Bij een gewone ligging van de baby vlak voor de geboorte, weet ik dat er verschillende mogelijkheden zijn. Het kan zijn dat de vliezen pas tijdens de bevalling zelf breken, of voordat er daadwerkelijk (veel) weeen activiteit is. Als het laatste het geval is dan zou er doorgaans sprake zijn van het af en toe sijpelen van vruchtwater. Van mijn verloskundige heb ik gehoord dat als het kleintje in stuit ligt, de kans veel groter is dat het allemaal begint met het breken van de vliezen omdat een kontje wat spitser gevormd is dan een hoofdje. Om diezelfde reden zou het vruchtwater bij een stuitligging sneller in een grote guts vrijkomen, omdat een kontje de opening nu eenmaal minder effectief afsluit dan een hoofdje. Nou vraag ik mij af of mensen hier op het forum waarvan de baby in stuitligging lag, ook daadwerkelijk deze ervaring hadden. Ik hoor graag jullie verhalen! Het zal voor mij wel prettig zijn om te weten of ik nu overal naartoe reserve-broek, -sokken en -onderbroek mee moet nemen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik weet wel dat er bij het breken in hoofdligging er ook heel veel vruchtwater vrij kan komen! Reservekleren heb ik nooit meegenomen hoor, behalve toen we een paar dagen naar Centerparcs gingen toen ik overtijd liep. Maar mijn vliezen zijn 's ochtends vroeg in bed zomaar opeens gebroken en dat was echt heel erg veel water!
Mijn kindje lag in stuit en mijn bevalling is begonnen met het breken van de vliezen. Het was 's ochtends heel vroeg nog in bed, ik had een beetje menstruatie krampjes en ging naar de wc. Bij het afvegen zag ik de slijmprop en toen ik opstond voelde ik een klein straaltje lang m'n benen lopen. Ik ben meteen weer plat op bed gaan liggen omdat m'n kindje nog niet ingedaald was. Ik was pas 36+2 weken zwanger. Ik ben vervolgens met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, waar de weeen steeds erger werden. Pas toen voelde ik het water eruit gutsen, dus nee het hoeft niet met een grote plons te beginnen.
Ik weet niet hoe lang je zwanger bent, maar in je kraampakket zitten matjes die je eronder kan leggen. Ik had zelf ook nog 2 dikke handdoeken waar ik op lag.