Voor iemand die ik ken wil ik graag het volgende weten: Na een ziekenhuisopname na de bevalling ivm een achtergebleven stukje vlies is de betreffende persoon zelf goed hersteld. Ook met de baby gaat het goed. De borstvoeding is echter nog een probleem en is nog onvoldoende op gang/gereguleerd. Het achtergebleven stukje vlies heeft mogelijk hormonaal een en ander bemoeilijkt, inmiddels zijn we nu 4 weken verder. Over 4 weken loopt het bevallingsverlof af en de mama maakt zich zorgen dat tegen die tijd alles nog niet naar wens gaat. Is dit een legitieme reden om haar ziek te melden ivm bevallingsgerelateerde complicaties? Of is de tijd tussen ziekenhuisopname en weer aan het werk gaan daarvoor te lang? Er wordt op het werk graag meegedacht naar mogelijkheden om de terugkeer op het werk plezierig te laten verlopen en de borstvoeding te laten slagen. Werkgever wil graag weten wat de mogelijkheden zijn.
Beste Whabbit, Je wilt graag weten of de situatie die je beschrijft voldoende reden biedt om een ziekmelding bij UWV te doen wegens bevalling gerelateerde klachten. UWV Webcare Team is niet bevoegd om medische beoordelingen uit te voeren. De arts van UWV beoordeeld of de oorzaak van een ziekmelding ligt in de zwangerschap of bevalling. Deze beoordeling vindt plaats na ontvangst van een ziekmelding. Ik adviseer je het advies van een arboarts en/of een behandelend arts hierover te vragen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare