al twee jaar uit elkaar en nog steeds het huis te koop

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanbrandon, 25 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanbrandon

mamavanbrandon Bekend lid

17 nov 2009
    627
    0
    0
    leidster op kinderdagverblijf
    Heeft iemand hier meer ervaring mee of misschien tips?

Twee jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan.
    Na veel ruzie is hij in het huis gebleven en ben ik met mijn twee kindjes naar mijn moeder vertrokken.
    Inmiddels heb ik al een hele poos een nieuwe vriend waar we nu bij in huis wonen.
    Ik betaal nog wel steeds de helft van de hypotheek omdat deze helaas ook op mijn naam staat.
    Het huis staat al erg lang te koop, we gaan het sowieso met schuld verkopen, mocht het verkocht worden.
    Ik rekende eigenlijk op nationale hypotheek garantie maar dat krijgen we niet omdat mijn ex partner het huis in zijn eentje zou moeten kunnen betalen volgens de bank.
    Mijn ex wil dit alleen niet, want hij wil daar niet blijven wonen.
    Voor hem heel makkelijk om te zeggen, hij heeft het woongenot en betaalt ook nog eends maar de helft van de hypotheek.
    Ik ben hier minder blij mee, kom eigenlijk geen stap verder zo..

Kan ik op een of andere manier hier onder uit komen of kan ik er verandering in brengen?

(De kinderen zijn doordeweeks bij mij en in het weekend bij mijn ex, ik ben de hoofdverzorger)

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Nee daar kan je niet onderuit komen. Alleen als hij je wil uit kopen, maar dat wil hij niet. Misschien prijs van het huis verlagen, zodat het z.s.m verkocht wordt. Ik vind het makkelijk om te zeggen dat hij nu het woongenot heeft. Dat hoeft helemaal niet, want hij komt elke dag allerlei herinneringen aan jullie samen tegen. Dat lijkt me niet leuk als je met ruzie uit elkaar bent gegaan.
    Jij hebt nu toch je woongenot bij je nieuwe vriend?

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja maar zij betaalt toch nog steeds de helft van de hypotheek..ik snap best dat ze daar van af wil. Afsluiten.

4. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Ik begrijp niet waarom hij het huis niet overneemt. Zo zijn er ook geen schulden straks en dat lijkt voor me beide partijen toch beter.

Jammer dat hij er niet wil blijven wonen want dat zou het makkelijkst zijn voor jullie allebei.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ts, geen idee maar het lijkt mij toch niet dat hij daar oneindig kan wonen en dan jou de helft laten betalen??

lekkere goedkope oplossing voor hem

6. tiepmiep

tiepmiep Bekend lid

10 mei 2011
    956
    11
    18
    R,dam
    Ja precies vind het wel erg makkelijker van ex zo hij zit daar prima financeel zo.hij kan wel zeggen dat hij weg wil maar financeel is dit gunstig voor hem zo lang ts de helft betaald.

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja dat klopt, maar ts heeft geen poot om op te staan, want het is ook haar huis nog steeds. Dus dan moet je met elkaar om tafel om tot een compromis te komen. Maar dan komt ook de vraag hoe verdeel je de rest schuld als de een geen of minder hypotheek betaald heeft. Krijgt ts dan een groter deel van de rest schuld, omdat ze minder betaald heeft? Daar zit je ook niet op te wachten. Ik weet ook niet of ze bij haarnieuwe vriend in de woonkosten deelt. Zo niet, dan vind ik helemaal dat ze niet moet mopperen.

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Je zou een gesprek met de bank kunnen aangaan. Ze kunnen jou ontslaan van je hoofdelijke aansprakelijkheid voor jou deel van de hypotheek. Ze doen dit niet snel dus je moet wel kunnen aantonen dat je vriend op enige wijze tegen de verkoop is of deze verhinderd lijkt me..

Je maakt een kleine kans denk ik omdat de bank van mening is dat hij de hypotheek in zijn eentje kan bekostigen.

Ik snap heel goed dat jij het beu bent en zo geen steek verder komt.

Je ex-man natuurlijk ook niet maar die heeft wel een luxe positie doordat jij de helft van zijn woonruimte en genot betaald ;)

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Misschien informatie inwinnen bij het juridisch loket?

10. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik heb een tijd geleden in dezelfde soort situatie gezeten, ex woonde in onze oude woning en ik betaalde hypotheek.
    Na een aantal maanden bedacht ik me dat het op die manier eigenlijk onzin was, ex had hypotheek+woning, ik had alleen hypotheek. Hij heeft toen de rest van de periode dat het huis niet verkocht was een bedrag aan 'huur' aan mij betaald, hij betaalde toen ongeveer 3/4 van de hypotheek en ik alles de rest.
    Misschien is zoiets mogelijk?

11. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent wordt de schuld gewoon 50/50 gedeeld. Als ts al minder hypotheek betaald heeft heeft zij waarschijnlijk partime gewerkt en daardoor een ander deel in de relatie vervult denk hierbij aan huishouden enz.

En daarbij al zou de restschuld hoger zijn voor ts dan voor haar man zoals je aangeeft in jouw voorbeeld. Dan nog zou dat in mijn. Ogen beter zijn dan nog jaren de helft betalen en dan alsnog de restschuld betalen bij verkoop over een aantal jaar.

Als er nu een verkoop desnoods executieverkoop komt dan weet ts in ieder geval waar ze aan en af is en kan ze er mee dealen en verder met haar leven zonder dit blok aan haar been

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Daarbij misschien betaald ze bij haar vriendlief geen deel in de woonkosten omdat daar gewoonweg geen geld meer voor over is na de halve hypotheek betaald te hebben ;) het blijft toch giswerk we kennen de situatie niet goed genoeg:p

13. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik was gewoon terug verhuisd met kids en nieuwe vriend erbij en dan zal tie toch snel tot een oplossing moeten komen.. Zowiezo de moeder van je kinderen de volledige zorg laten opnemen en dan ook nog eens gaan verwachten dat je de hypotheek voor de helft gaat betalen terwijl je daar niet eens woont en hij wel.. Wat een grapjas zeg.. Hoeft hij dan in feite ook nog geen alimentatie te betalen?

14. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Je kunt hier wel iets aan doen! Ik heb in de zelfde situatie gezeten met een ex die ook geen haast maakte om het huis op zijn naam te zetten, omdat ik ook de helft moest betalen. Hij woonde er samen met zijn nieuwe vriendin die hij ook liet meebetalen, dus hij woonde er bijna gratis. Niemand kan gedwongen worden tegen zijn zin in een onverdeelde boedel te moeten zitten. Ik ben het toen gaan uitzoeken, er zijn wetsartikelen voor in het burgerlijk wetboek maar ik weet geen artikelnummers meer. Als hij niet meewerkt aan de verkoop (bijvoorbeeld kijkers niet binnen laten/het huis een puinhoop laten zijn bij bezichtigingen/niet communiceren met de makelaar/telefoon niet opnemen als de makelaar belt/de prijs niet willen verlagen om realistisch te kunnen verkopen) dan kan hij door een rechter buiten spel worden gezet en dan kun jij alleen beslissen de over vraagprijs verlagen of een verkoop als er een koper komt.

En voor het woongenot dat klopt ook, sommige rechters vinden dat er een vergoeding tegenover moet staan (huurwaarde) omdat hij het alleen gebruik heeft van een gezamenlijke woning, maar dat is niet altijd dat een rechter daar in mee gaat. Je kunt zoeken naar jurisprudentie hierover op internet.

Ik heb het via een advocaat gespeeld die een brief gestuurd heeft, daarna koos hij eieren voor zijn geld en zette de woning en hypotheek op zijn naam, net voordat de hypotheekregels voor hem ongunstiger zouden worden. Anders was het tot een rechtszaak gekomen toen, wat nu gelukkig makkelijker werd opgelost.

15. tiepmiep

tiepmiep Bekend lid

10 mei 2011
    956
    11
    18
    R,dam
    +1

Dat bedoel ik lekker makkelijk voor hem.En je wil dit toch gewoon kunnen afsluiten zo dat je allebei verder kunt met je leven.maar hij zit in een heerlijke positie dus ja waarom zou hij daar verandering in willen brengen.
    Ik zou juridische informatie gaan in winnen ts.

16. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    De 50/50 regeling is niet waar. Jullie zij beide aansprakelijk voor de volle mep. Dit is namelijk nooit het geval.....misconceptie bij velen. Schuldeisers hebben namelijk geen zak te maken met een onderling verdeelplan en zullen de gehele restschuld op beide gaan verhalen. Net zo lang totdat de volledige schuld is voldaan en/of tegen kwijting is gegeven met een schuldregeling

17. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    En nog even on topic.... ik zou ook een advocaat in de arm nemen als hij vervelend blijft.

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hij hoeft alleen kinderallimentatie te betalen, want als ts nu officieel samenwoont vervalt alleen de partnerallimentatie.

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Das flinkt balen voor ts :(

Hoop dat het zover niet komt

20. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Maar hoe zit dat dan met die NHG. Daar heb je toch niet voor niets voor betaald toen je de woning kocht? Vind dat toch zo'n wassen neus. Als puntje bij paaltje komt, krijg je nul op rekest.

Toevallig een kennis van ons in een zelfde situatie. Gescheiden en woning op beider naam. Huis staat nu al 5 jaar te koop en nog geen kijkers gehad. Zij is verder gegaan met een andere man, ondertussen al samenwonend en een kind samen. Hij zit nog steeds in een duur huis met een maximale hypotheek, alleen.

De woningprijs al ver naar beneden gebracht (geloof al 70.000 euro onder de hypotheekwaarde). Nu heeft hij contact gehad met de NHG en een voorstel gedaan om de woning aan zichzelf te verkopen voor dat super lage bedrag. Zij hadden hier wel oren naar geloof ik. NHG neemt dan het verlies voor hun rekening en hij zit supergoedkoop in een riante woning en ex kan ook weer verder...

Deel Deze Pagina