Dag allemaal, Zoals vele van jullie al weten woon ik in Turkije. Nu is mijn vraag of er meiden zijn die ook in het buitenland wonen en in het buitenland bevallen zijn. Zo ja hoe hebben jullie het gedaan om een paspoort/eventuele id kaart voor het kindje aan te vragen? Vanwege vele voordelen aan het Nederlands paspoort is het een must om te hebben in turkije. (Zo hoeft een jongen bijv. Niet het leger in) Ik zou graag willen weten welke papieren ik nodig heb en of ik het al voordat ik bevallen ben kan regelen! Alvast bedankt
Krijgt een kind niet automatisch de nationaliteit van de moeder mee? Ik ben in nl bevallen maar mijn dochter is toch echt Belg.
Weet niet precies hoe dat zit kwa paspoort. Ik ga er vanuit dat als de kleine geboren wordt en woont in turkije hij automatisch een Turks paspoort krijgt en zeker geen Nederlandse. Wellicht wel een Nederlandse nationaliteit als een van de ouders Nederlandse is. In Nederland krijgt hij een Nederlands paspoort als jullie hier komen wonen. Een dubbel paspoort mAg voor de kindjes van nu volgens mij niet meer dus de Turkse zal dan opgegeven moeten worden . Je kindjes krijgen wel bijde nationaliteiten van vader en moeder . Wij moesten kiezen Weet wel dat je kindje ( als het een zoon is)straks gewoon dienstplicht gaat hebben zover ik weet. Mijn man is geboren in Nederlands en heeft 2 nationaliteiten maar enkel Nederlands paspoort. Toch heeft hij dienstplicht in turkijen die hij nu ook ontloopt. Hij moet dit afkopen maar kost ons te veel geld.
Hier hebben ze trouwens ook een dubbel paspoort hoor? Mijn kinderen hebben zowel nl als tr en mijn zonen zullen gewoon in dienst moeten tenzij ze een flink bedrag neerleggen later.
Hmm dit is niet zo goed nieuws. Stel ik wil met mijn kind naar nederland gaan om op bezoek te gaan bij opa en oma, hoe ga ik dat doen zonder paspoort? En wat nou als het kind later in nederland wilt studeren, zonder paspoort?
Je moet even contact opnemen met de nederlandse ambassade. Zo heb ik de paspoorten van mn meiden geregeld. Paspoortaanvraag kan pas na de geboorte maar kzou nu al contact opnemen want het is een papieren rompslomp
Ze wonen hier niet en zullen geen paspoort krijgen alleen dat ze de nationaliteit hebben. Op bezoek mogen ze ook met met Turks paspoort gelukkig. Tenzij je hier wilt wonen, kun je ze aanvragen bij de ambassade En dienstplicht, tja zullen ze moeten accepteren
Zoals ik begrijp is het jou dus wel gelukt om voor beide kindjes een nl paspoort aan te vragen? Mag ik vragen hoeveel dat gekost heeft? Als ik alleen al kijk naar mijn emigratie papieren en geld en mijn eigen paspoort die ik hier moest verlengen zal dat erg duur zijn.
En wat nou als ons kindje alleen naar nl wil gaan met bij wijze van 15 jarige leeftijd, zonder nl paspoort, is dat dan wel zo makkelijk?
Je kan dat gewoon bij de Nederlandse ambassade in Turkije regelen. Ik woon in Zweden, mijn zoon is hier geboren. Ik heb een Zweeds paspoort voor hem om te reizen, maar kan alsnog zijn Nederlandse aanvragen. Heeft voor nu geen haast. Mijn man heeft ook beide, Zweeds/Nederlands en dit toen ook bij de ambassade geregeld.
Als een van de ouders nederlands is, kun je naar de nederlandse ambassade in Turkije. Onze dochters zijn beide in Portugal geboren, maar hebben nederlands paspoort.
Het enige verschil met jullie verhaal is dat jullie kindjes in Europa geboren zijn, helaas is Turkije geen europa. Daarom is het volgensmij lastiger om aan een paspoort te komen!
Omdat ik het belangrijk vind om vaak naar nederland te gaan vanwege mijn ouders en broer. Ook vind ik het belangrijk dat ons kindje later in Nederland kan studeren zonder problemen, als hij of zij dat uiteraard wilt. Mijn man heeft geen nederlands paspoort en als wij naar nederland willen moeten wij elke keer een uitnodiging ontvangen van mijn ouders, een visum aanvragen voor mijn man in Ankara en elke keer opnieuw een paspoort kopen die na 1 jaar verloopt. Keer op keer kost ons dit minimaal 800 lira (350 euro) Dit gedoe wil ik voorkomen voor ons kindje. Vandaar.
Je kunt de informatie via deze link vinden. Wij wonen in Engeland en hebben het paspoort moeten regelen via de Nederlandse ambassade. Paspoorten en ID-bewijzen | Nederlandse Ambassade in Ankara, Turkije Aanvraag eerste paspoort of ID-kaart voor een minderjarige (nog geen 18 jaar oud) Volledig ingevuld en door beide ouders ondertekend paspoortaanvraagformulier. De handtekening wordt gecontroleerd aan de hand van het paspoort van de ouders/voogd(es). Een recente, goed gelijkende pasfoto ( zie vereisten voor pasfotos). Origineel, gelegaliseerd/van apostille voorzien afschrift van de geboorteakte van het kind. Indien het kind een document heeft van een ander land/nationaliteit dient dit eveneens getoond te worden. Kopie van het document en de geldige verblijfstitel (visum of verblijfsvergunning) van beide ouders. Let op: als de handtekening van de houder op een andere pagina dan de houder pagina staat, moet ook van deze pagina een kopie worden overgelegd. Als één van de ouders het aanvraagformulier niet heeft ondertekend en niet aanwezig kan zijn bij de aanvraag, moet er een toestemmingsverklaring worden overgelegd van de afwezige ouder, samen met het originele paspoort van die ouder óf een kopie van het paspoort met daarop zijn/haar gelegaliseerde handtekening. Om het ouderlijk gezag aan te tonen moet een recent/niet ouder dan zes maanden/ afschrift van één van de volgende documenten worden overgelegd: een huwelijksakte van de ouders, een scheidingsakte met daarop vermelding van de voogdij, overlijdensakte, of akte van erkenning met een bewijs van ouderlijk gezag. Als het een buitenlandse akte betreft moet deze zijn gelegaliseerd of zijn voorzien van een apostille. Indien alléén de vader de Nederlandse nationaliteit heeft en de moeder niet, én de ouders zijn niet getrouwd: een erkenningsakte en een verklaring omtrent de burgerlijke staat van beide ouders (niet ouder dan zes maanden). Als het een buitenlandse erkenningsakte betreft moet deze zijn gelegaliseerd of zijn voorzien van een apostille. Indien alléén de vader de Nederlandse nationaliteit heeft en de moeder niet én de ouders zijn niet getrouwd: bewijs dat de vader de Nederlandse nationaliteit had op het moment van vertrek uit Nederland. Als de vader vóór 1994 uit Nederland is vertrokken wordt een verklaring afgegeven door het Bureau Vestigingsregister. Als de vader ná 1994 is geëmigreerd uit Nederland, dan wordt de verklaring afgegeven door de gemeente in Nederland waar hij woonachtig was voor zijn vertrek uit Nederland. Bij aanvraag van een ID-kaart dient u een bewijs van woonplaats te overleggen.
Vraag het bij de ambassade na? Hier ga je 100 verschillende antwoorden krijgen. Mijn dochters kunnen gewoon nls paspoort krijgen omdat ik(de moeder)nls ben. Ze hebben echter alleen een Spaanse pas.
Liedx, super bedankt! Dat had ik zelf nog niet gevonden. Dit geeft antwoord op mijn vraag. Het is dus gewoon mogelijk om in Turkije een Nederlands paspoort aan te vragen, top! Super bedankt zal nog even bellen en emails versturen maar dit is zeker een mooi begin!