Hoi allemaal, Ik ben nieuw hier en ik zou graag mee willen schrijven op dit forum. Ik heb in de afgelopen 8 maanden clomid gebruikt en een LEO behandeling ondergaan (i.v.m. PCO), waarmee 3x een eisprong gehad. Omdat ik er geen vertrouwen meer in heb mag ik van de gyn overstappen op spuiten. Nu moet ik alleen nog even afwachten wanneer ik ongesteld word, waarschijnlijk wo, do of vrij. Hoe bevalt het spuiten bij jullie? en op welke dagen moeten jullie naar het ziekenhuis voor controles? Is dat elke maand hetzelfde? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en hoop dat ik de goede keuze heb gemaakt om over te stappen.
Hoi Bloem, welkom. Ik zit toch heel inspiratieloos achter de laptop dus ik reageer gelijk maar even haha. Ikzelf heb heel goede ervaringen met het spuiten. Toen ik startte met medicatie kreeg ik Clomid mee naar huis. Dat vond ik rotspul. Ik werd er heel hekserig van (ik ben van nature al erg temperamentvol en koppig, laat staan met Clomid. Nee, dat was een zware periode, vooral voor mijn man ). Na 2 rondes bleek het echt niet aan te slaan en vroeg ik of ik over mocht stappen op injecties. Voordat ik trouwens aan Clomid begon hadden we al wel vervolgopties besproken: ik mocht kiezen tussen injecties of een hormoonpompje. Direct wist ik al dat ik ging voor injecties want ik kan prima tegen naalden en dat pompje.. tsja, ik had het gevoel dat ik me dan een patiënt ging voelen.. Ik ben dus gestart met Menopur. Omdat ik redelijk dun bms (baarmoederslijmvlies) heb is voor dit middel gekozen, want daar zit zowel LH als FSH in). Mijn ervaringen daarmee zijn goed, maar het is wel telkens óf veel activiteit, of niets. Dus zelden gewoon gelijk goed. Alhoewel.. dat is niet waar, want deze ronde had ik idd 2 follikels waarvan er maar 1 doorgroeide. Enfin, het is even zoeken naar de juiste dosering. Het inspuiten gaat prima. Het zijn erg dunne, fijne naaldjes die je er zo in kunt 'darten'. Weet je ook of je Pregnyl gaat spuiten? Dat is iets minder, omdat het inspuiten iets vervelender is. Dat komt mede doordat de toedieningssetjes vrij dikke naalden bevatten. Tegen die tijd zou je altijd om wat dunnere naaldjes kunnen vragen als jij dat ook zo ervaart. Qua controles, dat hangt heel erg af van de cyclus. Reken zeker op 1x per week, maar ik heb ook al een aantal weken meegemaakt dat ik 3x in één week terug moest. Zeker wanneer je wat verder in je cyclus bent.. Tsja, ik zou nog heel veel meer kunnen vertellen, maar ik weet niet wat je zoal wilt weten? Vraag maar raak!
Nina, bedankt voor je snelle reactie. Goed om te horen dat je wat minder "hekserig" van de spuiten wordt, haha. Mijn vriend heeft t ook regelmatig te verduren gehad, of ik loop de hele dag te janken... Nu heb ik al 6 weken geen tabletten meer gebruikt, omdat mijn cyclus mega lang werd en ik heb eindelijk t gevoel dat ik weer een beetje mezelf ben.. Ik weet nog niet met welke medicatie ik ga starten, heb zojuist even telefonisch contact gehad omdat ze geen plek hadden voor een afspraak vandaag. Ik verwacht bij mijn prikinstructie hier meer over te horen. Ik ben niet bepaald een held met naalden, maar daar zet ik me voor het goede doel graag over heen. Als er te veel of te weinig activiteit te zien is, moet je dan weer wachten tot je ongesteld wordt, of kan de medicatie tussendoor bijgesteld worden? Op welke dag krijg jij je eisprong? Of is dat nu ook heel wisselend? En is de pregnyl om de eisprong op te wekken?
Dan wordt de medicatie tussentijds indien nodig bijgesteld. Als er al een dominante follikel aanwezig is, dan wordt de medicatie vaak niet verhoogd. Maar als de follikel geen groei vertoont, dan wordt er meestal bloed geprikt (oestradiol). A.d.h.v. die uitslag wordt dan bepaald of ik mag verhogen of niet (meestal hoor ik dit telefonisch). Indien er echt teveel follikels zitten, dan wordt de poging afgebroken en moet ik idd wachten tot ik ongesteld word. Tenminste, dat was in het begin zo. We hebben afgesproken dat mocht dit nu weer voor komen, er weer (heb dit dus al een keer gehad) een follikel aangeprikt (leeggezogen) wordt óf indien ik ervoor kies om de poging te staken, de boel wel te laten springen. Dan kunnen we weer sneller door Maar dit is per ziekenhuis verschillend. Want het aanprikken van follikels wordt meestal niet zo snel gedaan tijdens ovulatie-inductie. Omdat wij nog maar weinig échte kansen hebben gehad en anders weer een ronde weg moesten gooien was dit t.z.t. een goede optie. Héél wisselend. Vorige ronde (waarbij er dus een follikel werd aangeprikt) heb ik 32 dagen Menopur gespoten en toen een dag later Pregnyl gespoten. Deze ronde 13 dagen Menopur en een dag later Pregnyl. Daar valt geen pijl op te trekken. Echt echt per cyclus verschillend. Ja, dat klopt. Meestal heb je 36 - 40 uur (zo'n 1,5 dag) ná de injectie je eisprong. Maar Pregnyl wordt ook gegeven om de luteale fase (periode tussen eisprong en menstruatie) te ondersteunen en dus een evt. innesteling te bevorderen. Zo heb ik ná de eisprong (en dus na de Pregnyl injectie om de eisprong op te wekken), nog drie keer Pregnyl gehad in lagere eenheden op 3, 6 en 9 of 2, 4 en 6 dagen na de eisprong. Deze ronde heb ik dat niet gehad omdat ik over ben gestapt op andere medicatie (utrogestan, dat zijn progesteron bolletjes die je moet inbrengen). Die zouden het bms in stand moeten houden. Vorige ronde had ik nl veel tussentijds bloedverlies en nu nog geen druppel gezien! BewarenBewaren
Even een ego berichtje, ik probeer later weer op de rest te reageren... Vanmorgen weer voor de fm geweest, eitjes waren rond de 11 mm en bms van 4 mm. Kortom schiet echt voor geen meter op. Heb deze ochtend ook uitgebreid zitten janken. Deze rond wil echt niet, prikken wil niet zo goed, ik ben snel geirriteerd, kortom ik heb er even flink de balen van! Echo was ook niet prettig vanmorgen, zeurt nu nog steeds...*probeert klaagmodus weer uit te zetten*
Dikke knuffel SA! Herken het heel erg van mijn vorige ronde! Helaas is er zelf niets wat je kunt doen en dat maakt het zo lastig! Wanneer moet je weer terug komen? Moet je de dosering ophogen?
@SecretAngel. Ah neeeee. Het kan zo tegenvallen he! Veel succes komende periode, hopelijk gaat het nu opeens wel super hard en wordt jullie wachten eens beloond. @Bloempje: Leuk dat je mee doet! Bij mij deed clomid helemaal niks, dus k moest gaan spuiten. Voor mijn eerste zwangerschap heb ik 1,5 jaar in de mmm gezeten. Deze keer hoopte ik dat het sneller zou gaan omdat we de clomid over konden slaan. Ik heb gonal-F gespoten maar elke ronde ging er iets mis. Dan weer geen reactie, dan weer overstimulatie, dan weer tussentijds ongesteld geworden en vaak een te korte luteale fase en dan ook al 3 dagen na de eisprong bloedverlies dus kans weer voorbij. Bij onze laatste poging had ik 3 follikels en moest ik de poging afblazen. Wij hebben toen de gok genomen en toch thuis pregnyl gezet, geklust en Utrogestan gebruikt en nu zwanger van een tweeling! Bij mij moest ik bij overstimulatie altijd afwachten tot ik ongesteld was, duurde vaak niet langer dan 2 weken. Heb ook een cyste gehad, die was na 3 weken en een menstruatie weg. Heb ook een ronde afgeblazen omdat ik geen groei had en al soorot van ongesteld was geworden zonder eisprong. Mocht toen wel doorgaan maar had zelf geen vertrouwen meer in die ronde en koos voor het opwekken van een menstruatie en erna opnieuw starten. Al met al zat ik toch wel 3x per week in het ziekenhuis, en omdat ik zo snel na mijn eisprong weer ongesteld was had ik vaak maar een weekje "vrij" van afspraken voor ik weer voor een startecho moest komen. Dit was voor mij heel zwaar, want je bent vaak toch een uur of 3 van je dag kwijt voor slechts 3 minuten kijken met de echo. @Nina: jij nog even afwachten he, nog een weekje? Heb je trouwens mijn kerstkaart al ontvangen?
Thanks Nina! Ik moet vrijdagochtend terug. Ik moet de dosering zo houden, maar misschien hoog ik hem zelf nog wel op... twijfel, twijfel...
@SA, wat balen zeg.. Op welke dag van je cyclus zit je nu? @LW, bedankt voor je reactie. En gefeliciteerd met je zwangerschap! Een tweeling nog wel! Gaat alles goed? Hoe ver ben je nu? Even een vraagje in het algemeen.. Komen de wisselende resultaten die jullie hebben doordat de juiste dorsering nog niet is gevonden? Of blijft het met spuiten zo onvoorspelbaar?
Ik heb dat afgelopen ronde wel gedaan , maar zou het niet per se adviseren. Al begrijp ik het heel goed haha.
Zo... de emoties zijn weer een beetje gezakt. Ben doodop van vandaag, maar kan met geen mogelijkheid slapen. Dus maar even reageren op jullie. @nina, spannend van je sollicitatie. Hopelijk hoor je er snel wat over. Fijn dat je nog even mag blijven, maar wel balen dat ze je uren gaan minderen. Goed om te lezen dat je keelpijn ook zo goed als over is. Wel gelijk nieuwsgierig wat je gehaald had. Wanneer ga je weg? Hopelijk heb je lekker veel afleiding, maar dat komt vast helemaal goed! Ik probeerde terug te zoeken waarom je zelf had opgehoogd en hoeveel enzo, maar ik kan het niet vinden. Wil je het nog een keer vertellen? En vooral wat het resultaat was? @Bloempje, welkom in ons groepje! Ik zag dat Nina al veel van je vragen beantwoordt heeft. Is je ongesteldheid al doorgebroken? Ben benieuwd wat je mag gaan gebruiken. Ik gebruik Gonal-F en dat zit in een hele handige pen, die makkelijk is qua doseren en de naaldjes voel je amper. Deze ronde toevallig wel wat meer moeite om goede plekjes te vinden, maar ook daar vind je straks je weg wel in. De eerste keer is even spannend, maar nu denk ik er eigenlijk niet eens meer zo over na. Je hebt wel veel geduld moeten hebben zeg, met 3 eisprongen in 8 maanden. Pfff, ze hebben je aardig laten wachten. Hopelijk komt er nu wat meer vaart in en willen je eitjes meewerken. Bij mij wisselt het heel erg, vorige ronde was heel snel, maar die daarvoor en de huidige zijn wat langzamer. Per ronde zal het dus ook verschillen hoe vaak je terug moet. Vorige ronde was ik met 1 echo klaar. Deze ronde al 2x geweest en moet vrijdag weer. Soms lees je wel dat vrouwen elke ronde hetzelfde reageren op de hormonen, dat is helaas niet bij iedereen zo. Ik vroeg daar vandaag ook naar. Mijn lichaam schijnt snel aan de medicatie te 'wennen' en er dan niet meer op te reageren. LW heeft een banner onderaan haar berichtjes, daarin kun je zien hoever ze is @LW, thanks! Weet je andere kindje al dat je zwanger bent? En als dat zo is, hoe reageerde hij/zij daar op? Spannend om mama straks met 2 baby's te moeten delen. Geven ze daar adviezen over? Vanavond de dosis zelf 1 tandje opgehoogd, misschien niet verstandig, maar voor mijn gevoel moet er weer even een boost bij, anders wordt dit weer zo'n slepende ronde. Hopelijk niet teveel eitjes, maar eventueel heb ik ovitrelle liggen om zelf een eisprong op te wekken, als dat van het ziekenhuis niet zou 'mogen'. Nu toch nog maar even proberen te slapen voordat ik weer moet werken.
SA, bedankt voor het delen van je ervaringen. Balen dat je niet kon slapen, ook ik heb vannacht een rotnacht gehad en ga nu met slaperige ogen aan het werk... Fijn dat de spuiten zo goed toe te dienen zijn, wel jammer natuurlijk dat je er nu niet zomaar vanuit kunt gaan dat je eisprong telkens op dezelfde dag is. Hopelijk pakt het ophogen goed voor je uit! Mijn ongesteldheid is helaas nog niet doorgebroken.. Hoop dat het vandaag toch nog gaat gebeuren, dan kan ik voor de kerst nog starten met spuiten. En wat ik echt heel irritant van mezelf vind is dat zolang ik nog niet ongesteld ben, ik tegen beter weten in blijf hopen dat de negatieve zwangerschapstest niet klopte.. pfff... Laat die ongesteldheid dus maar snel komen
@ SA, wat betreft het ophogen ging eigenlijk zo. Ik had op ma een fm gehad: 2 eitjes van 10.5 en 11 mm. Bms was ook nog vrij dun (5.9) en ik zou op do terug moeten komen. Dosis niet ophogen. Ik had al wel een gevoel dat ik de Menopur een keer naar boven af ging ronden maar de eerste 2 dagen heb ik me vrij netjes aan het advies gehouden. Maar op woensdag kreeg ik opeens weer zo'n angstig gevoel. Ik wilde per se niet weer zo lang bezig zijn als de vorige ronde en opeens werd ik boos. Dat ze niet eerst bloed hadden geprikt toen ze bepaalde de dosis niet op te hogen. Zag het al weer helemaal voor me, straks ben ik weer minimaal 2 a 3 weken of nog langer aan het spuiten. Waarom luisterde ze nou niet toen ik aangaf dat ik liever wilde dat ze bloed prikte? Luistert ze überhaupt wel naar wat ik zeg? Ik snap dat ze voorzichtig zijn maar ik voelde me opeens zo'n ja-knikker. Zak erin, dacht ik. Omdat ik do ochtend toch weer een fm had, besloot ik woe avond lekker opstandig een hele ampul te spuiten (i.p.v. de helft ). Do fm: 2 eitjes van 11 en 14,5 mm. Hee, dat ging de goede kant op. Vrijdag weer terug, dus ach wat zal het ook. Dan kan ik toch op do avond gewoon weer een hele ampul spuiten? Wat bleek vrijdag? 2 eitjes van 11 en 17.5 mm. Dus: er was er mooi 1 doorgegroeid, en kon dat weekend aan de slag met pregnyl. Dat was ook mijn doel, want anders werd het zeker weer over het weekend heel getild. Ik durfde dit zelf te doen omdat ik telkens direct de volgende ochtend weer een fm had. Moest ik nou echt een paar dagen wachten, dan had ik het niet gedaan. Op vrijdag moest ik nog 1x Menopur zetten en za ochtend pregnyl. Ook toen heb ik gewoon een hele ampul gespoten, want om nou opeens na 2 dagen weer terug te gaan qua dosis leek me geen goed idee. Verstandig? Nee. Weet de arts dit? Nope. Spijt van: Definitely not! Zou ik het nog een keer doen? Heel eerlijk: als mijn gevoel weer zo allesoverheersend is: ja. Maar ik ben me heel goed bewust van het risico en ik twijfel eigenlijk nu nog of ik de arts misschien nog hiervan zou moeten inlichten. Ik heb dus eigenlijk 3 dagen een dubbele dosis genomen! Maar ik kon weer zo'n slopende ronde echt niet aan. ML was wel teleurgesteld dat ik het niet eerder had verteld, voelde zich wel een beetje buiten spel gezet . Ja dat snap ik wel. Ik heb mezelf trouwens wel een beetje in mijn vingers gesneden, want ik wil dus absoluut niet de volgende ronde wéér met 37,5IE beginnen. Dat stadium zijn we onderhand wel een beetje voorbij. Maargoed, dat kan ik natuurlijk niet zo roepen zonder ze eerst uitleg te geven haha. Eigen schuld dus Die utro is ook een beetje zo'n vb. En maar hard roepen 2x (eerste keer was me ook al duidelijk hoor) dat het écht geen verschil maakt, niets bewezen. Ja who cares. Ik vraag erom en heb tot op heden nog geen druppel bloed gezien (de vorige keer had ik op 10 dpo een echo, was mijn progesteron alweer 4.8 wat goed zou zijn voor dat termijn want je progesteron zou na je ei alweer snel kunnen dalen (ammehoela!). Gelukkig kreeg ik het wel mee en daar ben ik blij mee. Nee nee, deze dame laat zich niet meer steeds wegsturen! @ Bloem: balen dat je nog niet ongesteld bent geworden. Hopelijk breekt het snel door!
Yess! Eindelijk ongesteld! Morgen krijg ik mijn uitgangsecho en mijn prikinstructies, dus dan kan ik zaterdag gaan starten. Ik ben echt heel benieuwd en vind het toch wel echt spannend ook...
@nina, dank je wel voor je uitleg! M'n dosis verdubbel doe ik maar niet 😉 geen idee wat er dan gebeurd. Ik heb morgen een andere arts, dus dan zeg ik gewoon dat ik moest verhogen. Of dat ik dat 'begrepen' had 😉. Anders zit ik idd volgende keer met de verkeerde start dosering. @bloem, grappig hè dat je soms ook blij kunt zijn met ongesteld worden ☺. Spannend dat je zaterdag al mag gaan starten. Ik lees ook nog mee in het clomid groepje... loslaten lukt de ene keer beter dan de andere keer. Maar ik ben er wel veel mee bezig.
Even snel tussendoor, vandaag pretecho gehad. Beide kindjes liepen precies op schema en kwamen op dezelfde, al eerder vastgestelde, termijn uit. En het zijn.... 2 jongens!
LW, wat fijn dat alles goed gaat!! SA, slim om tegen de gyn te vertellen dat je dacht dat t de bedoeling was om op te hogen. En idd, ik had niet meer verwacht blij te kunnen zijn met ongesteld worden, maar dus toch wel! Heb vandaag mijn prikinstructie al gehad en dat is echt reuze meegevallen!! 😊 Er is weer een last van mn schouders. Morgen nog mijn uitgangsecho en dan kom maar op met die eisprong deze maand!💪🏻😁 Soms vreemd dat je er de ene keer helemaal doorheen zit en de andere keer de hele wereld weer aankunt. Maar goed, dat zal er wel bijhoren.. Ik mag trouwens Puregon gaan spuiten en start met 50 IE. Is dit hetzelfde als Gonal F?
@Nina hoe is het meid? Wanneer ga je op vakantie? Nog steeds helemaal geen symptomen of gevoel? Symptomen hoeven niets te zeggen he, ik duim zo voor je! @LW aah leuk!! 2 stoere binkies er bij. Je had ook al een zoontje toch? Fijn dat alles er goed uit zag verder. Hoe voel je je? @SA veel succes morgen en goed idee om het zo aan te pakken. @ bloem veel succes met de eerste ronde spuiten, hopelijk valt het je allemaal mee en vinden jullie snel de juiste dosering. De wisselende heftige gevoelens herken ik heel erg, volgens mij hoort dat echt bij de MMM. Hier dinsdag de termijn echo gehad. Alles zag er weer helemaal goed uit. Ben 2 dagen vooruit gezet en ben nu 11 weken en 2 dagen alweer. Het gaat zo snel! Durf nu pas ook écht vol op te genieten. Wel grappig: het verschil in kwaliteit van ziekenhuis echo's en normale VK echo haha. allebei inwendig! Ik ben blij dat ik met 15 weken weer een echo heb in het ZH. Even naar een wat duidelijker beeld kijken hihi.
@bloempje volgens mij is het beide hetzelfde, maar weet het niet zeker. Binnenkort beginnen met spuiten weer dan? @Nina bijna vakantie!! Jeej en ook bijna de 26ste, spannend. Het lijkt er toch wel op dat de Utrogestan nu wel werkt bij je he? @SA ik hoop echt voor je dat er morgen iets meer te zien is op de echo! Hopelijk komt er geen volgende ronde om op te hogen! Succes morgen! @LW85 jeej twee jongetjes! Wat leuk zeg gefeliciteerd! Hoe gaat het met je? Is het lichamelijk nog voor je vol te houden? Hier, de snelste cyclus ooit en weer ongesteld geworden vandaag. Betekend helaas een ronde rust, omdat we anders in de vakantie van de gynaecologen uit komen. Maar het voelt voor even wel goed.