Heeft het eigenlijk wel zin?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door penelopea, 31 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik zit met het volgende: Wij zijn nu meer dan 2 jaar bezig voor een kleintje. Toen het maar niet wilde lukken zijn we bij de gyn terecht gekomen, en na een hele lange weg kwamen we erachter dat ik een unicornuate uterus heb. Ik heb dus maar 1 eierstok ( die gewoon werkt zeg maar, ik heb er wel 2, maar bij die andere komt het eitje niet op de goede plek door een missende verbinding) en een halve baarmoeder.
    In januari mogen we beginnen met IUI. Wij helemaal blij natuurlijk omdat er eindelijk schot in de zaak kwam.
    Alleen nu komt het. De gyn zei tegen ons dat we er niets van moesten verwachten omdat ik door mijn aandoening geen meerling mag hebben. Volgens haar is het hele idee van IUI dat er meerdere eitjes rijpen, en je daarom meer kans hebt op zwangerschap, maar bij mij mag er dus niet meer dan 1 eitje zijn. Volgens haar is de kans op zwangerschap dus eigenlijk niet extra groot. Het komt er dus op neer dat zodra het eitje aan de rechterkant springt, of er meerdere eitjes zijn, de IUI sowieso niet doorgaat.
    Heeft dit hele gebeuren dan eigenlijk wel nut voor ons? We willen natuurlijk alle kansen benutten, aangezien bij een eventuele IVF ook maar 1 terugplaatsing mag plaatsvinden, dus onze kans is al kleiner, maar goed, ze wil 6 keer IUI doen voordat we wat anders mogen!

2. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Bij IVF zou je sowieso maar 1 embryo teruggeplaatst krijgen waarschijnlijk.
    Je bent nog jong, dus dan doen ze niet snel 2 embryo's.
    In dat opzicht heb je dus niet minder kans hoor.

Het kan zijn dat je meerdere eitjes krijgt, maar dat hoeft niet.
    Ga je medicijnen slikken of proberen in eigen cyclus?
    In eigen cyclus heb je meer kans op maar 1 ei natuurlijk.

Ik zou het dus zeker proberen en nut heeft het ook zeker wel.

Hoop dat je een beetje gerust gesteld bent :D
    En ik wens jullie een vruchtbaar 2009 toe :D

3. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Bedankt voor je antwoord :D
    Volgens de gyn worden er bij IVF altijd meerdere eitjes teruggeplaatst hier. Hoe dat dan verder zit weet ik ook niet.

Ik krijg geen medicijnen, moet het gewoon in mijn eigen cyclus doen, omdat er absoluut niet meer dan 1 eitje mag zijn voor een poging. Maar is het wel zo dat bij IUI er altijd op meerdere eitjes word gegokt. Volgens haar dus wel, maar ik meende toch dat niet iedereen aan de hormonen gaat voor meer eitjes?

Ik vond het alleen zo matig dat ze zelf al zei dat het eigenlijk totaal geen nut had, maar dan toch 6 pogingen moesten zijn. Als zij al zegt dat het geen nut heeft dan gaan wij er ook niet vol enthousiasme in zeg maar :)

We gaan het uiteraard ook wel gewoon proberen, ik bedoel je wilt natuurlijk alles wel doen om zwanger te worden, maar het was gewoon zo'n domper toen ze zei dat het geen nut had.

En ik hoop voor jullie dat de uitslagen in 2009 beter zijn!

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Als je meer wil weten hierover kun je altijd een second opinion in een ander zhuis bij een andere gyn. vragen, want ik weet inmiddels dat de ene gyn. de andere niet is en en nog wel wat verschil in behandelwijze e.d. is.

5. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    daar hadden we zelf inderdaad ook al aan gedacht. Het is ook gewoon zo lastig, ik bedoel je neemt toch aan dat de gyn wel weet waar ze het over heeft, maar het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
    We gaan gewoon voor de eerste IUI in januari en dan vragen we daar wel weer verder denk ik.

6. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    De ene gyn is idd de andere niet.
    Onze 1e gyn gaf ons ook een enorm slecht gevoel.
    Die zei dat het goed was dat we nu niet zwanger konden worden (letterlijk hoe ze het zei!)
    De 2e gyn was heel lief en legde alles rustig uit.
    Dan krijg je toch een heel ander gevoel erbij!

Dus misschien toch een andere gyn vragen.
    Je moet je er wel prettig bij voelen, het is niet zomaar iets.

Hoop dat je toch iets geruster erop bent nu :D

7. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Penelopea, Er wordt bij IUI niet altijd gegokt op meerdere eitjes hoor. Het zaad wordt gewoon dicht bij het doel geschoten zeg maar, zodat je meer kans hebt (zeker bij langzaam zaad of wanneer zaadjes niet overleven in het slijm van de vrouw enzo) Dus niet iedereen met IUI zit aan de hormonen en velen doen het dus in eigen cyclus. Maar soms heeft een vrouw zo'n onregelmatige cyclus, of een uitblijvende en dan wordt er wel gebruik gemaakt van hormonen, waardoor ook kans op meer eitjes. Bij teveel grote eitjes wordt IUI dan weer gestaakt voor die poging.
    Mocht je een slecht gevoel houden dan raad ik je, net als de rest, een Second opinion aan. want de ene Gyn is zeker de andere niet. Wel zal ik als ik jou was doorgaan met IUI en alle kansen benutten, want IVF is best een heftig proces als ik dat zo hier op het Forum lees en na 3 pogingen wordt het niet meer vergoed.
    Ik wens jou heel veel succes en een heel vruchtbaar 2009 ;)

8. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Hier word idd IUI gedaan op de hoop op 2 of 3 eitjes
    Maar met een rustige behandeling zal het er bij 1 blijven ik snap je gevoel maar zou er toch voor gaan
    Wat je zegt over IFV ok kan ik begrijpen dat je er over denkt maar denk er ook over na dat je daar maar 4 behandelingen of 3 van krijgt en dan houd het wereldje mmm wel zon beetje op

Dus ik zou zeggen grijp die kans met iui als het met een paar behandeling toch allemaal klote loopt kun je altijd en gesprek met je gyn aan gaan

9. maaikiexxx

maaikiexxx Bekend lid

11 jul 2008
    734
    1
    0
    Secretaresse
    he penelopea,

Tjee wat balen zeg dat je er nu al geen fijn gevoel bij hebt door je Gyn. Het is ook niet echt leuk om te horen dat je er maar niet te veel van moet verwachten, wat meer enthousiamse mag ook wel.
    Ik heb inmiddels 4 IUI's achter de rug. De laatste 2 keer was met maar 1 ei. Volgens mijn gyn is het mee genomen als er 2 eitjes meedoen maar ze streven er niet echt naar. Ik zou IUI ook zeker eerst gaan proberen.
    Heel veel succes, en hopelijk wordt 2009 voor ons een vruchtbaar jaar.

Liefs Maaike

10. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Bedankt voor jullie reacties! Het is niet dat we niet blij zijn met de gyn hoor, het is een heel leuk mens, en ze heeft altijd alle tijd voor ons, maar ik vond dit gewoon zo raar. Naar mijn weten ging de IUI ook niet om meerdere eitjes, daarom vond ik het ook zo apart.
    Misschien is het beleid in het ziekenhuis waar wij lopen? Ze gaf ook wel aan dat normaal bij IUI bijna altijd hormonen werden gegeven om de eigroei te stimuleren.

We gaan sowieso de IUI wel doen, want IVF zien we nog niet zitten.
    Maar het is natuurlijk wel fijn als je de kans krijgt om er zelf nog in te geloven. Ik zie het nu in ieder geval wel weer wat meer zitten!:) Nu hopen dat er netjes 1 ei springt elke keer aan de linker kant hahah.

Dames ook succes voor 2009! Hopelijk word het ons jaar:D

11. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Goed zo meis. In die zin heb je ook weer meer kans, want wanneer je vruchtbaar bent wordt het ingespoten daar waar het al moet zijn! Het hoeft niet meer een weg af te leggen voordat het er is (ze unnen niet vedwalen) en dat je wel blijft liggen na de seks maar dan ineens moet hoesten en voor je gevoel alles al eruit loopt. Blijf positief hoor!

12. LizaM

LizaM Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.264
    0
    0
    penelopea; wij doen ook IUI in eigen cyclus (maar dan omdat er geen bijzonderheden gevonden zijn). Ik heb mijn eerste IUI gehad en er zat 1 ei. Toen is het gewoon doorgegaan. Natuurlijk heb je meer kans op een zwangerschap bij meerder eitjes, maar dat kan bij jou gewoon niet.
    Misschien dat ze je niet te veel hoop wilde geven, maar geeft ze je nu wel erg weinig hoop. Spreek de volgende keer gewoon je gevoel uit bij haar.
    Dat in 2009 jullie droom maar werkelijkheid mag worden.

13. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Bedankt voor je antwoord :) Hoe is je eerste IUI bevallen dan? Ik vind het allemaal behoorlijk spannend moet ik zeggen.
    We wachten het allemaal maar gewoon af. Ik vond de redenering van de gyn gewoon erg raar, en blijkbaar had ik daar wel gelijk in, aangezien het helemaal niet gaat om meerdere eitjes. In principe hebben wij dus evenveel kans als alle anderen, behalve dan dat er meer kans is dat er een keer een poging niet door gaat.

En liza, hopelijk dat de eerste IUI meteen een goede voor jullie is!

14. LizaM

LizaM Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.264
    0
    0
    Je hebt gelijk wat betreft de redenering van je gyn. Je hebt zeker even veel kans als anderen, maar idd houdt er rekening mee dat het wel eens niet door zou kunnen gaan. En dat zal niet altijd gemakkelijk zijn aangezien je dan toch weer een maand minimaal moet wachten.

Ik vind mijn eerste IUI erg mee vallen (had ook niet meer tijd om me er druk om te maken gelukkig). Ergens was ik heel erg blij dat het ging gebeurden omdat ik zelf het gevoel heb dat dit mijn enige kans is. Morgen ga ik testen (mag eigenlijk maandag pas maar wil niet teleurgesteld of hyper naar mijn werk gaan). Heel erg spannend dus, hopelijk is het de eerste keer raak, en dat hoop ik ook voor jullie!

15. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ooh wat spannend zeg! Nou ik duim voor je! Ik ben best wel een beetje zenuwachtig voor de IUI, ik hoop dan vooral dat de eieren meewerken hahaha!
    Ik zie het wel, als ik weer ongesteld ben dan mag ik het ziekenhuis bellen dus dan begint het zenuwslopende gedeelte :)

Deel Deze Pagina