Ik hoorde gisteren dat als je een keizersnede hebt gehad en je de volgende bevalling via de natuurlijke weg doet, je het risico loopt dat je wond van de keizersnede gaat scheuren. Ik hoorde wel dat de kans klein is. Maar ik vraag me af wat ik me hierbij voor moet stellen. Ik zie allerlei bloederige scenario's voor me...
ha ik heb keizersnee pas gehad en t is zo dat je wel in ziekenhuis moet bevallen maar ze zeggen ook vaak dat je eerste half jaar jaar niet zwange mag worden of liever neit, tegenmij is hetniet gezegd maar ergens klopt t wel maar dat het open kan scheuren heb ik nog noot gehoord, weet wel dat er dan kracht op komt maar zou je gync moeten vragen. succes
Het klopt, het litteken kan scheuren. Maar wel het litteken in de baarmoeder dus he, niet je huid! Van mijn gyn heb ik begrepen dat de kans op scheuren bij een "normale" bevalling ongeveer 1% is dat het gebeurt, bij inleiden(wat alleen maar met een infuus mag) 2% en als je een weeënstorm krijgt ongeveer 7%. Ik heb dus een keizersnede gehad bij mijn eerste kind en ze zijn echt uitermate voorzichtig nu met me.
Klopt idd de kans is wel erg klein maar helaas wel aanwezig. Ik krijg volgende week mijn 3e ks en mag in principe niet "normaal bevallen" tenzij ik dat zelf wil of dat de bevalling spontaan op gang gekomen is en het al te ver in het geboortekanaal zit. Een normale bevalling met ruggeprik was ook geen optie zei hij omdat je het eventuele scheuren van de oude wond dan te laat zou voelen met hele vervelende gevolgen van dien . Niet te veel over nadenken zou ik zeggen.
Oh is die kans maar zo klein? Dan valt het wel mee gelukkig. En het is bij mij tegen die tijd al bijna 7 jaar geleden dat ik een ks heb gehad, dus dan zal de wond al wel goed geheeld zijn...
Ja bij mij in het zkh zeiden ze dat ze het zelden hadden meegemaakt, maar dat ze gewoon het risico niet nemen, al is het nog zo klein. Succes!
Wil hier niemand bang maken, laat me dat voorop stellen! En de kans is idd klein. Echter, bij een vriendin van mij is dat dus wel gebeurd. Bij haar 2e bevalling ( 1e met keizersnede) is haar litteken dus gescheurd met dramatische gevolgen. Zelfs terwijl ze in het ziekenhuis was bevallen. Haar zoontje is gestikt en overleden. Nogmaals, dit gebeurd idd zelden, maar toch. Heb hierdoor zo'n angst gekregen ( ben ook bevallen 1e keer met ks) dat ik in overleg met mijn gyn nu weer een ks krijg. Omdat het zo kortbij is gebeurd en ik het verdriet van kortbij heb meegemaakt. Je moet je eigen gevoel volgen denk ik. Dat doe ik nu dus ook, en ben nu een stuk gerust gesteld.
Mamaloew, ik kreeg tijdens mijn bevalling van Fay gewoon een ruggenprik aangeboden. Het was dat deze niet beschikbaar was ivm een spoed geval op de ok. Ook wilden ze me gaan inleiden omdat Fay in het vruchtwater had gepoept. Wel had ik een metertje in mijn baarmoeder die de weeenkracht registreerde, en mocht er dan te veel druk komen of het litteken gaat scheuren dan zouden ze dat kunnen hebben zien (zo hebben ze het mij uitgelegd). Ik ben overigens 8mnd na de ks zwanger geworden van de tweede. En gelukkig is bij mij alles goed gegaan. (Nu vond ik het dus ook erg eng, en heb bijna gesmeekt om een ks, maar mijn gyn vond het nergens voor nodig, dus heb ik me daar maar bij neergelegd)
Ik zocht op google en kwam dit tegen.. Dit baart mij enigzins wel zorgen. De eerste ook keizersnede (werd na 7 maanden weer zwanger van 2e) Nu ben ik 38 weken en kleine nog niet ingedaald. De 1ste was bij 40 weken niet ingedaald. 34uur weeen..gebroken vliezen 34 uur..2uur persweeen en 8 cm ontsluiting en daarna maar besloten voor een keizersnee. GEwoon bevallen kon toen niet meer. Heb gevraagd of ik keizersnee mocht, maar gynaecoloog wil gewoon weer eerst proberen. Ben enigzins wel bang dat de baarmoeder gaat scheuren..ook omdat ik overgewicht heb (zoals onder in dit bericht vermeld wordt). Mijn gyna. staat er wel voor open om er over te praten dat scheelt enorm. Ga maandag even navragen over het hoe en wat. Na keizersnede vaker gescheurde baarmoeder Als een vrouw op een natuurlijke manier bevalt na een eerdere keizersnede, is de kans op een gescheurde baarmoeder vijftig keer zo groot. Dat concluderen Amerikaanse en Zweedse wetenschappers na onderzoek onder 300.000 vrouwen. De complicatie kan levensgevaarlijk zijn voor zowel moeder als kind. Na keizersnede vaker gescheurde baarmoeder Bij negen op de duizend vrouwen die voor een natuurlijke bevalling kozen na een eerdere keizersnede, scheurde de baarmoeder. Bij vrouwen die nog nooit een keizersnede hadden gehad, bleef dat cijfer steken op 0,18. Veertien van de 274 vrouwen met een gescheurde baarmoeder verloren hun kind. Vrouwen krijgen na een keizersnede vaak de mogelijkheid om een tweede kind ook via die methode op de wereld te zetten. Maar niet iedereen kiest daarvoor. Sommige moeders willen de operatie waar mogelijk vermijden. De onderzoekers concluderen ook dat medicijnen om een bevalling op te wekken, de littekens van een eerdere keizersnede verweken. Daardoor neemt de kans op scheuren nog verder toe. Overigens is een keizersnede niet de enige risicofactor. Uit de studie blijkt dat vrouwen die ouder zijn dan 35 drie keer meer kans hebben op een gescheurde baarmoeder dan vrouwen van 24 jaar of jonger. Vrouwen met een fors overgewicht hebben twee keer meer kans op deze complicatie dan vrouwen met een gezond gewicht.
Qwendo ik ben heel benieuwd hoe het bij jou afloopt en of jij je zin krijgt. Ik wil ook bij de 2de een ks en als ik het zeker zou weten dat dat kon zou ik eeen zwangerschap eerder aandurven dan nu. Ik ben hartstikke bang voor de bevalling en wat er kan gebeuren.
Ik heb een keer in de Wij jonge Ouders een verhaal gelezen over een vrouw die idd door de druk van de weeen een gescheurde baarmoeder had bij haar tweede kindje. De eerste was ook met een ks gekomen. Ik ben hier ook heeeeeeel erg bang voor. Aan de ene kant zou ik heel graag bij een 2e een natuurlijke bevalling willen meemaken maar aan de andere kant, als je dit soort verhalen leest (ook al is de kans erg klein), wordt je toch wel bang!
Mijn gynaecoloog heeft me ook op de risico's gewezen; had 1ste keer een keizersnede, en hij wil geen risico nemen dus nu weer een keizersnede. Eerste bevalling duurde bij mij 3 dagen (en nachten), veel pijn, een ruggeprik die niet "hielp" etc. Uiteindelijk een keizersnede (was rond 3 weken te vroeg), wel balen toen, maar kon niet anders. Nu wel een geplande keizersnede rond de 37 met 38 weken, ben zo wel stukje rustiger moet ik zeggen.
Ik moet eerst maar gewoon proberen op de natuurlijke manier. Ben het hier zelf niet mee eens en kijk er dan ook niet echt naar uit. Ik wil graag een keizersnede en hoop dus dan de kleine niet gaat indalen. Beetje raar om zo te zeggen. Maandag wil ik het met de gyna. erover hebben over het scheuren van de baarmoeder etc. Ik vind dit toch wel een risico en zie het echt niet zitten om dan eerst maar gewoon ff te proberen. VInd het een eng idee om bijv. hierdoor mijn kindje te verliezen. En tja misschien moeten we ons niet zo druk maken of er zo mee bezig zijn, maar het blijft toch rondspoken in je hoofd..nu ik het allemaal weet.
En dan is er ook nog een verschil hoe de snede loopt: heb je een bikinisnede, dan is het risico op scheuren weer een stuk kleiner dan wanneer je een klassieke (= vertikaal) snede hebt.
ik ben vreeeeeeeeeselijk bang voor de bevalling, lig er nachten wakker van. toch wil ik heel erg graag natuurlijk bevallen. mijn ks was een hel en het herstel daarna nog meer. ik moet er niet aan denken dat ik de eerste weken niet voor mijn oudste zoontje kan zorgen. ik wil graag zo snel mogelijk weer op de been zijn en dat is doorgaans sneller met een natuurlijke bevalling. toch knijp ik em wel hoor.
Zelf heb ik 2x een ks gehad. Maar achteraf baalde ik na de 2e enorm dat ik de eerste weken zo weinig kon en mocht. Bij een 2e heb je natuurlijk al een kleine rondkruipen/lopen. En die moet gewoon zo nu en dan getild worden. Dat vond ik bij een tweede ks echt tegenvallen ten opzichte van de eerste ks, waar je alleen maar een piepklein baby'tje van een paar kilo hoeft te tillen. Ik had ook wel dezelfde zorgen als jullie hoor, toen ik zwanger was, over het eventueel scheuren van het litteken bij een natuurlijke bevalling. Daar kwam nog bij dat onze dame volgens de metingen van groeiecho's heel groot zou worden, en ze normaal om die reden zouden inleiden. Maar daar was de baarmoedermond nog niet rijp genoeg voor. En ze zat kennelijk prima waar ze zat, want ze maakte totaal geen aanstalten om zelf ter wereld te komen. Vandaar dat uiteindelijk is gekozen voor een ks. Maar ik ken een paar dames die zowel een natuurlijke bevalling als een ks hebben meegemaakt, en die verreweg de voorkeur geven aan natuurlijk. Het risico op scheuren is echt heel klein, heb ik me meerdere malen op het hart laten drukken door de artsen. Het is en blijft natuurlijk een risico, maar aan een keizersnede kleven ook risico's. Ik denk dat een ks en natuurlijk bevallen gewoon beide niet geheel zonder risico's zijn, en dat je een keizersnede vooral niet teveel moet verheerlijken. Vind het in ieder geval zelf best jammer dat ik het de 2e keer niet op de natuurlijke manier heb kunnen doen, achteraf.
pff als ik dit zo lees zie ik nog meer voor een 2e bevalling op..... Dus het is niet zeker dat als je 1e met ks geboren is, de 2e ook met ks gehaald word?
Nee hoor helemaal niet, dat ligt natuurlijk aan de reden van de 1e ks en of er bij de 2e ook zulke redenen zijn. De voorkeur wordt natuurlijk gegeven aan vaginaal bevallen.
Ik heb gemengde gevoelens hierover... Aan de ene kant zou ik heel graag een natuurlijke bevalling willen meemaken ('t zal vreselijk zeer doen, maar toch ) en de kans op een derde zwangerschap laten bestaan (je mag toch maar max. 3 keizersnedes hebben?) Aan de andere kant: mijn ks viel reuze mee. Het is alleen zoals hierboven al werd geschreven - als je al een ukkie hebt rondlopen, is het zwaar. Sterkte aan jullie, die spoedig gaan bevallen en ik hoop op mooie ervaringen, wat het ook mag worden!