Zo nu even op mijn gemakje alles doorlezen en reageren. Ik hoop dat jullie mee blijven schrijven vind het een fijn topic. Zoals jullie schrijven houd het mij ook heel erg bezig de leeftijd. Gaat het nog wel lukken, zijn we niet te laat spookt eigenlijk de hele tijd door mijn hoofd. Daarom is het wel erg fijn om met jullie te kletsen. Vroeger was het met 40 moest je echt niet meer aan kinderen beginnen. Maar mijn huisarts zei dat zijn vrouw met 43 gewoon nog een kindje had gekregen dus kan makkelijk. Zelfs leeftijd voor ivf ed gaat omhoog, dus eigenlijk is 40+ niet meer zo oud om aan kinderen te beginnen. Maar toch... Ik ben ook weer ongi geworden dus denk dat ik toch maar huisarts bel morgen. Wij zijn al 1,5 jaar bezig en ik wil iig zeker zijn of ik wel of niet in overgang ben. Anders zit ik ergens op te hopen wat niet meer mogelijk is. MMM wil ik niet in. Ik heb wel vaak buikpijn, hopelijk geen verklevingen oid. Is er al iemand die binnenkort kan testen?
Adria:mijn partner en ik hebben het al besproken. En gelukkig staat hij er ook heel relaxed in. We willen in principe wel een tweede. En hij beseft ook dat we daar niet al te lang mee moeten wachten. Ons zoontje heeft ook even op zich laten wachten. We zijn ook in de MMM geweest en hebben een aantal IUI behandelingen gehad. Maar toen we een pauze maand hadden werd ik zwanger. Mooi cadeau dus. We hebben afgesproken dat ik in elk geval geen hormonale anticonceptie ga gebruiken. Want daar raakt de boel ook weer van in de war. En we gaan vanaf december voorzichtig aan weer proberen met in ons achterhoofd dat het lang gaat duren. Maar we gaan niet nog een keer de MMM in. Respect voor de mensen die dat wel doen. Ik vond die IUI's al zwaar. IVF is drie keer zo zwaar, ik weet niet of ik dat zou trekken. Wat ontzettend balen dat je een miskraam hebt gehad vorige week, inmiddels twee weken. Hoe gaat het nu met je? Brigit: Balen dat je weer ongi bent geworden. Goed idee om het één en ander te laten checken. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Van uit mijn perspectief snap ik dat je de MMM niet in wilt. Maar wat is jouw reden dat je dat niet wilt?
Loolaa: het gaat al beter, de miskraam zelf was binnen 5 dagen gebeurt. Geestelijk had ik wat meer tijd nodig om te herstellen. Zwangerschaptest was omowit de week na de miskraam dus ik wacht op mijn eerste menstruatie. Deze maand geen test denk ik, alhoewel we het wel 1 keer onveilig hebben gedaan. Soms lijkt het wel of je jezelf moet verdedigen als je op latere leeftijd zwanger bent of wilt worden. Voor de anticonceptie kregen onze oma's ook na hun veertigste nog kinderen. Mijn oma was 43 jaar toen zij mijn moeder kreeg. Zolang een vrouw vruchtbaar is kan ze zwanger raken, het is dus niet 'tegen natuurlijk' zoals veel mensen je willen doen geloven. Brigit: goed plan om even te laten controleren. Verklevingen krijg je toch meestal na operaties? Sommige vrouwen krijgen op latere leeftijd steeds meer pijnklachten rond de eisprong en menstruatie. Ik weet niet of het te maken heeft met de overgang. Mijn buikpijnklachten zijn nagenoeg verdwenen nu ik ouder ben. Toen ik jong was had ik veel meer pijn tijdens mijn menstruatie.
Hallo, Hier een twijfelaar van 39 jaar. We twijfelen nog over een derde kindje en als we dat doen, zal ik sowieso 40 zijn als er nog een kindje komt. Ik vind het wel altijd fijn als er dit soort topics gestart worden, hoe meer 'oudere' moeders en moeders-to-be ik tegenkom, hoe meer ik ga denken dat mijn leeftijd niet in de weg zit. Dat is dan al een factor minder in de beslissing voor wel of niet een derde
Spannend hoor, december is al snel! Wij gaan niet weer de MMM in, bij dl hebben we dat wel gedaan en vond het vreselijk. Uiteindelijk na de hsg zwanger geworden. Ze dachten al aan ivf, gelukkig hoefde dat niet. Mochten er toch verklevingen zijn en ze willen dat onderzoeken en weghalen dat is een ander vehaal. Maar verder laten we de natuur zijn werk doen
Ja klopt! Of je krijgt te horen dan heeft het kindje hele oude ouders. Eigenlijk hebben mensen altijd wel ergens iets over te zeggen Ik was in 2013 zwanger en dat was een missed abortion, ze hebben het weggehaald doormiddel van curretage. Dus het zou kunnen, ik hoop het niet
Adria: wat vervelend dat jij het gevoel hebt dat je je moet verdedigen. Dat heb ik gelukkig niet. Ik kwam mijn vriend tegen op mijn 37e en eerder ben ik niet de juiste tegen gekomen. De mensen om mij heen zijn gelukkig heel meelevend en vinden het leuk dat het is gelukt met onze zoon en ik denk stiekem dat ze heel hard hopen dat het nog een keer gaat lukken. Als lichaam en geest synchroon zouden lopen, zou het leven heel wat makkelijker zijn. Jammer genoeg heeft je hoofd iets langer nodig om iets te verwerken. Neem daar ook de tijd voor. Ook al vind je dat je er al klaar mee moet zijn. Één lucky shot kan al genoeg zijn Duimen dus maar!! Juni: Haha: ik heb ook graag dit soort topics met 'belegen' moeders of moeders to be. Wat doet je trouwens twijfelen om voor een derde te gaan, behalve leeftijd?
Loola: Dank je. De twijfel is hier verder nog: het leeftijdsverschil met mijn dochters die in januari al 9 en 7 worden, het feit dat we het nu dus al makkelijker hebben omdat we uit de 'kleine kinderen' zijn, twijfel of ik me nog fit genoeg ga voelen voor de gebroken nachten, mijn braakfobie die op dit moment sterk aanwezig is in mijn leven waardoor ik bang ben voor de zwangerschap, en angst voor gezondheidsrisico's bij het kind en bij mij. O ja, financieel zal het wellicht wat krapper zijn als de kinderen wat ouder zijn. Nog veel obstakels dus om te overwinnen... zucht!
Ook hier 'de ware' pas een paar jaar geleden ontmoet. Overigens is hij zelfs nog een stuk ouder dan ik ben. Dus als ik al belegen ben, dan is hij bejaard... Zijn leeftijd speelt meer een rol in het kiezen voor nog een eventuele tweede via de MMM dan mijn leeftijd.
Birgit: mijn bericht kruiste met jou berichten gisteren. December is idd heel snel besef ik me opeens. Ik vond die MMM ook verschrikkelijk en dat is ook precies de reden dat wij er ook niet meer in gaan. Als buitenstaanders iets over mij leeftijd zeggen, ondervang ik het altijd door zelf aan te geven dat ik een 'oude heks' ben. En dan zie je ze al ongemakkelijk worden en dan zeggen ze dat het heus wel mee valt. En dan ben ik er van af. Juni: dat zijn idd heel veel zaken waar je goed over na moet denken. En waar je je ook goed bij moet voelen. En wat is de reden dat je het wel zou willen? Joycelien: wat fijn dat je ook uiteindelijk je 'ware' hebt gevonden. Het is dan even zoeken, maar dan heb je ook wat. Dat is dan een ander verhaal dat de leeftijd van je partner mee gaat spelen. Hoe kijkt hij daar zelf tegen aan? Ik merk trouwens wel dat het mentaal wel relaxter is om op latere leeftijd een kindje te krijgen. Waar ik jongere moeders soms gestresst zie, ben ik zelf redelijk relaxed en minder onzeker. Hoe zien jullie dat?
Loolaa: wel fijn dat je er zo ontspannen mee om kan gaan. Dus jij hebt nu een kindje van 3 maanden? Hoe is je zwangerschap verlopen, en de bevalling? Je vroeg waarom ik het dan wel wil. Wel, heel eenvoudig, er is een soort oerverlangen om nog één keer een kindje aan de borst te hebben en alles nog een keer mee te maken. Ik vind het ook een fijn idee naar later toe om nog een kindje erbij te hebben. En bij onze jongste heb ik het nooit bewust meegemaakt als de laatste keer. Op zich kan ik me over alle praktische bezwaren wel heen zetten. De fobie en de gezondheidsaspecten houden me het meest tegen. Maar vanaf volgende week ga ik nog maar een keer in therapie voor de fobie, hopelijk met succes dit keer. En hopelijk kan ik me dan ook over die drempel zetten. Ik vind het fijn dat er in de media ook steeds meer BN-ers en BVs zijn die rond hun 40ste nog een kindje krijgen. Dan denk ik steeds: zie je wel, het kan nog en zo raar is het niet.
Juni: de zwangerschap is goed verlopen. Ik vond het alleen niet zo leuk. Ik werd vanaf week 25 heel zwaar en dik, terwijl ik daarvoor maar heel weinig aankwam. Wat ik wel leuk vond is het voelen van de baby. Ik heb een eigen bedrijf en ik heb tot een halve week voor de bevalling nog gewerkt. Heb het heel organisch afgebouwd. Mijn baby is een beetje eigenwijs. Hij heeft tot week 36 netjes met zijn hoofd naar beneden gelegen. Daarna is hij in een stuit gaan liggen. Ondanks een draaipoging is dat zo gebleven. Ik heb daarom een geplande keizersnede gehad. Dat vond ik heel fijn. Uiteindelijk bleek de eigenwijsheid van zl weer aanwezig. Hij had geen zin om te wachten en uiteindelijk is de operatie drie uur naar voren geschoven. Was wel grappig. Ik heb de geplande keizersnede als prettig ervaren. Je weet van te voren redelijk goed waar je aan toe bent. Je gaat er uitgerust in. En wat misschien nog wel het fijnste is, dat je redelijk uitgerust bent na de bevalling. Wat wel handig is als je aan de bak moet met je baby. Mooi dat je je over die praktische zaken heen kunt zetten. En ook dapper dat je in therapie gaat. Je zegt dat je dat nog maar een keer gaat doen. Ben je eerder daarvoor in therapie geweest? Wat voor therapie was dat? Heeft het geholpen? En ga je nu weer dezelfde therapie doen?
Hier ook 40+😁😁 Ik heb al 2 kinderen van 22 en 17 en uit een 2de relatie een zoon van 2,5 wij zouden graag nog een kindje willen in juli helaas een 2ling zwangerschap gehad van een Blighted ovum dat was erg pijnlijk helemaal omdat ik dinsdag 42 jaar oud wordt en mijn klok tikt. Dit hadden we niet verwacht. 2 rondes erna normaal ongesteld en netjes na 28 dagen en vorige maand ineens 6 dagen overtijd en een negatieve test gehad. Nu in afwachting van de volgende ronde. Hoop dat iedereen nog mooi nieuws mag delen hier!
Welkom koffieboon, we gaan bijna gelijk op. Ik heb ook een dochter en zoon van 21 en 17 jaar en mijn jongste zoon van mijn huidige partner is 2,3 jaar oud. Eind van de maand word ik ook 42. Ik ben in afwachting van mijn eerste menstruatie na mijn miskraam in september. Als mijn berekeningen een beetje kloppen moet ik 13 of 14 oktober ongesteld worden (geteld vanaf de eerste dag van mijn miskraam).
Wahahahah wat een toeval allemaal bijna hetzelfde als met mij Ik ben ook in afwachting nu van mijn menstruatie. Ik hoorde ook (wij waren op vakantie) dat de IVF leeftijd omhoog is gegaan naar 50 jaar weet jij daar iets van?
Ik heb er wel wat van meegekregen. Ik weet alleen niet of ze het van plan zijn of als het al is ingevoerd.
Grappig dat jullie zoveel overeenkomsten hebben. Aan de verhoging van de IVF leeftijd zitten wel wat haken en ogen. In bijgaande link, kun je alles lezen. https://www.freya.nl/toelichting-op-verruiming-leeftijdsgrens-ivf-tot-50-jaar/
Interessant artikel, ik ben er een voorstander van dat iedereen bepaald wat het beste voor hem of haar is. Als iedereen zich minder met elkaars zaken zou bemoeien... Hier nog steeds in afwachting van mijn menstruatie (berekend 13 of 14 oktober), nog geen bekende pms klachten zoals nachtzweten, humeurigheid en poetsdrang. Wel rommelende darmen en wat niet nader te bepalen buikkrampjes. Ik vraag me af of ik deze week wel ongesteld ga worden. Wel balen dat je na een miskraam niet weet wanneer je cyclus weer start. Iemand hier op het wachtbankje?