Een vriendin van mij (op 1 April uitgerekend) hoorde vandaag dat haar kindje nog niet ingedaald was en dat er kalk in haar placenta zit en dat de baby op een of andere manier geen voedingsstoffe binnen krijgt. Ze moet volgende week Woensdag terug en als het dan nog niets veranderd is moet ze gelijk naar het ziekenhuis om het kind evt. te laten halen. Wie van jullie heeft er ook ervaring mee gehad?
Tja, bij mij zeiden ze het na de bevalling 'goh, hij is behoorlijk verkalkt, heb je flink gerookt tijdens je zwangerschap? Nou, ik heb helemaal nooit gerookt ! Ben er verder niet op ingegaan, want je hebt net een bevalling achter de rug etc. Achteraf dacht ik nog wel van, dat had ik moeten vragen. Hoe weten ze bij je vriendin dat er teveel kalk in zit?
Nou er zit niet echt teveel kalk in natuurlijk. Maar ze bedoelen dat de placenta 'verkalkt' is, dat betekent dat de aderen langzaam dichtslibben, waardoor er minder vers bloed met zuurstof en voedingsstoffen bij de baby komt. Vaak wordt het pas gezien als de placenta geboren wordt, het is een van de redenen voor groeiachterstanden. Bij rokers komt het vaak voor, maar ook bij mensen die al veel aderverkalking in de familie hebben. Als het flink dichtzit is het inderdaad zaak dat het babietje er snel uitkomt, omdat het wel levensbedreigend kan zijn!
Ja, maar wat ik me afvroeg is, hoe zien/weten ze dat voor je bevalling, met een echo ofzo? Ik heb de week voor de bevalling nog een hele middag in het ziekenhuis gelegen, ctg gehad en uitgebreide echo. Zoiets krijg je toch niet van de een op de andere dag en waarom hebben ze daar toen niets van gezegd? Tja, dat had ik dus nog willen vragen, want ik ben dan 5 dagen voor de uitgerekende datum bevallen, maar stel je voor dat ik 10 dagen daarna zou zijn bevallen, niet zo'n fijn idee.
Misschien kijken jullie er heel anders tegen aan, maar ik zou de beeb er meteen uit willen, zeker als het nog maar over 10 dagen gaat. De kans dat er iets gebeurt vind ik veels te groot.
Ze zien het alleen op de echo als het heel erg is (en dat moet er snel iets gebeuren). Minder ernstige gevallen zien ze alleen op een echo als ze een heel gevoelig apparaat gebruiken en ook als ze er echt naar zoeken (dat doen ze bijvoorbeeld als de baby in groei achterblijft).
Je kunt het zien met een echo, de verkalkingen zijn dan een soort lichte plekjes. Bij mij hebben ze er wel degelijk naar gekeken toen ik overtijd ging en omdat mijn placenta er goed uit zag (op 2 witte plekjes na) mocht ik gewoon door blijven lopen . groetjes Anita
Ik denk dat ze het bij mijn vriendin ook op een echo hebben gezien, ja en misschien komt het daardoor dat ze ook tijdens de zwangerschap heeft gerookt. (stom, maar moet ieredeen zelf weten) Vorige week was alles nog in orde, maar deze week ging het mis. De dokter zei ook dat de baby eraan dood kan gaan... nou dan had ik"allang gezegt "haal de baby maar". Maar ze moet nog tot volgende week woensdag wachten en zien we wel verder!
Als het de baby op dit moment meer kwaad dan goed doet laten ze je vriendin echt niet langer doorlopen. Heb je topic gelijk verplaatst. Kwebbel
mijn oudste is geboren met een behoorlijk erg verkalkte placenta, de gaten vielen er zowat in. mij werd ook gevraagd of ik veel gerookt had (ik rook niet) en anders kon het door ouderdom komen. dus dat de baby te lang had gezeten
Nou het is behoorlijk stom als je vriendin haar zwangerschap gerookt heeft, ja dan kan de baarmoeder verkalkt zijn. Wij hebben een kennis en die was gelijk zwanger met mij maar zij rookte steevast door tijdens de zwangerschap en ze kreeg te horen met 35 weken dat kindje te klein was, haar dochter is met 36 weken geboren, de placenta was verkalkt maar nog erger was dat haar dochtertje maar 1,5 kilo woog.......dus roken heeft vaak wel een negatieve invloed op (ongeboren) baby, ik kan dus niet begrijpen waarom mensen steevast doorroken.
wil er niet tever op ingaan want wil geen discussie voortbrengen over roken of wat dan ook ik slik normaliter ik weet niet hoeveel medicijnen per dag. Voor depressie, ziekte van Meniere enz enz en ja ik rook ook. Ik ben bij alle zwangerschappen van de een op andere dag gestopt met de medicijnen (met alle gevolgen van dien, duizelig, hartkloppingen niet meer kunnen functioneren) maar stoppen met roken raadde ze ten zeerste af. wel minderen, maar stoppen was ivm het al stoppen van alle medicijnen niet verantwoord zal er maar meteen bijzeggen dat er bij geen enkel kind een groeiachterstand of luchtwegproblemen zijn of waren en....dat de placenta bij allemaal heel netjes eruit zag. Het hoeft niet door het roken te zijn, maar tegenwoordig wordt er wel altijd op gevit of de schuld aan gegeven en worden meiden die doorroken heel erg kwaad aangekeken en aangesproken zonder dat men de oorzaak of iets dergelijks weet. Mij kan het weinig schelen, ook ik wil graag dat mijn kind gezond is en doe ervoor wat ik kan! weet dat het beter is om te stoppen, maar voor sommige onder ons is het om welke rede dan ook niet weggelegd of verantwoord