slikfoto. Iemand ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Onze oudste van bijna 5 moet volgende week een slikfoto hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Heb zelf alleen ervaring met onze jongste. Die was toen ongeveer een half jaar oud.

Maar hoe gaat het met de al wat oudere kindjes? Konden ze de vloeistof goed drinken? En hoe hebben jullie ze erop voorbereid?
    En moeten ze nuchter zijn? Onze jongste toen wel. Maar is dat ook als ze wat ouder zijn?

Groetjes Mamzie

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Mijn zoontje heeft vanmorgen de slikfoto gehad. Hij moest nuchter zijn. Ik had verwacht dat hij de vloeistof niet zou drinken, maar omdat hij nuchter moest blijven had hij erge dorst en dronk het bekertje zo leeg. Hij kreeg het in een bekertje met rietje. Heeft totaal 2 bekertjes moeten drinken, maar niet achter elkaar, zal een pauze tussen.
    Het onderzoek duurde wel even, we moesten na een uur zelfs weer terug komen om nog wat foto's van de darmen te maken. Duurt even voordat de vloeistof de darmen zijn gepasseerd.

Ik heb hem verteld dat ze foto's van zijn buikje gaan maken en dat hij hiervoor een drankje moest drinken.

3. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier was mijn mannetje een stuk jonger (1 jaar) moest idd nuchter zijn ze probeerde eerst de vloeistof in een fles maar dat dronk hij niet dus kreeg hij een dun slangetje door zijn neus waardoor het vloeistof werd gespoten (lees dit was verschrikkelijk) onderzoek vond hij ook erg beangstigend.
    Denk wel dat je een kleuter het allemaal beter uit kunt leggen wat er gaat gebeuren dat het geen pijn doet, heel stil moet blijven liggen en dat gekke drankje moet voor de foto van zijn buikje.
    Ik wens jullie heel veel suc6 en hoop dat er geen afwijkingen zullen zijn!

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nuja denk dat het wel wat voeten in aarde zal hebben.
    Hij heeft autisme en eten doet ie niet graag en al helemaal geen vreemde dingen eten en drinken.
    Dus ik vrees dat het nog een heel gevecht gaat worden. Probeer echt te bedenken hoe we dit moeten gaan aanpakken.

5. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Oh ja dan wordt het een ander verhaal idd!
    Weet niet of je toevallig picto's heb met een plaatjes van een dokter en een andere met drinken erop?
    Deze kan je googlen en afdrukken mits jullie natuurlijk in het dagelijkse leven met pictogrammen met hem werken

6. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Drukte te snel op versturen sorry bericht was nog niet af :)

Deze zou ik gebruiken om te laten zien wat hij moet gaan doen bij de dokter dus drinken plaatje en dokter plaatje zo iets dus hem het laten zien in stappen die je dan op de plaatjes hebt...uh ja volg je me nog???
    weet het niet schiet me te binnen

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hihi ja hoor ik volg je nog ;)
    We werken idd al met picto's. En hij zal het idee ook wel snappen. Maar iets opdrinken wat ie niet lust.............nee daar kan geen picto tegenop vrees ik :(

8. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    He mamzie,

Toevallig.. :) Leuk je weer tegen te komen hier.

Daan heeft vorige week ook een slikfoto gehad.
    Daan wilde ábsoluut niet dat spul opdrinken.

Hij moest gaat zitten op een stoeltje-achtig iets. Dat wilde hij al absoluut niet. Wilde perse bij mij in de armen.
    Naja, om hem dan iets te laten drinken, waar hij niet wil zitten; dat gaat niet.
    Wel geprobeerd maar hij liet er alles uit lopen.
    Daarna met een spuitje in zn mond gespoten maar ook dat wilde hij absoluut niet.

Je mag ook eten in de vloeistof deppen. Tenmisnte, mocht bij ons wel, en stond ook in de folder.
    IK had een wafel meegenomen die hij heerlijk vindt. Dus die gedoopt in die vloeistof, en die at ie een paar hapjes maar voor de foto moest hij weer terug op dat stoeltje.
    We konden hem absoluut niet stil genoeg houden dus foto bewogen.

Na een paar happen proefde hij ook nog eens dat die vloeistof ontzettend vies is, dus wilde hij niet meer eten.
    De vloeistof hadden ze wel gemengd met roosvisee, maar ja het bleef vies.

Uiteindelijk na 20 minuten vechten ervoor gekozen om een sonde door zijn neus te doen om zo de vloeistof erin te doen.
    Dit was ff vervelend voor hem, maar beter als dat gevecht met drinken. En voordeel: na een minuut is het klaar.

Maar ik weet niet of er verschil is met een kindje van 5 of bijna 2...

Mag ik vragen waarom hij een slikfoto moet?

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Dankje voor je uitgebreide verslag Jedalin :)

Erik moet een slikfoto eigenlijk alleen maar om alles uit te sluiten.
    Erik heeft altijd slecht gegeten. Hij krijgt nu sinds een half jaar speciale drinkvoeding om toch genoeg binnen te krijgen.

Het slechte eten komt hoogstwaarschijnlijk door zn autisme. Maar we willen toch absoluut zeker zijn dat er niks anders speelt, lichamelijk dan.
    Dus van de week is al bloed afgenomen ( dit was al een grote ramp! ) en we moeten nog ontlasting inleveren. De slikfoto is het laatste op het lijstje.

Ik denk dat ik maar met zn kinderarts ga overleggen voor een roesje. Want zoals ik dit lees is het dus echt behoorlijk smerig en een sonde......ookal is het maar kort, dat gaat rampzalige gevolgen hebben voor Erik :(

Wat is er bij Daan uitgekomen? Of was het ter controle? Hij was toch geboren met een afwijking aan oa zn slokdarm toch?

10. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Klopt, weet je nog goed! :)
    Hij is idd geboren met een onderbroken slokdarm. Hij heeft nu wat slikproblemen dus vandaar een foto. Er zit een lichte vernauwing zit in zijn slokdarm waar ze iets aan gaan doen. (wat horen we volgende week)

Je zou kunnen kijken of hij het wil drinken als hij ook ziet dat ze er roosvisee bij doen.
    Het is een doorzichtige vloeistof dus ziet er niet vies uit.
    Als ze het mengen met dat spul, misschien dat hij het dan ook wel lekker eruit vindt en zien en ruiken?

Hij is natuurlijk een stuk ouder als daan, dus wellicht is het hem iets meer uit te leggen. Al zal dat inderdaad met zijn autisme wel heel lastig zijn.

In ieder geval is een goede voorbereiding alles. Goed uitleggen wat hem te wachten staat, misschien kan je thuis een keertje 'oefenen'??
    Uitleggen wat hem staat te wachten, drankje maken, stoeltje zitten???
    Tis natuurlijk heel anders daarna in het ziekenhuis, maar goed...wie weet.

Succes...!

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ben heel benieuwd hoe ze de vernauwing gaan oplossen bij Daan! Zal nog ff mee blijven lezen bij de 2010 mama's ;)

Zal komende week ook eens gaan overleggen met zn behandelaar hoe we het het beste kunnen aanpakken met Erik.
    Toch bedankt voor de tips! :)

12. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
  13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    we hebben het laten verzetten. We wilde eerste duidelijkheid krijgen van de kinderarts.
    Dus nu is het half maart.
    De arts zei dat ie maar 1 of 2 slokjes hoeft te drinken. Ze wil vooral dat slikken zien en hoe het dan verder loopt naar de maag.
    Dus hij hoeft geen heel glas te drinken gelukkig.
    Maar of het lukt is ten tweede. We wachten maar af.....

Zag dat Daan toch een vernauwing had?

14. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Hij hoeft idd maar een paar slokjes. Dat wilde Daan ook wel, maar het probleem was dat hij dit absoluut niet wilde op het stoeltje waar ie op moest zitten voor de foto.

Ah maar jullie hebben nog even tijd dus, dat is wel fijn.

Daan krijgt waarschijnlijk een endoscopie van zn slokdarm zodat ze gaan kijken of er nu wel of niet een vernauwing zit.
    Die slikfoto gaf aan van wel, maar de arts die hem in december geopereerd heeft, zei toen eigenlijk bijna geen vernauwing gezien te hebben.
    Dus nu gaan ze nog eens kijken en als er dan een vernauwing zit, dan gaan ze het oprekken,
    Kortom.....die slikfoto heeft niet veel uitgemaakt! Maja.

Deel Deze Pagina