Mijn dochter is gek op knippen & plakken. Hoewel ik vroeger vreselijk creatief was, heb ik momenteel geen weet van wat ik allemaal kan maken met haar. Zo heeft ze bijvoorbeeld met Sinterklaas gekleurde ijsstokjes, gekleurde pompons en gekleurde veertjes gehad. Googlen levert wel iets op, maar niet voldoende resultaten. Wie heeft er dus nog leuke knutselideetjes voor bovengenoemd materiaal? En als ik dan dus via Google zoek, krijg ik leuke knutselwerkjes te zien met allemaal materialen die ik niet in huis heb. Mijn tweede vraag: Welke knutselspullen zijn handig voor knutselen met een (bijna) vierjarige? En welke lijm gebruiken jullie? Hier heb ik wel eens witte lijm gekocht bij Action ofzo, maar binnen de kortste keren zat de halve tafel en ik onder (dochter had nog niks gedaan). Nu heeft ze zo'n lijmstift van Pritt, maar daar kun je natuurlijk niet alles mee lijmen. Kortom: HELP!
Ik google meestal ook maar wat. En de laatste tijd pakt ze steeds vaker zelf spullen en begint gewoon een beetje te knippen en plakken. Of slingers maken Of ze verzint iets dat ze wil maken en dan google ik dat of verzin zelf wat. Met kerst kun je natuurlijk dingen als een kerstboom, kerstster, engeltjes maken etc. Gewoon met stevig papier en dan lekker laten volplakken en kleuren. Ik heb laatst ook op t raam geschilderd en zij heeft dr eigen tekening geschilderd op t raam ernaast En met mooi inpakpapier een klein pakje (bv halve wc rol) inpakken en er mooie cadeautjes mee maken. Van die pompons kan ik ook niet zoveel mee met haar. Tenzij t kleintjes zijn en je ze kan vastplakken. Mijn dochter houdt erg van glitters. Glitterlijm, losse glitters, verf (ook glitterverf); plakaat/waterverf, vooral veel (gekleurd) papier natuurlijk-liefst wat kleine blaadjes, glitterfoam, frutseltjes om op te plakken, wol, stiften, potloden, krijtjes, stickers, stempels.. Das zo'n beetje de inhoud van onze knutselkast Oja, strijkkralen vindt ze ook leuk. Wc rollen, eierdoosjes gebruiken we vaak. Plakband is ze ook een groot fan van. Lijm doe ik vaak een bergje op een blaadje en dan mag ze met een kwast dopen en smeren. Anders wordt t ook een bende. Ik heb toevallig gisteren bij de action een lijmstift gekocht (met zo'n ronde bolle kant om mee te smeren). Als je knijpt, komt er als t goed is niet meteen heel veel uit.. Ben benieuwd of dat iets is.
Voor vanmiddag wil ik nog een leuk kerstknutselwerkje verzinnen. We moeten natuurlijk wel wat leuks meenemen met de kerstdagen voor de oma's, opa's, tantes en ooms..
Hier heb ik een kerstboom uitgeknipt en op een ander papier laten plakken. Daarna heeft mijn dochter hem versierd met glitterlijm (kerstslingers) en kleine pompons (kerstballen). Was leuk!
Ja, daar kun je die pompoms wel leuk voor gebruiken! Zijn t kleine pompons? Ik heb ooit eens zo'n pot van de hema gekocht (glitterpompons en ander spul), maar die bollen blijven dus echt niet plakken! Ik vind t met kerst leuk om van die 3D/hangwerkjes te maken. Dus 2 kerstbomen of sterren schuin in elkaar schuiven. Denk dat t ook weer zoiets wordt.. Al hebben we dat al wel gedaan. Oja, nog iets dat we gedaan hebben. Een papiertje 2x dubbelvouwen en stukjes uitknippen zodat t bv een ster wordt met gaatjes enzo. En dan op t raam met spuitsneeuw overspuiten.
Ze bleven met moeite plakken. Vandaar mijn lijmvraag. 3D-kerstfiguren klinkt leuk. Ik begrijp alleen niet hoe je dat dan doet. I Met spuitsneeuw kerststerren op het raam spuiten onthou ik voor volgend jaar. We hebben dit jaar voor het eerst samen een kerstboom op het raam geschilderd. En dat is al heel creatief voor mijn doen.
Die 3D dingen is heel makkelijk. Je knipt 2 bomen, sterren of ballen. Plakken en knutselen, evt op beide zijden. De ene figuur knip je aan de bovenkant in tot halverwege en de andere figuur aan de onderkant tot halverwege. En dan schuif je ze zo in elkaar dat ze haaks op elkaar staan. Even kijken of ik er een linkje van kan vinden: Knutselopdrachten.nl | Knutselen - Kerstboom in 3D Een engeltje vind ik zelf erg leuk: Kerst Engeltje knutselen Heb alleen wel een ander hoofd gemaakt, want dat vond ik bij deze zo duf Oja, nog een leuke. Een glazen potje beschilderen en dan een waxinelichtje er in. (Ik ben op dreef )
Simpel ideetje hoor: Vogel uitknippen op karton, ijsstokjes eronder als pootjes en dan beplakken met de veertjes?
Deze lijm is hier favoriet: Ses Lijm, uitwasbaar, 100ml - Speelgoedwinkel PlanetHappy.nl Enige is dat je elke keer dat je hem wil gebruiken even de opgedroogde lijm eruit moet pulken voordat er weer lijm uitkomt. En wat ik ook wel erg handig vind zijn de lijmstiften van de Hema. Je drukt ze gewoon op het papier en er komt lijm uit. Heel makkelijk doseren dus. (Al zit er hier af en toe nog een halve sloot lijm op het papier.. Maar dat ligt aan dochterlief en niet aan de lijm en het plakt goed. Geen print dus, vloeibare lijm is het) Wij hebben met die stokjes trouwens poppetjes en beestjes gemaakt. Eerst gekleurd met een viltstift en beplakt met van die lovertjes en stukjes wol en daarna in elkaar geplakt. Van papier een grote schuur zonder dak geplakt. Ijsstokjes-mannetje erin, pompon-kindje erbij. En de ijsstokjes-koeien erbij... Heel gezellig
als lijm gewoon behangplaksel gebruiken, is veel goedkoper en goed uit te wassen. Das hetzelfde als ze op het kdv en psz gebruiken. Van ses zo'n klein kwastje erbij en steeds wat lijm aanmaken in een potje. Je kan ook in 1 keer een hoop maken, want het blijft lang goed als je het in een schoon potje doet.
Nu snap ik het. Dat is inderdaad leuk. Kerstengel is ook leuk. Die maak ik volgend jaar. Wij hebben vorige week kaarsjes gemaakt. Eerst wc-rollen geverfd. Daarna had ik van foam vlammetjes geknipt; dochter heeft die versierd met glitterlijm en daarna vastgeplakt aan het wc-rolletje. Het theelichtje ken ik. Dat heeft mijn dochter al eens op het kdv gemaakt (en later thuis).
Spaar je echt zoveel geld uit als je maar één kindje hebt dat knutselt? Het lijkt me zo'n gedoe om behangplaksel aan te maken.
@missT ergens wel.. Zal eens zoeken. Nouja.. Pak behangplaksel kost evenveel als een klein potje kant en klare lijm. Dus ja je bespaart best wel natuurlijk. Maar stiekem gaat dit potje ook alweer maanden mee en koop ik zelden speelgoed of knutselspul (ze krijgt altijd bergen met verjaardagen en feestdagen..) dus dat potje lijm kan ik dan nog wel missen.
Ik heb even op pinterest gekeken: Bekijk bijlage 294243 Bekijk bijlage 294244 Pinterest / Search results for christmas craft
Haha ijsstokjes en veertjes....ik moest ook meteen denken aan een vogel en een vogelnest Betreft lijm Ik gebruik fotolijm. Plakt alles vast. Maar je zou ook dubbelzijdig plakband kunnen gebruiken. Dat is ook erg stevig en geeft niet zo'n plakboel.