melk sparen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Stinkerbell, Feb 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

May 1, 2009
    2,897
    0
    0
    Ben ik weer. :D

Nu moet ik 8 Maart alweer gaan werken. En wil eigenlijk een voorraad hebben. Wat kan ik het beste doen? Zou ik bijv. 1 voeding kunnen vervangen door kv en die melk dan op sparen?
    Iemand tips?

ALvast bedankt.

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Je hebt geen kv nodig hoor, zou ik echt zonde vinden.

Je kunt tussen de voedingen even kolven of eventueel als je kindje naar bed is s avonds (ik weet niet hoelang luuk slaapt)
    Melk heb je echt wel genoeg daarna voor een voeding.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ~Geen kunstvoeding geven joh, nergens voor nodig!
    Vanaf nu elke ochtend een uurtje na de ochtendvoeding beide borsten kolven. Dat levert vaak aardig wat op, omdat in de nacht je prolactinespiegel in je bloed hoger is, en in de ochtend daardoor je borsten wat voller zijn.

Als je tijdens het voeden aan de andere kant flink lekt, dan kan het de moeite lonen om bij de drogist lekbakjes te kopen. Als je die steriliseert en bij een voeding indoet, dan kun je op een dag nog aardig wat slokjes bij elkaar sprokkelen.

Als het voor vriezervoorraad is, vries het dan niet in grote porties in, maar in porties van ongeveer 60-90cc. Dan kun je ze gebruiken om aan te vullen als je een keertje te weinig gekolfd hebt, of 2 porties als je niet gekolfd hebt.

4. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Zoals dirksmama al zegt: 's ochtends een uurtje na de eerste voeding een keer extra kolven. Heeft hier goed gewerkt!

5. belliebel

belliebel VIP lid

Jun 11, 2009
    14,226
    648
    113
    Female
    Buschauffeur
    Hmmm mij is in het ziekenhuis toch echt verteld dat je geen 2 verschillende voedingen bij elkaar mag doen.

even voorbeeld:
    24-2 heb je 60 cc afgekolft, maar je kindje drinkt normaal 90 cc. 2 dagen later kolf je nog eens 30 cc af en gooit dit bij de 60 cc afgekolfde melk.

Mij is verteld dat alleen de voedingen bij elkaar mogen als ze van de zelfde datum en tijd afstammen.

6. tanna

tanna Bekend lid

May 26, 2008
    685
    0
    0
    Even een andere vraag. Ik wil ook een vooraad gaan aanmaken alleen heb ook snel last van over stimulatie. Als ik tussen de voedingen door kolf gaat de productie dan niet omhoog??

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    @Sanka Ik sluit me aan bij de bovenstaande adviezen. Niets meer aan toe te voegen dus. :)

@Belliebel

Je mag wel melk van verschillende tijden bij elkaar doen en dan invriezen. Het is alleen wel de bedoeling dat ze allebei op dezelfde temperatuur zijn voordat je ze mengt. Bijvoorbeeld je kolft 's ochtends 60cc en 's middags 30cc. Je zet dan direct na het kolven je melk in de koelkast (temperatuur tussen de 0 en 5 graden! Dus niet in de groentenlade of in de deur zetten) en wanneer ze allebei op koelkast temperatuur zijn voeg je het samen en vries je het dezelfde dag (binnen 24 uur van de eerste kolfopbrengst) nog in.

Het is inderdaad niet echt aan te raden om melk van verschillende dagen samen te voegen en dan in te vriezen. Het is met name voorzichtigheid met betrekking tot de houdbaarheid dat deze 'regel' er is, omdat het wordt aanbevolen je melk binnen 24 uur in te vriezen. En bij melk van verschillende data gaat dit natuurlijk moeilijk. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als je om 22.00 kolft je deze melk niet zou mogen mengen met de melk van de volgende dag van 7.00.

Als de melk al ingevroren is en je hebt een bakje/klontjes/hoe-je-het-ook-invriest van bijvoorbeeld 03-03 en eentje van 06-03 kun je deze gewoon samen opwarmen en geven zolang ze beiden maar niet 'over de datum' zijn (lijkt me logisch :) ). Dit verschilt per bewaarmethode; steriliseer je je kolf en bewaarbakjes elke keer, hoe koud staat de vriezer etc etc.

Meer informatie over het bewaren van bv staat op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk

@ Tanna

Borstvoeding gaat om vraag en aanbod. Als je dus extra kolft zal je productie wel omhoog gaan. De vraag is of dit heel erg is als je van plan bent om structureel extra te kolven voor je voorraad. Het lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk dat je productie door één keer extra kolven per dag/om de (paar) dag(en) onzettend omhoog zou gaan.

8. tanna

tanna Bekend lid

May 26, 2008
    685
    0
    0
    @Devy, Bedankt ik wil eerst een start maken zodat ik het daarna kan bij houden als ik er niet ben. Zal met de verhuizing toch wel een apaar keer de kleine bij een van de oma's moeten brengen denk ik.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt niet hoor, je mag voedingen mengen. Ze moeten alleen wel van dezelfde temperatuur zijn. Je kunt dus rustig een portie vriesmelk gebruiken als je te weinig verse melk gekolfd hebt!

Share This Page