ervaringen glucose test

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Pompeltje, Jan 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren kreeg ik te horen dat ik opeens zo test moet doen. (glucose test)
    Op zich niet erg maar ik heb dus een maagverkleining (gastric bypass) gehad. En na zo'n operatie is juist suikers een boosdoener. Nu las ik dat het 75 gram glucose opdrinken is en zie er best tegenop.

Ik heb bij de vorige kids nooit dat drankje hoeven drinken maar was het kwestie van bloedprikken en meer niet. Bij alle kids nooit suiker gehad. Nu willen ze dus dat ik die test wel doet omdat de andere kids groot waren (boven de 4 kg allemaal)

Ik heb vandaag gebeld en om een terug bel afspraak gevraagd omdat ik het niet zo zie zitten en vragen of het niet mogelijk is te wachten na bijv de 20 weken echo. Als daaruit blijkt dat ook deze kleine groot is of het dan niet op zijn vroegst kan.

Nu ben ik toch op zoek naar meiden die ook zo test hebben gehad en wat jullie ervaringen zijn. Ze spraken me al moed in, in het ziekenhuis met het antwoord '' Veel houden het niet binnen''... Okee? werd ik al vrolijk van aangezien ik niet tegen vieze zoete dingen kan, en me lichaam dus al helemaal niet.

Kortom negatieve of positieve verhalen gezocht zodat ik me kan voorbereiden mocht het toch moeten doorgaan;)

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Ik heb het bij onze jongste ook moeten doen.

Het is een mierzoetdrankje die ook nog zo'n steriele geur en nasmaak heeft. Ik had overigens geen moeite met het binnen houden ervan.

Waar ik meer moeite mee had was dat je nuchter moest zijn hiervoor, bleegh dus ik kwam al misselijk binnen.

Aangezien je ook een maagverkleining hebt gehad zou ik ook even contact opnemen met die artsen en vragen naar de risico's die er eventueel zouden kunnen zijn voor jou. Ik ga er gewoon even van uit dat een gyn of verloskundige niet zo thuis zijn in die materie.

Heb je als eens een dagcurve laten prikken? Anders voorstellen om dat eerst te doen en als uit die dagcurve blijkt dat er redenen tot ongerustheid zijn kun je altijd nog de glucose test doen.

3. ikbien

ikbien Bekend lid

May 15, 2013
    508
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb hem toevallig vanmorgen gehad.

Ik had je graag iets anders willen vertellen, maar het drankje was echt niet te drinken. Moest er van kokhalzen en dan 300ml nog maar weg zien te krijgen.

Bij mij is het er wel in blijven zitten.
    Uitslag hoor ik volgende week bij de verloskundige.

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    wauw wat gaven ze jou dan veel. Ik had gewoon zo'n plastic koffiebekertje en die zat nog niet eens tot de rand toe vol (maar dat was ook niet aangelengd met water, gewoon het pure spul)

5. angel071986

angel071986 Bekend lid

Mar 24, 2013
    721
    113
    43
    Je moet proberen niet na te denken tijdens het drinken en eigenlijk zo snel mogelijk het proberen weg te krijgen. Het is inderdaad niet lekker, maar het ergste vond ik dat je daarna niet eens ff een slokje water ofzo mocht. En daar werd ik dus wat misselijk van....maar het is wel blijven zitten....
    Ik hoefde het trouwens pas rond de 27 a 28 weken.
    succes!

6. leetje

leetje Actief lid

Jan 31, 2008
    374
    0
    16
    Het lijkt een beetje op hoestsiroop voor kinderen...blllll...maar je overleeft t wel hoor!!;)

7. Wendyvl79

Wendyvl79 Lid

Nov 11, 2013
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook een maagverkleining gehad (nu kan ik wel goed tegen suikers daar niet van) maar ik heb de test geweigerd. Ik moet ivm met lage vitamines om de 2 maanden bij de internist bloed prikken en standaard wordt dan mijn suikers meegenomen, het hoeft allemaal niet dubbelop.. ik zag er ook erg tegenop en zo lang ik daar geen reden voor heb, ga ik de test ook niet doen

8. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank jullie wel allemaal,

krijg morgen een belafspraak terug want zie er zo tegenop. Als ik nu al iets teveel suikers eet krijg ik er al gigantisch last van. En om dan in 1x zoveel suiker te eten/drinken en dan in een (vaak) overvolle wachtkamer 2 uur te wachten zie ik echt niet zitten.

Als er nu echt een rede was dat ze verdenken dat ik nu suiker heb, doe ik het. Maar er is nog geen enkele rede. Ze willen het alleen omdat alle 3 de kids boven de 4 kg wogen. Ik denk eerder dat ik raar opkijk als er nu een heel klein kindje uitkomt. Wil toch eerst de 20 weken echo afwachten (guo dus weet niet of ze dan ook meten) en als dan blijkt weer een erg groot kind wil ik nog een keer praten met ze om iets te overwegen.

9. nono

nono Niet meer actief

Lijkt mij niet verstandig met een maagverkleining! Mijn moeder heeft dat ook en word al naar als ze iets teveel suikers binnen krijgt.. laat staan als je een beker vol suikers moet drinken.

10. Wendyvl79

Wendyvl79 Lid

Nov 11, 2013
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou dit wel even aankaarten en vragen om de oude test (3x prikken op een dag) .. dan zien ze ook genoeg..

11. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heb het gisteren in de afspraak aangegeven
    (was overigens hele nare/rare afspraak liep uit dus vragen stellen was er dit keer niet bij of de vraag hoe het gaat?!)
    Ik zeg dat gaat niet samen met me maagverkleining, waarop ze raar lachte en zei toch maar proberen. Heb het idee dat ze niet echt doorheeft dat het voor mij totaal geen pretje zal zijn en de kans nihil is dat ik het binnen houd.

Morgen word ik terug gebeld, heb ook even de afdeling gebeld waar me maagverkleining geweest is om ook met hun te overleggen.

Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval. Voel me eigen een beetje een aansteller en een zeur eigenlijk. Dus fijn om het even hier ook kwijt te kunnen

12. Mamatje89

Mamatje89 Bekend lid

Nov 5, 2012
    541
    0
    16
    Female
    Mama :)
    Z-holland
    Ik vond het drankje ook wat van hele zoete 7up weghebben, athans dat hield ik me in mijn hoofd ;) ik dronk het ook in een keer op want zo ben je er ook maar vanaf. Wel had ik moeite om geen water erna te drinken want had een hele droge keel ervan. De vrouwen naast mij zaten er vreselijk om te miepen (oke het is niet lekker ofzo) en ik had het wel op in 3 minuten :) komt best goed!

13. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Lijkt me inderdaad niet prettig dan (vanwege maagverkleining). :(

Vraagje: waarom is de ene suikertest, gewoon bloedprikken (nuchter) en de andere met zo'n suikerdrankje? Weet iemand wat het grote verschil is dan? :)

Liefs,

14. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik krijg m volgende week! maar bij mij komen ze thuis prikken (van de star). Is dat geen optie voor je? of doen ze dat niet?

15. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Vervelend hoor, dat ze er zo op aandringen... Eerlijk gezegd zou ik weigeren, tenzij ze met een heel goed, wetenschappelijk onderbouwd verhaal kwamen waarom het echt beter zou zijn. Dat je andere kinderen groot waren zou voor mij echt geen reden zijn, er bestaat ook zoiets als aanleg??

Ik begrijp het nooit zo, ik heb er nooit een hoeven ondergaan. En eerlijk gezegd, zou ik het deze zwangerschap (hyperemesis gravidarum) geweigerd hebben, zo'n belastende test, terwijl ik zelf 99,9% zeker weet dat het gewoon goed is.
    Mijn verloskundige heeft 2x in zwangerschap een niet-nuchter glucose geprikt, die keurig waren en dat was het dan. Terwijl ik zelf verhoogd BMI heb en mijn andere kinderen (zeer) ruim boven de 4 kg waren (p90-97).

Mijn jongste dochter was uiteindelijk een 'kleintje', ze was slechts 4260 gram ;), minder dan de andere 2.

Sterkte ermee!

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Als je gewoon suiker prikt weet je nooit hoeveel suiker diegene heeft gebruikt daarvoor. Zo gingen er bij mij de alarmbellen rinkelen omdat ik vlak voor het suiker prikken een schaaltje met honeypops naar binnen had gewerkt terwijl ik normaal altijd nuchter kwam.

Bij zo'n drankje weten ze precies hoeveel suiker je lichaam binnen heeft en kunnen ze nauwkeurige zien hoe je lichaam dit verwerkt door om het uur te prikken. Je mag daarna niet eten of drinken en het liefst zo weinig mogelijk bewegen.

17. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo ik ben opgelucht,

ben vandaag terug gebeld door de gynaecoloog en heb aangegeven de glucose test niet te doen. Dit omdat de belangrijkste rede is mijn gastric bypass. Ook omdat ik het eigenlijk totaal niet nodig vind want bij de andere kids ook nooit suiker gehad.

Gevraagd kan het niet anders? net als bij de vorige zwangerschappen door middel van gewoon bloedprikken? of van mij part een dagcurve? Dit was totaal geen probleem alleen konden ze dan niet de ''piek'' checken maar ik moest dan even de huisarts bellen en overleggen wat voor hun het makkelijkste is. En dan zelf de waardes doorbellen de dag na de afspraak.

Simpel zat huisarts gebeld die gaf aan in de ochtend komen, nuchter daar dan zo prikken. Daarna naar huis even eten en dan kleine 2 uur later weer terug komen en weer prikken en dan kijken wat eruit komt.

Kortom ben opgelucht...

Nogmaals allemaal bedankt voor het reageren

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,995
    6,745
    113
    zuid-holland zuid
    stom dat ze het allemaal zo anders doen met die glucosetests zeg! Hier vonden ze juist die test met het drankje ouderwets en de dagcurve veel beter.
    Fijn dat je huisarts je dagcurve kan prikken zeg… ik moet 3x p dag heenenweer naar het zkh :(

19. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113

Dat zou ik ook moeten, maar het ziekenhuis is ruim een half uur rijden (heen) en daarna weer terug. Daarbij zou mijn man dan een hele dag moeten snipperen.

Dus ik heb tegen de gyn gezegd, geen probleem bel wel even de huisarts wanneer ze me willen prikken en dan bel ik het wel even door. Arme man stond met de b*k vol tanden :D

20. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het ook stom en raar allemaal.
    Overal zo anders, daarom was ik verbaasd dat het nu met zo drankje moest en dat 3 zwangerschappen nooit heb hoeven doen.

Wij wonen wel in dezelfde regio overigens, kan je zien dat ze geen eens overal de zelfde richtlijnen hebben en die heel verschillend zijn

Share This Page