Hoogbegaafd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tweemeisjes, 21 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweemeisjes

    tweemeisjes Niet meer actief

    Laat ik vooraan beginnen. Mijn dochtertje van vier is waarschijnlijk hoogbegaafd.
    Het begon al bij het CB toen zij net een half jaar was, ze kon al kruipen en had ook al een aantal woorden. De vrouw van het CB grapte toen al van: ,,Wat een snelle dame'' en natuurlijk was ik trots.
    Maar toen ze net twee was begon het allemaal steeds erger te worden. We hadden toen op het CB al regelmatig te horen gekregen dat ze zo snel was. Ik vond het toen super om te horen natuurlijk, maar wist niet dat het NU voor zoveel problemen kon zorgen.
    Op den duur was het dus zo, dat mijn man en ik haar niet meer konden vermaken. Ze begon met de vormen en letters. Ze kan nu (ze is vier) schrijven. Ja, schrijven.
    Het begon met een onschuldige A.B.C. laptop waarop zij ging rekenen en typen.
    Op den duur zat ze al op de laptop van mijn man HEM in te loggen? ik vond het steeds vreemder worden. Ze ging verder op de website van Z@ppelin om daar verder de spelletjes te doen,maar dat ging haar al vervelen. Ze wou meer uitdaging! Ik kon d'r wel om lachen, en maakte er zelfs geintjes over!
    Totdat ik bezoek kreeg van mijn nicht van 35 die werkt met kindjes en vond het bijna NIET normaal wat zij allemaal al kon. (werkt op een kinderdagverblijf)
    WEER kon ik er om lachen en nam het met een korreltje zout, ik bedoel het ene kindje is de andere niet! IK HAAT VERGELIJKEN en word al misselijk van de moeders die hun kindjes ophemelen en met een schema naast elkaar staan.

    Tot gisteren dus, toen gebeurde er het volgende...

    De vrouw op het CB heeft ons het advies gegeven om contact op te nemen voor een IQ test.
    Toen ze aan het bureau zat begon ze de letters van haar naam op te lezen, en zelfs te vertellen wat voor een kleuren je krijgt als je verft mengt? (er stonden bussen met verf)
    Toen zei die vrouw: ,, Waar zijn we nu dan?'' waarop zij antwoorde met : ,,op het consulatiebureau, dat weet u toch?''
    Niet dat ik wil opscheppen, want ik heb er echt helemaal niets mee. Nu ben ik dus ontzettend bang want ze zit pas op school, en verveelt zich kapot!
    De juffrouw heeft er ook al commentaar over, ze vind haar veel te snel en niet bij te houden.
    Maar ook zit ze zelf (de juf) met haar handen in het haar omdat kleuters het sociale aspect nog moeten leren. Ze vind het te vroeg om haar een klas over te laten slaan, omdat spelen er ook bij hoort. Maar dat is het hem, dat spelen en stoeien verveelt haar. Ze gaat liever LEREN????
    Als ze meespeelt vergeet ze het gelukkig wel, maar ik vind dit echt niet leuk meer voor haar.
    Ze waren in de klas met een paar letters begonnen van het alfabet. Waarop zij had gezegd: ,, Juf, dat kan ik allang, en dit is mijn naam'' En zo schrijf je mijn zusjes naam, en zo die van opa,oma,papa. Wil jij met nog een woord leren juf?
    Toen gaf ze een woord NOOT, waarop ze de letters begon te schrijven. Ze heeft een gesprek met mijn man en mij om eens te bespreken wat wij moeten/kunnen doen. Ook sluit ze niet uit dat ze hoogbegaafd is.


    En nu ben ik bang dat ze dus dadelijk niet goed in haar velletje komt. Want de kindjes in haar klas snappen niet waar ze het over heeft!!..
    BAH! :( Ik wacht het gewoon af, maar goed..
    WAT kan ik nu nog doen.. ik laat jullie weten hoe het gesprek is afgelopen.
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Nou net zoals bij ieder kind dat een talent heeft of juist een handicap zul je echt "iets" moeten doen om het voor je kind zo makkelijk mogelijk te maken.

    Als jullie het niet lukt kun je daar iemand voor inhuren ( al dan niet met PGB, volgens mij kun je dat aanvragen als je kind dit heeft). Ik doe dat dus ook met kinderen. Er zijn mensen die je er dus mee kunnen helpen, vooral als ze toch en stuk verder wil en kan dan haar omgeving ( mede leerlingen en jullie).

    Laat het eerst op je afkomen en ga dan pas beginnen met de oplossing. Misschien valt het allemaal mee en is ze net iets bovengemiddeld.

    Isabella kent nu ook al veel letters en kan tot 20 tellen. Ook legt ze dingen speciaal op kleur en van groot naar klein. Soms gaan kinderen ineens erg snel en soms weer niet.

    In elk geval veel succes en zie het niet als een negatief probleem, maar als juist een geweldig talent. Dat is al een hele andere benadering.
     
  3. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Hey meid,

    De nicht van mijn vriend daar de dochtertje van (zij word nu 5) is ook hoogbegaafd (heeft een iq van 130) Zij waren erachter gekomen doordat de moeder op een KDV werkt.
    Nu is het zo dat er een aantal scholen in Ned. zijn die speciale programma's hebben voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Dat meisje gaat gewoon naar een klas met haar leeftijdsgenootjes maar krijgt daarbij les wat voor haar geschikt is. Zo krijgt ze nu ook al Spaans enz. en blijft toch met haar leeftijdgenootjes omgaan wat dus ideaal is. Ook zijn er nu middelbare scholen die dit systeem toepassen.

    Ook wij moeten Joshuah gaan volgen en kijken hoe of wat. Hij was ook net 6 maanden en deed al kruipen en woordjes zeggen. Overal is hij heel snel mee ook CB zegt dit. En toevallig die nicht van mijn vriend dus ook.

    Ik weet niet of jou kleintje nu de hoogbegaafdheidstest heeft gedaan maar doe dit meid en probeer een school in jou buurt te zoeken die ook deze systemen toepassen. Het is voor jou kleine veel beter. De meeste gaan namenlijk problemen later krijgen als ze niet goed erin begeleid worden.

    Veel succes ermee.
     
  4. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Hoi!

    Volgens mij gaat mijn kleine meid dezelfde weg op als die van jou..

    Mijn meisje is 2 jaar van februari en is ook razendsnel met dingen,soms gewoon eng.
    Ze heeft een olifantengeheugen,ze hoeft een woord maar 1 keer te horen en ze onthoud het.
    Ze kletst de hele dag met hele zinnen en allemaal zeer duidelijk verstaanbaar.
    En zegt heel veel:wat is dat,waarom,hoeveel is dat,wie is dat?
    Heel erg leergierig.
    Ze kent alle kleuren,ook lichtblauw,paars,lila,lichtgroen etc. dus niet alleen de basiskleuren.
    Ze herkent letters,ze zegt: kijk mama,de M van mama,de O van oma,de P van papa en zo passeert zo ongeveer het halve alfabet (die ze helemaal kent...)
    Je hoeft haar niet meer te vragen wat voor een dier het is want ze kent alle dieren (pinguin,koala,pandabeer etc.) Het tijdperk van koe,schaap,paard zijn we al een jaar voorbij.
    Ik heb het advies van het consultatiebureau gekregen om haar niet af te remmen,maar in haar tempo mee te gaan.
    Ze gaat sinds een paar maanden ook naar de PZ en daar was het ook al opgevallen,want ze speelt ook liever met oudere kindjes of helemaal alleen.
    Wel is ze heel sociaal en heeft aandacht voor iedereen,maar ik kan je vertellen dat IK s`avonds doodmoe ben.

    Ik ga jouw topic heeeeeeel goed volgen!
    Succes!
     
  5. Revolucia

    Revolucia Actief lid

    10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Dit lijkt op mijn verhaal van toen ik jong was...

    Ik weet het natuurlijk zelf allemaal niet meer precies (heb veel van mijn moeder gehoord), maar ik had net als jouw dochtertje weinig interesse in spelen... Ik las liever boekjes en vroeg mn moeder de oren van het hoofd.... "welke letter is dit? en deze?'" :) Met uiteindelijk tot gevolg dat ik met mn net 4 jaar de rest van de kleuters zat voor te lezen uit Jip en Janneke als de juf daar even geen tijd voor had...

    Ik heb wel een klas overgeslagen en ben met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Ik heb nooit iets gemerkt van het leeftijdsverschil tussen mij en mn klasgenoten hoor (behalve misschien toen ik 14 was en de rest al uit mocht omdat zij al 15 waren... hoe vaak heb ik niet kwaad geroepen dat ik dezelfde prestaties moest leveren als zij en dus ook wel recht had op dezelfde privileges hahahaha)

    Ik heb uiteindelijk met 6 jaar een IQ-test gehad, die vond ik alleen maar hartstikke leuk om te doen (dat herinner ik me zelfs nog). Op school hebben ze me verder geen andere lesstof aangeboden o.i.d., wel mocht ik altijd meehelpen met het nakijken van schriftjes als ik eerder klaar was dan de rest...

    Wat ik eigenlijk wil zeggen is: als er relaxed mee omgegaan wordt, hoeft t geen probleem te zijn. Mijn moeder heeft me bij tijd en wijle gewoon naar buiten "geschopt" om met andere kinderen te spelen :) Ik zou zelf voorzichtig zijn met speciale klassen/programma's voor hoogbegaafde kinderen, tenzij de kleine echt geen aansluiting vindt op school. Ik heb een jaar deelgenomen aan een buitenschools programma met extra uitdagingen en ik vond het vreselijk... allemaal "nerds" (excusez le mot) en een stel leraren dat ons bleef vertellen hoe speciaal we waren... BAH!! Maar dat is mijn ervaring, het kan ergens anders natuurlijk ook wel heel goed geregeld zijn!

    Ik hoop dat jullie geholpen worden met de gesprekken die je krijgt en dat je een middenweg kunt vinden waar iedereen zich goed bij voelt! Enne... zie het van de positieve kant: ze zal nooit al te hard hoeven leren voor d'r examens later!! :)
     
  6. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Er bestaat een stichting voor ouders van hoogbegaafde kinderen, ben de naam even kwijt. Ze benadrukken niet alleen de *cognitieve* prestatie´s, maar geven ook aandacht aan de de emotionele ontwikkeling en e.q., net zo belangrijk in het volwassen leven.
    En idd kan je je dochter laten testen. Hoogbegaafde kinderen hebben over het algemeen veel uitdaging nodig, maar hun sociale ontwikkeling moet niet vergeten worden.
    Zoals je zelf al aangeeft begint dat nu al een beetje door het niet willen *spelen*
    Op die leeftijd moet er toch speelgoed zijn wat ze leuk vindt, ook hoogbegaafde kinderen hebben namelijk ontspanning nodig.
    Ik hoop dat je goede begeleiding krijgt, en dat je dochter gelukkig is/wordt, toch m.i. het allerbelangrijkste.
     
  7. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Hier een kleuter met hetzelfde verhaal als dat van jou dochter. Ik had zelf je verhaal kunnen schrijven. Milan was al heel vroeg in de weer met vormen, kleuren, letters etc..Toen hij anderhalf was wees hij de letters op zijn abc aan als wij dat aan hem vroegen. Zelfs als wij worden opnoemden (zoals nest) dan wees hij de beginletter aan. Hij is nu ruim 4 en schrijft als een bezetene. Zijn eigen naam, papa, mama, Misha, kikker, uit, uil, boom, Semmi, juf Sandra en nog meer...Als ik een verhaaltje voor zit te lezen, dan is hij meer geïnteresseerd in de woorden die ik oplees, dan de strekking van het verhaal. Daarom verziin ik vaak zelf verhaaltjes, zonder een boek op schoot, omdat ik wil dat zijn fantasie blijft werken. Hij kan vertellen wat de verkeersborden langs de weg betekenen. Tekeneningen maakt hij amper, hij schrijft hele vellen vol met woorden, cijfers en letters. Als hij een nieuw woord wil leren, hoef ik het maar 1x voor te doen en dat zit het in zijn systeem. Daarbij schrijft hij voor zijn leeftijd al erg netjes en duidelijk.

    Wij hebben het er met zijn Juf ook over gehad. Hij mag nu regelmatig werkjes van de "oudsten" doen. Dat zijn werkjes van kinderen die richting groep 3 werken. Hij zit op een Jenaplan school en daar werken ze erg met zelfstandigheid. Kinderen plannen daar zelf hun werkjes en de oudsten helpen de jongsten. Door deze zelfstandige uitdaging, vind hij het erg leuk op school. Gelukkig kan hij zich ook nog vinden in het spelen in de zandbak of in de bouwhoek, maar gymen bijvoorbeeld is hij een ramp in. Lichamelijk is het een ramp met hem..Hij probeert het wel, maar is erg bang voor zijn kont. Hij denkt vooral veel na over de gevolgen als hij hoog klimt, terwijl een ander kind gewoon iets doet en soms op een harde manier achter de gevolgen komt..Ik vind dat niet normaal voor een ventje van 4, maar kan daar niet veel aan veranderen. We proberen zoveel mogelijk uitdagingen aan te bieden, in de zin van nieuwe woorden etc..Verder laten we hem het tempo aangeven en ga ik veel met de kids op pad, naar buiten om vooral het spelen te stimuleren.

    Als hij over moet naar groep 3 zal het erom hangen of dat gebeurt wanneer hij nog 5 is (hij is op 30 oktober jarig, dus na de zomervakantie zal hij nog geen 6 zijn). We gaan dan tegen die tijd bekijken hoe we het gaan doen. Als hij er klaar voor is, màg hij met 5 over naar groep 3..We zien het wel. Voorlopig doe ik nog erg mijn best om hem gewoon kind te laten zijn, met al zijn aanwezige wijsheid (waar overigens vaak erg moeilijk mee om te gaan is, omdat je regelmatig vergeet dat hij nog maar 4 jaar is)...

    Dus helaas, ik kan je weinig tips geven, omdat ik in hetzelfde schuitje zit. Ik lees je topic mee, mss komen er handige tips bovendrijven...
     
  8. mamav2

    mamav2 Actief lid

    26 okt 2008
    266
    0
    0
    ook ik zal dit topic in de gaten houden...
    hier een meiske {2jr} wat ook super snel is... kent meerdere liedjes uit haar hoofd, praat 7 a 8 woord zinnen zo niet meer, speelt graag, gaat supergraag naar de psz, maakt puzzels van 20 a 30 stukjes, kleurt binnen de lijntjes, doet inmiddels poging om te schrijven, begint heel erg met cijfer en letterherkenning.....

    hopelijk kom je er snel achter hoe en wat met je dochter...
     
  9. Xociquetzal

    Xociquetzal Actief lid

    15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Lijkt mijn dochter wel...(inmiddels bijna 11)

    heb alleen (hoe stom t ook klinkt) niet echt een tip ofzo voor je..

    mischien dat je op school kan vragen voor wat werk uit groep 3 ofzo...dat ze dat kan gaan doen als de klas aan t spelen is of ietsdergelijks... dat is wat ze bij Dewi gedaan hebben..

    ik had er best wel moeite mee, iedereen zei maar tegen me..je bent vast trots op zn slimme meid, goh geef mij dr ook maar zoeen...ja nou...ik ben er achter dat een hoogdbegaafd kind hebben niet altijd even leuk is...en heel wat problemen met zich mee kan brengen...

    informeer je goed, en laat je niet afschepen met, ja dat kan niet en daar doen we niet aan...

    wat ik je wel kan aanraden is een jenna plan school...of montesori..daar werken ze zelfstandig ipv klassicaal en dat is heel fijn..en voor een groot deel werken ze daar ook vanuit wat een kind wel of niet kan ipv wat de klas kan.. ze zitten daar ook met meerdere leeftijden in een klas dus worden ze ook wat meer begrepen...dat heeft mijn dochter heel goed gedaan.

    ik ben een jaar geleden verhuist en de school waar ik dewi opwilde was helemaal vol (jenna plan) dus nu zit ze op een school waar klasikaal les word gegeven, en al een jaar lang merk ik het verschil...ze is al rijp voor de middelbare school maar ze moet nog 11 worden en nog heel groep 8 doen...ze weten nu al dat ze antheneum/gymnasium niveau heeft en dewi ziet het dus helemaal niet zitten om nog een jaar basis school te doen...

    zelf zegt ze...deste eerder ik op de middelbare school zit deste eerder ik naar de universiteit kan om geschiedenis te studeren..( ze wil archeoloog worden)
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn neefje is zo'n extreme slimmerd (net zoals zijn moeder en oma.. ik ben ook niet dom maar gelukkig wel binnen het reguliere). Ik ben tot de conclusie gekomen dat het vaak maar lastig is om zo slim te zijn en om de mama te zijn van zo'n slim kind. Mijn neefje las met 3 jaar, schreef met 4 jaar en is inmiddels met alle leesniveaus van de lagere school klaar (hij zit in groep 4!). Hij is bijzonder geïnteresseerd in topografie en ik word er iebelig van dat hij de hele tijd roept: Wat is de hoofdstad van Congo? Wat is de hoofdstad van Maleisie. Wat is de hoofdstad van Gelderland? En dat hij dan ALLE antwoorden weet. Het jongetje snapt werkelijk alles heel snel en verveeld zich te barsten op school. Voor een kind wat ZO snel is, is Jenaplan of MOntessori ook niet altijd even geschikt. Mijn neefje zou daar nu 'klaar' zijn omdat hij het in zijn eigen tempo zou mogen doen.. EN dan? We zien nu al dat hij klierig wordt maar gelukkig remmen ze hem een beetje (niet teveel natuurlijk) en letten ze extra goed om zijn sociale ontwikkeling. Mijn neefje zou het beste een klas over kunnen slaan maar dat gaat ook niet want hij is ook nog eens superklein en licht. Dat is dus ook geen goed idee.
    Na de zomer gaat hij een extra taal leren op school (waarschijnlijk Spaans of Italiaans maar geen Engels of Duits omdat je dat straks weer op school krijgt, en dan loopt hij WEER voor) en hij gaat op muziekles zodat hij zich daarop kan richten met zijn leervermogen. In het geval van mijn neefje is het ook belangrijk dat hij een teamsport gaat doen... zodat hij ook leert dat hij niet overal de beste in is en het SAMEN met anderen moet doen.

    Ik hoop dat mijn zoontje een gewoon kind is, veel makkelijker. Met 10 maanden loopt hij motorisch wel voor maar verder ziet het er allemaal heel gewoon uit. Blij toe!

    Alle mama's met extra slimme kinderen (dus boven het niveau Gymnasium), veel succes. Nederland is beter ingericht op kinderen die onder de norm functioneren dan er boven. Zo hebben we wel speciaal onderwijs voor laagbegaafd maar niet voor hoogbegaafd (of je moet er 20.000 euro per jaar voor willen betalen). Raar eigenlijk hè?

    Vergeet het bijna te zeggen maar mijn neefje is een lieverd en een geweldig ventje van nu dik 7. Ik ben dol op hem en ik ben natuurlijk wel trots op hem!
     

Deel Deze Pagina