Wie nog meer vitamine B12 tekort?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ennas86, 23 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Al ruim anderhalf jaar ben ik erg moe..
    Tijdens mijn zwangerschap, na mn bevalling en nu nog steeds. Ik gaf elke keer de hormonen of de slapeloze nachten de schuld, maar nu ons zoontje ruim een half jaar, dus ik ben naar de huisarts geweest..
    ik moest bloed prikken en daaruit kwam dat ik een zwaar vitamine b12 tekort heb!
    Ik moet nu voor 2 maanden pillen slikken en daarna opnieuw bloedprikken, om te kijken of de waardes gestegen zijn.
    Nu ik dit weet, en ik heb op internet het één en ander opgezocht, vallen veel dingen op zn plaats!
    Ik ben dus erg moe, heb het erg vaak koud, voel me geregeld niet lekker, mn evenwicht is ook niet meer wat het geweest was.

Maar zijn hier nog meer dames die er last van hebben, en hebben gehad.. werken die pillen een beetje (want anders moet ik elke 6weken een spuit!:$, en ik ben al zo'n held met naalden)
    En als ik zo meer dingen op internet lees, dan word ik er wel een beetje bang van...:(:(

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    kan je je vit. B12 niet zelf beter aanvullen door meer dingen
    te eten waar vit. B12 in zit?

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ja, moet ik ook doen.. ik slik sowieso al multivit. a-z en extra vit.b, + nu dus de pillen van de dokter.. hij zegt, omdat het zo laag is nu, dat ik het met gewone voeding niet krijg aangevuld.. dus vadaar die vit. stoten...
    verder probeer ik inderdaad zoveel mogelijk b-rijk te eten, vlees, zuivel etc...

4. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb (had) ook een zwaar vitamine tekort. Weet niet precies meer de waardes die ik moest hebben, maar ik zat er veeeeeeeeeeeer onder. Ik heb in het begin elke week een b12 injectie gehad en krijg ze nu om de week, dus 2x per maand. Ik merk wel dat als er iets langer tussen zit ik meteen weer veel klachten krijg.

Vind het trouwens wel appart dat je tabletten moet slikken, meestal is het zo dat je injecties krijgt omdat dat direct in je bloedbaan komt en een tablet niet....

Via onderstaande link kom je op een pagina met erg veel info over een vitamine b12 tekort. Ze hebben daar ook een forum. Kan je misschien even informeren of dat die pillen wel iets voor je kunnen betekenen of dat het misschien toch beter is bij je ha aan te geven dat je injecties wil hebben.

B12-tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie, klachten, symptomen, diagnose, behandeling

Succes!

5. sembem

sembem Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.200
    0
    0
    Ik krijg ook iedere 4 weken een vit b12 spuit. Laat ik er langer dan 4 weken tussen zitten komen de klachten meteen terug.

6. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Hier ook een b12 tekort... Ik heb het laten prikken omdat ik veel van de klachten van deze site herkende:
    Stichting B12 Tekort
    Vooral erg moe, spierschokken, duizelig, wattig gevoel.. enz enz...

Toen bleek ik een b12 van 118 te hebben... de ondergrens is 140, maar eigelijk alles onder 300 is aan de lange kant begreep ik....

Nu eet ik al jaren vegetarisch, en vandaag dat mijn huisarts het eerst op een innametekort heeft gegooit....
    Bij een opnametekort door je lijf heb je injecties nodig, en bij een innametekort zou je het ook met de pillen kunnen redden.

Ik slik daarom nu al weken b12 van het kruitvat...
    Na 6 weken opnieuw laten testen.. 156 had ik, dus ik was boven de ondergrens uit.... en ik blijf nu de pillen slikken..

Zeker nu ik ook zwanger ben, blijf ik ze gewoon slikken, en ga ik over een tijdje opnieuw laten testen...

Mijn spierschokken zijn vrijwel weg... de rest niet, maar dat is nu ook aan de zwangerschap te koppelen!

Hopelijk red je het met de pillen!

7. MvdW

MvdW Niet meer actief

Ook hier iemand met een zwaar tekort aan vitamine B12. De dokter vertelde mij dat wanneer ik anderhalve gehaktbal per week zou eten ik in principe voldoende vitamine binnen moest krijgen. Maar ook mijn lichaam neemt dit dus niet op.
    Ik krijg ook injecties, heb er altijd wel eventjes last van als het vloeistof ingespoten is, dan krijg ik echt een zeer been (een kwartier ofzo), daarna gaat het weer goed.

Ik moet zeggen dat ik ze al een hele tijd niet meer gehad heb. Toen ik de vorige keer zwanger was (wat uiteindelijk is uitgedraaid op een miskraam) werd mij verteld dat ik tijdens de zwangerschap beter die spuit niet kon krijgen.

Ik was afgelopen week super super moe, maar heb geen seconde aan de vitamine gedacht, gaf echt de zwangerschap de schuld.

8. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap een tekort gehad en injectie's ervoor gekregen.

Als jouw lichaam uit vlees niet voldoende b12 kan opnemen hebben pilletjes ook weinig zin ;)

Ben je vegetarier en heb je daardoor een b12 tekort dan kun je wel pilletjes als aanvulling nemen.

Ik vind het dus een beetje vreemd dat de huisarts je pilletjes ervoor geeft (tenzij je dus bijna geen vlees eet ;))

Injectie's vallen mee hoor, je voelt er weinig van. Ligt er ook aan hoe ze gezet worden.

9. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    @ Annie, ik vind het ook raar dat ik pillen krijg (moet zeggen dat ik echt niet zit te wachten op die injectie, ben als de dood voor naalden, maar goed, als het moet, moet het natuurlijk) en ik heb even op die link gekregen (wat een info zeg!) en dara lees ik ook alleen maar over injecties! dus vind het ook raar.. heb als tip daar gekregen om een uitdraai te vragen van de bloeduitslagen en waardes!

@Chivay, ik eet wel gewoon vlees, dus in principe zou mn lichaam daar de vitamines uit kunne halen, maar dat doet ie dus niet...;)
    en de huisarts weet ook dat ik gewoon vlees eet, niet veel, en ook veel zuivel eet ik ook niet... (toch maar aan de toetjes) dus eigenlijk vind ik het raar dat ie me pillen voor schrijft! maar goed, eerst maar kijken wat de waardes zijn straks, ik hoop net als bij jou dat ze omhoog gaan!

@Mandy, ik las net dat je je levenlang aan de injecties vast zat, dat je er nooit mee mag stoppen, ook niet als de waardes goed zijn! Moet je na de zwangerschap wel weer beginnen dan?

@Bloem, ik eet dus wel gewoon vlees, niet veel, maar wel altijd een klein stukje... dus ja.. maar die injecties vallen mee? ik ben echt zo bang voor die dingen..!:) En nu ook met dat bloedprikken... brr...;)

10. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Sanne.. ik heb wel begrepen dat een B12 tekort nog niet een heel bekend iets is.. er zijn veel huisarts die eerst pillen voorschrijven terwijl er niet gekeken wordt of er een innametekort is of een opnameprobleem...

Hopelijk doen de pillen toch genoeg voor je.. en anders bij de controle heel hard aan de bel van je huisarts trekken...
    Want het geeft zoveel ontzettend vervelende klachten zo'n b12 tekort!!

11. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Hier ook iemand met B12 tekort en ik kan je 1 ding zeggen, als je niet vegetaisch bent hbben die pillen geen zin om je tekort aan te vullen aangezien je lichaam het niet opneemt.
    Hier ook elke 4 weken een prik in mijn bil, waar ik eerst ook heel bang voor was, maar het vakt reuze mee.
    Verder vind ik de term vitaminde B12 tekort verkeerd. Owkee, je komt een vitamine tekort, maar veel mensen denken dat je het met een paar pilletjes wel weer verhelpt terwijl je er onwijs veel aandoeningen van kan krijgen.
    En echt neit de minste.
    Ga hiet eens naartoe, hier zitten deskundigen waar je je vragen aan kan stellen, ik heb er veel aan gehad Stichting B12 Tekort

12. Jizzy

Jizzy Bekend lid

10 okt 2009
    550
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hier ook een tekort, maar ook een tekort aan kennis bij mijn huisarts vandaar dat ik de injecties op eigen houtje heb moeten regelen.

13. sylvie120

sylvie120 Lid

27 jun 2009
    79
    0
    0
    Paardrij intrecreur
    Haarlem
    Mijn moeder (45 jaar) heeft b12 tekort en moet geregeld zoon prik halen.
    Maar voor mijn moeder kwam dit telaat zij heeft afgelope zomer een zwaar zuurstof tekort gehad in de hersens. Gelukkig is ze er redelijk van hersteld.
    Maar er is nog geen aanemelijke reden gevonden voor he zuurstof tekort en de artsen denken dat dit samen hangt met het b12 tekort er lopen nog alerllij onderzoeken.
    Kijk dus alsjeblieft uit en zorg dat ze je goed blijven controleeren.

14. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Die injectie valt wel mee hoor! Ik ben erg slank en laat hem daarom altijd in mijn bil zetten aangezien daar het meeste vlees zit :D Voel wel de vloeistof erin gaan en heb dan nog 5 minuutjes een gevoelig plekje en daarna is het over.

Ik wist ook niet dat ik een b12 tekort had totdat er iemand op een ander forum was (een forum voor het ras hond dat wij hebben) en die had het en gaf mij de link van die site. Toen vielen er puzzelstukjes op zijn plek en is er bloedgeprikt.

Toevallig had een collega 2 weken geleden ook allemaal klachten en heb ik haar ook die link gegeven en is ze bloed gaan prikken. Conclusie: ook een b12 tekort. Moet zeggen dat er tegenwoordig wel veel mensen zijn die het hebben hoor....

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ook hier vitamine b12 tekort. Dit is bekend sinds mijn tweede zwangerschap en ik krijg dus ook al sinds die tijd injecties hiervoor. Eerste paar keer was het geloof ik met 2 weken ertussen maar later is dit naar 4 weken gegaan.

Ik laat hem in mn bil zetten, in mn been mag ook maar dat vind ik nog enger (ik ben niet zo een held ;)). Het prikken opzich valt mee, wel heb ik altijd die dag en soms nog een dag later een zeer been en vooral een zere bil. Hoewel ik er nu aan lijk te wennen ofzo, want de eerste paar keer kon ik er amper op zitten, maar nu gaat het gewoon als ik geprikt ben.

Ook mij is verteld dat het waarschijnlijk voor levenslang is, maar dat is afwachten, misschien vinden ze er nog eens wat anders op. Bij mij zijn de klachten overigens door de injecties niet helemaal weg maar wel een stuk verminderd.

Succes voor jou in ieder geval!

Liefs, Hanneke!

16. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ja hoor, die injectie's vallen mee ;)
    Je voelt een prikje van de naald en dan de vloeistof erin gaan. Als je een goede prikker hebt voel je van de vloeistof niet veel en anders voel je het wel maar niet erg, meer vervelend.

Gewoon de andere kant opkijken ;) maar dat gaat al snel aangezien ze hem in je bil zetten ;)

17. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Hier ook een tekort. Door jarenlang maagzuurremmers te slikken neemt mijn lichaam de vitaminen B12 niet op. Ik krijg elke 2 weken een spuit en voel me veel beter. Ik zat aan de ondergrens maar niet een enorm tekort. Ik heb er vanaf de zwangerschap echt last van.

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zelf heb geen ervaring met b12 te kort maar mijn man wel ( door de ziekte van crohn ) en die krijgt nu idd al een tijd om de 4 of 6 weken een spuit.
    Verwacht er geen wonderen van want het kan echt maanden duren voor het aanslaat.
    Succes !

19. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik kreeg juist tijdens mijn zwangerschap de injecties omdat een B12 tekort ook oorzaak van vroeggeboorte kan zijn.

Heb een paar maanden geleden laten prikken en toen zat ik nog wel onder de 300 maar volgens mij boven de 200, dus redelijk.
    Krijg nu ook geen spuiten!

Wel krijg ik in feb nog een uitslag van bloedtest waarbij het ook getest is. Ben benieuwd.

Maar ook ik heb begrepen dat je dit niet zomaar met pillen kunt oplossen.

20. Emmely

Emmely Niet meer actief

Hee meid wat supervervelend voor je! Ik heb er ook een hele poos mee rondgelopen en door een bloedonderzoek viel alles op zijn plek! Waarde was ca. 130. Een behoorlijk tekort had ik en ik kreeg in 5 weken tijd 10 injecties. Deze hebben me weer op de been geholpen. Wat artsen allereerst horen te doen is onderzoeken waar het tekort vandaan komt; is het een opnamestoornis of heb je gewoon een tijdelijk tekort door de zwangerschap. B12 is een hot item, maar lang niet alle artsen hebben zich daar goed in verdiept. Ik heb er zelf veel dingen over gelezen en heb mijn bloed heel vaak laten controleren. Bij mij is gebleken dat het niet om de opnamestoornis gaat, gelukkig maar. Maar hoe ik ooit aan zo'n tekort ben gekomen? De enige oorzaak die ik kan bedenken door het pilgebruik, dit neemt ook meer van je B12. Ik hoop dat je er heel gauw weer bovenop bent, als dat niet zo is zou ik er op staan dat je injecties krijgt tijdelijk. Het zou heel logisch zijn dat dit als gevolg van je zwangerschap is gekomen en het niet blijvend is. Sterkte ermee, ik weet hoe rot je je erdoor kunt voelen!

Deel Deze Pagina