Ik heb een vraagje over de voedingen... Dochter geboren met 34 weken, 18 dagen ziekenhuis en tijdens die 18 dagen kreeg ze strak elke 3 uur fv/bv uit de fles of via de sonde. Na die 18 dagen mocht ze mee naar huis (met sonde) en hebben we dit voedingsschema aangehouden. Wakker of niet, honger of niet.. Elke 3 uur een voeding erin. Nu ze ongeveer 3kg is, zich meldt voor de voedingen en de flessen ook nagenoeg leegdrinkt, heb ik advies gevraagd aan het ziekenhuis wat de voedingen betreft. Ik mag haar nu 7x per dag een fles geven van 65-70ml (fv/gekolfde bv) en ik mag hier max 4 uur tussen laten volgens de verpleegkundige. 's Nachts mag dat iets langer zijn. Nu vraag ik me af... wanneer kun je overgaan op volledig op verzoek voeden? Hebben jullie daar een idee van? Ik merk dat ik het 'volproppen' zelf niet fijn vindt en dochter het nu ook prima zelf kan aangeven. Heb volgende week een afspraak met de kinderarts dus vraag het dan sowieso ook even.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag!! Ik voed (fv) ook elke drie uur en ze is s nachts moeilijker wakker te maken. Ik doe nog 8 voedingen dus. Mag ik dr doorlaten slapen en de andere voedingen ophogen naar 65/70. 7x70 per dag. En hoe schuif je dat dan het beste op...?
Hoe zwaar is jouw dochter nu? Ik geef nu 2 dagen volledig op verzoek en laat hier overdag max 4 uur tussen zitten. 's Nachts mag daar iets langer tussen zitten (max 6 uur?) maar ze komt gewoon elke 4 uur. Omdat we net overgestapt zijn van bv naar fv geef ik nu flesjes van 65ml. Ben van plan om dit na de controle (en weegsessie) aan te passen / op te hogen. Eigenlijk gaat dit hartstikke goed zo voor ons. Hoop dat ze in t zkh woensdag dat ook denken
Mijn dochter is nu dik 6 pond..Dus dat gaat goed. Haar flessen drinkt ze goed leeg S nachts alleen lastiger en moeilijker wakker te krijgen om 2.00 uur. Volgens mn VK die vandaag geweest is mag er max 3.5 uur tussen zitten? ivm de daling van de bloedsuikers. Prematuren kunnen niet goed aangeven wanneer ze 'eten' nodig hebben volgens haar. Vanaf 40 weken mag ik pas langer ertussen laten zitten? Ik zal morgen het consultatiebureau ook vragen. ze komt morgen op huisbezoek. Wel fijn dat het zo goed gaat bij jullie. top. en woensdag idd hopelijk goede berichten
Dat hebben ze mij in het ziekenhuis ook gezegd op diezelfde vraag. 3.5 uur max vanaf 36-37 week, maar in de nacht krijgt ze nog maar 1 voeding nu. Idd wegens extreme suikerhaling en afbraak bloedplaatjes (dochtertje krijgt hiervoor ook preventief ferro). Vanaf 40 week 4 uur afhankelijk van haar groei. Maar voorlopig is ze toch nog niet thuis, drinken lukt nog niet zonder sonde. Ze heeft last van ademstilte tijdens fles en is dan zo vermoeid can het terug op adem komen, dat ze daarna minimaal 6 uur in 'coma' is. Haar dan wakker maken voor de fles heeft da n geen nut, want dan heeft ze de kracht nog niet. Dus wij zitten nog wel even in het ziekenhuis als ze zonder sonde naar huis moet....
Jeetje caat dat is wel vervelend zeg.. Wij hebben onze dochter met sonde mee naar huis genomen. Ze is nu bijna 3 weken thuis (en nu 39+2 qua leeftijd) en vandaag mochten we de sonde eruithalen in overleg met ziekenhuis. Ze drinkt nu al een paar dagen heel goed. Heb het ook meteen even nagevraagd, maar hier is het advies dus max 4u overdag en max 6u in de nacht tussen de voedingen. Caat, hoop dat het drinken snel beter gaat!
Dank je wel, zal vast goedkomen! Ik denk dat ze ook met sonde naar huis komt, maar dan moet wel die ademstilte weg zijn....... ook gaat het ziekenhuis over 2 weken sluiten, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Dat we dan naar de andere locatie 30 mij verderop moeten of ze toch met sonde meekomt.... maar goed in 2 weken kan er nog een hoop veranderen. Hoop dat ze dan gewoon thuis is
Die ademstiltes zijn eng ja... In 2 weken kan er idd heel veel veranderen! En anders is thuis sondevoeding geven ook geen ramp. Hoop dat het snel beter gaat
goh Caat das ook schrikken steeds dan! Komt die ademstilstand puur door de inspanning van het zelf moeten drinken dan? Hoop dat ze idd snel naar huis mag. met of zonder sonde. Onze dochter had de smaak zo te pakken met drinken gelukkig. En 2 weken kunnen een hele verandering vormen voor je dochter! Hoelang ben je al in het ziekenhuis nu? (over heb ik daar overheen gelezen) Elf84 fijn dat de sonde eruit mocht!! weer een flinke stap vooruit. wij voeden nu sinds gisteren 7 x 70ml (behalve de 23 uur fles. die 80) Dan zit er ongeveer 3.5 uur tussen. Hoop snel naar 4 te kunnen. Ze geeft het namelijk wel steeds beter aan. vorige week was onze meid 3030 gr. vandaag al 3390! Trots!!
Het kost haar gewoon met alles teveel energie. Verder is ze gewoon gezond. Maar ze kan gewoon geen 2 dingen tegelijk..... als ze gaat persen of doet gapen, vergeet ze ook dat ze lucht moet blijven inademen tijdens of daarna. En ze zit ook in een 36 weken dip volgens verpleging..... drinken gaat deze week helemaal niet lekker. Ben er ondertussen aan gewend en weet wanneer ik meteen moet stoppen en haar weer terug op adem moet laten komen Maar als ik het drinken in 6 etappes moet doen, zoals de meeste dagen, dan duurt het te lang en elke keer op adem moeten komen is ook gewoon doodvermoeiend. Het arme kind. En hoeveelheid word natuurlijk ook steeds meer hihih dus dat kan ze ook helemaal niet bijhouden. Maar sinds paar dagen drinkt ze uit dr brown en daar pakt ze iig minder lucht zodat ze niet 100x verslikt. Ze is nu 5.5 week oud (vandaag 37 week)
Wat goed!! Wij mogen nu 7x80ml geven. Onze kleine dame was gister alweer 3470gr en morgen is ze 40 weken Gaat dus ook goed hier! Geboortegewicht was 2470gr. Wat is jullie schema finallyzwanger? Hier wisselt het wel maar zit wel altijd 3-4u tussen de voedingen, ook 's nachts
Erg fijne flessen! Ik gebruik nog steeds de prematuurspeen trouwens, anders gaat het te snel en is het dus ook verslikken hier Raar he caat, dat ze eigenlijk nu pas geboren had 'mogen' worden. Heb dat een beetje met mn UD morgen. Vind dat altijd wel raar en ergens ook bijzondere dag
Hey meiden. Mijn schema zit nu op 6 x 70 en 1x 90 (voor de nacht) 7 voedingen dus. Ik vind het lastig wanneer ik omhoog moet. Niemand geeft me echt een schema. soort van aanvoelen? gewoon met 10 ml omhoog per fles als ze te snel hongerig blijkt ofzo?? Ik zou gisteren 39 wkn zijn.. heel raar idd Ik reageer een beetje laat.. we zitten hier in de shockmodus. Mijn zusje is plotseling heel erg ziek en we weten niet of ze het gaat redden. dus in de overlevingsstand hier. liefs mij
Precies zo zou ik het met de flessen/ophogen aanpakken. Je kunt het gewicht als richtlijn aanhouden: gewicht in kilo x 150 en dat delen door het aantal flessen. Dat kun je dan +10ml in flesje doen en kijken wat ze er mee doet. Wij krijgen er met moeite 75ml per fles in, ze valt zo snel in slaap... Terwijl ze echt wel wakker is en goed laat merken dat ze honger heeft. Jeetje wat heftig van je zusje Veel sterkte!!
Mijn dochter is 3 maanden te vroeg gekomen en kwam met sonde naar huis. Ze heeft die er na een week uitgetrokken. Ze was toen rond de uitgerekende datum. en drie kilo. Nadat we die niet meer hebben laten terug plaatsen begon ze alles zelf te drinken, WIj hadden ook het volprop gevoel Binnen een paar dagen dronk ze alles. We zijn toen op verzoek gaan voeden. We hebben haar ook niet in de nacht wakker gemaakt. Ze kwam dan uit zichzelf na 5 a 6 uur. Ze groeide goed, dus ging er vanuit dat ze niks tekort kwam. Ik heb mijn op tijd geboren kinderen ook altijd op verzoek de fles gegeven. Vanaf 3 dagen oud. Denk dat je gewoon kan gaan voeden op verzoek. Je kan het even bijhouden hoeveel ze binnen krijgt. Is dat niet genoeg kan je altijd nog terug gaan naar om de zoveel uur voeden. Maar ik denk dat de groei je daar meer over kan vertellen. Gewoon wat extra gaan wegen. Succes! Succes!
Mijn kindje kwam met 36+2, maar moest in het ziekenhuis blijven met sonde door het RS-virus wat hij opliep met 37+2. Na 1,5 week vond ik ook dat hij volgepropt werd en dat hij de kans niet kreeg om zelf aan te geven wanneer hij honger had. Ik heb toen met de verpleegster overlegd en die begreep mij, gelukkig. Ze heeft de kinderarts toen overgehaald en ik mocht in het ziekenhuis al op verzoek gaan voeden. En wat bleek: ik moest altijd om de 3 uur voeding geven, mijn zoontje kwam zelf na 3 uur en 15 minuten (ongeveer). Dus hij kon het prima zelf, maar kreeg gewoon de kans niet Nu snap ik wel dat hij een stukje ouder was dan de prematuurtjes waar het hier over gaat, maar het gevoel herken ik zeker! Bespreek het dus als het je niet lekker zit