Wie meld zich wel eens ziek op het werk zonder ziek te zijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door mama van Marit, 27 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Dat ligt er helemaal aan wat voor werk je doet.
    Ik kan me voorstellen dat als je met zijn 2en ergens voor staat dat het voelt alsof je je collega in de steek laat omdat die dan alles op moet vangen.
    Maar als ik ziek ben hoeven mijn collega's niks extra's te doen hoor, dan blijft het gewoon een dagje langer liggen!

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het punt is dat jij die verantwoordelijkheid niet hoort te hebben als collega, die verantwoordelijkheid hoort bij de baas te liggen.

Niettemin goed van je hoor, dat je je bekommert om je collega :)

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Dat is idd de verantwoording van je werkgever en de jouwe gewoon om de inschatting te maken hoe ziek ziek is en of werken dan nog gepast is. Vind ik tenminste. Ik heb liever dat een zieke collega naar huis gaat hoor, vind het helemaal niet fijn als ze ziek rond lopen. Ik werk er nog liever 2 keer zo hard voor dan en blijf desnoods langer. Maar zo is ook hierin, iedereen wel weer anders. Ik hou er niet van als het gebruikt wordt om te laten zien hoe sterk je wel niet bent. Doe maar normaal denk ik dan. Iets wat je overkomt vind ik nog weer wat anders.

4. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

k heb me in 2 jaar 1 keer ziekgemeld en dat was 2 weken geleden omdat mijn dochter ziek was en ik geen oppas kon regelen, ik werk gewoon als ik ziek ben.
    Ik moet er wel bij zeggen ik werk maar 3 dagen dus vind het lullig om me dan ziek te melden.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik vind het ook niet kunnen en ik zou het zelf nooit doen. Ik ben *klopt af* gelukkig nooit ziek. De laatste keer was toen ik MRSA had opgelopen en dan mocht ik niet werken ivm besmettingsgevaar. 6 weken thuis gezeten, maar ik mocht wel alles gewoon doen en ik was er verder zelf niet ziek van. Lekker 6 weken extra "vakantie" gehad... ;) (het was echt niet leuk, telkens testen wattenstaafjes op plekken waar je ze niet wil hebben, niet weten of je je kind van 10 maanden besmet hebt en dat hij dan ook aan de medicijnen moet, je suf wassen omdat je kleren en beddegoed elke dag verschoond moet worden, dikke pillen slikken waar mijn plas oranje van werd, je haar en lijf wassen met hibiscrub, je kunt wel raden hoe ik eruit zag na 3 weken...)

Waar ik me vreselijk aan kan ergeren bij collega's is dat ze doktersafspraken (of fysio oid) maken onder werktijd en dit dan gewoon in de agenda zetten zonder overleg. Dan reken je erop dat een collega er is en dan staat er in de agenda: .... komt later ivm doktersbezoek. En als dat een keer of 2 is, daar kan ik inkomen, je kunt een doktersbezoek nu eenmaal niet altijd plannen op je vrije dag... Maar iedere week? En als je er iets van zegt, krijg je een grote bek, want volgens de CAO heb je recht op die uren... Ja, de bewoners hebben ook recht op zorg, maar daar word niet aan gedacht... Het zit me hoog, ik loop me al maanden te irriteren aan die collega, (zo'n type van 12 ambachten, 13 ongelukken) ze kan er ook niks aan doen, denk ik dan maar, maar vervelend is het wel.

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    447
    83
    Limburg
    Hier nog nooit ziekgemeld terwijl ik niet ziek was. Wat wel is is dat nu niet meer tot het uiterste ga. Zo ging ik eerst altijd nog werken ook al had ik de nacht ervoor flink overgeven en diaree gehad zodat ik 's avonds helemaal tot niets meer in staat was, nu doe ik dat niet meer. Als ik nu zo'n nacht heb gehad blijf ik thuis, eerst ff goed uitzieken. Ik ben niet vaak ziek en meestal zijn het ook maar 1 tot 2 dagen dat ik echt thuis blijf als ik ziek ben, daarna ben ik meestal weer fit zat. Ik luister nu beter naar mijn lichaam. Voor een verkoudheidje ofzo meld ik me ook echt niet ziek, dan kun je goed werken.

7. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik ben gelukkig nog nooit ziek geweest! Afgelopen zomer een aantal dagen thuis gezeten met een miskraam maar dat is wat anders.
    Wij hebben echt belachelijk veel zieken op het werk en ik weer dat 50% zich ziek meld om een hoofdpijntje of een verkoudheidje :(
    Ik ben ook een week of 11 24 uur per dag kots misselijk geweest deze zwangerschap maar heb al mijn diensten gewerkt en niemand iets laten merken (alleen de planner wist er vanaf zodat ik niet bij clienten kwam die aan de chemo/bestraling zaten)

Ziek melden omdat je kindje ziek is vind ik ook absoluut niet kunnen. Maar dat is mijn mening ;)

8. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Door zulke mensen hebben ze bij ons nu het ziektebeleid aangepast. Je moet eerst maar eens proberen te ruilen met een collega. Dus als jij wo,do en vr ziek bent, moet je een collega zoeken die dan vrij is en voor jou wil werken en dan kan je de week erop voor je collega werken. Echt een raar beleid! Je moet ook direct je manager opbellen en die kijkt of je misschien met 2 paracetamols aan het werk kan.....belachelijk.

Bij mijn vriend hebben ze opzich wel een goede regel: eerste ziektedag is altijd een verlofdag. Dan bedenk je je wel 2 keer of je je ziek meldt of niet.

Om overigens weer ontopic te komen. Nee dat doe ik nooit!!

9. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik ben trouwens wel eens thuis gebleven omdat mijn kindje ziek was. Maar dit heb ik eerlijk aangegeven, we hadden echt geen andere oplossing. Kon moeilijk kleine man met longontsteking en 40graden koorts naar het kdv sturen. Maar daarvoor ziek melden doe ik niet, ik overleg eerst.

10. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hier hetzelfde!
    Op de werkvloer werd de sfeer en situatie onhoudbaar.
    Ik heb me ziek gemeld bij mijn toenmalige werkgever die even hard mee deed aan de pesterijen.
    Om me terug te pakken moest ik vrijwel heel snel langs de arbo-arts.
    Maar die gaf me helemaal gelijk en zag meteen dat ik me echt ontzettend beroerd eronder voelde en dat teruggaan geen optie meer was.

2 maanden later liep mijn contract sowieso af, maar ik heb van de arbo dienst nooit meer terug hoeven gaan. Psychisch ging het niet meer.

Was echt verschrikkelijk!!!!!!

Verder meld ik me alleen maar ziek als ik ook echt ziek ben!
    Als er iets met mijn kind is, zeg ik het eerlijk tegen mijn werkgever, maar ik heb nooit van zorgverlof gehoord. Mijn baas zegt dan: je kind is niet mijn probleem. Je vriend kan toch ook opdraaien voor jullie kind?

Dus dat vind ik soms wel vervelend van mijn huidige werkgever. Vooral als je de enige bent met een klein kindje...word je er al snel op aangekeken als je niet altijd even flexibel kunt zijn.

11. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Dat vind ik zo'n rot regel. Dus wanneer ik een buikgriep heb en alles uren lang eruit gooi en daarna met hoge koorts zit en alleen maar in bed kan en wil liggen denk ik er anders over omdat het me een verlofdag kost? ONZIN!! Ik ben ziek, ongeacht of het me een verlofdag kost of niet. Zo worden mensen gestraft die gewoon echt ziek zijn. Prima dat ze de nepperds willen afstraffen, maar dat moet niet ten koste van mensen gaan die echt ziek zijn.

12. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik begrijp niet dat er veel mensen zeggen te werken wanneer ze ziek zijn.

Als ik ziek ben kan ik echt niets meer. Dan ben ik echt helemaal kapot en lig in in bed en ben zo goed als een zombie die niets meer doet, zegt, eet en drinkt. Ik zou niet eens naar mijn werk kunnen rijden, laat staan dan echt een werkdag daar werken.

Is mijn definitie van ziek zijn dan anders? Ik heb het niet over een verkoudheid ofzo. Als je gewoon kunt werken ben je toch gewoon niet zo erg ziek?

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    op mijn huidige werk is trouwens erg veel ziekteverzuim.
    Zelfs de managers melden zich regelmatig 'ziek' en de volgende dag zie je hen dan weer rondhuppelen door de gangen.

mijn collega's melden zich ook heel vaak ziek. Maar dit heeft ook met grote ontevredenheid te maken.
    Moet eerlijk zeggen dat veel dingen wel beter kunnen/moeten op het werk, maar de leidinggevenden doen er niks aan. Nu hebben we ineens veel personeel die ziek thuis zit. Begon als een zgn. griepje, maar nu zitten sommigen al maanden thuis.
    En ik verwijt wel de leidinggevenden dat dit is gebeurd want het personeel trok zo vaak aan de bel met hun klachten, maar er werd niks aan gedaan.

14. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Dan neem ik aan dat je het over mensen hebt die part time werken? Eerlijk gezegd heb ik dit ook wel eens. En niet eenmaal per jaar, maar soms vaker. Ik kan daar dan gewoon niets aan doen, anders zou ik het wel op mijn vrije dagen plannen.

Maar bijvoorbeeld de kinderarts van mijn dochter is alleen op dinsdag en vrijdag aanwezig en die twee dagen werk ik (en de woensdag werk ik dan ook). Dus wanneer ze daar weer naartoe moet kan ik er weinig aan doen dat het op mijn werkdag valt. En zo zijn er wel meer zaken die soms gewoon een keer op mijn werkdag vallen.

Maar ik neem vrij en zolang het mijn werk niet in de weg zit zie ik het probleem niet. En als iemand er wat van zou zeggen zou ik ook zeggen dat het ze weinig aangaat. Tenzij mijn manager er wat van zegt, maar dan verklaar ik het wel.

Ik weet nog wel dat ik wel commentaar kreeg van een collega op de dagen en uren waarop ik naar de verloskundige ging tijdens mijn zwangerschap. Ik zat deels in de ZW en tegen het einde aan werd de frequentie van de afspraken hoger. En daardoor kreeg ik minder te eisen met afspraak maken. In dat ziekenhuis was de afdeling verloksunde mega druk en vaak kon ik niet eens meer kiezen uit tijden. Maar dat kon die collega maar niet begrijpen (of geloven). Ik heb op een gegeven moment gezegd dat hij het ziekenhuis dan maar moest bellen als hij het niet kon begrijpen.

Ik krijg altijd de kriebels van mensen die zich met anderen gaan bemoeien :p

15. Bastet

Bastet Niet meer actief

Ik meld me alleen ziek als ik dat ben, zoals nu.
    Sinds gister hou ik niets binnen.

16. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Volgens mij heb als zwangere het recht om tijdens werkuren de VK afspraken te plannen.
    Zoiets dacht ik gelezen te hebben in een folder die ik van de VK kreeg.

17. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Heb niet het hele topic gelezen, want dat vond ik teveel pagina's :)

Ik heb vanaf mijn 19e tm mijn 21e bij baas 1 gewerkt en ben daar 1 keer ziek geweest: Stond te trillen als een rietjes op de werkvloer en mijn baas heeft me naar huis moeten brengen omdat ik maar vol bleef houden niet ziek te zijn, maar dit bleken dus de waterpokken te zijn :) Mocht daarna dus niet werken van de dokter en moest goed uitzieken.

Vanaf mijn 21e tot nu bij baas nr 2 ook nog nooit ziek gemeld, tot gister. Ik lig vanaf zondag al met koorts op bed. Nee, koorts is bij mij geen 37,5. Heb al 3 dagen rond de 39 en vind dat wel koorts. Voel me er zo ontzettend rot onder. Zeker omdat vandaag mijn laatste werkdag zou zijn voordag mijn verlof in zou gaan. Mijn collega's weten ook wel dat ik écht ziek ben, maar toch voelt het erg rot zo precies voor mijn verlof.

Ik heb dus ook een hekel aan mensen die zich al ziek melden als er een scheet dwars zit of hun neus verstopt zit e.d. Naar mijn idee ben je pas ziek als het er van boven of onder uit blijft komen of je koorts hebt. (of de waterpokken op je 21e ;))

18. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Dat is volgens mij alleen als je fulltime werkt.. maar dat weet ik niet zeker.

Ik meld me eigen ook alleen ziek als ik écht ziek ben, ben meestal hooguit 1x in het jaar ziek (flinke griep). Zo ben ik 2 weken terug 1,5 week ziek geweest en mijn baas dwong me om te gaan werken terwijl ik 39 graden had! Ik moest maar paracetemol pakken..! Ben toen 2 uurtjes gaan werken maar dat was echt geen doen dus weer naar huis gegaan.

Ik lees hier wel dat mensen ivm een ziek kindje oid een vrije dag of calamiteitendag(?) opnemen.
    Dat is dus op mijn werk onmogelijk. Ik kan niet 's ochtends bellen dat ik die dag een vrije dag wil, zelfs al ligt er iemand op sterven, ik krijg echt geen vrij!! Ik moet het 2 weken vantevoren aanvragen!

19. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

@ doula en assie,

Dan ben je toch ook ergens ziek van. Ik zou daar ook ziek van worden! Geloof me, je krijgt nooit van iedereen goedkeuring. Ook niet over de grens wanneer je ziek genoeg bent volgens sommigen zijn er hele uiteenlopende meningsverschillen. Over wanneer je het kan maken of niet, wat een goede reden is of niet, weet je, het zal mij een worst zijn wat anderen ervan denken. Werkelijk. Niemand kan volgens de goedkeuring van iedereen leven en ik ben van mening dat een ander niet kan bepalen wanneer ik ziek genoeg ben om me af te melden. Net zo goed als dat ik dat niet van een ander kan. Zelfs de ene verkoudheid is de andere niet, ik ben wel eens verkouden geweest dat ik me daar echt goed beroerd op voelde. Maar ik ken ook verkoudheden die lastig zijn en waar je je evengoed niet lekker op voelt, maar die gewoon te doen zijn in combinatie met werk. Ziek melden om je kind, tja, als je een hele moeilijke werkgever hebt waar openheid voor overleg erg gevoelig ligt en je staat met de rug tegen de muur, dan kan ik dat ook nog wel begrijpen.

Ziek melden omdat je jezelf een kater hebt gezopen is voor mij wat anders. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik 1 collega ken die dat een keer gehad heeft. Die was onvoldoende ontnuchterd toen ze op het werk verscheen, toevallig gaat het hier wel om een collega die zich verder met een hele grote uitzondering ziek meld, keihard werkt altijd, voor iedereen klaar staat, tja, daar ga ik dus écht niet over zeiken he. Rot dat het verkeerd is gevallen, slaap fijn je roes uit en vergeven en vergeten hoor....

Ziek melden omdat je gewoon geen zin hebt, je werk niet leuk vind, meer zin hebt in shoppen, bankhangen en al dit soort redenen... Tja, je moet ze maar naar jezelf toe verantwoorden. Ik heb dit nog nooit direct van een collega gedacht of ze kunnen betrappen. Persoonlijk vind ik dat je zoiets minder goed kan maken. Verder is er bij mij heel veel grijs en overdenken waard.

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij is dat bij de wet verboden. Ik heb net examen gedaan voor arbeidsrecht en volgens mij zijn er bepaalde dingen bepaald bij de wet. Daar kan geen werkgever onderuit.
    Júist om de werknemer te beschermen.

Deel Deze Pagina