Wie nog meer meerdere miskramen?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Sterree, 11 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    De titel zegt het al. Hebben vanmiddag te horen gekregen dat er weer een miskraam aan komt. We hebben met 7 en halve week een kloppend hartje gezien en vlak daarna is het blijkbaar gestopt met groeien. Dacht nu 10 a 11 weken zwanger te zijn. Heb ik februari en juni van dit jaar ook een miskraam gehad. In 2018 een gezonde zoom gekregen en daarvoor ook een miskraam.
    Omdat we een gezond kindje hebben gaan ze verder niet onderzoeken op chromosoom afwijkingen enz.
    Maar het is elke keer zo heftig dat we niet weten of we nog een keer het risico op een miskraam willen lopen. Maar de wens voor een tweede kindje is ook heel sterk. Wie herkent dit? En wat voor onderzoeken zouden we nog kunnen laten doen? Heeft het bijvoorbeeld zin om het vruchtje op te vangen voor onderzoek?

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik heb 6 miskramen gehad. Inmiddels ook 2 mooie kids gekregen.
    Dat je al een kindje hebt elimineren zeggen dat je geen recht hebt op onderzoeken want die heb je nl wel. En ik zou die ook zeker laten doen. Ik heb voor allebei m’n kinderen miskramen gehad en alles 2x laten onderzoeken. Maar goed ook want 2 totaal verschillende diagnoses gekregen ondanks een eerdere negatieve uitslag

3. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Bedankt voor je reactie. Ga dan toch maar weer eens informeren wat de mogelijkheden zijn

4. Fraser

Fraser Niet meer actief

Ik heb eerst twee gezonde kinderen gekregen, zonder een miskraam tussendoor.
    Toen we voor een derde kindje gingen, heb ik in nauwelijks 5 maanden tijd 3 vroege miskramen gehad. Tussen 5 en 7 weken zwangerschap. Wel gingen we er elke keer gelijk weer voor, ik weet ook niet of dat goed was.
    Na de laatste miskraam hebben we 1 ronde overgeslagen en in die tijd onderzoeken laten doen. Ook chromosoom onderzoek, daarvan duurde de uitslag alleen wat langer.
    Verder gewoon het standaard bloed onderzoek wat ze in NL aanbieden. Daaruit kwam een iets verhoogde waarde op de bloedstolling uit, maar of het dat nou echt was is nooit bewezen, want die waarde kan ook komen doordat het kort na de miskraam was.
    Ik wilde die ronde zelf al experimenteel starten met kinderaspirine, maar door die waarde was het automatisch al in overleg met de gynaecoloog. Ook ben in zelf extra vitamine D en B12 bij gaan slikken naast de zwangervitamines. Die poging gaat tot nu toe goed en bijna 22 weken zwanger.
    Tja of bovenstaande dingen geholpen hebben of gewoon toeval? Dat zullen we niet weten.

Je hebt dus naast chromosoom onderzoek nog het standaard bloedonderzoek herhaalde miskramen. Waar ze onder andere bloedstolling, antistoffen meten.
    Ook zou ik vragen om te prikken op de schildklier, dat is niet standaard maar kan ook een oorzaak zijn.

Sterkte, wat een rollercoaster, niet niks wat je meemaakt.

5. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Bedankt voor het delen van je verhaal. We zouden na de tweede miskraam een bloedonderzoek krijgen maar er moest minimaal 3 maanden tussen de laatste miskraam zitten om een goed inzicht in de waarden te krijgen en toen was ik al weer zwanger. Begrijp ik het goed dat die drie maanden bij jou niet het geval waren?

6. Fraser

Fraser Niet meer actief

Voor het chromosoom onderzoek hoeft dit niet, voor de andere onderzoeken is 8-12 weken wel het meest betrouwbaar. Ik mocht net na 5-6 weken al wel doen omdat ze het sowieso nog eens herhalen. Dus mocht er een dubieuze uitslag komen (zoals bij mijn bloedstolling) prikken ze een paar weken later nog eens. Maar het verschilt per gynaecoloog wat ze willen doen. Mijn gynaecoloog wist dat ik gewoon graag weer verder wilde proberen dus stemde in het het gebruik van aspirine. Als ik nog niet zwanger zou zijn in die tussentijd, de bloedtest herhalen. Ik bleek dus wel weer zwanger, dus nooit herhaald.

Ik heb ook veel gehad aan de FB groep: herhaalde miskramen
    Misschien kun je daar eens kijken. Ook is het overwegen van lage dosis aspirine (100mg) misschien voor jou ik interssant. Bespreek het eens, al is dit iets wat je ook veilig zelf kunt proberen.

7. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Hier ook 4 miskramen en 2 gezonde kinderen. 2 voor de eerste en nu 2 voor de derde. Ik heb wel onderzoeken gehad bij de eerste 2 miskramen en als het nu nog eens mis gaat, weer opnieuw. Ik zou toch gewoon sturen op in ieder geval het herhaalde miskramen onderzoek en evt chromosonen. en schildklier. Ik vond het het wachten waard (aangezien er bij mij wel wat uit kwam).

8. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Heb me aangemeld voor de besloten en pagina. Goede tip. Lijkt me prettig om in contact te komen met mensen die het zelfde hebben meegemaakt.

Ga in elk geval weer een afspraak maken in het ziekenhuis en aansturen op onderzoeken. Dan kunnen we daarna de keuze maken of we wel of niet voor een tweede willen gaan

9. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Zinvol om stolling onderzoeken, homocystine, schildklier, vitamine d, infecties. Chromosomen etc kan dan moet je dna partners doen + karyotypering. Helaas gezonde kindje zegt niet over afwijkende dna die jullie als ouders dragers van kunnen zijn.
    Ik bleek drager van afwijkende dna te zijn (het is verder helemaal prima genen die kopie zijn), maar niemand in mijn familie ooit afwijkingen had of miskramen etc enkel door dna onderzoek kwam dat uit: een late miskraam meisje had die ook, tweede was schoon dna. er is juist omdat ii gezonde kinderen heb onderzocht na de stolling en bleek inderdaad afwijking in cellen te zijn. In mijn geval doen ze niet zoveel over ook juist omdat het Onbekend is wat helpt en niet omdat mensen spontaan gezonde kinderen krijgen naast miskramen. Er lopen weL studies voor ivm bloedverdunners spuiten ik deed niet aan mee omdat ik niet wilde spuiten dagelijk.
    Ben nu blijven zwanger maar zoals mijn arts zei het is dus 50% kans op miskraam bij mij

10. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Hebben ze al een keertje in je bm gekeken? Of er geen verklevingen zitten bijv?

Alle bloedonderzoeken zijn al genoemd hier.

Heel veel sterkte, ik weet hoe hartbrekend het is <3

11. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Ja bm en eierstokken zagen er helemaal goed uit. Ze gooide het de laatste keer op pech...
    Bedankt

12. Rosea

Rosea Actief lid

16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Allereerst veel sterkte! Ik heb vorig jaar in korte tijd 2 miskramen meegemaakt, 1 met 10 weken en 1 met 5 weken. Ik kwam toen nog niet in aanmerking voor verdere onderzoeken maar heb toen wel de huisarts gebeld voor bloedonderzoek op evt. vitamine tekorten (D en B12) en schildklierwaarden. Hier kwam toen een vit. D tekort uit, hier kreeg ik toen pillen voor voorgeschreven en mijn waarde was na 6 weken weer normaal. Maand daarna weer zwanger en dat liep goed. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn..maar toch denk ik nog steeds dat die vitamine D invloed gehad heeft.

Zo'n bloedonderzoek kan je gewoon laagdrempelig via je huisarts laten doen dus misschien kan je daar mee beginnen. :)

13. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Ik heb een zoon van bijna 11. De afgelopen 2 jaar in totaal 4 miskramen gehad. Wij hadden na de derde miskraam recht op het chromosomen onderzoek

14. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Ik was te snel met ENTER :|

Ook allerlei bloedonderzoeken gehad. Semenonderzoek. Bij ons kwam er alleen uit dat mijn man verminderd vruchtbaar is en bij mij PCOS (maar dat is oud nieuws), maar dat moest geen reden zijn. We stonden zelfs op de wachtlijst voor ICSI. Ook een HSG gehad.
    Mijn leeftijd speelde wel een rol inmiddels, je ei-kwaliteit gaat achteruit naarmate je ouder wordt. Wat wij nu anders hebben gedaan is supplimenten gebruikt. Ook mijn man om zijn productie te stimuleren. Nu ik zwanger ben gebruik ik ook Utro en Ascal. Maar dit is protocol omdat ik in het ziekenhuis loop.
    Bij ons noemde ze het ook gewoon pech. Je kan niks anders doen dan hopen dat het een keer goed gaat. Dit is mijn 6de zwangerschap inmiddels, voor nu houden we de moed erin :thumup:

Veel sterkte en hopelijk kunnen ze nog wat betekenen voor je in het ziekenhuis met onderzoeken.

15. Noralie87

Noralie87 VIP lid

11 jun 2013
    7.110
    4.702
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Hier gister mijn derde miskraam gehad bij ruim 10 weken. Gynaecoloog zei ook dat ik bloedonderzoek kan laten doen. Heb 30 november afspraak bij de gyn om de onderzoeken te bespreken.
    Ik heb ook 2 goede zwangerschappen gehad. Maar nu 2 miskramen achter elkaar in 5 maanden tijd.

Lieverding vindt dit leuk.
  16. Sterree

Sterree Bekend lid

19 dec 2016
    676
    135
    43
    Sterkte allemaal echt heel heftig.
    Afgelopen vrijdag in het ziekenhuis geweest en er hadden een andere gynaecoloog. Mochten meteen bloed prikken voor chromosoom onderzoek, schildklier en vitamine. Wel fijn dat er actie wordt ondernomen

Noralie87 vindt dit leuk.
  17. Noralie87

Noralie87 VIP lid

11 jun 2013
    7.110
    4.702
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Heel fijn dat er meteen actie wordt ondernomen.

Deel Deze Pagina