Hsp (hoogsensitief)

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammietammie, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    In een ander topic las ik zojuist over een aantal forumleden die hoogsensitief zijn. Zelf heb ik ook al geruime tijd het vermoeden dat ik wel eens hoogsensitief zou kunnen zijn, maar echt zeker weten doe ik het niet. Ik heb de test gedaan op hooggevoelig . nl en daar komt idd uit dat ik zeer waarschijnlijk hs ben. Veel van de kenmerken herken ik ook wel.
    Sinds wanneer weet jij dat je hs bent? Hoe ben je daar achter gekomen en vooral, waar merk je het aan?

2. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Hoi Mammietammie,

Ben ook HSP! Ik heb een test gedaan via mijn psychiater. Was een lange vragenlijst en kon ze allemaal met 'ja' beantwoorden, dus heel duidelijk hsp.
    Ik reageer sterk op (kleine) prikkels. Ben ook snel geïrriteerd. Kan niet tegen smakkende mensen, hoor, ruik, zie alles. Lust veel eten niet. Pff, moet ik nog doorgaan..
    Waar merk jij het aan?

Liefs

3. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Hier ook via de psychiater getest. Ik heb dezelfde symptomen als Thyrza89. Al lust ik wel veel soorten eten, die prikkels kan ik goed handelen en er zelfs van genieten.
    Maar geluiden ed, veel mensen, en tja, mijn kinderen, soms vind ik het heel moeilijk om allemaal te verwerken, waardoor ik dan nog lang wakker lig 'savonds.
    Het zit bij mij in de familie waardoor ik me gelukkig niet heel vreemd voel, al wordt mijn man er af en toe echt niet goed van.

4. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik ben ook hoogsensitief. reageer op prikkels, licht geluid en koud of warm. voel ook mensen aan (emoties) of ze positief of negatief zijn. weet dingen van te voren. enz. lust ook veel eten niet, moet echt niks wat knarst, die structuur bleeehhh.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Maar een psych mag toch nooit de diagnose HSP stellen?
    HSP bestaat officieel niet en heeft ook geen DSM-IV en bestaat volgens de GGZ wereld dus ook niet officieel, vandaar dat er ook geen DSM IV voor is

Iemand kan wel hoogsensitieve kenmerken hebben, maar officieel mag zoiets niet gediagnosticeerd worden

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Klopt hoor Daantje, mijn psych heeft het ook getest, maar om het in zijn achterhoofd te houden zeg maar, ik werd voor iets anders behandeld.
    Maar toch vind ik het prettig om te weten dat een professional dit gedaan heeft omdat ik nu wat beter snap waarom ik soms zo emotioneel ontplof. (ik huil minstens een keer in de 2 dagen, echt als ontlading) Ik ben verder niet overspannen of wat dan ook. Naast datgene waar ik voor kwam heb ik ook technieken geleerd om prikkels buiten te houden zeg maar.

7. SeaShell

Volgens internet is 20% vd bevolking, dus 1 op de 5 hooggevoelig, en het is pas in 1997 geïntroduceerd door ene mevrouw die het "ontdekte"
    Maar de GGZ erkent het dus niet in de DSM-IV, misschien omdat 1 op de 5 het heeft en "normaal" is of omdat het niet bewezen is?

8. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Tja ik vind die symptomen dus lastig. Vraag me dan ook vaak af of ik misschien niet gewoon een snel geïrriteerd, negatief denkend en gewoon vervelend mens ben ;) De dingen waardoor ik aan hsp denk zijn: vaak dingen van tevoren weten, vaak al gelijk bij mensen aanvoelen hoe ze zijn, erg emotionele periodes terwijl ik soms zelf niet weet waardoor. Dan zit ik zo vol met emoties dat het er alleen maar uit kan door te huilen en dan weet ik niet eens waarom. Ik ben een echte dromer en twijfelaar, kan heel moeilijk keuzes maken. Ik lust niet heel veel eten en drinken en houd niet van 'vreemde' smaken en structuren. Ik ben héél perfectionistisch, verlegen, denk veel maar dat komt er niet uit in woorden. En heb vaak buik en hoofdpijn, vooral zodra ik me ergens druk om maak is het direct raak.
    Sommige dingen las ik al bij jullie terug maar herkennen jullie de rest ook?

9. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Het klopt inderdaad dat het niet erkend wordt in de DSM-IV.
    HSP wordt gezien als karaktereigenschap. Wel kan het zijn door verschillende omstandigheden dat je vastloopt met HSP. Wanneer je een patroon ontwikkeld kan de diagnose borderline gesteld worden. Deze valt wel onder DSM-IV. Ik kwam deze site tegen:

Amitabha-Centre - Hooggevoeligheid en Borderline

(hoop dat jullie de link kunnen openen)

Liefs

10. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat dacht ik ook

11. SeaShell

Ik vind HSP meer overeenkomsten met autisme hebben dan met borderline eerlijk gezegd..

Zoals het snel overprikkeld raken van licht en geluid,niet goed tegen drukte kunnen, veel behoefte aan structuur,onzeker, moeilijker communiceren etc. De link met borderline (zwart/wit denken) zie ik niet zo

12. knap

knap Niet meer actief

Heb die link gelezen. Wat een herkenbaar verhaal. Was dus hps en tijdens het opgroeien ook bps er bij gekregen.

13. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Borderline is toch wel heel iets anders hoor.

14. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik denk eerder dat het in de buurt komt van autisme dan bps.

Ontopic ik herken ook wel wat in de klachten die ts noemt

15. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Bij mij net zo, herken me er helemaal in.
    Hsp - autisme kan ook hoor, maar herken ik bij mezelf niet, moet eerlijk zeggen dat ik me er niet in verdiept hebt. Je hebt vast gelijk Daantje22.
    Zal eens kijken op internet.

xxx

16. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ik heb vermoeden van mijn dochter dat ze hoogsensitief is

Veel huilen en snel in paniek
    slecht tegen licht en harde geluiden kunnen.
    angstig voor veel dingen.
    Veel eten hoeft ze niet ze neemt het in de mond en dat voelt gek en het gaat eruit.
    Ze is heel gevoelig en voelt ook erg veel aan.
    Ze kan niet tegen dat je boos doet.
    Ze kan niet tegen kinderen/mensen die zich opdringen ook mensen/kinderen die vrij bazig zijn kan ze niet mee omgaan.
    Als het even niet gaat zoals het volgens haar moet dan is het gelijk weer huilen en boos e.d.

Ik heb het idee dat ze de informatie die ze krijgt niet gelijk verwerkt alsof ze het niet gelijk snapt en pas later het kwartje valt, ze kijkt me dan eerst heel glazig aan alsof ik chinees praat.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@spriet: Same here..
    En zoals Daantje al opmerkte... Zodra het niet lekker gaat met dochterlief begint ze "autistiform gedrag" te vertonen...
    Gaat ineens heel de dag over d'r lip likken, kruipt onder de tafel als je je stem verheft. (Hoeft niet eens te zijn omdat je boos bent)
    Of rent huilend weg met de melding dat je d'r met rust moet laten en van d'r af moet blijven.

Juist dan irriteren alle prikkels d'r dan mateloos :)
    Van mij mag ze dan ook zeggen dat mensen van d'r af moeten blijven en dat ze d'r met rust moeten laten..
    Eerst kalmeren.. (Bij voorkeur dus onder de tafel of op d'r kamer) en dan komt ze vanzelf weer terug.

Maar ook op school is het lastig.. Ze kan thuis al schrijven en lezen..
    Maar op school niet want het is te druk.
    Zelfs d'r gymkleding aantrekken in een volle klas is lastig zegmaar :)

En de sinterklaasintocht is een jaarlijks dra.... Eh ritueel dus.
    Ze blijft docht bij ons.. Mond open...
    Bij voorkeur dikke muts en oorwarmers
    En dan nog kruipt ze regelmatig zo tegen mij aan dat ze 1 oor onder m'n hand heeft, het andere op m'n been.
    En na 2 uur is ze echt compleet gesloopt.

Drukke feestjes? Vind ze niks
    Drukke kinderen? Heeft ze echt niks mee

Anyway... Ik lees dus even mee...
    Ben wel benieuwd wat jullie doen om te zorgen dat het je niet te veel wordt.

18. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik heb ook veel vragen met ja op de vragenlijst voor hsp. Merk het ook heel goed als ik een dag op een rustige plek werk of in een ruimte met 15 man bijv. Ook mensen aanvoelen, weten dat er een bepaald sfeertje hangt ergens, snel moe, gevoelig voor muziek, kunst, televisie. Maar ook dingen als eczeem, overgevoelig voor temperatuursverschillen, snel rode plekken op m'n huid.

Maar ja, leuk dat ik het weet, maar verder kan ik er weinig mee. Het is niet erkend, ik kan het moeilijk als uitleg voor m'n gedrag gebruiken daardoor. Kan er hooguit zelf rekening mee houden, maar slechts voor zover de omgeving daar geschikt voor is....

19. Smnee

Smnee Niet meer actief

Staat die lijst ergens online? Ben eigenlijk wel benieuwd :)

Edit: ik heb er een gevonden met 23 vragen, had daarop 15 punten.

20. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ja ik heb wel eens gedacht dat er autistische trekjes in haar zitten.

Hier gaat ze ook onder de tafel zitten bij stem verheffen.
    Ook kan ze niet stoppen als ze bijvoorbeeld heel erg gek doet dan blijft ze maar doorgaan en ook dan komt de boodschap gewoon niet over.
    Tot hij wel binnen komt dan verstopt ze zich.

Ook is opvallend dat ze vrij veel slaap nodig heeft, moe van alle prikkels denk ik zo.
    Jongste slaapt vaak minder dan haar grote zus, en ook is ze zoooo enorm anders nu mijn jongste ouder word begint het echt op te vallen en stelt het me ook wel gerust dat het gedrag van de oudste dus niet "normaal" gedrag is.

Ik vind het soms wel lastig om ermee om te gaan, helemaal als ze zo slecht luistert.
    Wij hebben duidelijke grenzen afgesproken voor haar en ook dat we goed duidelijk zijn.
    structuur bieden en haar aan te spreken zonder stem te verheffen maar soms wel lastig als ze niet luistert en tot het uiterste gaat.

Oja ze is ook super pietje precies echt perfectionistisch.

Deel Deze Pagina