Wie na twijfel wel derde kind en hoe bevalt het?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Feestmuts, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Mijn man wilde heel lang geen 3e, ik eigenlijk altijd al wel.
    Ik moet zeggen ik vind het pittig en heel eerlijk, als ik dit had geweten weet ik niet of yoshua er was gekomen. Ik houd zielsveel van hem en zou hem niet meer kunnen en willen missen, dus begrijp me niet verkeerd.
    Hier waren er niet veel praktische bezwaren. Het huis was groot genoeg, financieel kon het ook, alleen de auto was wat klein dus die moest vervangen worden.
    Wat het zwaar maakt bij mij is dat yoshua een slechte slaper is en ik juist mn rust nodig heb om goed te kunnen functioneren. Hij is nu bij 17mnd en hij slaapt pas sinds hij 10mnd is meestal Door. Nu is hij niet fit en is hij alweer 3 nachten aan het spoken. Dit hebben we met de oudste 2 nooit gehad, die sliepen Door met 8 weken en worden alleen wakker als er iets is en dat is meestal snel opgelost en slapen dan ook weer snel. Yoshua helaas niet, die blijft dan onrustig.
    Ook hebben we om hem nog andere zorgen en is hij mega eigenwijs waardoor het allemaal pittiger is dan verwacht.
    Gelukkig zijn er ook zoveel super leuke en mooie momenten en als hij de clown uithangt of heerlijk bij ons zit maakt dat alles weer goed.

2. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Wij waren er samen over uit dat het bij twee zou blijven. Totdat ik onverwachts zwanger werd, maar het werd een miskraam. Daarna is de derde er alsnog gekomen :) We woonden toen nog in een heel klein huis, onze eerste twee jongens sliepen al samen op 1 kamer maar we wisten dat we zouden gaan verhuizen. Onze derde is prematuur geboren, paar maanden daarna gingen we verhuizen/verbouwen dus ja het eerste jaar was pittig met 3 kinderen maar ook door de omstandigheden. Hoewel onze derde echt een geschenk is! Hij is altijd zo vriendelijk en vrolijk, het is zo'n lief mannetje en ook erg makkelijk. Vind alles wel best. In ons nieuwe huis heeft iedereen een eigen kamer en is er ruimte genoeg. We genieten nu heerlijk van onze kinderen, het is echt zoveel anders als met 2 kinderen. Wat ook leuk is hoor, maar ik vind het nu veel knusser en gezelliger. Dus ik zeg: het is pittig maar je krijgt er geen spijt van!

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb uiteraard geen spijt van mijn 3e, weet dat ik ook op dat moment in mijn leven geen ander besluit zou hebben genomen, maar...

Ik vind veel dingen tegenvallen (in het bijzonder: ernstig gebrek aan me-time, de drukte, het geluid, hoe fel ze telkens op elkaar reageren, omvangrijker huishouden, de was, combineren met baan e.d.). Ik had me heus op een boel dingen ingesteld, maar nu ik er midden in zit, valt het me toch zwaar. Had misschien gedacht dat ik het beter aan zou kunnen of zo :)...

Het eerste jaar ging best soepel, maar vanaf het moment dat jongste mobiel werd (kruipen/lopen) en eigen willetje kreeg, toen werd het erg pittig vond ik. Heb echt flinke tropenjaren gehad en ik kijk reikhalzend uit naar het moment dat de jongste ook naar school gaat ;)... Hoop dat het dan wat beter wordt.

**ik besef wel dat een groot deel van hoe ik me voel en waarom dingen tegenvallen te maken hebben met de beperkingen van mijn oudste, dus wat dat betreft geen 'standaard' gezin en ook geen standaard zorglast.**

4. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Springday, leuk om te lezen! Ik heb ook zo'n beeld in mijn hoofd dat het met drie gezelliger is.

Kache, bedankt voor je eerlijke reactie! In jouw situatie lijkt het me ook pittig inderdaad. Hopelijk gaat het beter als je jongste naar school gaat!

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Feestmuts, twijfelen jullie nog na het lezen van de ervaringen?

Volgens mij hier verteld over dat we eerst even langs de gyn wilde? We zijn geweest en hebben groen licht. Mijn twijfel was al weg maar mijn man waa vanochtend aan het kijken naar een auto waar 3 kinderstoelen in passen ;) lijkt me wel een goed teken he! Ik blijf er geen druk opleggen, we hebben nog steeds alle tijd!

6. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Luna, wat leuk dat jullie groen licht hebben gekregen! Super! En willen jullie meteen gaan beginnen? Haha, leuk dat je man al naar auto's aan het kijken is! Spannende tijden!

Hier nog wel een beetje twijfel, maar we neigen naar wel een derde. Je weet toch pas hoe het echt is als de derde er is.

7. Chant26

Chant26 Actief lid

31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij willen vanaf januari gaan voor een 3e. Mocht het snel lukken is de oudste straks bijna 5 en 2e bijna 3.
    Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan om steeds heen en weer te moeten naar school met 3 kleine kinderen em vooral met een baby.
    Het is vrij dichtbij dus ga altijd met de fiets of lopen.
    Hoe ervaren jullie dit??

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Mijn oudste waren bijna 5 en 3 toen de jongste werd geboren. Mijn man bracht de oudste in het begin naar school en ik haalde hem dan weer op. Tussen de middag ging hij overblijven. Anders vond ik het geen doen.

9. Chant26

Chant26 Actief lid

31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Daar was ik dus al bang voor 🙈

10. leentje86

leentje86 Actief lid

24 jan 2011
    408
    649
    93
    Ik heb 4 kinderen en moest ook met baby op en neer naar school.
    Het was in het begin even Wennen, maar wel te doen hoor!

Over sommige dingen moet je niet te veel nadenken maar gewoon doen...

11. Chant26

Chant26 Actief lid

31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe deed je dat sochtends als ik vragen mag? Hoelaat ging je dan uit bed, kinderen uit bed halen etc?

12. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Nog geen 3e hier, maar mijn kinderen blijven sowieso over op school, dus dat scheelt al een keer op en neer. Ik heb me al bedacht dat ik de baby op de dagen dat ik niet hoef te werken pas ga wassen en aankleden als ik weer thuis ben van het naar school brengen. Scheelt weer tijd en dus ook stress 😁

13. leentje86

leentje86 Actief lid

24 jan 2011
    408
    649
    93
    @chant 26

Ik stond om 6:30 op. Meestal was de jongste dan ook wel wakker en toe aan een fles. Om 7:00/7;15 werden de anderen wakker.
    Tijdens het ontbijten baby in de box.
    Daarna snel kleding aan doen bij de kinderen, haren vlechten etc.
    Het was (en nog steeds wel) echt lopende band werk, maar het ging altijd wel. Tegen 8:10 gingen we dan de deur uit..

Mijn kinderen schelen niet heel veel met elkaar dus toen de jongste geboren werd waren de andere kinderen 5, 3 en 2 jaar..

14. leentje86

leentje86 Actief lid

24 jan 2011
    408
    649
    93
    In het begin was er ook nog geen continu rooster, we hadden toen al met al een half uur om te eten, de jongste de fles te doen etc.
    Gewoon verder niet al te veel eisen van jezelf.
    Ik at altijd later en moest regelmatig om half 2 de tafel nog opruimen. Het was nu eenmaal zo... op deze manier hebben we het wel zonder al te veel stress gered

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik vond altijd dat je niet echt rekening hoefde te houden met geld, zolang je maar rond kon komen. Maar nu heb ik er 3 en zijn wij er gelukkig ook heel erg op vooruit gegaan, want ja, ik vind het wel heel erg duur. Tot vorige maand betaalden we alleen al 650 euro per maand aan de creche. Dat is niet niks hoor.
    Niemand kan de toekomst voorspellen, maar als je elk dubbeltje moet omdraaien lijkt me dat voor niemand prettig.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Nog steeds leg ik er geen druk op dus de knoop is nog niet officieel door. Hij begint er steeds vaker uit zichzelf over dus denk dat ik over een maandje eens ga vragen hoe en wat en wanneer. Regelmatig denk ik trouwens wel: moeten we het wel willen? Maar die gedachte is alleen tijdens een spitsuur, 4 uur in de nacht met een wakker kind enz. Ik werk bewust niet want mijn partner heeft een drukke baan dus het meeste gaat op mij neerkomen. Zal het niet te zwaar worden? Maar dat weet je alleen als er ook daadwerkelijk een 3e is ;)

Over schooltijden: mijn jongens gaan allebei naar school en hebben continu rooster. Volgend schooljaar gaan ze allebei de 5 volle dagen. Ik denk dat ik gebruik zal maken van een draagdoek/kinderwagen maar we wonen tegenover de school!

17. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Oh en het financiële gedeelte. Hier zou dat opzich geen probleem zijn al houden we allebei wel van mooie spullen, vakanties enz. We zullen zeker de eerste periode weer even moeten inleveren omdat alles verkocht is. Ik ben fan van Mp en de weggeefhoeken, veel mensen doen tegenwoordig alles zo goed als nieuw weg voor weinig of niks. Maar de grote aankopen doen het hem denk, verjaardagen, nieuwe schoenen, jassen enz. Maar dat kun je ook zo duur maken als je zelf wilt. Ik denk dat als wij het financieel minder breed zouden hebben ik in ons geval geen 3e kindje zou willen en mijn man al helemaal niet.

18. Chant26

Chant26 Actief lid

31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Thanks! Ik zie het al, ik moet gewoon heel vroeg uit bed gaan :p

19. Chant26

Chant26 Actief lid

31 okt 2016
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Luna86, ik heb precies hetzelfde. Ben heel enthousiast maar toch zijn er momenten dat ik me af vraag of ik er wel goed aan doe, of ik het wel aan kan.
    Maar dan denk ik, stel je niet aan, vroeger hadden ze allemaal minimaal 6 kinderen 🙈

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Het is inderdaad gewoon een kwestie van op tijd opstaan.
    Kleding en ontbijt van te voren klaar leggen/zetten.
    Mijn kinderen douchen s avonds, dus dat scheelt s ochtends veel tijd.
    En ja ik plukte weleens om 10 over 8 de baby uit bed, hop in de wagen en gaan. Flesje en aankleden (luier deed ik wel) kwam daarna wel. Je wordt ook wel makkelijker ;)

Ben benieuwd hoe het schema straks is met 4. :D zal vast goedkomen.

Deel Deze Pagina