Levi heeft gisteren zn 2e entingen gehad. Daar kon hij verhoging/ koorts van krijgen. Nu heeft hij inderdaad verhoging, 37,7. Maar wanneer is het koorts, is dat net als bij volwassenen boven de 39? En mocht het verder oplopen, wel of niet aan de bel trekken? Morgen zou het over moeten zijn...
Ik ga vanaf 38,5 uit van koorts. Ayla heeft verder nog nooit koorts gehad, dus ik weet verder niet wanneer je aan de bel moet trekken.
Het CB en de huisarts houden hier 38 aan. Maar mijn jochie is van zichzelf al warm, meestal 37,2/37,3. Dus dan zit je zo aan die 38 als je een beetje ziek en een beetje actief bent. Eigenlijk zegt de temp me niet zoveel. Het gaat meer om hoe ze zich voelen. Zolang ze nog redelijk drinken en iets spelen, dan gaat het wel. Als hij nou echt hangerig is, niks drinkt, duf wordt, dan zou ik eerder aan de bel trekken. Normaal zegt met 3 dagen koorts, maar als het kind wel vrolijk is, kijk ik het gerust een dag extra aan. Als hij niks drinkt, bel ik na 1 dag al..
Onder de 3 maanden: 38 of hoger. Direct de vk of huisarts bellen. Boven de 3 maanden: 37,5 - 38,5 is verhoging, daarboven koorts. Drie dagen boven de 39 graden is reden om de huisarts te bellen. Dit zijn de richtlijnen die meestal gebruikt worden. Natuurlijk is dit wel kind afhankelijk en de andere symptomen.
Dat komt omdat de gradatie 'verhoging' soms niet gebruikt wordt. @TS: het is normaal om een beetje verhoging / koorts te krijgen na een inenting (vreemde stof in het lijf en dat betekent dat de enting doet wat hij moet doen)... de koorts mag niet aanhouden. Vooralsnog is het een gewone reactie. Het mag die eerste dag zelfs flink oplopen maar dat lijkt onwaarschijnlijk Gewoon even afwachten
Ik sluit me aan bij Cygnet. Nog een aanvulling. Wij (in mijn werk in een huisartsenpraktijk) kijken niet zo naar de hoogte van de koorts. Hoe het verder met een kindje gaat is eigenlijk veel belangrijker. Alertheid, drinken, uitslag, kortademig. En ook de ongerustheid bij de ouders is zeer belangrijk!
Vanaf 38.5 is officieel koorts. Maar als jij merkt dat je kindje erg suf wordt met bijv. 38.3 moet je ook gewoon de ha bellen! Net als Klarinet werk ook ik in een ha praktijk en de ervaring leert dat het ene kindje met 40.0 super vrolijk is en het andere kind met 38.5 als een dood vogeltje op de bank ligt. Kijk dus goed naar je kindje en op t moment dat jij het niet vertrouwd of het geen wat hier boven staat, moet je gewoon even je ha bellen.
Bedankt voor de reacties! Ik weet inderdaad dat het kan dat hij er verhoging/koorts van kan krijgen. Maar maak me dan toch zorgen. Hij is wel alert, lacht en drinkt goed. Dus ik ga me iets minder zorgen maken nu .
Probeer vooral te onthouden dat koorts een heel natuurlijk reactie is! En dat zolang een kind blijft drinken de koorts zelfs flink mag oplopen.