Waardoor breken vliezen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door sunshine28, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine28

2 jan 2012
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik probeer al een tijdje uit te zoeken op internet waardoor vliezen nou breken? worden ze gewoon zwakker naar verloop van tijd?

Maakt de baby ze per ongeluk stuk? is er een hormoon die hiervoor zorgt? Ik kan er werkelijk niets over vinden op internet en ben er toch wel benieuwd naar, iemand een idee?

Groetjes,

Sunshine

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik ben ook wel benieuwd. bij sem braken ze na 39+4 ik voelde en hoorde een harde plop

3. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Vraag ik me ook al n tijdje af hihi.... Abbo;)

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    whaha ja, nu wil ik het ook weten :D Nooit over nagedacht eigenlijk..

5. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik heb ooit eens gehoord dat zwakke vliezen kunnen breken door bijv. groei van de baby en dat de baby ze per onegluk zelf kan breken of dit kan gebeuren door bijv veel druk (te zwaar tillen,vallen e.d.) maar of dit waar is weet ik niet.
    Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk aangezien bij mijn eerste de vliezen braken met 37+1 en er nooit geen weeën zijn komen opzetten uit zichzelf denk zelf dat het breken van de vliezen toen een foutje was zeg maar en hij nog niet klaar was om geboren te worden

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Heb het hier bij het topic van de vk gelezen dat het niet bekend is waardoor de vliezen breken.
    Ik was er ook benieuwd naar maar helaas, kan dus nog gewoon van alles zijn ;)

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij spelen de hormonen die de bevalling in gang zetten wel een rol. Maar ook niet altijd, want ze breken ook niet altijd spontaan. Bij mij zijn ze pas bij 6cm gebroken en dan nog alleen omdat de verloskundige net mijn ontsluiting aan het checken was en mijn dochtertje zo lag te draaien dat ze braken.

8. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Volgens mij is daar idd nog maar weinig over bekend! Ik weet wel dat ik op 3/4e van mn eerste zwangerschap al regelmatig dacht dat dochterlief de vliezen stuk zou trappen, zo hard schopte ze steeds naar onderen. En met 38.3 weken zwangerschap is dat inderdaad gebeurd...maar ik heb geen idee of dat door haar kracht kwam of doordat de vliezen zelf al poreus waren geworden, of dat het hormonaal gestuurd was doordat ze gewoon klaar was!

9. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    goeie vraag maar ook hier geen antwoord, bij mij is de gyn nogal even bezig geweest om ze gebroken te krijgen met 41+1 weken (ze zei zelfs, phoe, stevig vliesje, na het breken haha. manlief zei dat ze stond te trillen op haar benen van het druk zetten... denk dus niet dat die van mij vanzelf gaan breken ;) )

10. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Mij is verteld dat ze ook kunnen breken/scheuren door bijvoorbeeld een trapje of een nageltje van je kindje. Maar ik geloof ook dat maar in 10% van de gevallen een bevalling begint met het breken van de vliezen.

11. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hmm..dat heb ik mezelf nog nooit afgevraagd. Interessante vraag, dat wel;)
    Hier is mijn bevalling begonnen met het breken van de vliezen met 39w6d.

12. Arwen26

Arwen26 Lid

23 mei 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Lijkt me door de hormonen. Vliezen zijn best sterk.

13. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    zeggen ook wel eens als je gaat sexen , vrijen dan wel zonder condoom dat je vliezen dan eerder gaan breken doordat het zachter wordt door het sperma ??????????????
    is dat zo, hebben jullie daar ervaring mee?
    Heb geen geduld meer !!!!!!!!!!!!! gr jmm

14. Linana

Linana Niet meer actief

heb ff gezocht op amerikaanse sites etc. Er staat vaak
    "when and IF your water breaks"
    en voornamelijk zaken als dat experts niet weten wat ervoor zorgt dat de bevalling in gang wordt gezet door je lichaam en waardoor dus mogelijk de vliezen breken.

Sommige experts denken dat het een signaal is vanuit je hersenen die de boel op gang brengen.

Maar ja, lekker onbekend dus :D

15. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    he jasses moet ik nog in onzekerheid wachten nee hoor doe wel dingen enzo dat de dagen om vliegen, maar toch??? achter in mijn hoofd denk ik wel wanneer geeft die kleine nou het teken???? gr jmm

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Druk is vaak een belangrijke oorzaak, en wanneer je baarmoedermond bv zachter wordt (onder invloed van hormonen), is er wat meer speling waardoor de druk op je vliezen ook makkelijker toeneemt. Daardoor kunnen ze dus makkelijker breken dan wanneer er nog niets aan de gang is. Ingedaalde baby's oefenen er natuurlijk ook flinke druk op uit, en als een baby dan bv eens flink stompt, kan dat ook een drukverschil opleveren waardoor de boel knapt.

Over het algemeen wordt overigens aangenomen dat het kindje bepaalt wanneer de bevalling begint; wanneer een kind niet meer voldoende voedingsstoffen geleverd krijgt, gaat het een signaal afgeven en daar reageren de hersenen van de moeder weer op door te beginnen met het aanmaken van bepaalde hormonen. Het is echt een enorm samenspel tussen signalen van het kind en de moeder, dus heel ingewikkeld!

17. sunshine28

2 jan 2012
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nieuw informatie gevonden en kwam erachter dat het te maken heeft met collageen. In de aanloop naar de bevalling verandert de functie en elasticiteit en breekt dan.

Maar hoeft niet persé als eerste te gebeuren, het breken van de vliezen kan ook pas gebeuren tijdens de bevalling zelf, er komt dan druk op te staan. Of de vk/gyn breekt de vliezen, wat alles versnelt. Als een kindje veel te vroeg wordt geboren kan een collageen-probleem de oorzaak zijn.

Hoe komt dat collageen in je lichaam en waarom komt het bij sommige te vroeg weet iemand hierover meer?

Groetjes,

Sunshine

Deel Deze Pagina