij gebruiken om de gootsteen te ontstoppen is op een andere manier vervaardigd dan de houtas loog waar de 'oerzepen' mee gemaakt zijn. Maar met beide substanties kun je verf afbladderen/je huid ernstig verbranden etc etc. en verschilt m.i. niet zo heel veel van elkaar. Leuk trouwens dat je mijn zeepjes mooi vindt. Een winkeltje zal ik niet beginnen aangezien het verkopen van cosmetische produkten niet toegestaan is tenzij je gecertificeerd bent. Dat ben ik niet, en is ook niet nodig. Ik maak mijn zeep als hobby voor eigen gebruik, en de rest geef ik weg aan familie/vrienden en collega's.
Sodaloog is gewoon vloeibare natriumhydroxide. Hier eentje: Ingredients (INCI): Sodium Palmate, Sodium Cocoate, Water (Aqua), Sodium Olivate, Glycerin, Fragrance (Parfum)*, Limonene*, Linalool*, Citronellol*, Geraniol*, Calendula Officinalis Flower Extract, Chamomilla Recutita (Matricaria) Extract, Iris Germanica Root Extract, Viola Tricolor Extract, Oryza Sativa (Rice) Extract, Malt Extract, Sodium Chloride. * from natural essential oils Ik zie het niet, jij?
Nou jullie hebben mij in ieder geval mijn interesse gewekt. En me zojuist ingeschreven voor een workshop ambachtelijk zeep maken. En een starterpakketje glycerine zeepgiet benodigdheden besteld om zo eens te proberen.
@zogelukkig maar Sodium Chloride is toch ook niet helemaal gezond? Of ben ik in de war met wat anders
Nou sorry tis gewoon een vraag Staat ook niet voor niks onder of ik ben in de war met wat anders Blijkbaar dus t laatste.
Kijk, en daar doe ik het voor! Ik wens je alvast heel veel plezier met de workshop Als je het half zo leuk vindt als ik komt het vast helemaal goed!
maar via MP kan toch wel? daar zie je wel meer van die zeepjes voorbij komen. Ja ik zou dan ook zeker geinteresseerd zijn in jouw zeepjes
Maar dit is dus waar e.e.a. handig verdoezeld wordt. Fabricanten van zeep hebben namelijk 2 opties: 1. Alle ingredienten bij naam noemen (dus Olijfolie, kokosolie, NaOH etc) of: 2. Alle verzeepte ingredienten noemen. Op deze manier hoeft de NaOH niet genoemd te worden, maar moet de olie op bovenstaande manier genoemd worden, omdat daaruit blijkt dat het verzeept is met NaoH. Geloof me: jouw bovenstaande ingredientenlijst is niet 100% puur natuur. Ik kom soms misschien niet zo heel snugger over, maar ik heb best een hoop verstand van zeep. Er wordt een heleboel 'sterrenstof' verkocht in de cosmetische industrie, en dit is geen uitzondering...