wie nog meer spoedkeizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Antares, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hoi,

Ik heb de 21e een spoedkeizersnede gekregen omdat ons mannetje tijdens de weeen helemaal weg viel in hartslag.

Nu zijn er wat kleine dingen waar ik mee zit eigenlijk. Zijn er meerdere die bv na inleiding (in mijn geval dus) toch een spoedkeizersnede kregen?

Willen jullie eens kletsen? Of gewoon mijn vragen beantwoorden..ze hoeven niet in het topic..maar via pb mag ook als je liever zo antwoorden geeft enz...het is toch persoonlijk iets.

Heel erg bedankt voor enige reacties!

Groetjes,
    Miranda :D

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb ook een spoed KS gehad, alweer een jaar geleden. Het viel mee qua spoed, maar door niet vorderende ontsluiting en meconiumhoudend vruchtwater had dochter het niet meer zo naar dr zin tijdens de bevalling. Ik heb het er heel erg moeilijk mee gehad dat ik 't niet zelf heb kunnen doen, voelde me gefaald, kon niet eens mn eigen kind baren. Langzaam aan ging dat gevoel van falen, van pijn over en heb ik 't een plaatsje kunnen geven. Ik wil hier wel meelezen hoor! Ook om het idee; het zal ws wel slijten, maar je moet het wel een plaatsje kunnen geven door erover te praten!

3. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Antares: ik heb bijna twee jaar geleden een spoedkeizersnede gekregen bij de bevalling van mijn dochter. Haar hartslag dipte tijdens de bevalling en toen ik mocht persen dreigde er zuurstoftekort. Omdat ze nog te hoog lag voor de vacuum kreeg ik de ks. Met vliegende spoed naar de OK, dus met recht spoed... Gelukkig is alles goed gekomen.

Stel al je vragen maar, als ik kan beantwoord ik ze graag. Het was overigens ook een ingeleide bevalling.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb 2x een spoedkeizersnede gekregen. De 1ste keer na een ingeleide bevalling dat simpel gezeg niet lukte. En bij nummer 2 ging de bevalling wel natuurlijk van start maar gebeurde er wederom na 4 a 5 cm niets meer.

Officieel wel spoedkeizersnedes, maar er was geen gevaar voor moeder en kind. Hoewel de hartslag van dochter wel dipte als ik op mijn rug en linkerzij lag, mocht alleen op mijn rechterzij liggen.

Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik gefaald heb, want ik heb het met dochter bijna 2 dagen geprobeerd, maar het lukte gewoon niet en was blij toen de term keizersnede viel. Bij zoonlief was het geen verrassing en wisten we het `s middags al bij de ruggenprik/infuus prikken.

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Fijn om jullie ervaringsverhalen te lezen zeg. Ik heb idd het gevoel om te falen....vind het zo jammer dat ik niet gewoon ben bevallen.

BIj mijn dochter liep het al anders als anders, ik werd namelijk klaar gemaakt voor een 'spoed' keizersnede zoals Yolanthe, de ontsluiting wou niet vorderen en dochter kreeg het af en toe wat benauwd ervan. Niets ernstigs het was ook niet zoals deze keer haastig allemaal. Maar op de OK had ik ineens persweeen, dus ik ben normaal bevallen op de OK nog even snel ;)

Nu dus niet...ook al kan ik er niets aan doen, op het moment dat de vliezen braken zei onze jongen..ja maar daar heb ik geen zin in! En ging zijn hartslag schrikbarend omlaag..... Linkerzij/rug/rechterzij...maakte hier geen verschil helaas...

Nu was mijn vraag, ivm de spoedkeizersnede. Ik heb toch een behoorlijke snede op mijn buik, hij zit ook compleet scheef op mijn buik....van wel 6 cm boven mijn schaambot naar er bijna op van rechts laag naar links hoog.... Zijn er meer die dit hebben?

Ook heb ik foto's bekeken van de bevalling....ik heb het moment op foto dat onze jongen eruit komt. Hij zit onder het bloed dat wel..maar heb het idee dat het meer zijn eigen bloed is op zijn bolletje en langs zijn rugje. Want de gynaecoloog heeft hem een klein sneetje op zijn bolletje gegeven....dus zo snel heeft hij gesneden. Komt dit ook vaker voor, of is het gewoon niet netjes gesneden of echt spoed geweest is mijn vraag aan mezelf....

En dan nog eentje, er zijn nog meer dingen hoor. Maar denk dat dat niet echt vragen zijn als wel zorgen gewoon over hoe alles gelopen is. En Alles verwerken nog he..

Op de foto's zie ik dat mijn mannetje compleet wit is...mij was verteld na de bevalling van ons meisje (na mijn vraag waarom ze zo blauw zag) dat dat kan en dat dat geen kwaad kan, dat het meer kwaad kan als ze dus wit zien omdat dan de bloedsomloop is verstoord of dat er dus geen bloedsomloop in het lichaam van de baby is. Weten jullie toevallig of dit bij jullie kindjes ook was? Zagen die ook wit? Hij ziet echt de eerste 2,5 min net zo wit als het laken waar hij op ligt om na gekeken te worden door de kinderarts.........

Was er behoorlijk van geschrokken die foto's...

6. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, onze zoon was ook wit, maar die hebben ze ook 6 minuten moeten beademen om weer op gang te komen. Ook ik had een spoedkeizersnede omdat de hartslag helemaal niet goed was. Hij had wel een vertrokken gezicht en spierspanning (opgetrokken beentjes) toen hij uit mijn buik werd gehaald (heb ik op de foto's gezien) maar toen hij een minuut later bij de kinderarts lag was hij bewusteloos.
    Eerste apgar van onze zoon was dan ook 4. Ik weet niet wat de apgar van jouw zoontje was? Maar als die verder goed was (boven de 6 de eerste) dan heeft hij waarschijnlijk wel een goede ademhaling en hartslag enzo gehad.

7. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Weet je trouwens zeker dat het wondje op het hoofdje niet is veroorzaakt door de schedelelektrode? Dat was bij ons zoontje wel. Hij heeft hier nog lang een korst op gehad en nu heeft hij nog steeds een klein deukje op die plek.
    Ik herken je verhaal trouwens. Onze kleine man is nu bijna 6 maanden en nu begint het een plekje te krijgen langzaam.
    Maar dat komt ook omdat ik hem de eerste 4 uur na de geboorte niet gezien heb omdat ik langer dan verwacht in de uitslaapkamer moest blijven en onze zoon naar de couveuseafdeling moest.
    Ook is hij nog een aantal keer opgenomen i.v.m aanhoudende geelzucht. Al die zorgen daaromheen terwijl je zelf ook een wrak bent heeft er bij mij best wel ingehakt!

Maar!!! Geloof me, het komt goed! :)

8. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    soortje, zijn score was goed 8-9-9 dus denk idd dat alles dan redelijk was. Nee het wondje is echt een sneetje....die van de electrode zit namelijk boven op zijn bolletje...en dat sneetje net boven zijn oortje aan de rechterkant...

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ja denk het ook wel...tis nog zo vers en de eerste dagen lees bijna 2 weken voel ik me geleefd ipv dat ik kan genieten van mijn zoon.....

ik moest in het ziekenhuis van hot naar haar rennen...had amper tijd om mijn eten op te eten....was vaak ontbijt aan het eten tegen lunchtijd..kwamen ze lunch brengen was die al koud omdat ik daar pas weer tegen 2en tijd voor had.....ondertussen ook genezen van de keizersnede...voel me echt compleet uitgeput nu. Ben nu pas aan het bijkomen denk ik en dan begint ook het verwerken....

10. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geef het de tijd...het is zo stiekem helemaal niet niks zo moeten bevallen!! En praten met lotgenoten hier op het forum heeft mij ook veel goed gedaan!!

Als dat zijn apgarscores waren dan hoef je je idd niet druk te maken over een eventuele niet goede bloedsomloop. Dan zijn zijn ademhaling en hartslag gewoon goed geweest.

Heeeeeel veel plezier met je kleine mannetje gewenst!

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hallo,

ik heb zelf geen spoedkeizersnedes ondergaan maar wel erg veel meegemaakt.
    Ik kan je hopenlijk met een paar vragen helpen.

De snede kan scheef lopen om verschillende redenen. Je buik is nu in zijn normale vorm en het is makkelijk te zien of iets scheef is. Met het kindje erin is dat veel moeilijker om te zien omdat deze de symmetrie van je buik weghaalt. Als er geen spoed bij is tekenen de artsen vaak ook even af na rustig het bekeken te hebben. In deze situatie was daar duidelijk geen tijd voor.

Ook wordt je als je een keizersnede krijgt scheef gelegd, vaak merk je dit niet hoor maar het is wel zo. We noemen dat de left lateral tilt, waarbij we zorgen dat het kindje de grote bloedvaten niet belast met het gewicht zodat de doorstroming beter is. Dit maakt het recht maken van de snede ook iets moeilijker.

Het raken van het kindje komt erg weinig voor. We zien het met name bij spoedkeizersnedes. Er is dan natuurlijk spoed bij maar bij de spoedkeizersnedes liggen de kindjes ook op een andere plek in de baarmoeder dan bij een geplande. Soms liggen de kindjes helaas direct tegen de baarmoeder aan en lopen ze een sneetje op. Dit geneesd echter vaak zonder zichtbare littekens. Ik zou het zeker geen onzorgvuldigheid willen noemen hoor, het is nou eenmaal iets wat kan gebeuren. Dat voelt natuurlijk wel anders als het om je eigen kind gaat, dat snap ik hoor !

En dan de kleur van je kindje. De score is hetgeen wat echt belangrijk is. Baby's kunnen een hoop compenseren en het ziet er snel erg eng uit. Ik snap dat het er eng uitziet maar als de score goed is en het nu met je kindje goed gaat moet je je daar op concentreren denk ik. Veel kinderen hebben een wat moeilijkere start maar dat hoeft echt geen gevolgen te hebben.

Hopenlijk heb je hier wat aan ,

Veel succes en geniet van de kleine !

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn kinderen zagen geen van tweeen wit na de geboorte en er was ook niet veel bloed te zien op de foto`s. Ook werden ze meteen afgpoetst doordat ze in doeken werden gelegd.
    Hun apgarscores waren ook 8 en 9 en 10. Bij dochter iets minder dan bij zoon.

Qua wond van de ks kan ik je niet helpen, bij mij zit hij wel recht, maar de 1ste keer was het veel mooier gehecht dan de 2de keer. De eerste keer door de gyn zelf en bij de 2de keer door een arts-assistent/gyn in opleiding.

Wel herken ik het van het verwerken: ik had er bij dochter ook heel veel moeite mee vanwege de inleiding en al die artsen/assistentes die allemaal kwamen voelen. De eerste keer overvalt het je en laat je het toe wat je eigenlijk helemaal niet wilt. Bij de 2de heb ik dat meteen in mijn dossier laten zetten dat ik geen proefobject wenste te zijn en alleen de verpleegkundige en de arts assistent wilde die de bevalling deed en verder
    niemand. Daaraan is netjes gehoor gegeven:ik heb er uiteindelijk 6 aan mijn bed gehad (2x verpleegkundige,2x
    arts assistent en 2x gyn wegens wiseling wacht). En verder vanwege het feit dat ze me vergaten op de
    vercouver en ik me daar grote zorgen lag te maken en de opname/ziek zijn van dochter op de kinderafdeling terwijl ik op de kraamafdeling lag tussen de bevallen vrouwen met kind. Heel herftig allemaal: bij mij heeft het geholpen om er hier veel over te schrijven, te parten met manlief en bij de 2de bevalling de regie zelf te houden/hebben ook al werd het weer een ks.

Kortom praat er over totdat je er zelf klaar mee bent. Sterkte want het is niet niks!

13. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb na inleiding een spoedsectio gehad. Het was niet leven of dood spoed, maar het moest wel snel gebeuren. Maar toch nog met de ambulance naar ander zkh vervoerd.

Ik zie dat onze zoontjes dezelfde 2e naam hebben. Leuk :)

Wat wil je vragen? Waar wil je over kletsen?

Ik kan je wel vast vertellen dat ik nog steeds aan het verwerken ben en het best moeilijk heb met het feit dat het een ks is geworden.
    Je mag me altijd pb'en!

14. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Heb even wat verder in het topic gelezen.

Kan je niet helpen wb je vraag over het litteken.

Wat betreft het wit zien van je zoontje: ik vind mijn manneke op de foto's ook zo wit, maar heb het idee dat dat ook wel wat komt door de felle lampen op de OK. Apgar van Melle was 9 en 10.

Het is niet niks he?

Ik heb het allemaal als heel heftig ervaren en word met momenten nog erg emotioneel als ik er aan denk :(

Ik wens jou ook heel veel sterkte met verwerken en herstellen.

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik heb 2,5 jaar geleden ook een spoedkeizersnede gehad na een ingeleide bevalling. De reden tot inleiden was zwangerschapsvergiftiging en de reden voor de spoed-keizersnede was het wegvallen van de hartslag van mijn zoontje tijdens de laatste weeën. Ze hebben op de OK 1 poging gedaan voor een ruggenprik, maar toen die niet meteen lukte werd het algehele narcose.
    Ik heb het een plekje gegeven. Wat daarbij erg geholpen heeft is het gesprek met de gynaecoloog die erbij was in de verloskamer. Zij heeft precies verteld en uitgelegd hoe de inleiding en bevalling is verlopen en waarom er welke beslissingen genomen zijn. Ik heb ook het hele verslag, met alle aantekeningen enzo meegekregen van haar. Dat heeft veel "technische" vragen beantwoord, maar de emotionele kant heeft meer tijd nodig gehad om een plekje te krijgen.
    Vooral het praten met mijn man erover en heel vaak de foto's terugkijken die op de OK, direct daarna en in de eerste uren terug op de kraamkamer gemaakt zijn, hebben geholpen.
    Maar nu ik in verwachting ben van ons 2e kindje merk dat het me nog steeds veel doet.
    Met de vraag over je litteken kan ik je niet helpen, maar ik wil er graag met je over praten.
    Het is niet niks wat je overkomen is!

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

jeetje ik word hier helemaal emotioneel van..ik heb ook een spoedkeizersnee gehad en heb allerlei shit meegemaakt maar wil nu niet over praten misschien later :(

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb eigenlijk ook wel een vraag:

Zijn er hier ook mama's voor wie de KS voor HAAR een risicovolle operatie was? Die daar angsten door hebben (gehad)?

Ik werd ingeleid op woensdag 19 oktober ivm grote baby. De volgende dag besloot de gyn na 15 uur weeen en maar 4 cm ontsluiting tot een KS. Maar het zou allemaal zeer risicovol zijn ivm mijn overgewicht (bmi 47 :(). Er was volgens hem zoveel kans op complicaties dat ik naar een academisch ziekenhuis moest.
    Tijdens het wachten op de ambulance hebben mijn man en ik het vreselijk gehad. En onze familie's (diegenen die het wisten) ook.
    Ik was zo bang dat ik dood zou gaan. Dat ik mijn man en familie achter zou laten met ons zoontje. Dat ik hem na alle moeite nooit zou ontmoeten, dat hij zijn mama niet zou leren kennen :(
    Het ergste uur uit mijn leven.

Uiteindelijk is Melle die avond om 22.22 uur kerngezond geboren.
    De ruggenpruk is zeker 10 keer mislukt. Er waren 3 gynaecologen in de OK, voor het geval ik onder narcose moest. Maar dat probeerde we met zijn allen te voorkomen ivm nog meer risico.
    Er waren 3 anesthesisten die geprobeerd hebben de ruggenprik te zetten. Dat die niet lukte had overigens niks met mijn gewicht te maken vertelde de laatste anesthesist me.

Toen Melle eruit was, was ik opgelucht toen ik hem even had gezien. Dat kon niemand me meer ontnemen, maar ik was nog steeds bang, aangezien de operatie nog niet klaar was.
    De dagen erna bleef ik in het AMC, mochten er complicaties optreden, dan was ik daar op de beste plek.

Gelukkig en wonder boven wonder heb ik de KS goed doorstaan en ben ik alweer redelijk hersteld. Lichamelijk. Emotioneel nog lang niet.

We willen graag een 2e kindje, maar voordat dat gaat gebeuren ga ik eerst zeker 50 kg afvallen. Dit wil ik nooit meer...
    Maar helaas is het wel gebeurd en moet ik het een plekje geven...

Sorry voor het lange verhaal :) Toen ik eenmaal ging typen, merkte ik dat ik het wel fijn vind om het even van me af te schrijven.

18. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Annedore: heftig zeg! Die angst... Dat zijn de dingen die je bijblijven. Ik was zelf geen risico voor de ks, dus kan er verder niet over meepraten.

Maar de emoties rondom de spoedks des te meer. Ik was de hele bevalling heel rustig. Regelmatig werd er bloed afgenomen uit het hoofdje van mijn dochter. Haar korstjes zaten trouwens ver naar voren (of juist naar achteren, ik weet het niet meer) waaraan je kon zien dat ze er niet helemaal goed voor lag. Zij was bij de geboorte helemaal slap maar ik geloof wel roze. Apgar 7-9. Zes wk na de geboorte had ik het eindgeprek in het zh. Helaas deed een vk dat, die verder niets inhoudelijks wist. Het verslag heb ik nooit gezien maar ik zit sterk te denken deze alsnog op te vragen. Bijna twee jaar later zit ik nog met vragen... Nu ik weer zwanger bent gaat het ook weer wat meer spelen merk ik.
    Ik was tijdens de ks ineens heel bang. Het gevoel overviel mij dat ik haar kon kwijtraken. Vooral omdat de ene arts aan de andere vroeg, waarom zijn we hier? Antwoord "foetale nood". Toen drong de ernst tot mij door. Ik heb heel hard gehuild.... Ook om het filmpje dat mijn man had gemaakt toen ze op de verlosafdeling werd gewassen en aangekleed. Ik besefte na 3 dagen dat ik mijn eigen dochter nog niet bloot had gezien!!

Mijn litteken loopt recht en is idd iets verder naar rechts dan naar links. Heel netjes, gezien de omstandigheden.
    Bij ons haperde het fototoestel tijdens de ks, dus er zijn geen foto's van tijdens en vlak na de geboorte helaas. Ik had deze heel graag willen hebben voor de verwerking.

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik heb jullie antwoorden gelezen, maar we staan op het punt om ff langs mijn oma te gaan. Ik zal als ik snel tijd heb eens reageren, weet wel dat ik bij sommige met tranen in mijn ogen zit....gewoon ter herkenning ook.

De reactie van wachtende was heel duidelijk! Dank hiervoor, denk dat je heel erg gelijk hebt over dingen.

Ik heb mijn verslag niet gelezen en mijn gesprek ook nog niet gehad...dat komt nog. Moet morgen weer naar de gyn, maar dat is omdat mijn wonde ontstoken was...ter controle dus ik kan geen vragen stellen over de keizersnede. Denk er ook nog over na wat ik dan wel wil vragen....

Dus later meer! Nogmaals bedankt voor de reacties...zo emotioneel sommige zeg...en dat langere tijd na een keizersnede...

20. Opening

Opening Niet meer actief

Hier ook een spoedkeizersnede ghad met 35 weken en 4 dagen. Vliezen waren thuis gebroken maar was alleen maar bloed wat eruit kwam. Gyn wist niet waar het vandaan kwam en heeft besloten om een keizersnede uit te voeren. Gevaarlijk voor de kleine en voor mij. Kwart over 6 naar de ok en 6:47 geboren. Achteraf maar goed ook want mijn placenta was gescheurd. Heb het geluk gehad dat het aan de onderkant was waardoor het bloed eruit kwam anders was het misschien niet goed afgelopen.

Heb het er soms nog moeilijk mee vooral omdat mensen ook zeggen jij hebt geen echte bevalling meegemaakt. Je hebt er niks voor hoeven doen. Een keizersnede is net zo heftig vooral als het om leven en dood gaat. Hoop in de toekomst nog een kleintje te krijgen en dan een gewone vaginale bevalling mee te maken.

Deel Deze Pagina