wie nog meer 35+ deel 2

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door justme66, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Hoi Niala, ik was benieuwd hoe het met je was! Wat leuk dat je man nog onverwacht naar NL komt! Geniet nog even van je tijd daar meid!!
    En 20 weken alweer bijna, gaat hard!

2. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    @sneeuwmees, ja ik zeg aldoor "ze". Dat voelt goed, maar er zit veel achter. Bij mijn zoontje wist ik meteen zeker dat het een jongetje was en heb ik altijd "hij" gezegd. Zo'n sterk gevoel heb ik nu niet, eigenlijk, maar ik zeg toch "ze". Nou, we zullen zien of het een reden heeft.

@jeetje: leuk dat je vertaalwerk doet. Ik vind alles met taal interessant. Ik heb Engels gestudeerd en heb af en aan ook wat vertaalwerkjes gedaan, maar ik merk dat mijn hart daar niet ligt dus ik heb het niet verder ontwikkeld. Ook ben ik er gewoon heel slecht in. Ik ben tweetalig opgevoed en het lijkt wel of die twee talen zich in twee verschillende delen van mijn hersenen afspelen en ik kan ze maar heel moeilijk in contact brengen. Ik loop altijd vast op de meest eenvoudige woorden. Er staat ook altijd een woordenboek op mijn bureau waar ik dan heeeele simpele woordje in op zit te zoeken, want als mijn brein eenmaal in de Engelse stand staat kan ik geen normaal Nederlands stuk meer schrijven en andersom. Nu heb ik de hele zomer nederlands gesproken en probeer ik een moduleboek te schijven in het Engels en het klinkt werkelijk nergens naar.
    Loop jij daar ook wel eens tegenaan? Dat de woorden niet komen? Of dat je je achteraf afvraagt hoe je dat op papier hebt kunnen zetten?

3. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    @Dominique: jaa dat is heel herkenbaar! Ik kom vaak niet op de simpelste woorden en ik zoek echt heel veel op, maar ik heb een woordenboek op de computer. Echt heel handig en ik zou niet zonder kunnen! Soms heb ik wel eens dat ik dan denk, hoe vertaal je dat ook weer? En zodra ik dan klik om het op te zoeken weet ik het ineens. Ik zit ook altijd met deadlines en ik denk heel vaak als ik iets af heb, verdorie, het had veel beter gekund! Dat houd je toch en daar moet ik me maar bij neerleggen denk ik. Als die druk van die deadline er niet was zou ik meer de tijd kunnen nemen om dingen beter te vertalen en mooier maar aan de andere kant zonder die druk blijf ik wel altijd maar uitstellen, ben ik namelijk een meester in ;)

Jij bent dus tweetalig? Wat interessant! Ik ben altijd heel benieuwd daarnaar, want als wij een kindje mogen krijgen zullen we die ook tweetalig gaan opvoeden. Vind je het over het algemeen wel fijn om tweetalig te zijn of heeft het ook veel nadelen?

4. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Niala: fijn dat je man alsnog kon komen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij gelijk al met jullie naar Nederland was gekomen? En bijna de 20wkn echo. Laat je die nog in Nederland doen?
    @Jeetje: heeft je man al weer zicht op ander werk? Of zit er even niets in het vat? En wakker geworden door de kat (leuke kat trouwens) en vogels. Herken het helemaal. Vanmorgen had een van mijn katten een leuke verrassing voor mij, door op een van de slaapkamers (waar ze vaak slapen) te plassen en te poepen. Is nog nooit gebeurd, maar ik denk dat het komt door de nieuwe traphekjes die we geplaatst hebben. Een van de katten is zo'n held op sokken dat hij er niet goed overheen durft te springen. Vaak deed ik er een schoen tussen zodat hij dan toch een kiertje open bleef, maar de laatste dagen eigenlijk niet op gelet. Ik denk dat hij zo'n hoge nood heeft gehad dat hij het van armoe maar in zijn mand heeft moeten doen. Het arme beest! Katten klimmen normaal in bomen e.d., maar die van mij is dus zo'n watje die nog niet eens over een hekje durft te springen. Nu dus maar een kattenbak boven gezet.
    @Dominique: ja, veel mensen hebben watten in het hoofd en ik (waarschijnlijk) in mijn oor. En gniffelen mag, hoor! Moest ik zelf vanmorgen ook wel. Ik heb niet vaak wat, maar als ik iets heb, is het vaak wel apart. That's me!

Heb net een hotelovernachting geboekt. De oude buren (niet oud qua leeftijd, maar van vroeger) van mijn man gaan trouwen en hebben ons uitgenodigd. Echter, de bruiloft vindt op een uur rijden van ons vandaan en we zijn uitgenodigd voor het feest dat pas om 20.30 uur!! begint.
    Niet echt handig als je ook nog met een jochie van bijna 2 jaar zit. Ik zat er echt mee in mijn maag, maar snapte dat mijn man heel graag wilde gaan. Ik vind mijn zoontje voor een middagje naar mijn ouders brengen en dat hij daar slaapt (of een slaapje overslaat) niet erg, maar zijn avondslaap. Daar zat ik toch wel mee.
    Het is vaak zo'n heel bedritueel wat wij volgen en vaak is het dan ook nog zo dat hij door iets wakker schrikt en dan weer na 20 min. weer beneden zit. Ik vind dat dus lastig om 'uit te besteden'. Ik wil eigenlijk liever gewoon hem zelf naar bed brengen (of mijn man). Daarbij komt dat het ook nog eens heel laat gaat worden en dus (een van) mijn ouders bij ons in huis verblijven. Dat is op zich geen probleem, maar zij gaan altijd vroeg naar bed en dan zouden ze dus op moeten blijven of bij ons op de bank moeten gaan slapen tot wij thuis zijn. Ik vind dat teveel gedoe voor een avondje plezier van ons.
    Dus we zaten al van allerlei constructies te bedenken. Toen heb ik voorgesteld waarom we geen hotel boeken in de buurt. Dan kan ik met mijn man en zoontje even mee naar het feest en dan kan mijn man mij naar het hotel brengen. En kan hij nog even terug (tot het afgelopen is).
    Dat gaan we nu dus maar doen. Mijn man zei gisteren (toen ik op rood ging) dat we misschien maar (weer) naar Brabant moesten om te klussen. Bij mijn zoontje's zwangerschap had ik mijn eisprong rond 2 januari. Achteraf hebben wij oudjaar toen nog in zijn oude flat gevierd en de volgende dag is hij meegereden naar mijn huis om te gaan samenwonen. Mijn man blijft maar volhouden dat ons zoontje waarschijnlijk die nacht verwekt moet zijn. Dus ik zei nu tegen hem, dat ik het hotel geboekt had in Brabant. Wel een paar dagen na mijn eisprong, maar je weet maar nooit, hoe vruchtbaar die grond daar is.

5. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat leuk zeg Dominique ook 2 talig opgevoed. Ik ben ook 2 talig opgevoed, Fries en Nederlands en we voeden ons zoontje ook 2 talig op. Dus geen Engels, maar wel 2 talig. Grappig!!!

6. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh en ik merk ook vaak dat ik woorden in een zin omdraai of ik gooi een Fries woord door het Nederlands. Of soms weet ik bv het Nederlandse woord niet eens.

7. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mees, goed idee hoor om hotelletje te boeken. Het is niet altijd makkelijk om goede oplossing te zoeken die voor iedereen naar de zin is. Maar ik denk dat dit wel mooi is, jij kan ook in ieder geval nog even naar de bruiloft toe en tegelijk zijn jullie er allemaal even tussen uit.

8. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zo, nu gaan we eerst even broodje eten.

9. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    @Sneeuwmees: goed idee die hotelovernachting en je weet inderdaad maar nooit ;)

Hier werd ik wakker door de kat doordat ie zo aan het miauwen slaat als ie merkt dat ik een beetje wakker begin te worden. Hij mag tegenwoordig bij ons op bed slapen en het is heel moeilijk om hem dat weer af te gaan leren ben ik bang! En de vogels zaten ontzettend te fluiten, maar zeg maar liever piepen en schreeuwen! Soms zou ik ze het liefst weg willen doen, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Dus toen ben ik maar op gestaan en heb de kat eten gegeven en de vogels uit de kooi gelaten. Iedereen weer blij. Je wordt soms geleefd door je huisdieren ;) Maar die van jou, och arme, en voor jou ook och arme omdat je het op moest ruimen. Mijn zusje heeft 5 katten en die kotsen en plassen regelmatig ergens, dus dan valt die van ons nog reuze mee met zijn gemiauw. Pas moest ie voor het eerst een keer overgeven en hij schrok er zelf van, was zo'n grappig gezicht. Hoeveel katten heb jij eigenlijk? Ik wil er zo graag nog eentje bij maar mijn man wil het (nog) niet.

Werk lijkt echt niet makkelijk te vinden te zijn op het moment voor hem. Hij wil ook niet tijdelijk iets anders zoeken heb ik het idee. Ik heb gisteren al voorgesteld dat hij maar eens moest gaan kijken waar zijn broer werkt, dat is namelijk hier vlakbij in een winkel. Maar dat winpelde hij meteen af. Hij staat eigenlijk nergens anders voor open dan wat hij eerst deed. Moeilijk soms hoor. Ik weet wel dat hij het vreselijk vindt dat hij geen inkomen heeft nu en van mij afhankelijk is maar hij doet er in mijn ogen te weinig aan om het te veranderen. Maar mocht ik weer zwanger raken dan zal hij toch echt wel gaan moeten want dan wordt het wel wat noodzakelijker. Hoewel ik nu dus soms ook op mijn tandvlees loop door de druk van al dat werk en dat ziet hij toch ook, maar ja....

Succes bij de huisarts!

10. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    @jeetje & Lyanna: ik vond het heel fijn om twee talen te kunnen spreken. Het lijkt net of je hoofd verruimd wordt. Met een taal komt automatisch cultuur omdat je het over concepten hebt die niet bestaan in de andere taal. Je bent ook verplicht om anders te reageren. In het Engels ben ik veel beleefder, bijvoorbeeld. Het is net alsof je van kleur kan veranderen wanneer je er zin in hebt. Ik kan je aanraden om je kind tweetalig op te voeden, hoor. Uit onderzoek blijkt ook dat tweetalige kinderen op bepaalde gebieden veel flexibeler kunnen denken dan andere kinderen.

Het nadeel dat ik eraan heb ondervonden is dat ik mij vaak tussen twee culturen verscheurd heb gevoeld. Ik voel mij op zich wel Nederlands, maar niet altijd. Gelukkig werk internationaal dus het is allemaal goed. Ik hoef geen cultuur te kiezen. We zijn hier allemaal gemengd, verward en raar. Ik ben helemaal thuis :).

Er is een leuk boekje over twee-talig opvoeden. Zal ik thuis eens kijken wie het heeft geschreven? Misschien heb je er in de toekomst wat aan ;).

Overigens spreek ik Nederlands met mijn zoontje, maar hij verstaat wel elementair Engels omdat het zo vaak gesproken wordt in huis. Hij zal nog heel veel in contact komen met Engels en met mij in huis zal hij het toch wel leren. Ik wilde hem dat verscheurde gevoel besparen. Vooral ook omdat hij niet in het buitenland zal opgroeien. Dan is dat gevoel niet op zijn plaats. Ik ben bang dat ik hem dan belast met mijn traumaatje.

Jemig, wat een verhaal!

Heb jij dat gevoel ook wel een, Jeetje, dat je niet helemaal weet waar je thuis hoort, als ik vragen mag?

11. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Dominique: wat grappig, heb ik nooit geweten dat je tweetalig was. Zo leren we dagelijks nog van elkaar.;)
    Ik heb Egyptische kennissen die hun kinderen ook tweetalig opvoeden. Het grappige is dat hun jongste zoontje Abdurahman heet. Door Nederlanders wordt dat natuurlijk vaak afgekort als Appie.
    Het gekke is als je hem in het Arabisch naar zijn naam vraagt hij zichzelf voorstelt als Abdurahman. Als je hem hetzelfde in het Nederlands vraagt, zegt hij dat hij Appie heet.
    Zo zie je dat kinderen vaak zo snel (en automatisch) kunnen schakelen tussen twee talen.

12. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    @Dominique: zou ik leuk vinden als je de titel en schrijver van dat boekje eens wilt opzoeken!

Ons toekomstige kindje zou dan dus Turks en Nederlands leren en ook wat Engels oppikken denk ik want mijn man en ik spreken samen vaak nog Engels. Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen dat je tussen twee culturen in zit. Nu ik alweer een tijdje hier woon voel ik me eigenlijk hier nog steeds niet helemaal thuis maar in Nederland ook niet meer helemaal. Zo werkt dat inderdaad wel.

Ik hoop dat ik me hier nog ooit meer thuis zal gaan voelen maar wat de taal betreft ben ik er bang voor. Ik vind Turks namelijk niet echt een mooie taal, ik vind het stiekem een beetje een zeurderige taal! :) En ik ben het dus nog steeds niet machtig na ruim drie jaar omdat ik er gewoon te weinig voor doe. Maar het wel of niet goed spreken van de taal van een land heeft denk ik veel te maken met je er thuis voelen.
    Ik merk trouwens ook verschillen in hoe mensen hier reageren en in NL. Hier is het ook veel beleefder en omslachtiger allemaal. Wij NL'ers zijn echt een direct volkje!

13. Moedervan2boys

Moedervan2boys Actief lid

28 jun 2011
    190
    0
    0
    full time, stay at home moeder.
    overijsel
    hihihi...zo zie je maar wat een vraag te weeg kan brengen jeetje! Er zijn nu al weer 3 pagina`s vol geschreven over talen en 2 talig zijn... Terwijl ik aan het lezen was kwam er zelfs nog pagina`s bij. Grappig!!!

Maar Jeetje, typmustie, moest jij niet werken????? Volgens mij loop je hier nu alles vol te tikken...

Ik moet alles nog maar even weer terug lezen want ook ik ben alles ook zo`n beetje al weer kwijt of iig de verhalen bij de mensen, pffff

Misschien ook eerst hier maar eens wat gaan doen.

Heb wel nog even een vraag voor de mama`s hier met een peuter. Onze Thymo wil steeds minder in de buggie nu vind ik dat prima hoor maar met geen mogelijkheid lukt het mij om hem dan bij mij te laten lopen en toch zie ik ook zat moeders waar de kinderen gewoon bij ze blijven lopen. Moest vandaag dus midden op de stoep mijn buggie laten staan met al mijn boodschappen erop en weer achter hem aan, hij loopt mij er dus uit en was al een mooi eindje bij de buggie weg.... Ik maar denken, hoe doen die andere moeders dat nou en wat doe ik verkeerd!!! Mag duidelijk zijn dat het daarna leek of ik mijn kind mishandelde want kreeg hem ook niet meer in de buggie en dat ging er behoorlijk hardhandig aantoe.... Hij is namelijk ook nog eens oersterk!!!! Nou ik ga ff poetsen hier das ook behoorlijk nodig.

14. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Moedervan2boys: hier helaas geen antwoord, helaas wel een vorm van herkenning. Als ik andere moeders zie, voel ik me altijd een slechte moeder dat ik zo achter mijn kind aan moet vangen (ik denk dat het voor mijn zoontje ook wel een soort van spelletje is, het idee dat je achter hem aan gaat rennen), maar ja, het alternatief is misschien anders de weg oprennen en dat wil ik ook niet. Die van ons zit vaak nog wel geruime tijd in de buggy, maar als hij er voor een of andere reden eenmaal uitgeweest is, krijg je hem maar moeilijk terug. Helaas dus geen tips. Sorry (en sterkte).

15. Moedervan2boys

28 jun 2011
    190
    0
    0
    overijsel
    ow ja de reaktie over de teunisbloem olie, ik heb het ook even uitgezocht en je moet het niet meer gebruiken na je ovulatie en dan overstappen op de tarwekiemolie.

Guapetona, dat zijn wel bemoedigende berichten en heb dat dus al veel meer gelezen

secondlife, bedankt voor de knuf en maar hopen dat je misselijkheid straks minder gaat worden.

sillysa, ben benieuwd of jij dan nu toch ineens succes gaat hebben met de olie en ik heb ook begrepen dat de teunisbloemolie ook voor een regelmatige cyclus kan zorgen en dat je vruchtbare slijm er beter van word vandaar dat ik het ook wel aannemelijk vind dat je het ene voor je ei en het andere erna kan gebruiken.

Nou nu nog even een reaktie op het taart verhaal... ik heb dus tijdens mijn zwangerschap van de laatste last gekregen van lactose allergie als je mij zou vragen wat voor taart lekker is dan begin ik al te kwijlen van een slagroomtaart en daar was ik voorheen niet eens dol op. Ook ben ik nu ongi dus denk alleen maar CHOCOLAAAAAh... dus aan mij heb je niks want ik vind alles wat dat betreft heerlijk en zelf bakken kan ik niet echt bakken. Heb laatst wel geprobeerd zo`n taart te maken die in de koelkast kan met slagroom/soja slagroom maar dat werd boter.

Succes met het uitzoeken van je taart!

Mees, succes bij de arts, je hebt zijn dag waarschijnlijk weer goed gemaakt!

16. Moedervan2boys

28 jun 2011
    190
    0
    0
    overijsel
    thx mees, herkenning is ook lekker hoor en helemaal van dat je je zo`n slecht moeder voelt. Je voelt dan dat alle ogen op je gericht zijn. Het zal ook wel goedkomen hoor, was bij de oudste ook zo maar ik denk tegenwoordig wel een paar keer na voor ik een winkel binnen stap want meneer weet precies wanneer hij moet beginnen met krijsen en voel me dan altijd al flink warm worden. vaak ga ik nu maar als mijn man thuis is of als hij net wakker is. Heerlijk die horrible two`s.

17. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Typmustie, wasda?? En... ik?? :D
    Ja :) ik moest werken eigenlijk en tussendoor kijk ik dan zo af en toe ;) hier op het forum. Je kunt dus wel nagaan hoe weinig zin ik had om te werken! Het is gelukkig af voor een groot deel, dus nu kan ik aan het huis gaan beginnen want het is een grote bende! Dus nu ben ik echt even stil en zeg ik, tot later!

18. Moedervan2boys

28 jun 2011
    190
    0
    0
    overijsel
    whahaha, nou ik ben ook aan het schoonmaken met een pauze van om de 5 min. en dan zit ik ook weer hier te gluren. zow geen zin!!! hoef nu alleen nog te zuigen en dan klaar.

Je hebt wel een super baan moet ik zeggen zou ook wat voor mij zijn maar mijn nederlands schrijven is bagger zoals jullie hier wel gemerkt hebben misschien. Vooral komma`s enzov. is nie al te best.

sill, nog ff een vraagje voor jou, neem jij ook de zwangerschaps vitamines erbij? Las daar ook over dat dat niet door iedereen als positief werd ervaren.

nou ik ga stofzuigen en ik zeg ook tot laterzzzzzz

19. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    @moedervan2: dat probleem herken ik. Zo fijn als je je kind in de buggy moet proppen. Je voelt de ogen in je rug prikken.
    Ik heb een tuigje gekocht :D. Ja, er bestaan kindertuigjes. Op die manier kon hij lekker rondhobbelen maar toch niet de weg op lopen. Ik heb wel een enkele opmerking gekregen over dat mijn kind geen hond was, maar dat heb ik gewoon genegeerd. Mijn kind ligt niet onder een auto en kan lekker lopen - dat vind ik belangrijker. In het buitenland zie je die tuigjes wat vaker trouwens.
    Je kan bij de prenatal ook een polsbandje kopen, maar mijn zoontje had al snel door hoe die los ging dus dat was niet zo'n succes.

20. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Ja, ik probeer hier een modulehandleiding te schrijven. Dit is heel goed. Ik ben nu ook even stil.

Shshshshsh ... (werkze)

Deel Deze Pagina