Wie nog meer geen combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rataplan, 18 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Wel gedaan omdat wij bij slechte uitslag zouden laten doortesten en afbreken als een van deze afwijkingen gevonden zou worden.

2. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Wij hebben het niet laten doen :)

3. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Snap ik. Maar die vervolgonderzoeken geven toch ook geen 100% zekerheid?

4. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Jawel. Vruchtwaterpunctie is 100% want dat is DNA alleen van je kleintje...vlokkentest en nipt niet.

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Persoonlijk snap ik heel goed als je geen combinatietest wil doen. Echter, de argumenten kloppen vaak van geen kant. Bijv jong, zit biet in de familie (heeft het echt niks mee te maken, althans heeeeeeel weinig) dus meestal vind ik het nogal kort door de bocht. Een combinatietest is idd een kansberekening! Maar kan heel veel zeggen! Zo kan een verdikte nekplooi ook wijzen op andere problemen als hartafwijking of andere chromosoomafwijkingen. Afwijkende bloedwaarden kunnen veel zeggen over de werking van placenta bijv. Dus vroeggeboorte, groeiachterstand enz enigsinds 'voorspellen'.

Hier jong 25 met slechte uitslag, toen nipt laten doen met slechte uitslag, vervolgens nog een vwp gedaan en uiteindelijk een gezonde dochter gekregen die wel pre/dysmatuur geboren is. De combinatietest was de eerste aanleiding. Ik krijg heeeeeeeel vaak de vraag of ik als ik een tweede zou krijgen opnieuw de combinatietest zou laten doen. Mensen verklaren me voor gek maar ja!! Absoluut. Het zegt echt meer dan mensen denken. Overigens zou een kindje met down bijv echt welkom zijn maar ik ben heeeeel graag goed voorbereid, en controlebehoeftig.

6. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik heb bij beide geen combinatie test laten doen. Mijn vriend is 38 maar ik ben vrij jong (23) en heb eigenlijk geen reden om het wel te doen. Daarbij krijg ik een GUO (ook bij de eerste gehad) en die is zo uitgebreid.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Heftig meid! Maar de nipt klopte niet als ik het goed begrijp? Daar kwam een afwijking uit, die er dus niet was? En verder heb je helemaal gelijk, het is zo hardnekkig de gedachte dat als je jong bent, je geen risico loopt.

8. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    De nipt klopte wel, Idd kwam daar een afwijking uit maar nipt is niet 100% ;)...de afwijking zat alleen in de placenta. Aangezien het een bloed test is, test het dus niet alleen het DNA van de baby...

9. draakje24

draakje24 Actief lid

31 dec 2011
    399
    0
    16
    Hier ook bewust niet gedaan
    Kwa leeftijd niet nodig maar afwijkingen zit wel aan mijn man zijn kant vd familie geloof 2e graads wat hij was
    Dus we kregen wel het aanbod maar voor ons wat het zo welkom ook al had het een afwijking zoals syndroom

10. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje joh maar dan schrik je je ook rot!
    Maar als je na de nipt dan een vlokkentest had laten doen was daar ook een slechte uitslag uit gekomen!
    Dus eigenlijk moet je dan wel een punctie doen maar daar moet je dan weer weken langer op wachten?

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hoi!

Wij hebben ook geen test laten doen. Mijn man is een stuk ouder, dus in dat opzicht iets meer risico.
    maar de vraag is wat je er mee doet en we waren er vrij snel over uit dat weghalen geen optie zou zijn. Downsyndroom is voor ons persoonlijk absoluut geen reden om de zwangerschap af te breken en andere grote problemen zouden al vroeg te zien zijn.
    Een test kan je dan natuurlijk doen om meer te weten, maar dat zag ik niet zitten. Ik vond het zonde als ik mijn hele zwangerschap na zo een test me zorgen zou maken omdat de kansen wellicht vergroot zouden zijn.
    We weten nu niks, behalve dat het een baby is en dat het voor zover nu te zien een grote gezonde baby is. Geslacht hebben we ook een verrassing gelaten.

Ik snap wel dat mensen het wel doen, maar een handicap of niet, het kindje is van mij en is meer dan welkom en wij zitten in een situatie waarin we welk kindje dan ook alle zorg kunnen geven die het nodig heeft. Gelukkig denkt mijn man daar net zo over!

12. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Precies ;)...dus weken wachten op nipt uitslag...dan wachten op vwp...en dan weer op de uitslag. Toen een slechte 20 weken echo (kindje al veel te klein, plus echodense darmen) nouja enz...nu gelukkig wolkje van een dochter!

13. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Maar dat brengt weer een (klein) risico van een miskraam met zich mee, toch?

14. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Ach ja, ieder heeft zijn eigen mening erover met eigen redenen waarom wel/niet. Voor de 1 zijn het misschien "goede" redenen en voor de ander niet. Gelukkig mogen we het allemaal zelf beslissen en vind ik niet dat men het per se hoeft uit te leggen ;).

15. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Dat klopt. Maar je zei dat die testen geen 100% uitsluitsel geven en dat klopt dus niet want dat doet de vwp wel.

16. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier niet gedaan omdat het alleen een kansberekening is. Voor mij zegt het dus niet veel.
    Nu bij 2e weer niet, krijg sowieso veel echo's bij mijn verloskundige dus echt afwijkende dingen worden wel opgemerkt. Down zou voor mij geen reden voor afbreking zijn. Alleen iets waarbij levenskansen heel minimaal zijn.

17. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Wij hebben geen combinatietest laten doen. Ik was wél direct medisch vanwege mijn epilepsie en medicijngrbruik daarvoor. Ik was 25, dus niet de risicogroep. Daarbij zou ons kindje sowieso welkom zijn geweest, ook met down! En wat er al geschreven werd, in de eerste instantie krijg je alleen een 'kans op-uitslag', dat zou voor mij alnsog te onzeker zijn en dan zou ik zijn gaan stressen..

18. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    De down-kindjes die je ziet zijn meestal degene die licht beperkt zijn, down geeft ook grote kans op hele zware fysieke complicaties. Ik zou als het even kan een mens zo'n leven besparen. Zo afhankelijk zijn van de wereld om je heen voor je hele leven en zo ziek kunnen zijn... En bijkomend veel zorg vanuit je gezin en andere kinderen is denk ik ook niet mis. Dat heeft niets met wel/niet welkom te maken. En als er alsnog een geliefd, welkom kindje met beperking wordt geboren dan geef je daar ook weer vorm aan met elkaar.

19. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Wij hebben de combinatie test bij onze eerste wel laten doen. Nekplooi was prima. 1.1/1.0/1.1. Mijn bloeduitslag daarintegen heel slecht. Kans: 1 op 100. Daarom VWP laten doen. Alles bleek goed.

Nu zwanger van de 2e en deze keer geen test laten doen. En ik vind die onzekerheid helemaal niets! Ik wou dat ik de test had laten doen! Wachten op de 20 weken echo en hopen dat alles goed is....

20. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Ja oke, maar omdat daar een kans van miskraam in zit zou ik het toch ook weer niet doen.

Dus alle andere (risicoloze) testen > geen zekerheid.
    Vwp > zekerheid > met kans op miskraam.

Voor mij heeft/had het dus geen nut om wel de combi-test te laten doen :). Daar ging het in dit topic toch om? De redenen waarom je het wel of niet zou laten doen, nou dit is mijn reden.

Deel Deze Pagina