Hoe lang geperst bij verticale bevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by Smile87, Aug 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smile87

Smile87 Lid

Nov 16, 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Dames,

Ik heb besloten om verticaal te bevallen. Heb hier hele positieve verhalen over gelezen. Het persen schijnt ook korter te duren door de zwaartekracht.

Ik wil graag weten of er hier dames zijn die ervaring hebben met de verticale bevalling en hoe lang hebben jullie over het persen gedaan bij jullie eerste kind?

2. lovekisses

lovekisses Bekend lid

Oct 24, 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat houd verticaal bevallen in?

3. Smile87

Smile87 Lid

Nov 16, 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat je gebruikt maakt van een baarkruk of dat je gaat 'hangen' aan bijvoorbeeld je partner of gaat hurken. In ieder geval ga je niet horizontaal bevallen dus liggen in een bed.

4. semmie91

semmie91 Actief lid

Apr 3, 2011
    182
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee want ik denk hier dus ook aan!! Lijkt me makkelijker..

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Geen ervaring mee maar ze zeggen idd dat het makkelijker is maar hou alle opties open want soms kan je door de pijn niet veel meer en kan je geen kant op ( ik kon alleen maar op m'n rug liggen elke keer verleggen of staan deed zo'n pijn dat ik wel tegen een muur wou stompen haha)

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier onbedoeld zo bevallen: staand in de douche mezelf voor blijven houden dat het echt echt geen weeën waren (;):)). Ging supersnel, maar was dan ook wel mijn derde (waarbij het bij de tweede ook vrij vlot ging: 4 persweeën). Nu drie persweeën, waarbij bij de eerste mijn vliezen braken, bij de tweede het hoofdje stond en tussen de tweede en derde had ik haar in mijn armen.

Maar dus niet bij de eerste zo bevallen..

7. Smile87

Smile87 Lid

Nov 16, 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties meiden! Mensen kijken mij raar aan als ik het over verticaal bevallen heb. Terwijl ik er juist een goed gevoel over heb en hierdoor ook minder angst heb voor de bevalling. Ik las bijvoorbeeld dat de weeën wel veel sterker zijn op deze manier, maar dat dat juist goed is voor de ontsluiting. Pijn krijg je hoe dan ook... dan maar sterker en uiteindelijk korter van duur denk ik dan.

8. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

Apr 12, 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens de bevalling van mijn zoontje, wou ik ook eens proberen te staan, en dan leunen tegen het bed. NOuuuuuuuu!! Ik weet dus dat ik DAT NOOOIT meer ga doen tijdens een bevalling. Ik had het gevoel alsof mijn kind er in 1 keer uit ging vallen. Wat een DRUK van onderen! Niet normaal. Ik kon geen kant op, en kon ook bijna niet meer op mijn benen staan. Ben met 3 man het bed weer in geholpen. Nee, nooit meer! Ik blijf liggen waar ik lig, tot mijn kind eruit is! :D Hahaha!

9. Smile87

Smile87 Lid

Nov 16, 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha wat erg zeg! Nou daar zit ik dus niet op te wachten. Maar misschien komt het wel omdat je vanuit een liggende/zittende houding ineens wilde staan. Ik ben van plan om juist helemaal niet te liggen in bed. Misschien wel zitten, maar dan niet op de bank of op een stoel, gewoon lekker op een pilates bal.

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik kon bij alle 4 mijn kinderen echt niet normaal staan tijdens de weeën!
    Vergevorderd dan, in t begin valt het nog mee vond ik.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik moest vol in de persweeën vd verloskundige even op de kruk proberen (zoon piepte elke keer terug na het persen). Nou ik vond het een onding,het persen deed zittend zeer en liggend niet,en de kleine kwam er geen cm beter uit.

(Nu bleek hij een handje naast zijn hoofd te hebben overdwars dus dat verklaarde dat hij bleef steken. Heb 2,5uur geperst en no way dat ik dat op die kruk had vol gehouden. Weeën vond ik erg meevallen dus die heb ik eerst zittend en laatste uurtje liggend opgevangen.)

Ik zou zeggen probeer het,werkt het niet ga je lekker op bed. Je bevalling loopt toch vaak anders als gedacht..

12. Smile87

Smile87 Lid

Nov 16, 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.

Als het echt niet gaat en heel erg pijnlijk gaat worden zal ik wel andere posities uitproberen. En als het echt niet gaat dan maar lekker op bed. Wel apart trouwens. Ik had tot nu toe alleen maar positieve dingen gelezen, nu toch weer enkele negatieve. Goed dat ik het even gevraagd heb hier :)

13. Faith1988

Faith1988 Lid

May 1, 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb tijdens mijn hele bevalling zoveel mogelijk staand de weeën opgevangen (hangend aan mijn man terwijl er een warme kruik in mijn rug werd geduwd) en moet zeggen, zittend had ik de weeën niet op kunnen vangen. Echter, tijdens het persen ben ik wel blijven liggen, aangezien ze op het laatst nog de ontsluiting wouden gaan checken (niemand had verwacht dat ik volledige ontsluiting had, nadat ik al uren op 4 cm was blijven steken en daarom maar 1.5 uur voor volledige ontsluiting aan de wee-opwekkers was gelegd) en dan overeind komen was voor mij op dat moment teveel.
    Maar ik heb inderdaad ook gehoord dat zitten persen normaal sneller gaat (alhoewel ik liggend binnen 45 minuten van mijn eerste kindje beviel en een vriendin van mij liggend binnen 8 minuten, dus zo kan het ook).

14. koek

koek Actief lid

Mar 23, 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    Ook ik had me voorgenomen verticaal te willen bevallen, leek mij natuurlijker.Stond ook in mijn bevallingsplan. Echter ik heb enkel de eerste centimeters ontsluiting zittend op een yogabal doorgebracht. Daarna wilde ik enkel opgekruld op mijn zij liggen. Persen, gewoon op mijn rug, heeft ongeveer 5 minuten geduurd....
    Kortom, je weet het niet! Trouwens ik kreeg de tip, mocht je met behulp van yogabal willen bevallen en je moet naar het ziekenhuis, deze zelf meenemen!

15. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    WOW!! Was er iemand bij je? Dit lijkt me aan de ene kant heel mooi (prachtig zelfs), aan de andere kant doodeng. Glibberde ze niet heel erg door je armen heen, door het smeer en water?

16. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

Aug 7, 2009
    461
    0
    16
    Een verticale houding is heel goed tijdens de bevalling! Het zorgt idd voor snellere ontsluiting omdat het hoofdje veel meer druk op de baarmoedermond uitoefent en het is een veel natuurlijkere houding omdat je dan gebruik maakt van de zwaartekracht ipv dat je er juist tegenin moet werken. Het helpt je kindje ook beter om in de juiste positie in te dalen.

Hier twee keer in bad bevallen. Ontsluiting zittend aan tafel en onder de douche gedaan, de persfase in bad. 1ste keer half zittend op m´n billen en gesteund door m´n armen achter me te zitten, toen wel 5 kwartier geperst. 2de keer op m´n knieën in bad gezeten en 2 minuten geperst..

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring straks Smile87!

17. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik ben "gewoon" liggend bevallen dus niet echt antwoord op je vraag. Maar ik heb tijdens de weeen wel continu rond gelopen en ergens tegenaan gestaan. Dus eigenlijk ook min of meer verticaal. Toen de kwam had ik al 3 cm en na iets meer dan 1,5 uur zat ik al op 10 cm.....
    Voelde tijdens de weeen een ontzettende druk van onderen. Echt alsof ze er uit kwam vallen. Volgens vlos had het continu lopen en staan zeker een invloed gehad op de snelle ontsluiting. Ze was er toen ook binnen 10 min. Alles totaal net 2 uur...

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik ben bij beide bevallingen pas gaan liggen om te persen. Bij Eva ging ik eerst liggend persen, maar moest daarna op de baarkruk omdat ze verkeerd lag, en zo kon ze draaien. Ik vond het heel fijn, maar omdat haar hartslag dipte, moest ik gaan liggen, het was te zwaar voor Eva.
    Bij Lisa ben ik meteen gaan liggen en 5 minuten later was ze er!
    Het fijne van liggend persen vind ik dat je je helemaal goed kan ontspannen tussendoor. Op de baarkruk kon ik wel lekker tegen mijn man aanhangen, maar liggen vond ik toch het fijnst. Fijn is ook dat je meteen je kindje op je borst kan krijgen en lekker even kan blijven liggen.

19. Marknes

Marknes Actief lid

Aug 1, 2012
    240
    75
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Ik heb de onsluitingsweeen opgevangen in bed, tot de laatste weeën en de persweeen op de baarkruk. Ik vond de wisseling van houding wel heel fijn. Maar ik vond het op de kruk wel krap kon me bijna niet vasthouden en de kruk gleed weg voor mijn gevoel.

Toch duurde het te lang en moest ik alsnog met de ambulance naar het ziekenhuis, heb een kleine drie uur p weeën gehad. Dus ik heb niet veel gehad aan de zwaartekracht.

20. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

Jul 23, 2013
    1,212
    0
    0
    In het noorden.
    Ik wil het ook op een baarkruk proberen! Ik lees mee.

Share This Page