AeroChamber Plus + Ventolin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BrB, 26 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Voor de mensen die ook Ventolin geven aan hun kleintjes (en volgens mij zijn dat er nogal wat ;) ):

wij hebben van de ka een andere voorzetkamer voorgeschreven gekregen, namelijk een AeroChamber. We hadden zo'n grote toeter, maar dat vonden we erg onpraktisch. Nu gaven ze me bij de apotheek een andere ander merk Aerosol erbij. Volgens hen paste Ventolin er ook gewoon op en nu hebben ze een "eigen" merk gegeven. Als ik naar de samenstelling kijk is het idd gelijk aan Ventolin, maar ik weet niet meer wat de ka had voorgeschreven (geen Ventolin volgens mij, want dat was een merk). Nu twijfel ik of dit wel ok is. Volgens mij had ik een tijdje geleden iets gelezen op het forum hierover, maar ik weet niet meer waar...
    Wie weet wat ik bedoel?

2. Niet meer actief

Als je Salbutamol hebt gekregen is het geen probleem want dat is inderdaad Ventolin (alleen ventolin is de merknaam en salbutamol is de stofnaam)

3. Niet meer actief

Als je zeker wilt weten of het juist was, moet je anders naar de apotheek gaan en vragen of je het recept even mag zien!
    (omdat jij denkt dat er iets anders stond)

4. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Ik krijg in een keer een ingeving ;) . Volgens mij was het Airomir. Weet je toevallig ook of dit gelijk is?

5. Niet meer actief

Airomir is salbutamol (100 ug per dosis) maar Airomir is een autohaler.
    Dat is een pompje die als je inhaleert automatisch het medicijn eruit spuit (ff simpel gezegd).
    Omdat je kleintje dit waarschijnlijk nog niet kan, en het ook op deze manier niet effectief genoeg is, hebben ze je een salbutamol aerosol met voorzetkamer gegeven.
    Dit is wel een juiste oplossing, dit werkt voor een klein kindje namelijk het beste.
    (tenminste als je kleintje het niet erg vindt om door de voorzetkamer te ademen ;))

6. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Ja! Dat is het! Ik begreep de apothekersassistente niet helemaal en begon daarom te twijfelen. Dus die Salbutamol Aerosol bevat dezelfde samenstelling als Ventolin en Airomir, maar is van een ander merk en ook een andere inhalatiemethode?
    De ka heeft waarschijnlijk een fout gemaakt dan met de combinatie (dat is wat ze bij de apotheek aangaven). Ben erg benieuwd hoe deze voorzetkamer gaat. Het ziet er iets "liever" uit dan die enorme grote toeter! Ennuh...of ze het niet erg vindt om door een voorzetkamer te ademen: wat denk je zelf ;) ?
    Hoe weet je deze info eigenlijk allemaal. Wel heel fijn hoor! Thanks.

7. Niet meer actief

ben zelf apothekersassistente! vandaar ;)

8. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Mij is de ka ook verteld dat de Airomir fijner van substantie is en dus beter in de kleine longblaasjes komt.
    Omdat het fijner is er een korte voorzetkamer nodig
    De ventolin is grover (harder) en daarom een lange voorzet kamer

Het komt wel overeen met de ventolin.

Wij merkte duidelijk meer verschil dan gebruik met de Ventolin

9. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    aha, maar dat zou betekenen dat de Airomir wel in combinatie gebruikt kan worden met een voorzetkamer. Uit het verhaal van AnitadeJong en onze apotheek begrijp ik dat de Airomir niet in combinatie wordt gebruikt met een voorzetkamer en dat daarvoor een andere Aerosol wordt gebruikt.
    Maar als Ventolin/Salbutamol dus grover is, mag je het dan wel met een korte voorzetkamer gebruiken?

Anita, help ;) ?

10. Niet meer actief

Heb even voor je gekeken, maar de aeromir is inderdaad ook in normale aerosolen te krijgen, (wist ik niet, wij hebben ze nooit, sorry, kende alleen die autohaler) Aerosolen kunnen idd met voorzetkamer gebruikt worden.
    Dus wat de KA zegt, dat het fijner is en dan in combinatie met de voorzetkamer beter in de longblaasjes terecht komt zal inderdaad waar zijn.

Jou apotheek zal deze niet op voorraad hebben gehad en je daarom de salbutamol mee hebben gegeven omdat dat de werkzame stof is. Dit is in combinatie met de voorzetkamer ook wel goed hoor.
    Maar mocht het niet goed werken kun je altijd terug gaan en vragen naar de Aeromir, dat heeft de arts namelijk oorspronkelijk voorgeschreven.

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Wij kregen te horen dat de ventolin niet met de kleine voorzet kamer gebruikt mag worden.
    Dit in samenspraak met de ka en astma consulentte

Maar wel de Airomir

Maar misschien ligt het er ook aan hoe oud je kindje is hoor?

Deze hebben wij
    http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

12. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    ons meisje is 11 maanden. Pff...begin nu toch weer te twijfelen. Mag het wel/niet... Ga morgen toch maar bellen met de ka of de apotheek.

Anita, weet jij toevallig of het idd zo is dat de Aeromir fijner van structuur is? Dan kan ik de apotheek daarmee om de oren slaan ;)

13. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Oh ja, @Ikke1981: wij hebben deze ook nu, de babymasker.

14. Niet meer actief

Over de deeltjesgroote kan ik niks zeggen, heb even voor je gezocht maar dat kon ik zo ook niet vinden, maar dit zou best wel een goede reden zijn om mee naar de apotheek te gaan.
    Laat de apotheker het desnoods even voor je uitzoeken, als dat namelijk zo is, moet je de aeromir gewoon van ze krijgen.

Lastig zo! Wij geven in dit soort gevallen eigenlijk altijd het originele merk mee, je weet namelijk nooit waarvoor de kinderarts het voorschrijft.
    (maar deze heb ik toevallig nog niet om handen gehad ;))

15. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Onze apotheek probeerde ons ook het andere merk te geven onder het mom van het word niet vergoed, nou jammer dan hadden wij.
    Onze arts schreef dit voor en dan willlen we dat.
    Toen werd het ineens wel vergoed, heel vaag dus.

16. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Anita, dankjewel! Ga ze maandag gewoon ff bellen. Zal nog wat worden, want volgens mij hebben wij nogal een "eigenwijze" apotheek ;) . Tot die tijd gebruiken we gewoon de grote toeter met Ventolin.

17. Niet meer actief

Dat meen je niet! je apotheek probeert je dus gewoon te n**ien, sorry voor het woord, maar das gewoon te gek voor woorden eigenlijk.
    Er wordt maar zelden iets niet vergoedt, gewoon merk aanvragen hoor.
    Ben blij dat wij niet zo moeilijk doen op het werk.
    Anders kom je maar bij ons ;) .

18. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Wij hadden dit dus ook. Ze vonden het sowieso raar dat we een andere voorzetkamer kregen, want we hadden er al 1. Vandaar dat ik schreef dat onze apotheek vrij eigenwijs is!
    Ben blij om van Ikke1981 te horen dat bij hun ook speciaal deze combi is voorgeschreven. Kan me niet voorstellen dat 2 kinderartsen dezelfde "fout" maken.

19. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Heb net gebeld met de apotheek. Eerst met het ziekenhuis (de ka). De assistente gaf daar al aan dat ze het vreemd vond, omdat de apotheek gewoon verplicht is datgene te geven wat is voorgeschreven door de ka. Doen ze iets anders, dan moeten ze dit met de ka overleggen.
    Dus de apotheek gebeld. En de reactie was alleen: "oh, dan moeten we het bestellen".

Eind goed, al goed. Dank jullie voor jullie reacties AnitadeJong en Ikke1981!

20. Niet meer actief

Goed man! ;)

Deel Deze Pagina