wie naar zolder?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door frummelk, 4 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik ben in verwachting van ons derde kindje.
    Nu hebben we onze ruime zolder verbouwd tot een mooi ruim kamertje. Het idee is dat de baby daar gaat slapen. De reden was 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.

Maar nu ga ik twijfelen. Mijn tweede slaapt nu op een klein(er) kamertje. Het voelt niet eerlijk dat hij als enige op zo'n klein kamertje ligt. Maar het voelt ook niet eerlijk om hem naar zolder te doen.

Wat zouden jullie doen of wat hebben jullie gedaan in deze situatie?
    De baby ligt overigens het eerste halfjaar bij ons op de kamer, afgaande op de twee oudere kinderen.

2. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Bij ons ligt de oudste op de 'mooiste' kamer wat wellicht niet de grootste is. Maar wel ruim genoeg.
    de jongste ligt op de kleinste kamer (wie het eerst komt :p) Beide kamers zijn op zolder.

De middelste ligt op de 1e verdieping en heeft de grootste kamer. Hij ligt bij ons op de verdieping omdat hij een vroege vogel is en zo alleen ons wakker maakt en niet de dames.

Was dus gedeeltelijk op gevoel en gedeeltelijk praktische beslissing..

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij liggen zelf op de zolder. Heerlijk onze eigen verdieping..

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij ons is de oudste eerst naar zolder verhuisd. Hij vond het alleen een beetje eng in het begin, om zo ver bij ons vandaan te slapen. Maar het wende al gauw. Nadeel was wel dat het er 's zomers snikheet was en als het waaide of regende was het er een enorm kabaal.

Middelste ging toen naar zijn kamer en de nieuwste jongste baby kreeg het kleinste babykamertje.

Inmiddels slapen oudste en middelste samen op de kamer van de middelste op onze verdieping. In de zomer slapen ze altijd in een stapelbed in de caravan en dat ging goed en ze vonden het zo ongezellig om weer apart te moeten slapen.
    De zolder is omgebouwd tot speelkamer. Ik vind dat ideaal. Op de slaapkamers ligt nu vrijwel geen speelgoed meer, dus die zijn altijd vrij netjes. En op zolder heb ik er geen last van als er een lego-bom ontploft is.
    1x per maand of zo ruimen we met elkaar de speelkamer op en maak ik hem schoon. Verder mogen ze er mee doen wat ze willen.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk dat ik zelf, heel praktisch, iedereen zou laten zitten waar hij zit. Ik neem aan dat je oudste twee kinderen een prima kamer hebben die - waarschijnlijk niet heel veel jaar geleden - leuk opgeknapt en ingericht is. Ik zou het zonde vinden omdat dan nu weer overhoop te gooien. Het kost ook meer werk en geld om dan de zolderkamer opnieuw op te knappen voor de middelste en de kleine kamer opnieuw op te knappen voor de baby. Zeker in het laatste deel van mijn zwangerschap zou ik helemaal geen zin hebben in al dat gedoe.

En tja, uiteindelijk zal er íemand op dat kleine kamertje moeten liggen. Waarom zou de middelste meer recht hebben op een grote kamer? Omdat hij toevallig eerder is geboren?

Zeker als de baby de eerste tijd toch bij jullie op de kamer slaapt, zou ik het zou laten. Wij moeten nog regelmatig naar boven voor onze dochter als ze op bed ligt en als ze dan op zolder zou liggen, moet ik dus iedere keer twee trappen op. Als je alle kinderen op de eerste verdieping hebt liggen, hoef je altijd maar één trap op.

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.788
    7.374
    113
    wij hebben heel praktisch gekeken, wie speelt het meest op zijn kamer en waarmee. boven hebben we twee even grote kamers, beneden onze kamer en een grote speelkamer. de oudste is de enige die op zijn kamer speelt, met lego, dat vind ik niet handig in de speelkamer. Dochter speelt nooit op haar kamer dus was de keus nogal simpel, zoon een eigen kamer en dochter samen met de baby. Al slaapt die nog wel een tijdje bij ons.

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Ha Frummelk,
    Lijkt me praktisch heel onhandig, een baby op zolder.
    Ik zou de oudste doorschuiven naar boven. En dan de baby op de kamer van de oudste leggen. Of de middelste daar naar doorschuiven.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Of het eerlijk is hangt vanaf hoe je de zolderkamer definieert. Uit je verhaal proef alsof jullie het een soort straf zien voor het kind.

Mijn zoon is met 18mnd verhuisd naar de zolder en heeft de stoerste kamer van het huis. Hij is inmiddels een stuk ouder en heel trots dat ie zijn eigen trap en eigen 'verdieping' heeft.
    Als je het zo bekijkt wordt die kamer een stuk aantrekkelijker en kun je kijken welk kind het leukst zou vinden om naar boven te mogen.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Wij hebben zolder ook verbouwd om extra (ruime) slaapkamer te maken. Vraag was idd wie moet daar gaan liggen?

Baby/jongste moest in een kamer naast mij, zodat ik haar goed kon horen (geen haar op mijn hoofd baby op zolder!). Dus een van de 2 grote kids moest naar zolder verhuizen. Wij hebben toen gekeken wie het meest 'zelfstandig' was, die het makkelijkst 'ver weg' kon zijn zonder dat dit tot paniek, onveilige situaties, of 'overlast' zou leiden. Ook inschatting van karakters van onze kids.

Ik denk dat dit in meeste gezinnen het oudste kind zou zijn, maar gezien de beperkingen van onze oudsten was mijn middelste het meest 'geschikt' om op zolder te liggen. Zij was net 4 jaar toen ze op zolder ging slapen. Was even wennen voor ons allemaal, maar voor ons zeker de beste optie. Jongste heeft nu het kleinste kamertje... tja ;).

10. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Het punt is dat mijn andere kinderen nog erg jong zijn (nu nog twee en net een jaar) en moeite hebben met veranderingen. Beide ook nog regelmatig nachts wakker. Dus wie er ook op zolder komt we moeten er toch naar toe...

De oudste zou er flink op achter uit gaan qua kamer. Dus dat voelt erg oneerlijk. Hij heeft het ook erg moeilijk gehad met de komst van de tweede dus wil hem nu zo 'stabiel' mogelijk houden. Die blijft zitten waar hij zit.

Het wordt echt een heel mooi kamertje. Maar wel 'weg' van de rest van het gezin.
    Wij naar zolder is geen optie ivm de inbouw kasten etc op onze kamer. Het lijkt me onhandig dat we dan steeds op de kamer van de kleine moeten als hij bijvoorbeeld slaapt. Boven is die mogelijkheid tot opruimen niet.

11. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wij hebben op de eerste verdieping drie kamers en dan boven nog een mooie zolderkamer. Moet zeggen dat we lang hebben getwijfeld wat we gingen doen qua nieuwe indeling. Voor ons was het de keuze: wij of de oudste naar boven?

Doorslaggevend was dat de oudste ons toch nog geregeld 's nachts nodig heeft en dan bij ons komt. 's Ochtends komt ze standaard bij ons liggen. Aangezien we nog wel even traphekjes zullen hebben hangen en wij of zij dan heen en weer moet(en), hebben we besloten dat er eerst niemand naar zolder gaat.

Bij ons gaan de oudste en middelste straks samen op de kamer van de oudste. Er zal dan weinig voor beide veranderen, want alleen qua indeling gaan we het veranderen.De baby komt dan in het kamertje van de jongste, die is neutraal en we hoeven alleen accessoires te veranderen. Over tig jaar mag de oudste zelf de zolderkamer 'stylen' en naar boven verhuizen.

Is zoiets niet bij jullie mogelijk? Eerst combineren en later pas switchen? Het lastige is denk ik dat je ook niet te lang wilt wachten. Je wilt ze ook niet het gevoel geven dat ze vanwege de baby moeten switchen lijkt me.

12. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik wil de oudste twee niet bij elkaar op de kamer hebben. Dan brullen ze elkaar wakker en hebben we helemaal geen (nacht) rust meer.

Ik denk dat de baby maar naar zolder gaat en dat ze later, als ze ouder zijn zelf mogen bepalen of ze willen switchen?

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Wij hebben twee even grote kinderslaapkamers (groter dan onze slaapkamer ;)). In eerste instantie was de kamer op zolder voor de jongste (die heeft eerst een jaar bij ons geslapen en is daarna naar zolder gegaan). Vorig jaar was de jongste toe aan een groot bed en wilde ik voor de oudste een nieuwe kamer, we hebben ze toen omgewisseld: de jongste op de kamer van de oudste (die ik nog erg leuk vond, maar niet voor een kind in groep 3) en de oudste naar zolder, met een nieuw kamer. Ik vind het ideaal, de oudste is bij ons prima in staat om 's nachts zelf de trap af te lopen naar de wc als dat nodig is en als ze iets van haar kamer moet halen, dan kan ze dat ook prima zelf doen. De jongste heeft ons bij veel dingen nog meer nodig, ik vind het erg makkelijk dat ze bij ons op de verdieping slaapt en dat ik voor haar kamer maar een trap op hoef.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.632
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij ons is de oudste destijds naar zolder verhuisd toen ik in verwachting was van ons derde kind.
    Is nooit een probleem geweest en hij vond het alleen maar leuk.
    Ik vind de zolder veel te groot voor een kleine baby.
    De oudste gaat volgende jaar naar het VO en heeft dan ook zijn eigen plek voor huiswerk en ontspanning en lekker de ruimte om te chillen met vrienden.

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Met dit verhaal ging ik ook voor de baby naar zolder. Die is dan niet anders gewend.

16. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ook!

17. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, de baby op zolder. We kunnen het altijd nog omgooien.... eerst de stabiliteit maar wat bewaren. En anders de baby ipv een half jaar een jaar bij ons op de kamer. Zal manlief leuk vinden :p

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat lijkt me een recept voor ruzie, want tegen die tijd wil natuurlijk niemand het kleinste kamertje. De kamerindeling is een beslissing die ik als ouder zou nemen.

Als je de baby voorlopig toch bij jullie op de kamer wil laten slapen, kun je de beslissing dan niet uitstellen tot de de baby er een tijdje is? Tegen die tijd zijn de oudste twee iets ouder. Bovendien hebben ze dan misschien minder het gevoel dat ze van kamer moeten veranderen vanwege de baby, omdat ze de komst van de baby al hebben gehad. Je spreidt de veranderingen dan wat meer over de tijd en houdt de kamerindeling voorlopig stabiel.

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn ouders hebben ook een woning waar de zolderverdieping destijds in gebruik genomen moest worden. Er was namelijk maar 1 extra kamer, dus van de zolder werd een slaapkamer gemaakt. Ik was bijna 3 toen ik daarheen verhuisde, zodat mijn zusje haar eigen kamer naast die van mijn ouders kreeg.
    Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ondanks dat de ramen er van enkel glas waren en het er dus behoorlijk koud en warm kon worden. Mocht je één van de kinderen 'verhuizen', dan zou ik dat wel zo snel mogelijk proberen te doen, omdat de komst van een baby ook veel chaos brengt. Dan heeft degene die naar zolder gaat daar in ieder geval al een eigen plek.

Deel Deze Pagina