Hallo allemaal We zijn er inmiddels over uit dat er een tweede kindje welkom zou zijn in ons gezin. Nu zijn we aan het kijken wat een tweede kindje kost en dan vooral in de kinderopvang. We vinden dit nu best een flinke kostenpost dus ook de belangrijkste Wat is jullie ervaring hiermee? Is dat net zo duur als de eerste of krijg je dan meer terug zolang ze beide op het kdv zitten? Je kan het uitrekenen op toeslagen.nl maar dat is best even een gedoe daarom ben ik benieuwd hoe dat bij jullie gaat. Gr baby001
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/vraag-en-antwoord/hoeveel-kinderopvangtoeslag-krijg-ik
Volgens mij ga je er altijd op 'achteruit'. Je tweede kind kost per uur vaak minder dan je eerste en je krijgt ook meer terug met toeslagen, maar onder de streep blijft het totaal bedrag dat naar kinderopvang gaat wel hoger. Dus niet een 'simpele' verdubbeling van wat je nu hebt, maar het is wel hoger. Hoeveel precies, tja, dat moet je dan toch echt voor jouw situatie door rekenen .
De rekening van de kdv gaat gewoon x2, maar de kot is ook een stuk meer. Wij betaalden eerst 175 p.m. (kinderopvang - kot) en nu voor 2 226. De opvang voor de jongste kost dus maar 51.
Ik snap inderdaad dat het natuurlijk sowieso meer word maar het word dus niet simpelweg verdubbeld begrijp ik.
Nee, je moet er ook even rekening mee houden dat het volgens mij zo is dat je "tweede" kind het kind is dat de minste uren maakt. Wij dachten goedkoper uit te zijn toen de oudste naar school ging, maar dat scheelde maar heel weinig, omdat de jongste met de meeste uren, toen het minste korting kreeg.
als de oudste naar school gaat ga ik ervan uit dat we dan voor de jongate net zoveel gaan betalen als nu voor de oudste
Je gaat voor het kind met de meeste uren het meest betalen. Voor de tweede krijg je veel meer terug (in ons geval "kost" de opvang van onze oudste ons zelf maar 50 euro per maand.
Bij ons kost het slechts 50 euro meer. Dit is een bedrag die ik hier nu ook teruglees en heel veel om mij heen hoor. Dat rekensommetje op de website is niet zo lastig en veel werk hoor! Gewoon even invullen en je weet hoeveel een tweede kind in dat opzicht gaat kosten.