Hey meiden, Ik lag vanacht in bed en lag nog wat na te denken. Over blind zijn ed. Toen dacht ik van stel je bent blind geboren, en dus nog nooit iets gezien hebt. Geen idee wat de kleur rood is of hoe de lucht eruit ziet. Dan kan je toch ook niet met beelden dromen? Jou hersenen kunnen toch niet iets produceren (beelden/dromen) waarvan ze het bestaan niet weten omdat ze dat nog nooit waargenomen hebben? Wat denken jullie? En zouden deze mensen dan wel dromen maar dan in gesprekken/stemmem, wat ze dus overdag ook horen bijvoorbeeld maar dan verwerkt in een droom, een blinde droom dus? Ben benieuwd. Waar een mens al niet over na denkt he s'nachts haha.
dus met stemmen patroes? Of met beelden? Want je kan je ergens toch geen verbeelding van maken waar je totaal geen idee hebt. Iemand kan zeggen de lucht is blauw en met wolken, of rond wolken. Iemand weet niet wat blauw is, hoe rond eruit ziet ed
Ik denk het wel, blinden mensen kunnen wel dingen voelen, en daarbij verteld is wat het is, en dus een voorstelling kunnen maken Hoe dromen blinden? | Mens en gezondheid: Diversen
Wat een leuke vraag (dat soort dingen kan ik me ook afvragen ). Dromen komen voort uit je eigen hersenen en herinneringen, dus je zou zeggen dat ze anders dromen dan iemand die ziet. Ik kan me voorstellen dat ze dromen op dezelfde manier als ze normaal de wereld beleven, door middel van geluid, smaak, tast etc. Aan de andere kant. Ik heb een poosje geleden een onderzoek gelezen, waarin mensen die vanaf hun geboorte doof zijn stemmen kunnen horen als hallucinatie. Dat zou dan ook niet mogelijk moeten zijn?! Dat vond ik dan wel weer vrij bizar. Ik vraag me alleen of hoe zij stemmen horen, misschien heel anders dan als wij dat zouden horen?
Over dit soort dingen denk ik ook wel eens na. Het lijkt mij dat ze dan alleen dromen over stemmen. Je hebt ook mensen die doof en blind zijn. Die communiceren met hun handen. Daar moet je dan een soort van in "schrijven" . Ik ben heel benieuwd hoe die mensen dromen.
Inderdaad 4-handengebarentaal heet dat. Ze hebben dan wel de beschikking over woorden en misschien dat je dan droomt over woorden en tastzin?
heel interessante vraag! mensen die echt blind geboren zijn.. zouden die missch in gedachten dromen zegmaar? dus zoals wij ook denken, maar dan snachts? zonder dat ze die gedachten (bewust) kunnen sturen?
Die vraag was een tijd terug op de radio, bij de vraag van de week op 538 en toen kwam er een blinde vrouw aan het woord en die vertelde dat ze gewoon droomt, ook met beelden. Ze was blind geboren, dus het zijn beelden zoals zij die gevoeld had en zoals zij zich die voorstelde, maar ze droomde dus wel!
Ja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Trouwens, toen ik lang in het buitenland zat, begon ik na een aantal maanden ook in die taal te dromen, zo droomde ik in het Engels. Hihi, en ik heb zelfs nog in het Spaans gedroomd, terwijl mijn Spaans niet vloeiend was, dus zelfs in mijn dromen zat ik af en toe te zoeken naar woorden, heel vaag!
Het was laatst ook al bij Q-music op vrijdag goede vraag dag. Het antwoord was dan blinde mensen wel dromen doordat zij zich ook dingen kunnen voorstellen door het te voelen enzo.
Maar ZIEN ze het dan ook? Lijkt me niet dat ze dromen van ik ben in een grot, want ze hebben werkelijk geen idee van hoe een grot eruit ziet ...
Vergeet niet dat mensen die blind zijn vaak veel beter ontwikkelde andere zintuigen hebben. 'Beeld' vorming gebeurd veel meer op basis van tastzin, reukzin, gehoor. Dat voorbeeld van die grot is wel een goede, want zelfs als ziend persoon heb ik als beeld daar meer bij dan alleen 'donker met stenen wanden en druppend water'. Daar hoort een bepaald soort kou bij die je kan voelen, bepaalde holheid van geluiden. Mensen die niet kunnen zien, kunnen wel herkennen, dat is alleen niet op basis van visuele informatie. Dromen zullen dan op basis zijn van die waarnemingen, dan kan je dus net zo goed dromen dat je in een grot zit. Dit is even een uitstapje in mijn gedachten hoor, erg interessante vraag!