Dames, nog 9 weken als alles goed gaat en dan wordt onze kleine gehaald middels een keizersnede. Onze dochter is ook middels een keizersnede ter wereld gekomen dus ik weet een beetje wat ik kan verwachten en waar ik dus tegenop moet zien Die ellendige katheter bijvoorbeeld. Ik vraag mij af waarom deze wordt geplaatst voor de ruggenprik. Het was namelijk alles behalve een prettig gevoel dus waarom niet als je verdoofd bent? Kan iemand mij dit uitleggen?
Hier ook gevraagd maar dit deden ze niet...was een reden voor maar weet m niet meer hahaha...zal het eens aan mijn man vragen
Ik heb drie keizersnedes gehad en de katheter vond ik vreselijk. Heb bij de tweede keizersnede gevraagd tijdens de opname of ze het na de ruggeprik wilden inbrengen. Heb vertelt hoe erg ik tegen die katheter opzag. De gyn vond t goed. Toen ik klaar gezet werd voor de OK wilden ze de katheter inzetten en ik schrok. Ik zei dt ik dat ma de ruggeprik zou krijgen. De verpleegkundige vertelde dt de OK steriel moet zijn en daarom doen ze t van tevoren.ik hield voet bij stuk en uiteindelijk kreeg ik m in de OK na de ruggeprik. Bij de derde keizersnede was t geen problemen kreeg m ook in de OK in. Je moet gewoon duidelijk aangeven dt t pijnlijk voor je is en t na de ruggeprik wilt.
Is zo n katheter bij de keizersnede het zelfde als die je krijgt als ze je blaas laten leeglopen met zo n katheter??
Ik vond het inbrengen van de katheter voor de bevalling een eitje vergeleken met de twee keer dat ze mij na de bevalling een katheter hebben gegeven. Het zal wel iets te maken hebben met dat je blaas/ plas behoefte ook verdoofd wordt door de ruggenprik.
Waarschijnlijk omdat de kans groot is dat je na die tijd niet meteen je bed uit kunt om te plassen. Hier duurde het dagen voordat ik uit bed kon na spoedkeizersnede, maar er moest ondertussen wel 20 kilo aan vocht uit mijn lijf. Toen was ik wel blij dat die erin zat (ze moesten de zak de eerste dag elk kwartier legen), maar het inbrengen vond ik verschrikkelijk pijnlijk..
Bij mij hebben ze het katheter ingebracht na de ruggeprik (bij keizersnede)... pas toen hij eruit ging kwam ik erachter dat het best pijnlijk was, voor bij het plassen auwww auwww
Sommige hebben na het zetten van een ruggenprik geen blaasgevoel. Hierdoor voel je niet als je blaas vol zit en kan je of incontinent worden, wat niet hygiënisch is. Of je krijgt urineretentie, teveel urine in je blaas. Met evt gevaren van dien zoals oprekken van de blaas, ruptuur. Urinecatheter is niet zo erg toch, hoort er bij..
@Melissa: TS snapt wel dat ze een katheter krijgt, ze vraagt zich alleen af waarom het vóór de ruggeprik moet . @TS: ik heb geen keizersnede gehad en daar dus geen ervaring mee, maar ik heb wel twee keer een operatie gehad waarbij ik een katheter moest en beide keren werd deze pas geplaatst toen ik al onder narcose was op de ok. Het kan dus wel. Ik zou het ook gewoon vragen.
Oeps, sorry.. Ik zelf zet ze pas na de ruggenprik, maar das persoonlijk. Bij ons zijn daar geen richtlijnen voor. Misschien in andere ziekenhuizen wel. Gewoon vragen hoor!
Het kan medisch gezien net zo goed na de ruggenprik. Maarja, OK-tijd in aanwezigheid van gynaecoloog en anesthesist is duur! Als het ook op de afdeling kan, in aanwezigheid van alleen een verpleegkundige, is dat stukken goedkoper...
Gewoon weigeren dat ze hem voor de ruggenprik inbrengen. En als het even kan laten verwijderen net voordat ze de ruggenprik verwijderen. Het zou mij ook niet fijn lijken.
Okay nou ik ga het zeker vragen. Dacht echt dat dit altijd zo ging omdat me ook niet is gevraagd maar nu ik al jullie reacties zo lees snap ik niet waarom ik hem ervoor kreeg. Maar goed, ik was ook als de dood voor het zetten van de ruggenprik dus op de afdeling zeiden ze dat ik om een verdoving moest vragen maar de anesthesist weigerde dit omdat hij het onzin vond omdat dit dan weer een extra prik was. Denk dat een verdovingsprik iets minder pijnlijk is dan een ruggenprik maar goed... hij moest ook drie keer over omdat ik niet relaxed genoeg was.
Bij mij is de de ruggeprik in mn kraam suite gezet en daarna pas katheter. Het eruit halen vond ik al pijnlijk laat staan erin. Kan me wel voorstellen dat ze dat niet op de ok doen. Maar ben nu een week verder en plassen doet nog steeds beetje pijn... Ellende maja hoort erbij
Ja het heeft bij mij ook wel een paar weken geduurd voordat dat weer normaal was hoor. Was echt geirriteerd ofzo...