Welke zwangerschapscursus?

Discussion in 'Zwangerschap' started by moonroosje, Jan 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moonroosje

moonroosje Actief lid

Jan 16, 2014
    208
    5
    18
    Goedemiddag allemaal,

Ik ben inmiddels 22 weken zwanger en ik ben op zoek naar een goede zwangerschapscursus. Ik ben benieuwd wat jullie doen?
    Ik zit te twijfelen om geen zwangerschapscursus te gaan doen vanuit de verloskundige praktijk, omdat ik geen zin heb in de negatieve verhalen wat er allemaal kan gebeuren en ik wil echt iets doen wat specifiek op mij als persoon gericht is waar ik wat aan heb tijdens de bevalling. Ik zit te twijfelen tussen zwangerschaps- yoga of haptonomie (beiden individueel) of misschien toch beiden? Zijn er nog meer cursussen die ik kan doen? Wat zijn jullie ervaringen met deze cursussen?

Groetjes,
    Mo

2. Patruusje

Patruusje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,282
    0
    0
    Noord holland
    Ik ben van plan om zwangerschapspilates te gaan doen vanaf 12 weken en vanaf 18 weken zwangerschapsyoga... helaas nog geen ervaring, maar heb er wel zin in!

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Bij levi ben ik naar zwangerschapsgym/cursus geweest. Ik vond dit erg tegenvallen. Heb er iig niets geleerd wat ik nog niet wist. Zwangerschapszwemmen vond ik wel fijn. Even bewust met je lichaam bezig zijn. Bij elin heb ik niets gedaan. Bewoog al genoeg door achter levi aan te rennen

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier haptonomie! Wat een verademing en rust op die avond! Wat ik zo heerlijk vind is dat het maar 5 avonden zijn en na de bevalling nog 1. Vriend wordt er erg bij betrokken en die weet straks precies wat hij kan en moet doen tijdens mijn bevalling, dit wordt trouwens een badbevalling. :)

5. moonroosje

moonroosje Actief lid

Jan 16, 2014
    208
    5
    18
    Hoi hoi,

Klinkt goed!
    Waar volg jij haptonomie?
    Ik kom zelf uit Nijmegen namelijk.
    Waarom kies je voor een zwangerschapsbevalling?

Groetjes!

6. moonroosje

moonroosje Actief lid

Jan 16, 2014
    208
    5
    18
    hoi hoi,

Wat is zwangerschapspilates en waarom kies je daarvoor?

Groetjes

7. Patruusje

Patruusje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,282
    0
    0
    Noord holland
    Ik heb voorheen wel een pilates gedaan in de sportschool en vond dit toen ook al erg leuk. Ik ben gewoon gaan zoeken naar goede manieren om met je lichaam bezig te zijn tijdens de zwangerschap en vond dus dit:
    Voor wie?

Voor vrouwen die zich actief, maar tegelijk ontspannen willen voorbereiden op de rest van de zwangerschap en de bevalling. Vanaf 12 weken zwangerschap kunt u instromen, er zijn dan ook vrouwen in verschillende stadia van hun zwangerschap. De lessen worden gegeven in een cyclus van 20 weken, waarbij Perfect Pilates het belangrijkste is. Daarnaast wordt de ene week een ontspanningsoefening gegeven, terwijl in de andere week een deel theorie of praktijk over de zwangerschap, bevalling of het kraambed gegeven wordt.
    Waar gaat de aandacht naar uit?

· Bijzondere klachten
    · Leefwijze tijdens de zwangerschap
    · Houding tijdens en na de zwangerschap
    · Bevalling
    · Bijzondere bevallingen
    · Kraambedperiode
    · Borstvoeding
    · Draagmethodes
    · Perfect Pilates met:
    o Oefeningen
    o Ademhaling
    o Ontspanning
    6 weken na de bevalling kunt u doorstromen naar een speciale groep voor moeders, waarin u weer kunt beginnen met het trainen van uw lichaam met de Perfect Pilates methode.

8. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik doe ZwangerFit, waarbij aan de conditie/spierkracht en ademhaling gewerkt wordt. En ik moet zeggen dat ik er veel aan heb! We oefenen buikademhaling, je traint je bovenbeenspieren in de houding die je vaak lang moet aannemen tijdens het persen zodat niet al je aandacht dan uitgaat naar je verzuurde spieren. Daarnaast ook oefeningen in de bekkenbodemspieren en opvangen van weeen.

Wij hebben een gezellige club, nog geen een negatief verhaal gehoord (in tegenstelling tot verhalen van collega's, vriendinnen die maar al te graag hun boe-verhalen met mij delen:))
    Ik ben met 20wk begonnen en i.p. kun je tot de bevalling doorgaan, heb een groepsgenootje die 39wk is en alles nog mee doet. Na de bevalling kun je in een post-bevallingsgroep weer conditie gaan opbouwen. Het is onder begeleiding van een speciaal opgeleide fitness-instructrice.

9. moonroosje

moonroosje Actief lid

Jan 16, 2014
    208
    5
    18
    Hoi hoi,

Klinkt goed allemaal!
    Ga je nog een cursus doen samen met je partner?
    We zijn rond dezelfde datum uitgerekend zag ik :-D

Groetjes,
    Moniek

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Haha sorry vond dit wel een grappig stukje. Nog nooit gehad. Wist niet dat dat kon. Weeën zijn trouwens pijnlijker dan verzuurde spieren dus mocht het gebeuren merk je het waarschijnlijk niet eens op ;)

11. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    Nog geen idee. Ik ga in ieder geval starten met zwangerschapsgym. Is dat ook een cursus?
    Ik ben ook op zoek naar iets om samen met partner te doen, maar niet van dat zweverige gebeuren.

12. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig besloten vandaag om pilates te gaan doen. Misschien wel nog iets voor erbij voor mijn partner, want er is geen speciale les voor bij pilates.

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Euh...tja, ik ben nog nooit bevallen, de instructrice zei het zo....

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Kan best kloppen hoor maar zelf dus nooit gehad en er ook nog nooit over gehoord.
    Ligt vast aan het feit dat ik nooit langer als een kwartier heb hoeven persen

15. Eva82

Eva82 Lid

Jul 4, 2013
    56
    0
    0
    Hoi! Ik ben bijna 36 weken en ik doe zwangerschapshaptonomie (helaas niet in jouw omgeving). Pluspunten zijn (of kunnen zijn):
    - individuele benadering, dus speciaal op jouw behoefte gericht. Je kunt meteen met je vragen terecht.
    - Bijzonder aan haptonomie vind ik dat het actief contact maken met je kindje een belangrijke rol inneemt. Dat maakt het voor mij concreter en voor mijn gevoel is dit goed voor de band, en voor het vertrouwen in de bevalling. Dit geldt ook zeker voor je partner die er een actieve rol in heeft en waarvoor het toch iets minder verder van zn bed show is.
    - De partner heeft ook een actieve rol dus, deze is er alle keren bij. Ook zijn beleving van de zwangerschap en zijn rol tijdens de bevalling komen aan bod. Ik heb zo meer het gevoel dat we het samen gaan doen in plaats van ik alleen.
    - Je leert een viertal technieken om te gebruiken tijdens de bevalling om de verschillende weeen op te vangen. Hierbij is het uitgangspunt dat je door middel van druk geven op andere plekken de pijn verlegd, ook moet je de baby eruit denken.
    Wat ik persoonlijk tegen vind vallen, is:
    - hoeveelheid informatie die je krijgt over de bevalling. Dit was echt in een notendop. Maar ik heb zelf heel veel gelezen (boeken van Beatrijs Smulders, aanrader!) waardoor ik dit onder aan de streep niet echt zal missen. Maar had ik dit niet gelezen, dan had ik te weinig geweten denk ik. Ik ben echter wel een persoontje dat info verslind.
    - Hoewel persoonlijke aandacht fijn is, en het misschien ook wel helemaal niet echt hoeft te klikken met medecursisten, vind ik het toch jammer dat ik nu geen andere zwangeren uit de buurt heb leren kennen. Dit kan ook heel leuk zijn denk ik, zeker als er zoals bij mij niet zoveel mensen in je omgeving kleine kinderen hebben waar je steun/advies kunt inwinnen.
    - Er wordt geen aandacht gegeven aan ademhalingstechnieken. De haptotherapeut staat hier niet achter, ze geeft aan dat je geen techniek moet volgen maar moet aanvoelen hoe je moet ademen. Ik weet het nog net niet zo. Als ik gespannen ben ga ik namelijk heel hoog in mijn borst ademen. Je leert niks over buikademhaling of puffen. Ik ben alsnog info in gaan slaan over hoe te puffen en ga nog een paar lessen yoga volgen, better safe than sorry :)
    Succes met je keuze!

16. moonroosje

moonroosje Actief lid

Jan 16, 2014
    208
    5
    18
    Hoi hoi,

Bedankt voor je mooie bericht!! Het is echt verhelderend voor mij wat ik aan haptonomie kan hebben. Ik ga samen met mijn partner sowieso haptonomie doen voor "samen bezig zijn met de bevalling" en contact te maken met de baby. Daarnaast wil ik denk ik nog wel iets van individuele yoga gaan doen voor de ontspanning en ademhalingstechnieken. Ik zit nog te twijfelen of ik samen met mijn partner zou hypnobirthing gaan doen. Ik ga wel dat boek lezen in iedergeval. Misschien is dat boek ook iets voor jou?
    Welke titels adviseer jij van die schrijver?

Groetjes!

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    @ Eva wij volgen ook haptonomie maar wij krijgen gewoon ademhalingstechnieken mee hoor??

18. Eva82

Eva82 Lid

Jul 4, 2013
    56
    0
    0
    Hoi,

boeken van Beatrijs Smulders die ik fijn vond: veilig bevallen en veilig door de kraamtijd. Ze heeft ook een boek over zwangerschap, ik dacht dat die veilig zwanger heette.
    @fleursylvano: wat krijg jij dan over de adem?

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Hebben we nog niet gehad maar ze had het er wel over houdingen + ademhaling technieken. Verder ga ik nog een cd kopen over de regenboogvisualisatie en een boek oer hypnobirthing dat vult elkaar goed aan :)

Share This Page