Ha dames! Bij 36 weken was ons kindje ingedaald... maar vrijdag bij de verloskundige was het opeens 'niet meer ingedaald'... (cbbbi?) Is dit iets om zorgen over te maken?? Woensdag ga ik weer langs de verloskundige, ik hoop dat het dan ingedaald is. Kan het ook 'later' komen als het nog niet ingedaald is? ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!
Onze meid is nooit volledig ingedaald. Tijdens de weeën zelf heeft het nog héél lang geduurd voor ze vast lag in mijn bekken. Pas met 10cm opening hebben ze mijn vliezen kunnen breken omdat ze toen pas vast lag. Voordien lag ze nooit vast in mijn bekken en konden ze de vliezen niet breken omdat de navelstreng ofzo dan rond het nekje kan komen. Dus als het niet ingedaald is en je vliezen breken dan moet je zo snel mogelijk plat gaan liggen. Voor de rest zou ik er mij niet teveel zorgen over maken .
Bij een 1ste moet de baby ingedaald zijn voordat je thuis mag bevallen. Dit om zeker te weren of de baby door de bekken past. Bij een volgende zwangerschap hoeft een baby niet ingedaald te zijn. Sommige baby's dalen pas in tijdens de bevalling,zegt dus niks. Succes!
ik had een stuitliggertje; zodra hij gedraaid was mocht ik thuis gaan bevallen. Toen was ie nog niet ingedaald, en daar heeft ook niemand wat over gezegd. ik moest alleen de vk bellen als mn vliezen zouden breken en inderdaad direct gaan liggen. Overbuurvrouw is ook gewoon thuis gaan bevallen, terwijl de kleine daar bij 40+3 nog niet ingedaald was. Ze moest alleen naar t ziekenhuis vanwege meconium, niet vanwege he tnog neit ingedaald zijn. Het kan wel zijn dat je dan een stuk langer persweeen hebt. Het kindje moet immers wel daar naar buiten.
De VK vertelde mij dat als ik ze dan zou bellen met gebroken vliezen, ze langs zouden komen om te checken of hij misschien inmiddels was ingedaald. Als de bevalling namelijk inzet, wil de kleine ngo wel eens wat naar beneden glibberen. Als dat dan gebeurd is, is er alsnog niets meer aan de hand. Anders zal de vk je wel zeggen wat er moet gebeuren. Maar even naar de auto, naar t ziekenhuis en dan in een rolstoel daar met deskundigen om je heen is natuurlijk heel wat anders dan nog even je boodschappen in de stad afmaken en een half uur naar huis rijden en daar lekker wandelend je weeen opvangen. Tot ik hoorde dat de kleine inmiddels vast lag in het bekken ben ik dus op een paar minuten van huis gebleven. Dan kon ik nog wel naar huis komen om dan te gaan liggen.
Al mijn kinderen, dus ook de eerste, zijn pas ingedaald tijdens de bevalling. Heb dus ook telkens instructie gehad van liggen en bellen als vliezen eerst zouden breken, maar ik moet zeggen dat verhalen daarover wisselde per vk . Ambulance bellen was in ieder geval niet nodig,maar moest wel binnen een paar minuten plat gaan en dan afhankelijk waar ik was kon telefonisch overlegd worden precies hoe, wat, waar. Ik heb dus gezorgd dat ik altijd mobiel bij de hand had. Bij nr 1 en 2 probleem niet gehad, vliezen braken bij 8 resp 10 cm ontsluiting, maar verdikkie bij nr 3 .... Braken mij vliezen dus spontaan (gelukkig thuis!) en dus meteen plat op bed en 10 min later stond vk naast me. Controles waren goed maar ik mocht niet meer uit bed, moest zelfs mijn behoefte op po liggend op bed doen. Zo irritant! Helaas heeft de bevalling door combi van niet indalen en gebroken vliezen een stuk langer geduurd dan verwacht. Ondanks regelmatige weeen schoot de ontsluiting voor geen meter op om er geen hoofdje en geen vliezen op de baarmoedermond drukte . Na 7 uur was ze eindelijk een beetje ingedaald zodat ik weer mocht staan en lopen. Door zwaartekracht kwam er eindelijk wel wat druk op baarmoedermond en toen ging het heel snel. In 45 min met heftige weeenstorm van 3 cm naar 10 cm geknald en na paar min zuchten is ze geboren. Overigens zijn ze alle 3 na 41 wkn geboren maar denk dat dit niets te maken heeft met niet indalen. Ik dacht dat kwaliteit van placenta voornamelijk bepaald wanneer kindje komt.
Overigens als mijn weeen niet spontaan gekomen waren binnen 24 uur (en dus ziekenhuisbevalling noodzakelijk zou worden) had ik liggend in ambulance vervoerd moeten worden, volgens vk.
Mijn kleine grote vent was ook 'opeens' niet meer ingedaald. Ben rond 40 weken gezien door de gyn, is protocol bij een eerste die niet indaalt. Daar constateerde hij een grote baby en ben ik uiteindelijk 4 dagen later ingeleid. Heb ook steeds advies gehad om te gaan liggen bij gebroken vliezen. Een keer vals alarm gehad, stond op verjaardag en voelde nattigheid... gelijk naar huis geraced, plat op bed gaan liggen en vk gebeld. Gelukkig bleek het loos alarm. In het ziekenhuis mocht ik trouwens nadat mijn vliezen gebroken waren gewoon rond wandelen voor zoverdat kon met infuus en ctg en een dikke vette weeën storm...
Bij de 1e moet t ingedaald zijn idd.. mijn 2e en 3e zijn pas met bevalling ingedaald (bevallen beide met 39+6).. nu is beeb sinds afgelopen week pas ingedaald.. en inmiddels overtijd.. maar volgens mij maakt t echt niets uit hoor..