wie man/vriend van een andere afkomst

Discussie in 'De lounge' gestart door Yasmintje, 25 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Oh ja, mijn sm had er in eerste instantie best veel moeite mee dat haar zoon "met een Hollandse" thuiskwam. Hij is opgegroeid in een nogal (goh, hoe zeg je dat netjes) nationalistisch fanatiek gezin. Lees: Hollanders, die komen hier alleen maar profiteren.

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Wat betreft het gedrag van je sm, herken ik wel in mijn ex sm :) Die was ook zo. En als ze boos is valt er ook niet mee te praten. Heel erg koppig ook.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hahaha, ik herken het heel erg meiden. Ik kom van moeders kant uit een Indische familie. Achterbaks of schijnheilig valt nog wel mee hier denk ik maar mijn man noemt bepaalde dingen wel typisch 'indische acties' hij zegt dat ik er zelf ondertussen ook wel steeds meer krijg. Iets op de man af aan hem vragen doe ik bijv nooit, volgens hem moet het altijd op een sneaky omweg haha.

4. PreciousKids

PreciousKids Niet meer actief

Onze kindjes zijn ook halfbloedjes. Ik (NL) ben getrouwd met een super lieve moslim.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn man komt uit Tunesië, is niet echt hier opgevoed (toen hij 15 was is hij naar Nederland gekomen). Ik merk niet echt veel qua cultuurverschillen maar dat komt meer door ons geloof. We hechten waarde aan ons geloof en niet cultuur, veel culture zaken zijn in tegenstrijd met ons geloof en zo ook dus zijn cultuur. Wel voeden wij 2-talig op maar daar ben ik alleen maar blij mee.

6. knap

knap Niet meer actief

Dit is bij de Hindoestaanse cultuur ook.

Nu sla ik wel soms eten af als ik echt vol zit haha. En soms voel ik me bezwaard! Speciaal altijd voor je gasten koken al ben je duidelijk dood moe of ziek. Hier als mijn schoonfamilie komt dan bel ik ze op en dan nemen hun eten mee. Kan echt niet Hindoestaan.s koken en lat ook niet haha.

En tante.s ooms neven nichten praat me er niet van haha. Lat/vriend komt idd ook echt een uit een super grote familie dat valt niet te ontkennen als je bedenkt dat hij zelf al 7 broers en 4 zussen heeft en bijna alle neven en nichten al getrouwd zijn plus kinderen. Ben al jaren OMA... Was al oma voor dat ik moeder was haha.:D

7. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik ben nederlands, mijn man is marokkaans. Tussen ons merken we eigenlijk vrij weinig van de cultuurverschillen, maar dat komt misschien ook omdat ik ook moslim ben en we ons geloof voorop zetten.

Zijn familie is arabisch en best 'vrij' voor marokkaanse begrippen. En niemand is met een marokkaans getrouwd daar :D Maar toch blijven er wel echt marokkaanse dingetjes waar ik me wel eens kan irriteren, maar dat is dan vooral bij mijn schoonfamilie en niet echt bij mijn man. Een beetje de schijn ophouden en dingen niet direct zeggen.. of een afspraak maken. Als zij zeggen kom je morgen dit of dat doen? dan neem ik dat ook serieus.. en dan ben ik er ook. Maar bij hun is afspraak lang niet altijd afspraak, en hebben ze soms alweer andere plannen. En bij een afspraak om 9 uur smorgens kan het goed zijn dat dat pas 12 uur ofzo wordt. LOL. Ook het feit dat emoties weinig tot niet bespreekbaar worden gemaakt. Gelukkig kan ik dat met mijn man wel heel goed.

Wat betreft de taal; het verbaast me dat ik het eigenlijk erg snel ben gaan begrijpen (mijn schoonfam ook overigens :D) als er wel eens visite kwam dan praatten ze meestal in het arabisch.. maar door veel te vragen begreep ik steeds meer woorden en begrijp ik nu wel 90% van een gesprek. (dus ze moeten opletten met wat ze zeggen nu haha, geen geheimtaal meer :p) Alleen terug praten durf ik niet zo goed.. haha. Maar dat komt vast wel..

8. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Dat herken ik ook wel van mezelf, ik kan ook vrij goed papiaments verstaan, lezen en schrijven. Maar zelf praten, ben ik nog te onzeker voor.

Maar dat komt vast goed. :p

9. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Eigenlijk moet je het gewoon doen, want daar leer je alleen maar van! Maar ik vind het moeilijk om een zin te maken met de arabische grammatica, dus dan kloppen de woorden wel maar dan staat het in nederlandse grammatica volgorde, zeg maar. En dan denk ik bij mezelf; ik weet dat het niet klopt dus ik zeg het maar niet. Maarja zo leer ik natuurlijk nooit hoe het wel moet..

10. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik heb trouwens een libanese vriendin die ook papiaments kan. Wow impressive ik zeg altijd tegen haar, praat praat :D hahaha. Ze stond een keer in de supermarkt en toen zei een moeder tegen haar kind stop dit in je jas (zonder te betalen) in het papiaments. Toen dacht die vrouw natuurlijk dat zij het niet zou verstaan.. maar ze heeft ze toen aangesproken, haha.

11. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Mijn man is Indisch. Merk het aan hem amper maar zijn moeder kan me toch lekker koken :D

12. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    whahhahah, zo zie je maar onderschat mensen nooit met hun talenknobbels. :p

Ik praat wel samen met mijn vriend. Maar idd de grammatica is bij papiaments ook anders. En sommige dezelfde woorden hebben weer hele andere betekenissen in een andere zin.

Maar met familie praten durf ik nog niet. :)

13. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    ik belg en man is marokaans (in belgië geboren)

beide zijn we moslim dus geen cultuurverschillen
    kinderen worden ook islamitisch opgevoed

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    maar dat je beide moslim bent betekend dat toch niet dat je geen cultuurverschillen hebt?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind achterbaks een erg onaardige omschrijving. Ben in een Indische familie getrouwd, en woonin Indonesie. Ik noem het niet achterbaks, maar gewoon 'niet direct', en eigenlijk vind ik dat wel prettig.

16. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Niet direct zijn, in je gezicht lachen en achter om je rug roddelen dat kan ik niet anders noemen dan achterbaks.

En er zit een groot verschil tussen indo's en ambonezen.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :p
    Nou ik als echte kaaskop eet ook liever twee of drie keer perdag warm hoor! Vind wat brood bij een warme hap lekkerder dan alleen maar een boterham. Ik ontbijt regelmatig met nasi goreng of zo, yammie!

18. Islah

Islah Niet meer actief

Nou inderdaad... Ik merk ook echt wel dingen qua cultuurverschil, niet erg schokkend ofzo, maar ze zijn er wel. Soms zelfs in positieve zin. Het heeft me overigens ook bewust gemaakt van bepaalde typisch Nederlandse gewoontes waarvan ik eerst niet eens wist dat ze echt Nederlands zijn, haha.

Voorbeeldje: Als er bezoek is en ik vraag of diegene wil eten/drinken en ik krijg een 'nee' te horen dan is het gewoon klaar van mijn kant. Nee is nee, en diegene zal er vast niet om liegen denk ik dan... Maar mijn man zou bv. nog wel minstens 2 keer zeggen 'drink toch wat'.

19. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier eet mijn ex (vader van de oudste 3) ook 2x per dag warm hoor, dat blijft er toch in zitten.

Ook mijn nieuwe partner (Antilliaans) eet ook 2x warm, doen veel mensen van een andere cultuur hoor.

Mijn ex kon dan overigens weer niet koken, ik heb het toen overgenomen van zijn moeder hahahah. Je hoeft zelf geen ambonees te zijn om goed op gevoel te kunnen koken. Zoiets is te leren, maar dan moet je ook plezier hebben in koken. En dan kan iedereen dat.

Ik kook al vanaf mijn 17e indonesisch, en inmiddels ook surinaams, antilliaans. Maak zelf een eigen draai er aan, mix van alle 3. En ik kook ook op gevoel en op eigen inspiriatie.

Dus hier kook ik beter dan ex en nieuwe partner. Mijn partner zegt ook altijd, ik ga met jou de battle niet aan in de keuken. :D

Maar ikzelf vind het ook lekkerder om 2x per dag warm te eten, vind droog brood ook niks aan....blehhh.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat er ook maar weinig mensen droog brood eten hoor hahaha

Deel Deze Pagina