Hallo, Ik ga morgen chili con carne maken en ik vroeg me af hoe Hoe jullie dit maken? Wat is jullie lekkerste recept? Kom maar op met die recepten!
Lekker! Mijn recept: Grote pot bruine bonen Rode paprika Gehakt Ui Teentje knoflook Klein blikje mais Blikje tomatenpuree Blik gepelde tomaten Zwarte peper Cayennepeper Chilipoeder Paprikapoeder Snufje zout Gehakt ui en paprika bakken. Daarna alles andere ingrediënten toevoegen en warm maken. Kruiden naar smaak, ik maak hem altijd lekker pittig.
Ingrediënten 500 gr gehakt 800-1000 gr gemengde bonen uit blik (bijv. bruine, witte, kidney, zwarte, rode bonen of capucijners) 250 gr maïs 500 gr tomatenpuree 100 gr champignons, in plakjes 200 gr ananas (uit blik, gebruik van verse ananas minder omdat deze erg snel overheerst) 1 prei, in ringen 2 paprikas, in stukjes 3 uien, fijngesneden 100 gr taugé 4 el ketjap 4 el rode wijn of (wijn-)azijn 3 el olie bolletje stemgember, fijngesneden, of 1 tl gemberpoeder 4 tenen knoflook, fijngesneden, of 1 tl knoflookpoeder 2 rode pepers, ontdaan van zaadjes en zaadlijsten en fijngesneden, of 1 tl cayennepeper 1 el tijm 1 el paprikapoeder 2 tl komijnpoeder 1 tl piment versgemalen peper en zout naar smaak Bereidingswijze Verhit de olie in een zeer ruime (wok-)pan. Fruit de uien tot deze glazig zijn. Voeg gehakt, knoflook, (cayenne)peper, tijm, komijn en paprikapoeder toe en bak tot het gehakt rul is. Voeg gesneden paprika, prei, maïs, champignons en de bonen toe. Bak een aantal minuten terwijl je blijft roeren. Voeg ananas, ketjap, wijn(azijn), gember, piment en tomatenpuree toe. Laat pruttelen tot alle ingrediënten gaar zijn. Proef en breng op smaak met peper, zout en extra sambal, ketjap of wijn(azijn). Chili mag zeer krachtig smaken, maak hem zoals jij dat lekker vindt!
Simpel, maar lekker! ingrediënten 110 g chorizo, in dikke munten gesneden en gehalveerd 500 g rundergehakt, bij voorkeur biologisch ½ theelepel cacao 1 theelepel (5 ml) gedroogde oregano 1 eetlepel (15 ml) zongedroogde tomatenpasta of tomatenpuree 1 blik (400 g) gehakte tomaten 2 theelepels (10 ml) worcestersaus 1 blik (400 g) kidneybonen, uitgelekt en afgespoeld 250 g verse mozzarella, in stukjes handvol verse, gehakte koriander, voor erbij (desgewenst) bereiden Zet een niet te grote gietijzeren braadpan of andere pan met dikke bodem (met passend deksel) op het vuur en leg er de stukjes chorizo in. Bak ze tot ze een heldere, oranje olie beginnen af te geven; niet langer. Doe het gehakt erbij en maak dat met een houten vork een beetje los, terwijl je het in de olie wentelt en door de chorizo roert. Strooi wanneer het gehakt zijn rauwe kleur is kwijtgeraakt cacao en oregano in de pan. Doe er de klodder tomatenpasta of -puree bij en roer even goed voordat je de tomaten uit blik eraan toevoegt. Spoel het lege blik om met 125 ml water en giet het water in de pan. Dan zijn de worcestersaus en de uitgelekte, afgespoelde kidneybonen aan de beurt. Laat alles aan de kook komen. Zet het vuur laag, leg het deksel op de pan en houd de chili 20 minuten tegen de kook aan. Ik doe de chili dan vaak over in een koude schaal (om hem snel af te laten koelen), om hem later op te warmen en te eten. (Ik heb dat hier gedaan en de chili opgewarmd in een koekenpan, vandaar dat je op de foto de chili niet in geëigend vaatwerk ziet.) Als je naadloos tot eten overgaat, haal dan het deksel van de pan en zet het vuur hoger, zodat de chili weer lekker begint te borrelen. Zet dan het vuur uit en roer er de mozzarella door. Voeg zout en peper naar smaak toe, strooi er desgewenst koriander over en serveer de chili onmiddellijk.
Klinkt heerlijk allemaal! Bedankt voor het delen ik ga die van suzzert morgen maken. Eten jullie het met rijst of Turks brood? Of met nog iets anders? ( ik maak het nooit want vl is erg lastig maar morgen heeft ie pech
Wij eten het met tortillachips, in een ovenschaal, kaas er overheen, even in de oven om de kaas te smelten. Heurlijk
500 gram gehakt Pak macaroni groente (door de staafmixer) Honig mix voor Chili con carne Blik knakworsten (in kleine stukjes snijden) Rijst En dan lekker appelmoes erbij eten Jammie!! Heb er alweer zin in!