Tips tegen spataderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Bij mij een zwangerschapskwaal maar ik kan me niet voorstellen dat alleen zwangeren hier last van hebben. :)
    Wie heeft nog wat tips?

Hier erg last van 1 been. De andere niet. Ook een flinke kluw van 5x5 cm hoog op de achterkant van mijn bovenbeen. Tijdens zwangerschap van mini O en baby M (dus nr 2 en 3) naar de radioloog geweest om toch trombose uit te sluiten. Maar door de plek is een steunkous helaas echt geen optie.

Ik heb ontdekt dat het zich helaas uitbreidt naar mijn onderbeen. Hoewel het cosmetisch gezien ook erg storend (zeg maar gerust lelijk) is vind ik, is dat nu niet waar ik me het meeste druk om maak. Ik heb reeds met mijn huisarts besproken dat ik er evt na de zwangerschappen wat aan laat doen. Tot nu toe is het altijd weer weggetrokken tot een voor mij acceptabel niveau, maar ik houd er ook rekening mee dat dit ook een keer níet zo hoeft te zijn.

Ik ervaar met name dus pijnklachten tijdens het staan, zware benen, kloppend gevoel; hele warme, jeukende irriterende plekken en soms kan ik niet eens staan op dat been. Ik heb er ook acupunctuur voor en dat helpt deels. Ook afwisselend beweging en regelmatig even met de benen omhoog helpt voor even. Maar het is allemaal maar tijdelijk. Ik ben nu pas 23 weken dus heb nog wel zo’n 16 weken te gaan :o:

Wat kan ik nog meer doen?

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zou toch steunkous proberen voor dat been (iom huisarts?), om bloedsomloop (terug naar het hart) te ondersteunen, want ook al zie je het vooral bij bovenbeen, wil niet zeggen dat de bloedvaten in de rest van been 'goed' zijn.
    Of misschien een verwijzing naar dermatoloog (fleboloog)? Misschien is er een behandeling die wel mogelijk is in de zwangerschap.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik zou inderdaad toch een steunkous overwegen. Je hebt hele hoge kousen, maar ook lage schijnen iets te helpen tegen hoge spataderen. Dat is mij althans destijds vertelt (hoge kous is erg warm en daarnaast lastig aan te krijgen en lastig met kleding ed - daarom schreven ze meestal toch kortere kousen voor).

Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar de spataderen lopen door tot mijn lies. Richting bil zeg maar. Huisarts gaf aan, en daar ben ik het mee eens, dat een steunkous dan gewoon geen optie is. Voor je onderbeen op zich wel, maar ik heb met name last van mijn bovenbeen. Die plek zit heel hoog dat het meer richting bil gaat.
    Ik heb wel trouwens regelmatig een strakke sportlegging aan en dat voelt wel fijn. Maar eerlijk, hoog zomer is zo’n steunkous of legging natuurlijk ook geen pretje.

Fleboloog zal ik eens naar googelen. zat zelf nog te denken aan misschien iets van massage opties?

5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Niet zwanger worden is mijn beste tip tegen spataderen :D.
    Maar goed, ik had tijdens de zwangerschap dezelfde klachten als jij. Ook tot hoog in mijn lies. Steunkousen helpen dan niet zo veel zin, een strakke korte broek was de enige tip die ze voor mij hadden (wielrenbroekje, corrigerende broek oid).
    Na de zwangerschappen zijn de klachten wel wat minder geworden. Uiteindelijk geholpen (dichtbranden), maar dat heeft visueel niet zo veel verschil gemaakt. De klachten zijn wel nog iets verbeterd.
    En verder.. niet te heet douchen/in bad gaan.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Nee dit was ook echt de laatste keer ;)

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ik heb tijdens mijn zwangerschappen ook heel veel last gehad van spataders. Ook heel hoog tot op mijn bil en downunder:confused:
    Ik droeg steunkousen. En dan speciale zwangerschapssteunkousen met broekje, net als een panty dus.
    En daarbij droeg ik ook een speciale steunbroek. Met zo'n elastiek band onder de buik door. Die broek gaf ook aan mijn bil en onderkant wat steun.

Zonder die steunkousen kon ik echt geen dag. Bij heel heet weer liet ik ze wel eens uit, maar dan kon ik de hele dag erg weinig, lopen en staan was dan te pijnlijk.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    De hel idd. Ik had ook wel verwacht dat het per zwangerschap erger zou worden. En tsja, met 4 kinderen in 5 jaren tijd begrijp ik ook dat het een aanslag op je lichaam is. Ik ben soms geneigd om dus te denken 'ik had het kunnen weten', maargoed. Voel me verder gelukkig hartstikke goed (nooit beroerd geweest in het begin) dus dat is heel fijn. Af en toe een beetje moe en moody en spataderen dus, maar verder mag ik niet klagen ;)

Zxcvb vindt dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ja mijn ervaring ook hoor, elke keer weer een stukje erger...
    Hier dus 7 zwangerschappen.
    En heel gek op het laatst, als de baby goed was ingedaald werden de spataderen downunder minder pijnlijk.

10. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hee, dit merkte ik dus ook. Nummer 3 zat bijzonder genoeg al HEEL VROEG ingedaald. Met 32 weken al. Niet vast natuurlijk maar overduidelijk. Ik kon weer ademen, ging waggelen en idd, spataderen werden minder. Nr 2 daalde pas met 38 wk ofzo in. Maar daar had ik toen direct ook al 4 cm ontsluiting van, voorweeën etc. Terwijl ik dat bij nr 3 alleen na de strippoging had (de dag voor de inleiding).

Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina