Placenta ligt gedeeltelijk voor de uitgang

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif, 20 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

tijdens de 20-weken-echo constateerde de verloskundige dat de placenta gedeeltelijk voor de uitgang ligt. Er is verder niet veel over gezegd. Misschien groeit 'ie mee en zal op een nieuwe echo bij 32 weken duidelijk maken of dat inderdaad zo is.

Zo niet, dan moet ik rekenen op een keizersnede. Wat een teleurstelling.

Ondertussen moet ik alert zijn op bloedingen. Waarom? Ik heb het zo gauw niet gevraagd.

Iemand ervaring? Geruststellingen?

2. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Dit is wat ik ervan weet: het heet placenta praevia, d.w.z. dat de placenta (gedeeltelijk) bovenop de cervix (= baarmoedermond) ligt. Het probleem bij de bevalling is dan dat de placenta eerst los moet laten voordat het kind eruit kan. Maar zodra de placenta los gaat krijgt de baby geen zuurstof meer via de navelstreng en daarom wordt er bij een placenta praevia altijd een keizersnede gedaan.

Er is nog altijd een kans dat de placenta nog naar boven migreert (dat was bij mij het geval), maar er is geen garantie. Deze getallen heb ik gevonden op internet: op 20 weken heeft ong. 5% van de vrouwen een p.p., uiteindelijk bij de bevalling is dit 0,3-0,9%. Als ik dan even snel reken heb je een kans tussen de 6% en 18% dat deze situatie blijft bestaan. Dus een kans tussen de 82 % en 94% dat het alsnog uit zichzelf goed komt. Dat lijken mij wel behoorlijk gunstige getallen, hopelijk stelt het wat gerust meid.

De kans op een bloeding is groter bij een p.p., alhoewel het voor de 32 weken niet waarschijnlijk is. Rust houden wordt aangeraden en kalm aan met sex (sorry! :( ).

Ik hoop dat het nu wat duidelijk is, helaas kun je niets anders dan afwachten of de placenta alsnog verplaatst. Veel succes!

3. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi Luun,

dank voor je reactie. Nou, in elk geval geven die cijfers die je schetst me wel weer een beetje vertrouwen. En inderdaad, het is een kwestie van afwachten. Maar wat duurt dat nog lang he? Ik ben er niet blij mee, dat is zeker.

4. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Had ik ook.
    Heb nog een echo gehad met 26 weken, toen lag ie er nog voor en bij de echo van 32 weken was ie goed gaan liggen.
    Idd in de meeste gevallen gaat de placenta alsnog goed liggen dus ik zou me maar niet te druk maken als ik jou was.

Silly

5. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Dankje Silly.

Weten jullie eigenlijk waarom de 32-weken-echo, waarbij ze opnieuw kijken hoe de placenta ligt, in het ziekenhuis moet worden gemaakt? Ik voel me nu al 'een geval'.

Deel Deze Pagina