Hallo dames, Ik heb al veel geleerd in de mmm, maar wat betreft de amh-waarde ben ik een complete leek. Omdat wij een volgende ivf-poging in België gaan starten, is er opnieuw bloedgeprikt en deze keer ook op amh. Nu ben ik alvast benieuwd wat mijn waarde betekent. Amh is 1,51 en volgens mij is tsh-waarde daarbij belangrijk?! Tsh is in ieder geval 3,19. En ik word volgende maand (helaas alweer) 35 jaar. Wie kan me vertellen of deze waardes een beetje oke zijn voor mijn leeftijd of dat we ons toch wat zorgen moeten gaan maken. Alvast bedankt!
Amh is mooi voor je leeftijd. Hier was het 1.8 toen ik 34 was en volgens gyn was dat prima. Je fsh mag niet boven de 10 zijn, boven de 10 icm laag amh (onder de 0.8) is niet goed heb ik vd gyn begrepen.
Oh haha oeps. Hier heb ik dus echt geen kaas van gegeten. De fsh-waarde is niet geprikt, dat is dan eigenlijk wel bijzonder gezien het om de combinatie gaat. Dus de amh-waarde op zichzelf zegt niets? Ben ik benieuwd wat Gent daar dan over gaat zeggen!
Ah dat stelt al wat gerust Niet dat ik me direct hele erge zorgen maakte, we hadden afgelopen poging genoeg eicellen. Maar ja we zijn inmiddels weer een jaar verder en als de waarde daar zo zwart op wit staat word ik toch wel heel nieuwsgrierig! Dus hopelijk voor mij ook goed nieuws! Wat goed om te zien dat jij inmiddels zoveel weken zwanger bent! Na die lange en zware weg zeker verdiend!!
Ik lees ook even mee. Mijn AMH is 4.0 Ik heb het nog niet besproken met mijn arts. Maar 4 lijkt me toch best wel hoog. Ik ben 33 jaar.
@blij83 een waarde van 4 is super netjes voor je leeftijd. @dame82 je waarde is netjes voor je leeftijd. Je kan altijd vragen of ze je fsh ook kunnen prikken. De combinatie geeft vooral aan of je in (vervroegde) overgang zit. Is de fsh boven de 10 spreken ze van een voorstadium.
Ik heb juist begrepen dat het KAN zijn dat je in de vervroegde overgang komt, maar dat dit niet perse het geval hoeft te zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat de FSH op een bepaalde dag in je cyclus geprikt wordt. Ik dacht cd3, correct me if i'm wrong.
De uitleg die ik van de gynaecoloog heb gehad was dat als de fsh boven de 10 is en de amh onder de 0,8 dat je in het voorstadium zit van de (vervroegde) overgang. Of je klachten hebt dat verschilt per persoon. Ik heb een amh van 0,6 en fsh van 7,5 beide passen niet bij mijn leeftijd en ik heb met deze waardes al last van opvliegers. De waarde moet idd op een bepaalde dag in de cyclus geprikt worden
@Anke1988 , bij jouw fsh waardes passen geen opvliegers hoor. Dat is pas bij hoger dan 20. Of je waardes zijn van lang geleden of je bent aan het ontzwangeren. Je baby is pas 6 maanden dus ik gok het laatste . @ts, je amh waarde is voldoende voor een natuurlijke zwangerschap. Dat moet boven de 1 zijn daarvoor. En je fsh waarde meet je op dag 3. Bij voorkeur is dat onder de 8. Fsh is een voorspeller hoe je op je hormonen reageert. Boven de 10 gaat dat vaak moeizaam; oa meer medicatie nodig, ongelijke groei etc. Lijkt me allemaal niet aan de orde bij je. Enige tip die ik heb als je ook een gezinswens hebt is om dan na een evt eerste zwangerschap geen 2 jaar te wachten voordat je opnieuw begint. Dan kan amh ineens snel zakken. Succes in Gent, ik vond het een kundig team.
Oh @dame82 , je tsh (=schildklier) is met 3.19 wél verhoogd. Dat heeft geen enkele link met amh hoor maar is iets anders. De Belgen zijn daar heel serieus mee. Je zult hoogstwaarschijnlijk thyrax krijgen om naar de optimale waarde voor zwangerschap te gaan ( onder de 2). In nl laten ze je tot een waarde van 4 gewoon lopen terwijl het je kansen op zwangerschap heel erg verkleind en bovendien kansen op een mk sterk vergroot. Wees maar blij met je overstap zeg ik nu al!
Whaa het duizelt me amh, fsh en tsh hoe hebben ze het ooit allemaal kunnen ontdekken. Zoals ik jullie reacties lees is mijn amh voor mijn leeftijd wel oke. Ja dat klokje tikt en dat voel ik helaas ook Het is niet voor niet dat we nu meteen de overstap naar Gent gaan maken. Wat ik overigens wel opvallend vind is dat Gent niet meteen de fsh prikt als die combinatie zo belangrijk is!? maar ik vertrouw op hen, lees goede verhalen. Ze weten wat ze doen, dus er zal wel een goede reden zijn. @Champetter ben benieuwd. Ik blijf het bijzonder vinden hoe verschillend nl-belgie over dingen denkt, terwijl dit gewoon in mijn nadeel kan zijn. Ik ben toe aan nieuwe hoop, nieuwe moed en nieuwe dingen proberen. Kom maar op met die medicatie En wat betreft dat gezin...first things first, we mogen al blij zijn als we 1 kindje krijgen! Daar eerst maar op richten, maar als we dat geluk hebben, dan zullen we zeker niet lang gaan wachten. Voel me nu al een oma-moeder en ben nog niet eens zwanger
Als je amh goed is is je fsh meestal ook goed denk ik. Mss dat ze bij laag amh wél de fsh nog prikken. Hier ook eerste amh meting alleen geprikt. Paar jaar later wél de combi met fsh. Maar ik was toen ook al 37. En oma ben ik ook...inmiddels bijna 39. Maar de natuur laat zich gewoon niet dwingen...het is niet anders.
@Champetter bij mijn waardes horen inderdaad normaal geen opvlieger maar heb ze wel. Komen niet van het ontzwangeren want heb ze al bijna 3 jaar. De gynaecoloog dacht bij deze waarde ook dat ik goed zou moeten reageren op 150 eenheden aan hormonen en had uiteindelijk 300 eenheden nodig. @dame82 hopelijk reageer je goed op de medicatie
De fsh waarde kun je alleen op cd 3 meten. En het is zo simpel dat je huisarts het ook kan. Dus ik snap wel dat Gent onmogelijk op cd3 kan plannen bij intakes. Ga er vanuit dat als je amh onder de 1 was geweest je de fsh opdracht bij de huisarts gekregen hebt. Echt niet nodig bij jou. Dat je tsh waardes onopgemerkt zijn gebleven vind ik een grove fout. Verder bedoel ik niks met een mogelijke gezinswens, dat is voor iedereen privé maar meer dat amh een graadmeter is voor de toekomst. @anke88, wat ontzettend vervelend van die opvliegers.
@dame82 , heb je 8 mislukte tp's gehad uit je eerste ivf? Wanneer heb je weer bespreking in Gent? Verhoogd tsh zorgt namelijk ook voor implantatie falen. Zou dus zomaar een rechtstreeks verband leggen dat je met een genormaliseerd tsh wél een embryo vast kan houden.
@Champetter we hebben 6-9 een afspraak in Gent. Ga er vanuit dat dan het behandelplan besproken wordt. Ik geloof dat nl niet eens mijn tsh-waarde bekeken heeft ooit?! Ben nu dus echt wel benieuwd wat Gent hierover gaat zeggen. Ik heb nu 7 mislukte tp's gehad en deze ronde wordt nummer 8 (en de laatste) teruggeplaatst. Het zou me wat zijn als die tsh-waarde er voor gezorgd heeft dat er geen een is blijven plakken, bijna hoop ik dat dat misschien de reden is. Want dit onverklaarbaar vind ik maar moeilijk te rijmen. Gezonde lijven volgens het ziekenhuis en dan steeds pech? Hopelijk gaat er in Gent een wereld voor me open!
Ik bedoelde dat niet denigrerend trouwens dat oma voelen. Maar het plaatje als gezin dat ik voor ogen had, klopt helemaal niet meer. Zegt dus iets over mijn belevenis.... he en laten we eerlijk zijn oma's van tegenwoordig zijn ook best cool Dat is dan in ons voordeel
In Gent ( en DD) zijn ze niet zo van de term 'onverklaarbaar', zij scharen het onder onvoldoende onderzoek. En onderzoeken gewoon grondiger. Google maar eens op termen als verhoogd tsh en implantatie falen, erg interessant! Ik heb bij beide gelopen. In Gent oa wat onderzoeken gedaan naar dna, de doorlooptijd voor ivf was in DD sneller ( was in 2013) . Ik zou me ook zo in Gent laten behandelen, ze zijn vriendelijk, kundig en no nonsens. En over oma's . Ik ben ook uit '82. Als het aan mij lag was ik op mijn 28e moeder, het gebeurde op mijn 32e en nu zwanger van de 4e. Never lose hope, en gun jezelf een goede arts is het enige wat ik anderen in dit schuitje mee kan geven. Succes!!