Ik doe er wel een (gratis via kraamzorginstantie), omdat ik wel een beetje op de hoogte wil zijn van ademhalingsoefeningen enzo... Je schijnt toch wel erg verkeerd adem te kunnen halen en het is ook wel even fijn om te weten hoe en wat met aanspannen en ontspannen van verschillende spieren... Bovendien vind ik het ook wel leuk om wat andere zwangeren te leren kennen hier... Heb ik nog eens wat bezoekadresjes in de buurt als ik straks met verlof ben,
dat laatste is de reden dat ik straks wel graag een cursus wil gaan doen. ademhalingsoefeningen ken ik al (ben zelf fysio, en moet ze dus aan anderen aanleren), en dat geklaag in een groepje: tsja, het kan meevallen, het kan tegenvallen. een zwanger vriendinnetje van me heeft een heel leuk groepje getroffen, dus wie weet heb ik ook die mazzel. daarnaast ga ik ook zwemmen, gewoon omdat ik dat heel fijn vind. en het is hier om de hoek en helemaal niet duur. en een borstvoedingscursus schijnt echt wel een dikke aanrader te zijn, dus die ga ik ook doen. is maar twee avonden bovendien. maar ik kan me helemaal voorstellen dat het idee van zo'n klasje je helemaal ibbelig maakt. nou: het is jouw zwangerschap, en jouw bevalling, dus dan doe je het lekker niet, toch? bevalling gaat er vast niet slechter door!
ik heb bij de eerste wel een cursus gedaan... veel oudere dames dan ik, een meid in mijn leeftijd en dat is nu een van mijn beste vriendinnen geworden dus dat is super! aan de cursus heb ik geen moment gedacht tijdens mijn stortbevalling....... nu heb ik dus ook zoiets van, laat maar zitten hoor! voor mij geen cursus meer.. en als mijn vriendin niet in het andere groepje had gezeten toendertijd had ik er toen ook geen **** aangevonden
Ik heb me in de 1e zs over laten halen om eens te gaan.... Nou dat was dus 1 keer en nooit weer. Net zwanger, kreeg je allerlei verhalen van luitjes die al eens bevallen waren En toen ik dat boekje kreeg met "hoe te puffen", was ik er helemaal klaar mee. Net of je daar aan denkt, in welke volgorde je moet puffen, als je zwaar in de weeen ligt. Nee hoor, mij zien ze er niet meer! Over de hele wereld worden kindjes geboren zonder dat hun mama naar een curcus is geweest Lekker blijven bewegen in je zwangerschap en niet achter de bloemetjes... Heb zelf tot zaterdags gewerkt, en maandag middag in 4 uurtjes bevallen van een prachtige, gezonde zoon
Ik heb de cursus "fit bevallen" gedaan, 9 lessen van een uur. Echt complete tijdsverspilling, ik zou het nooit meer doen. Het ging nergens over. De informatie die ik gekregen heb, had ook gemakkelijk in een uur verteld kunnen worden. Ben benieuwd bij de bevalling straks, of ik er toch nog wat van ga gebruiken....
Ik heb geen enkele cursus, bevallingsvoorlichting, Borstvoedingsavond of wat dan ook gedaan. Houd het lekker bij dit forum met een bak koffie erbij. Ik had er geen behoefte aan en heb nooit het gevoel gehad iets gemist te hebben.
Nee, nooit behoefte aan gehad. Wilde wel 'Samen Bevallen' doen ofzo maar daar was ik al te laat mee. Heb het echt niet gemist. Hoe je bevalling verloopt weet je toch niet, daar helpt geen gym bij. Je vk legt heus wel in een halve minuut uit hoe je moet puffen, zo moeilijk is het niet. Had ook weinig behoefte om met andere mensen te praten over kwaaltjes en dingen... :-s Daar is dit forum weer handig voor. Wel zo relaxed Kan me wel voorstellen dat het helpt voor je gevoel, voor je gemoedsrust... Maar of het op het moment zelf uiteindelijk iets positiefs toevoegt? Ik betwijfel het.
Bij de eerste zwangerschap ben ik naar zwangerschapsbegeleiding geweest. Heb weinig aan de cursus gehad behalve dan de oefeningen voor mijn bekkenbodem (die gebruik ik nu nog!) Ook ben ik halverwege de cursus uitgevallen omdat ik al bevallen was. Leuk was wel dat ik samen met Mandytjuhh deze cursus heb ingepland en we elkaar dus daar hebben leren kennen, dus was leuk voor een nieuwe vriendschap. De andere dames nooit meer gezien of gesproken. De tweede zwangerschap, alleen maar zwangerschapszwemmen, heerlijk om te ontspannen en wat minder gezeik over kwaaltjes (waar ik anders erg fanatiek aan mee zou doen, waardoor alles nog erger lijkt). Ik heb het boek veilig bevallen gekocht, en deze site is ook wel eens handig. Maar ik denk niet dat je het nodig hebt om een cursus te doen. En zeker niet iedereen doet een cursus, maar dat had je na pagina 1 al begrepen denk ik.
nee geen zwangerschapcurcussen voor mij ! heb daar geen behoefte aan ,hoef voor mij niet zo nodig , lekker gezellig in een groepje zitten puffen en klagen! denk dat ik het op het moment alles kwijt ben.. je moet gewoon naar je lichaam luisteren.. heb ik geen pufgroepje voor nodig..! en trouwens mijn vriend zei gelijk ! vindt alles best , zolang ik maar niet mee hoef !
Heb het bij mijn eerste wel gedaan, maar heb er tijdens mijn bevalling van 3,5 uur (weeënstorm) echt he-le-maal niks aan gehad. Ben ook niet echt zo'n groepsmens, hou er gewoon niet zo van. Denk dus ook niet dat ik het deze zwangerschap zal doen, weet nu wel zo'n beetje wat ik kan verwachten, en aangezien ik al gewaarschuwd ben dat het nu nog sneller zou kunnen gaan, tja, denk niet dat ik er echt iets aan heb. Ga 1x per week een uurtje zwemmen (geen zwangerschapszwemmen overigens, maar gewoon baantjes trekken), en dat vind ik eigenlijk wel goed...
Ik denk dat ik ook ga zwangerschaps zwemmen als ik het zo lees! Dat had ik al in gedachten en ik hou echt van zwemmen. Vanaf welke week kan je dat doen?
Ik ben erg nuchter, en ik hou niet van groepjes, en ik doe zwangerschapsyoga Heerlijk, je hoeft niet met anderen te praten, iedereen is met zijn eigen lichaam bezig, geen gedoe Ik vind het leren ademen wel fijn, want ik ga snel hyperventileren als ik in paniek raak, waardoor ik dan weer duizelig wordt en vaak zelfs flauwval. Dus voor mij persoonlijk is het wel goed, niet alleen met bevallen maar ook met andere stressvolle situaties, bijv bloedprikken enzo. Ben de laatste paar keren niet flauwgevallen, omdat ik me goed op mijn ademhaling kan richten
Ik hoef ook niet persee mee te doen aan zo een cursus. Al die zwangere vrouwen , niets voor mij. Ik ga denk ik een priveles zwangerschapsyoga nemen. Daar heb je volgens mij veel meer aan.
Ik heb er ook geen behoefte aan. Leuk voor de mensen die het graag willen doen. maar, ik denk niet dat het noodzakelijk is of echt veel meerwaarde heeft. Onze moeders hebben ons ook gekregen zonder al die extra dingen zoals cursussen enzo.
Nou heb ook niks gevolgd hoor en was het ook niet van plan om het te doen. Is totaal niks voor mij tussen al die zwangere vrouwen, die of wel van alles mankeren of die het allemaal beter weten! (no offence) maar ik zie mezelf daar echt niet tussenzitten een beetje te puffen enzo! Ik ben zo nuchter in alles dat ik totaal niet stilsta bij dat soort dingen en lees ook geen boeken over bevallen of wat dan ook! Het moet toch gebeuren en pijn zal het ook wel doen maar ze laten hem echt niet zitten hoor! Het is ieder voor zich maar nee is niet aan mij besteed!
Dat heb ik ook gedaan, maar van 1 zo'n les steek je niks op, na een week weet je al niet precies meer hoe het nou zat.. Ennuh, die zwangere vrouwen denken er net zo over als jij en ik, bij ons stellen we ons voor, en verder niks, geen geklaag, geen gepraat over zwangerschappen Helemaal geen gepraat eigenlijk, je doet je oefeningen, en je gaat weer naar huis. Je kan bijna overal ook gewoon eerst een proefles nemen, dan weet je hoe het is voordat je gelijk een 10 lessen kaart koopt
Ik heb ook niet aan cursussen meegedaan. Ook omdat ik er geen behoefte aan heb en ook omdat ik zoiets had van het kind komt er wel uit of je nou voor naar de cursus moet of niet.
Ik heb het ook niet gedaan hoor.... Vond het niets, met al die puffende vrouwen.Zag mezelf er niet tussen zitten. Achteraf heb ik wel spijt, niet vanwege het puffen hoor, maar ken niemand hier in de buurt met kids, misschien had ik nog wel wat contacten opgedaan. Met de bevalling heb ik het ook niet nodig gehad, de vk heeft me goed begeleid. En had ook een aantal keer 'de bevalling' gezien, helpt ook wel.
eerste zwangersch. heb ik het niet gedaan. had toch spijt omdat het puffen niet lukte. wil toch iets doen met ademhalingstechniek maar weet niet welke