Wie nog meer ervaring met overstimulatie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Majo, 23 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hallo,

Wie van jullie heeft er nog meer ervaring met overstimulatie?
    Ik heb laatst onze 1e icsi poging daarom moeten stoppen :cry: . Ik reageerde blijkbaar overgevoelig op de stimulatie met gonal-f. :rolleyes:
    In mei beginnen we opnieuw met een 1e icsi poging, met wederom de gonal-f. Ga deze dan w.s. in een minder grote dosis spuiten. Vorige keer spoot ik 150 gonal-f. Weet nog niet wat ik in mei zal moeten gaan spuiten.
    Ikzelf moest na de overstimulatie eerst 10 dgn provera slikken om mijn eierstokken tot rust te brengen en m'n menstruatie weer op gang te brengen.

Iemand anders ervaringen met gonal-f en overstimulatie? Wat de eerste keer gespoten en wat de keer na de overstimulatie?
    En wanneer mocht je weer opnieuw beginnen na de overstimulatie?
    Ik begin nu pas weer in mei. :x Heb eerlijk gezegd niet naar de kliniek gebeld... ga er eigenlijk vanuit dat ik of opnieuw ben ingepland of dat ze 3 mnd wachten ivm tot rust laten komen van m'n lichaam :(:

Ben benieuwd naar de ervaringen.... :)

Groetjes Majo!

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het hele groepje bij de walvisjes had toen zo'n beetje (dreigende) overstimulatie.
    Het ging overal NET goed.

Het kon dus allemaal op het randje doorgaan (bij ons) na bloedprikken en wat overleg.
    Ik moest heel veel drinken, me koest houden en ipv Pregnyl kreeg ik Utrogestan / Progestan na de tp.

Het is uiteindelijk goed gekomen :-D
    Dus wanneer we weer zouden mogen weet ik niet.

Hier zijn ze sowieso voor rust tussen twee pogingen (2mnd) dus denk dat het wel even had geduurd.
    Het is voor je eigen bestwil meid, als is het nu super irritant!
    Je gezondheid gaat voor, overstimulatie kan echt heel gevaarlijk zijn.

Elmo

Ow, ik spoot wel Puregon.
    Gonal-F spoot ik die 6x in eigen cyclus (IVF/ICSI).

3. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hoi Elmo,

Bedankt voor je reactie. Weet dat het voor mezelf beter is om even rust te houden nu, maar heb verder eigenlijk nergens last van en zou liefst direct weer beginnen.... nou ja... verstand en gevoel gaan nu eenmaal niet altijd samen. Gelukkig dat het bij jullie bij de walvisjes(?) wel allemaal door kon gaan toen. Lees inderdaad veel over veel drinken enzo, hebben ze mij toen niets van gezegd... en ben al niet zo'n goede drinker ;) En rustig aan heb ik ook niet echt gedaan. Had flink last van mijn buik toen maar heb gewoon doorgewerkt. Laatste dag toen ze zeiden dat het beter was te stoppen was de betreffende arts heel verbaasd :-s dat ik gewoon had doorgewerkt, haha. Dacht zelf... dan heb ik afleiding en de andere arts van dag ervoor had ook niet gezegd dat ik beter rustig aan kon doen. #-o Weet niet of het nou allemaal veel had uitgemaakt... maar goed...

Heb wel het idee dat overstimulatie toch niet zo heel veel voorkomt...of vergis ik me nou?
    Iemand anders toch ook nog ervaring(en) hiermee?

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het komt volgens mij wel aardig vaak voor hoor...misschien in percentages niet zo maar ik heb het al veel voorbij zien komen sinds ik me in de MMM wereld begeef.

Ik hoop voor jouw dat je relatief gauw weer kan starten en en helemaal dat het dan lukt!

*walvisjes: groep meiden die na de MMM zwanger zijn geworden. Zie clubs bij zwangerschap en bij de mama's*

5. Giegel

Giegel VIP lid

20 apr 2008
    5.743
    0
    36
    Weet je nog of je het het meest voorbij zag komen bij meiden die van zichzelf al een (goede) ei-sprong hebben?
    Ik ben gister namelijk begonnen met Puregon spuiten voor de eerste IUI en ben een beetje bang voor overstimulatie of meer dan twee follikels :oops:

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het heeft niks meer te maken met een een goede eigen eisprong of niet.
    Je cyclus wordt stilgelegd en dan ga je stimuleren. Het is heel afhankelijk hoe je reageert op de hormonen die je spuit.
    Ik reageer heel goed en heb dan veel follikels, het nadeel is dan dus dat het risico op overstimulatie vergroot.
    Toch hoef je niet veel follikels te hebben om risico te lopen....

Kortom: het is van te voren niet te voorspellen denk ik.
    Je arts informeren over je angsten lijkt me niet verkeerd!

Misschien is er wel vooraf iets waardoor ze risico's in kunnen schatten?

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow, zie nu dat je met IUI bent begonnen. Dan is de kans op overstimulatie echt minimaal hoor, omdat ze proberen te voorkomen dat je meer dan 2 fliekels zal hebben.
    Tjah, kans op meer hou je denk ik.

Ik denk zelf dat overstimulatie alleen bij IVF/ICSI voorkomt.

8. Giegel

Giegel VIP lid

20 apr 2008
    5.743
    0
    36
    Er is bij mij wat fout gegaan met de afspraken, waardoor ik niet echt een goede voorlichting heb gehad en mijn vragen niet kon stellen.
    A.s. dinsdag heb ik een afspraak en is meer tijd vrijgemaakt zodat ik mijn vragen alsnog kan stellen aan de gyn :)

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Anders gewoon bellen hoor! Daar zijn ze voor.
    Het is niet niks vind ik hoor, vruchtbaarheidsbehandelingen.
    Elmo

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik heb een overstimulatie gehad
    toen spoot ik 150EH gonal-f
    had in totaal meer dan 50 eiblaasjes
    heb toen 5 weken lucrin moeten spuiten en daarna moeten wachten op ongi. en kijken of eierstokken weer normaal werden

en de poging erna kreeg ik 100EH gonal-f
    en had toen 10 eiblaasjes ;)

11. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Zóóó Caruli... ik dacht dat ik er aardig wat had met m'n 30 eicellen. Maar jij zelfs 50 :) Knapte je zeker zowat uit elkaar?! Ik had namelijk al behoorlijke buikpijn ervan. Iedere stap die ik zette dreunde het door m'n buik. Ik hoefde geen lucrin o.i.d. te spuiten, heb 10 dgn provera moeten slikken. Nou... na 1x hielp het me al hoor! Maar met 50 eicellen...! Ben benieuwd hoeveel gonal-f ik in mei zal moeten spuiten. Vorige keer dus net als jij ook 150 misschien :(:

In elk geval bedankt voor je reactie! Het is toch prettig om ervaringen van anderen te lezen. :D Wel jammer eigenlijk dat er zoveel ervaringsdeskundigen zijn :(

Maar waar sta jij nu precies in je behandelingen? Je bent al lang bezig zie ik en hebt ook al het nodige meegemaakt volgens mij..... Jij in elk geval ook heel veel succes :thumup:

Groets Majo

12. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    Ik heb ervaring met overstimuatie. Eind oktober ben ik twee dagen na de punctie met spoed met een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik had eierstokken die op knappen stonden, veel vocht in mijn buik, lekkende organen, vocht rond mijn longen, etcetera. Heb echt een zeer ernstige vorm gehad die ze in dat ziekenhuis nog niet eerder hadden meegemaakt. Artsen vreesden op een gegeven moment voor mijn leven. Eind oktober ben ik opgenomen en pas sinds januari ben ik volledig hersteld. Ik heb toen geen terugplaatsing gehad, we zijn nu bezig met cryp-terugplaatsing. Mijn volledige verhaal kun je lezen in mijn eigen topic "Mar's weg door de IVF".
    Meid, als ik de volgende keer een dreigende overstimulatie heb, stop ik met spuiten. Het kost me dan een poging en het duurt weer wat langer, maar nu heeft het bijna mijn leven gekost...

13. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Jeetje zeg Miepje1!
    Wát een verhaal zeg! Als ik dit zo lees ben ik toch zó blij dat wij op tijd moesten stoppen van de arts! Voor de punctie dus al bij ons. Zelf had ik stiekum nog een beetje van... ach... doorgaan mag ook wel, valt nog wel mee, pijn is vervelend, maar nòg wel draaglijk! Maar goed... in Zwolle zijn ze er erg voorzichtig mee en lopen geen enkel risico. is maar goed ook denk ik nu...
    Wat jij hebt meegemaakt is wat overstimulatie betreft echt je ergste nachtmerrie zeg! Verder gaat het ook niet echt van een 'leien dakje' bij jullie zie ik! Ben blij dat het nu weer goed met je gaat, maar heeft wel tijd geduurt dan zeg! Jullie zullen wel goed geschrokken zijn!
    Hopelijk gaat het gauw goed met jullie behandelingen, wanneer mogen jullie weer?

Groeten Majo

14. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    hoi Majo,
    Het heeft inderdaad erg lang geduurd en we hebben een zware tijd achter de rug. Ook nu nog gaat het niet van een leien dakje. Aanstaande vrijdag gaan we weer voor de eerste echo. Dan hoop ik dat het allemaal goed is en dan hebben we waarschijnlijk over drie weken ongeveer een terugplaatsing.
    Het is goed dat ze zo voorzichtig zijn in Zwolle. Voor jezelf is het natuurlijk balen als je poging gestaakt wordt en je wilt graag verder, maar als je naar de mogelijke gevolgen kijkt, is het wel goed dat je gestopt bent. Het is erg vervelend, maar dit is toch beter. Ik zie dat je in mei start met de tweede poging. Hoop dat je dan meer succes zult hebben.

Groeten Miepje

15. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hoi Miepje1,

Hopelijk is de echo a.s. vrijdag goed! Zal voor je duimen [-o< .
    En dan hopelijk over een week of 3 een tp. Fijn dat het nu in elk geval weer beter gaat. Jullie hebben veel voor de kiezen gehad zeg!

Heel veel succes!

Groets Majo

16. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    Dank je. Jullie ook heel veel succes!

Groetjes Miepje

Deel Deze Pagina