wie of wat raadplegen mbt (gezonde) voeding

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 6 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

ow ja haha die ken ik ook.

Voedingscentrum achterhaald wat jou betreft??

2. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Wij drinken ook nauwelijks frisdrank. Maar het geeft wel een vertekend beeld van wat gezond is. Terwijl zoetstoffen idd echt niet goed zijn. Ik heb een app op m'n telefoon over e nummers. Sommige e nummers zijn hier wel toegestaan en bijvoorbeeld in Frankrijk niet. Ook zo iets geks.

Maar ook al dat nieuwe spul, stevia en agave (??) siroop oid, hoe gezond is dat?

3. Islah

Islah Niet meer actief

Ik kijk vaak de verpakkingen na, daarbij raadpleeg ik ook bronnen binnen ons geloof (bepaalde e-nummers bv. op basis van dierlijke ingrediënten en alcohol wil ik niet) en soms ook het voedingscentrum, niet met alles trouwens.
    Al zeg ik dat in mijn omgeving vaak niet eens meer omdat ik van veel mensen dan gelijk een hele preek krijg. En nee, ik ben het niet met alles van het VC eens, maar dat betekent ook niet dat ze met alles fout zijn. Soms staat er handige informatie, ze geven bv. ook advies over hygiëne, houdbaarheid van voedsel, of als ik wil weten waarvoor bepaalde vitaminen goed zijn etc. Daarbij ken ik een paar diëtisten persoonlijk dus stel ik ook wel eens vragen daaraan. Veder gewoon 'gezond verstand'.

4. tuc

tuc Niet meer actief

ja klopt, ik ben blij dat de voedingsadviezen ontwikkelen en zich bij stellen, maar van sommige dingen vraag ik mij af of het altijd beter is. Dat heb ik met bv lightproducten...fijn dat het goed voor de lijn is, maar verder niet beter voor je lichaam, dus zou ik ipv light dingen ze liever vervangen zien worden.
    En met de zg superfoods vraag ik mij ook af hoe goed het over een aantal jaar blijk te zijn en of men die daar helemaal voor gaat niet bepaalde dingen te kort gaat komen.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Dit geeft trouwens niet aan dat ze dat altijd doen vanwege nieuwe inzichten. Fabrikanten doen dit omdat ze zich toch een beetje verplicht voelen om met de 'hype' mee te gaan, ook al staan ze er niet helemaal achter. Reden: anders zijn ze bang dat ze niets meer verkopen (insight information).

6. tuc

tuc Niet meer actief

nee dat snap ik. Ik raadpleeg dat ook niet zo zeer de fabrikant, maar hou goed in het oog wat de WHO op bepaalde gebieden adviseert.

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Met WHO adviezen moet je ook voorzichtig zijn: dat zijn algemene richtlijnen die gelden voor de hele bevolking, maar laat nu een groot deel van de bevolking geen toegang hebben tot fatsoenlijk voedsel. En in delen van Afrika zal het gebruik van koemelk ook worden afgeraden ivm lactoseintolerantie (veel stammen missen lactase).

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh ja, genoeg 'troep' te koop, ook hier hoor. Maar dat is dan voor het meerendeel voor de Westerlingen die dit graag kopen. En ik sla niet door hoor want ik eet af en toe ook wel iets wat niet bepaald gezond te noemen is. ;) Maar mijn hele smaak en eetbehoefte is veranderd de laatste jaren hier, had ik nooit verwacht want was altijd een enorme snoepkont. Nu amper nog behofte aan zoet of vet eten. En in plaats van allemaal chemische middelen gebruik ik nu meer natuurlijke voeding en kruiden om van bvb een verkoudheid en andere ongemakken af te komen. Voor de lokale mensen hier heel gewoon, maar voor mij als bleekscheet toch nog wel bijzonder.

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Uhm niet altijd hoor maar qua brood ed denk ik dat de info beter kan. Voor mij is het een kwestie van vergelijken, gezond verstand gebruiken en verschillende info bronnen zoeken.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik google ook wat af en zeker verschillende sites..maar ik vraag mij dan toch altijd af wat betrouwbaar is

11. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wat mij betreft is het voedingscentrum erg achterhaald en vooral een promotieplaatje voor Ahold.....
    Ik neem van alles wat, ik eet kh beperkt dus zit op een aantal fb groepen, ik vraag bekende diëtisten om advies en ik denk met gezond verstand na.... En ik probeer zo puur mogelijk te eten!

12. tuc

tuc Niet meer actief

die van ahold vind ik wel een originele insteek;)

Verder vind ik het heel boeiend om over voeding te lezen en te leren en te praten zoals hier. Om te horen hoe anderen dingen doen, wat ze van bepaalde voeding vinden enz. Jammer dat het hier vaak op een rel uitloopt wat voor mij niet hoeft.

13. Voor mezelf: mijn zusje is dietiste dus dat is makkelijk :D

Voor ons zoontje: meestal hou ik het advies van het CB aan

14. petrova

petrova Actief lid

Ik ga vooral af op wikipedia en wetenschappelijke bronnen (via google uiteraard :D). Soms lees ik ook overheidsdingetjes zoals Voedingscentrum of equivalenten uit andere landen (als ik de taal machtig ben) maar als de wetenschap iets anders zegt ga ik daar eerder op af.

15. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Origineel? Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen hoe vaak het voedingscentrum naar producten van ahold verwijst of andere A merken... Volgens mij is dat algemeen bekend....

Verder rel ik niet hoor... :D ik ben gewoon anti voedingscentrum! ;)

16. tuc

tuc Niet meer actief

bedoel jou nu ook niet hoor.

Nee was mij niet opgevallen, lees er niet veel, maar zal er eens opletten.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Het voedingscentrum wordt iig niet gesponsord door supermarkten en fabrikanten. Het is een onafhankelijke instelling. Dat ze verwijzen naar A-merken komt doordat die vaak het meest bekend zijn en vrij algemeen verkrijgbaar.

Hun adviezen zijn gebaseerd op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek. Inzichten veranderen continu, waardoor de adviezen ook aan veranderingen onderhevig zijn.

18. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    nou gesponsord vast niet, maar zuivere koek is het ook zeker niet hoor.... of ik ben misschien mega achterdochtig... maar ieder logisch nadenkend 'voedingscentrum' zal toch zeker wel afraden om überhaupt frisdrank te drinken.. Om nog maar te zwijgen over het 'prediken' dat aspartaam helemaal niet schadelijk zou zijn voor je gezondheid of zelfs gezonder is dan suiker... om maar even wat te noemen... verder vind ik het VC echt verouderd met hun brood en kh rijke dieetadviezen. Niks tegen brood, maar VC geeft in mijn ogen te weinig alternatieven hierin en te veel ongezonde adviezen. Maar dat is mijn visie.... ;) Ieder volgt zijn eigen gevoel hierin... :)

19. petrova

petrova Actief lid

Er is ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar aspartaam en daarin is het keer op keer onschadelijk bevonden. Alhoewel ik het niet altijd eens ben met het Voedingscentrum begrijp ik wel dat ze dit zeggen, want waar zouden ze zich dan op moeten baseren?

Deel Deze Pagina