prik die je krijgt als je resus negatief bent...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door giebel, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Hoi, mijn bloed is resus negatief. Ik heb ruim een week geleden bloed geprikt om te kijken welke bloedgroep onze baby heeft. Als hij/zij resus positief is, krijg ik, als het goed is een prik (tegen het aanmaken van anti stoffen) en dan na de bevalling nog eens. Ik verwacht dat ik vanavond bij de VK uitslag hoor van de bloedgroep van de baby en zal ik dan meteen ook die prik krijgen (dacht dat dat in 30ste week moet)? Wie heeft hier ervaring mee? En waar wordt zo'n prik gezet? In je arm? In je been? Niet dat het uitmaakt maar dan kan ik me er op voorbereiden;)

Ben overigens ook getest op zwangerschapssuiker, maar het is al anderhalve week geleden dat ik bloed moest geven. Ik ga ervan uit dat als het niet goed was, dat ik dan inmiddels wel gebeld was.... Ik hoop het maar.

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan vertellen hoe het zit met die prik voor/tegen antistoffen. Wanneer je die krijgt en waar dat geprikt wordt... Ik ben helemaal niet zo kleinzerig hoor, maar zou 't fijn vinden te weten wat ik kan verwachten vanavond.

2. Caatje1981

8 jan 2012
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, ik kan je hiermee niet helpen, maar toevallig heb ik vandaag te horen gekregen dat ook mijn bloed resus C negatief is en ik moet in week 27 weer bloed laten prikken.
    Ik ben ook erg benieuwd hoe en wat....

3. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik kreeg hem in mn bovenbeen maar na de bevalling van mijn oudste moest hij in mn bil, geen idee waarom. Ik heb de prik met 30,6 gehad

4. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alle keren de prik in me bil gehad. Allebei bij de 30 weken en van allebei de kids na de bevalling.

5. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    ik heb hem met 19 weken in mn been gehad (lichte dosis ivm trauma)

en moet morgen weer prikken om bloedgroep van uk te bepalen en krijg dan denk ik met 30 weken (de eerst volgende keer bij de gyn) de anti prik

en idd na de bevalling weer!!

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    27wk getest, 30 weken prik + na de bevalling. Mag in been of bil, zijn behoorlijke naalden, ligt ook een beetje aan de voorkeur van degene die prikt,

7. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Kreeg hem in m'n bil. Heel langzaam want het is hele dikke zooi.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is het protocol niet dat je ALTIJD een injectie krijgt als je zelf negatief bent? Hoe testen het bloed van de baby eigenlijk?

Ik heb met 30 weken en na de bevalling de prik gekregen ondanks het feit dat ik zeker wist dat mijn kindjes ook negatief zouden zijn (manlief is ook negatief).. maar goed, zij geloven mij natuurlijk niet op mijn mooie bruine ogen.. ze zijn niet bij de conceptie geweest.. misschien wat het toch de buurman...

Oja, kreeg 'm (beide keren) in mijn bil bij 30 weken en in mijn bovenbeen na de bevalling. Die laatste heb ik niet eens gevoeld... was helemaal bezig met mijn kindjes

9. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    ik vond de prik sowieso niet vervelend.. en de rhesus van uk testen ze uit je eigen bloed.. vraag me niet hoe want dat heb ik niet uitgelegd gekregen!!

10. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Ja dat klopt! Dat was zo. Ik heb dat de vorige keren ook zo gehad maar er is sinds kort (2011?) een nieuwe methode waaraan ze aan jouw bloed al kunnen zien wat de bloedgroep van je beeb is. Dus bij 28 weken werd m'n bloed afgenomen en daaraan konden ze zien dat onze dochter ook negatief heeft en daardoor hoef ik nu voor het eerst geen anti d.

11. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Daar ben ik weer. Wat een meevaller: de baby bleek ook rhesus negatief, en ik hoefde dus geen prik....

ergens in het begin is mij verteld dat ze de bloedgroep/rhesus factor van de baby kunnen bepalen aan de afvalstoffen van de baby die in het bloed van de moeder zitten?

In elk geval bleek onze baby (totaal tegen mijn verwachting in) ook rhesus negatief en krijg ik de prikken dus niet. Ik heb nog gevraagd of het betekent dat mijn man ook rhesus negatief is (weten niet wat voor bloedgroep hij heeft) maar ze zei dat dat niet hoefde. Als hij positief is en ik negatief, is het een kans van 50% wat de baby is...

Overigens was ook het suiker helemaal goed, en het ijzer helemaal goed, dus alleen maar goede berichten:)

12. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    gelukkig maar giebel!!

13. Amy1983

Amy1983 Niet meer actief

Behoorlijke naalden? Wat een bangmakerij!! Ikheb twee keer zo'n spuit gehad en voelde er bijna niets van, terwijl ik niets gewend ben qua medische handelingen.

14. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Heb na vroeggeboorte en miskraam preventief ook anti-D gekregen twee keer in mn bovenbeen en je voelt er niks van.

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.263
    6.158
    113
    Wat raar dat je m dan ook na je bevalling kreeg. Ik ben ook neg, vriend pos (als ik het goed begrepen heb), maar heb beide keren geen prik gehad na de bevalling, omdat mijn kindjes ook neg hebben.

16. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb hem ook gehad met 30 weken en na de ks.
    Ik ben echt geen held met naalden maar ik vond het reuze meevallen. Ik heb ze in mijn been gehad trouwens.

17. Bri

Bri Niet meer actief

De 'oude' antiD prik kon behoorlijk pijnlijk zijn. Het was een heel dik, stroperig goedje wat zeer deed bij het inspuiten en daarna nog een paar dagen een beurs gevoel kon geven. Geen idee eigenlijk of die naald nou zo groot was, het kwam volgens mij echt door het spul dat werd ingespoten. Overigens doet het al veel minder pijn als je de ampul eerst goed verwarmde tussen je handen. Ik ben echt niet kleinzerig, maar zal zeker niet zeggen dat ik er bijna niets van voelde.

Na de geboorte van de tweede kreeg ik een ander soort injectie, nog steeds antiD maar het werd met een ander soort naald toegediend. Veel minder pijnlijk, dit bevestigde de vk ook. Lange leve de technologische vooruitgang!

Inmiddels wordt de antiD prik inderdaad alleen nog gegeven als je kindje ook echt rhesusD positief is. Dat scheelt al de helft in onnodig gegeven prikken en dat is mooi, want antiD is schaars en erg duur. Na de bevalling wordt eerst de rhesusD factor van de baby bepaald (moet papa met een buisje navelstrengbloed naar een testlab, om die factor te laten bepalen, bij een thuisbevalling dan. in het zkh doen ze het daar gelijk voor je.) bij een positieve factor krijg je weer een prik, bij een negatieve niet. Wederom omdat die prikken erg kostbaar zijn en omdat er domweg te weinig antiD is om overbodige prikken te zetten.
    @cygnet: ik vind het ook gek dat jij toch een prik na de bevalling hebt gekregen, terwijl je rhesusD negatieve kinderen hebt (of zou moeten hebben, als jij en je man beide rhesusD negatief zijn). Hoefde je hun bloed niet te laten testen?

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Als je zelf negatief bent en je partner ook, dan is er toch geen kans dat je baby postief is? Ik neem aan dat er ook standaard naar de rhesusfactor van de partner gekeken wordt?

19. Bri

Bri Niet meer actief

@Sandana: in principe wordt daar NIET naar gekeken. Het klopt dat 2 rhesusD negatieve ouders alleen maar rhesusD negatieve kinderen kunnen maken, maar sommige kinderen zijn niet van degene die vader denkt te worden.
    Om te zorgen dat het (volgende) kindje geen onnodige risico's loopt doordat moeder misschien niet helemaal eerlijk is over wie de vader is, wordt er alleen naar de bloedgroep van moeder en kind gekeken.

20. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    met het 'als ik en hij beiden negatief dan is het kind ook negatief' klopt niet helemaal.
    ligt ook weer aan je eigen ouders.

positief kan wel in jou dna zitten en als die matched is het kind toch echt positief.
    beetje lastig uit te leggen nu ik er aan ben begonnen.

Deel Deze Pagina