mag je salami?

Discussion in 'Gezondheid' started by Smiley23, Nov 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smiley23

Smiley23 Actief lid

Aug 9, 2014
    232
    55
    28
    Female
    Zuidholland
    Ik lees wisselende berichten over salami wel niet wel niet.. dus wat denken jullie? Wel of niet?
    En bijvoorbeeld cervelaatworst?

Thanks alvast!

2. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik heb zo'n zin in salami, maar vermijd het al mijn hele zwangerschap. Op voedingscentrum staat dat het niet mag volgensmij, en op forums worden veel verschillende dingen gezegd. Vooral dat we ons niet moeten aanstellen en het gewoon moeten eten, maar ik neem liever geen risico's.. :p

3. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

Aug 26, 2014
    2,220
    517
    113
    Help, ik heb er nooit bij stilgestaan dat salami niet mag:$
    Heb het al verschillende keren gegeten ... dat was dus de laatste keer;)

4. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Ik heb het ook nooit gedaan, ga het risico niet nemen dat het toch kwaad kan. Maar er gaan inderdaad wisselende verhalen rond over salami en cerevelaat.

5. Momma

Momma Actief lid

May 9, 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik eet het wel maar warm het eerst op in de magnetron!

6. Smiley23

Smiley23 Actief lid

Aug 9, 2014
    232
    55
    28
    Female
    Zuidholland
    Dankjewel voor de reacties.. dus toch maar laten staan ;)

7. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Wat is er nu weer mis met salami? Heb weer ergens wat gemist haha....

8. Tylmare

Tylmare Fanatiek lid

Sep 24, 2014
    1,111
    333
    83
    Female
    Gastouder
    Amersfoort
    Zover ik weet mag salami wel, mits het 24 uur in de vriezer heeft gelegen.
    Salami zit dacht ik een deel rauw vlees in.

9. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    1,754
    116
    63
    Dat salami niet mocht had ik ook nog nooit gehoord.
    Bij mijn eerste zwangerschap dus ook gewoon gegeten.
    Nu zwanger vd tweede en hoorde ik dit dus. Heb het aan mn verloskundige gevraagd en die zei dat salami gewoon kan. :)

10. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Salami, cervelaat, chorizo, droge worst... Tijdens mijn eerste zwangerschap kon dit mits het 'gefermenteerd' oid was. Nu lees ik op voedinscentrum ed dat het helemaal niet meer mag.

Net als met koffie, in 2012 was dat nog 3 a 4 kopjes per dag, nu is het advies niet meer dan 1. Pfffft. :(

Baal nog het meest van dat ik geen tiramisu mag en geen kersenbonbons. Had manlief zo lief voor me meegenomen maar er niet bij stilgestaan dat daar alcohol in zit... :(

11. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Ik heb beide zwangerschappen wel salami en chorizo gegeten. Dat eten de zwangere vrouwen in Italië en Spanje namelijk ook gewoon.

12. Linky

Linky Fanatiek lid

Jun 12, 2014
    3,487
    172
    63
    Female
    Ik heb het ook gewoon gegeten, tot ik wist dat het door het voedingscentrum werd afgeraden. Het heeft ermee te maken dat er rauw vlees in salami zit én dat de houdbare variant vaak niet zo houdbaar is als wordt aangegeven. De listeriabacterie groeit er goed in. Nou mag je wel salami die verhit of ingevroren is geweest. Dus op een diepvriespizza kun je het prima eten!

13. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

Jul 26, 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb tot nu toe mijn hele zwangerschap gewoon salami gegeten. Ik wist niet dat dit afgeraden werd. Gelukkig doet ons kleine meisje het nog altijd erg goed dus wat dat betreft denk ik niet dat ik mij hierover zorgen hoef te maken.

14. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

Sep 9, 2014
    2,966
    2,294
    113
    Female
    Houten
    Ik denk dat het wel kan, maar wil je het zeker weten, gooi het dan eerst een dagje in de vriezer! ;)

15. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

Jun 30, 2013
    735
    0
    16
    Ik was tijdens mijn zwangerschap onder begeleiding van een diëtiste en zij heeft mij laten zien dat heel veel van die dingen op Voedingscentrum onzin zijn. Veel zijn maar half waar, en hebben ze er gewoon op gezet "voor de zekerheid". Volgens haar was Nederlandse salami geen enkel probleem, dat was al zoveel verwerkt. Dus heb mij dan ook flink volgestouwd met salami, mjamh :p Zelfde voor bijvoorbeeld thee: zolang je geen liters per dag naar binnen werkt, kunnen een paar koppen (net zoals koffie) ook gewoon prima.

Oh, en tiramisu mag gewoon tijdens de zwangerschap hoor! Zolang het geen verse is (=rauwe eieren), supermarkt versie mag gewoon. En kersenbonbons ook. Kaasfondue trouwens ook. Dat kleine beetje alcohol is niet schadelijk (en meestal al verdwenen bij de bereiding, alleen de smaak blijft over); heb het met 3 verschillende verloskundigen, 2 gynaecologen en 2 diëtisten besproken ;)

16. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,234
    0
    36
    Salami staat dan nog niet zo lang op de blacklist, bij mijn andere kinderen mocht het nog wel. Ik lust heel graag boerenmetworst, is een beetje hetzelfde verhaal. Vk kon mij vertellen dat het uit de supermarkt geen probleem is, dat is niet meer rauw.

17. Dubbelbloed

Dubbelbloed Actief lid

Sep 25, 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mijn Vk kan ik het gewoon eten. Ik doe het wel vaak op een tosti, dus wordt goed verwarmd.

18. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    zover ik weet kun je het, net als camembert en brie gewoon eten. of ik heb het al die tijd fout gedaan :eek:

19. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb steeds gehoord: met mate. Ik eet dus gewoon cervelaatworst. Ik neem wel bewust de vers verpakte van de vleesafdeling en niet de vacuüm verpakte.

20. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Salami e.d. als vleeswaren plakjes is geen probleem hoor.. Daar zit geen rauw vlees in..

Maar die echte gedroogde worsten zijn wel rauw (alleen gedroogd, maar niet verhit) dus die zouden evt. niet veilig kunnen zijn..

Share This Page