Lieve meiden, In juli 2007 ben ik bevallen van een mooi meisje. Helaas hebben de artsen haar met 30 weken zwangerschap moeten halen omdat ik (een soort van) HELLP syndroom had. Het is niet helemaal HELLP geweest, maar meer een algemene zwangerschapsvergiftiging, maar dat is verder niet zo van toepassing. Ons meisje is nu anderhalf en gezond en gelukkig. We denken (na veel wikken en wegen) aan een tweede kindje maar er is mij geadviseerd, omdat ik zwang. vergiftiging heb gehad, eerst in het ziekenhuis een preconceptie-onderzoek te doen. Ze zijn in het AZM in Maastricht bezig met een uitgebreid onderzoek naar HELLP / Pre-eclampsie en nu heb ik een afspraak gemaakt voor zo'n onderzoek. Ze gaan mijn bloeddruk meten, bloed afnemen en urine onderzoeken. Ook wordt er een hartfilmpje gemaakt en krijg ik een echo waarin ze de doorbloeding van mn vaten in de baarmoeder checken. Ik ben heel erg benieuwd of ik lang op de uitslag moet wachten, en vroeg me af of er meer meiden voor zo'n onderzoek zijn geweest en of ze lang op de uitslag hebben moeten wachten. 26 Maart heb ik het onderzoek en nu we ongeveer een paar weken terug ' de beslissing' hebben gemaakt om voor een tweede kindje te gaan, heb ik eigenlijk niet veel geduld meer om nog maanden op zo'n onderzoeksuitslag te moeten wachten voor dat ik zwanger 'mag' raken. (ik doe het wel braaf hoor, is wel zo verstandig) en ik was dus benieuwd of er meiden zijn die dit onderzoek ook hebben gehad en die mij kunnen vertellen of ze meteen wat hoorden of dat ze lang moesten wachten. Alvast bedankt! Groet, Liedel
Hoi Liedel, ik kan niet echt antwoord geven op je vraag. Ik heb "gewone" pre-eclampsie gehad en zou eigenlijk niet weten of je daar achteraf onderzoek naar kunt doen, dat is me in elk geval niet aangeboden. Wel zei mijn gynaecologe bij de na-controle dat ik bij een volgende zwangerschap direct in het ziekenhuis onder controle kom ipv bij de verloskundige. Ze zei dat dit niet is omdat het waarschijnlijk is dat ik het weer zal krijgen, maar gewoon uit voorzorg vanwege de hoge bloeddruk. Ik weet niet wat "een soort HELLP" precies inhoudt natuurlijk en of dit dus ook voor jou geldt, maar misschien kan ik je hiermee een beetje geruststellen... Ik kan me voorstellen dat je niet wilt wachten. Dat had ik voor deze zwangerschap, maar nu zijn wij zo "geschrokken" (ik opeens heel ziek en achteraf allerlei ziekehuisgedoe in plaats van een leuke kraamtijd, je kent het vast wel) dat we er juist even niet aan moeten denken, hahaha! Succes in elk geval!
ik heb bij mijn eerste hellp in het laatste stadium gehad en ze hebben heel wat ajartjes gladhard ontkent dat je het nogmaals kon krijgen. heel lang hebben ze vol gehouden dat je hellp maar 1 keer kon krijgen. inmiddels heb ik na jaren wikken en wegen toch de gok gewaagd omdat niemand mij dus afgeraden zou hebben om nog eens zwanger te worden. heb voor deze zwangerschap nog een medisch onderzoekje (op eigen verzoek) bij de huisarts gehad. nooit heb ik iemand gehoord over dat onderzoek waar jij nu over praat. affijn nu begin ik dus wederom symptomen te ontwikkelen en de gyn die ik nu heb is gelukkig wel heel eerlijk en vertelde dat hellp bij 4 procent van de vrouwen voorkomt bij hun eerste kind en dat daarna de kans 15 procent is dat het terug komt bij een latere zwangerschap. bij de tweede heb ik nergens last van gehad maar nu hangt het er dus weer om. ik wordt extra gecontroleerd moet absolute rust houden en 1 maal in de week bloed en urine testen. ik ben erg benieuwd naar je bevindingen over en van dat onderzoek. niet dat het voor mij nog nut zal hebben dit wordt ons laatste kleintje. maar ik heb namelijk nooit geloofd in dat verhaal dat je het maar 1 keer kunt krijgen. en ik ben eigelijk erg benieuwd wat ze allemaal zullen agan zeggen en of het echt zo is dat ze vrouwen tegenwoordig gaan afraden nogmaals zwanger te worden. mijn verhaal kun je volgen op het zwanger forumgedeelte "kans op herhaling van het hellpsyndroom" mocht je interesse hebben.
@ Liedel, ik heb hetzelfde onderzoek gehad maar dan in Nijmegen. Het heet het PRIUS onderzoek. Iedereen die HELLP of pre eclampsie heeft gehad mag eraan deelnemen. Ik loop bij dokter Spaanderman en moet ruim 8 weken op de uitslag wachten. Ik denk dat het afhankelijk is van de arts die je behandeld en hoe druk hij fo zij is. Maar ik zou er wel zeker op wachten voordat je begint aan een volgende zwangerschap. Er komen vaak wat kleine dingetjes uit, waar je best wat aan kan doen, maar dan moet je het wel weten natuurlijk. @ Yinte, ik heb zelf in mijn eerste zwangerschap een pancreatitis gehad waardoor bij mij de zwangerschapsvergiftiging niet is opgemerkt. Tijdens mijn 2de zwangerschap was ik zelfs weer onder behandeling van een verloskundige maar het ging mis. Weer Preeclampsie HELLP. Het kan dus zeker vaker voorkomen hoor. Maar ze weten nog lang niet alles op dit gebied. Je gevoel klopt wel hoor. Ik kan trouwens jou topic niet vinden. waar staat het precies?
Yinthe, het heeft wel degelijk zin om ook na je laatste zwangerschap het onderzoek te laten doen (PRIUS in Nijmegen, en die werken samen met het team in Maastricht, dit ook omdat de super gyn van het Radboud ook in Maastricht bij het onderzoek betrokken was, en hij heeft dit dus in Nijmegen ook mee opgezet)... er komen namelijk ook dingen uit die in je latere leven van pas kunnen komen. Er zijn momenteel echt nog maar 2 ziekenhuizen die deze onderzoeken echt zeer uitgebreid doen. Ik heb zelf het PRIUS laten doen, hartfilmpje/hartecho/bloeddrukmeting/24buisjes bloed/een of andere eiwit test/vaatonderzoek/plasmaonderzoek (nuclear). Ik heb ook 8 weken moeten wachten op de uitslag. Je krijgt dus aan de hand van dit onderzoek mogelijke risicofactoren voor een volgende zwangerschap, maar ook risico factoren voor de toekomst, en het is wel fijn als je weet waar je rekening mee moet houden (ik heb bijv. B12 te kort, te weinig bloedplasma, niet zo veel vaatweerstand, smalle halskransslagader en een ruisje bij mijn hart, en ja.. ik ben ook nog te zwaar)
Ook prius onderzoek gehad. Ben blij dat ik eraan heb meegedaan. Weet nu wat ik moet doen om de 22% herhalingskans naar beneden te brengen. (over ongeveer een jaar moet ik weer komen en kijken ze of het ook naar beneden is gegaan)Weet nu ook precies hoe mijn lichaam in elkaar zit. Moest ook 2 maand wachten op de uitslag.