Hoi, Ook ik ben net begonnen met Puregon. Hieronder kort mijn verhaal. Juli 2009 gestopt met de pil. Doordat ik constante buikpijn had en uitblijven menstruatie ben ik door de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog ( oorspronkelijk om te kijken m.b.v. een echo naar mijn darmen ) Bij binnenkomst zei de arts direct al een vermoeden te hebben wat ik zou hebben adv mijn klachten (PCO). Echo liet een kralenkrans zien. Gestart met clomid echter alle dosissen hadden geen effect Kortom ik vind zelf dat ik wel geluk heb gehad dat alles binnen ca 2 maanden duidelijk is geworden. Normaliter lees ik op het forum dat artsen je pas na ca 1 jaar doorverwijzen. 1 februari gestart met Puregon 50 IE. de 8ste terug geweest, er waren een aantal kleine follikels. Nu morgen weer terug komen en mocht blijken dat er nog niet voldoende groei is dan langzaam ophogen.
Hoi allemaal, Ik wil graag met jullie meekletsen als dat mag... Even mijn verhaal in het kort (als dat gaat): Vanaf januari 2009 gestopt met de pil; in juli nog niet ongesteld geweest. Naar HA geweest, doorgestuurd naar ZH. Heb pcos. Nu al een aantal rondes met clomid gehad. Bij de 1e keer 150 gr 3 eitjes gehad en 1 eisprong met behulp van pregnyl. Helaas vandaag ongi gehad, overleg gehad met fert. arts gehad. Nu moet ik beslissen of ik nog een ronde met clomid doe of dat ik over ga op puregon. Heb gezegd nog een ronde clomid, maar twijfel nu. Iemand al ervaring met puregon? Wat raden jullie aan? Groetjes Merel
@ dreamwish... welkom hier. wat een geluk dat het snel bekend was bij jou. bij mij was het al bekend voor ik kinderen wilde, kwam een keer bij de eerste hulp met pijn klachten en toen zagen ze het op de echo al... @merel... ook jij welkom hier. ik heb zelf vorige maand de keuze moeten maken tussen clomid of spuiten. ik heb voor het laatste gekozen omdat ik zo veel bijwerkingen had van de clomid. wat ik heb begrepen is clomid meer gemisch en word de puregon uit het natuurlijke hormoon gehaald van zwangere vrouwen....
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook veel last van bijwerkingen bij clomid. Lichtflitsen, hoofdpijn en een beetje depressief. Misschien dat het dan een goed idee is om toch over te gaan op puregon. Heb je daar geen klachten van dan? De fert.arts zei namelijk dat ik ook last van bijwerkingen kon krijgen van puregon.
Heidi76:... Moet je spuiten op de eerste cyclusdag? Hoop voor je dat je snel kunt beginnen! Ben erg benieuwd hoe dat bevalt. Ik voelde me ook wat depressief (en gespannen) door Clomid, dus was ook al lang blij dat ik dat niet meer hoef te slikken. Merel:... Wat goed dat je al zo snel doorgestuurd bent! Ik herken jouw verhaal in mij. Ik was na het stoppen van de pil na 4 maanden niet ongi. en ben toen naar de huisarts gegaan. Hij gaf aan dat ik nog twee maanden moest wachten, want het kon zijn dat mijn lichaam ontregelt was door de pil. Maar na twee maaden nog geen ongi te bekennen. Ik ben toen doorgestuurd, waarbij bij mij dus ook PCOS vastgesteld is.
ik moet beginnen op dag 3 of 4, maar als ik ongesteld word moet ik eerst langskomen voor een "uitgangsecho" dan willen ze even kijken of ik geen cystes heb en dan geven ze het start sein... alleen normaal hoor je na de orgetril 2 a 3 dagen later ongi te worden maar nog steeds niks (vandaag was dag 3) ben dus weer eens de uitzondering op de regel...
@ heidi76:nu dag 3 het kan in de loop van de dag nog komen, na het stoppen met provera duurde het komen van mijn menstr. ook later dan normaal,mogelijk het zijn het toch wat spanningen. @merel: ik had van de clomid voornamelijk last van onrustige nachten door nachtzweten en was heel moe. Met puregon heb ik tot op heden nog geen last. Vandaag bij fert.arts geweest. er waren een heleboek kleine follikels te zien. Arts zei dat je meestal 10 dagen puregon moet prikken alvorens op te hogen, nou ik zit daarop, bloed geprikt en vanmiddag uitslag, aan de hand daarvan ophogen. Dinsdag wederom retour en hopelijk dat er uit de kleine follikels 1 grote komt. Ik ben in ieder geval blij dat er al enige activiteit is dit had ik met clomid namelijk nooit,
yoehoe ! ik ben zojuist ongi geworden ! had de moed al opgegeven... morgen naar de fert.arts en dan mag ik denk ik morgen of overmorgen starten met de puregon...
@heidi76: Dat is goed nieuws, spannend hoor, heeft de arts al gezegd met welke dosis je eventueel zou starten Als ik je niet meer spreek succes morgen
@heidi, gefeliciteerd met je ongi(hoe raar dit soms ook klinkt) nu kunnen jullie verder!! ik ben vanochtend in het ziekenhuis geweest voor een bloedcontrole, en vanmiddag na 14 uur kan ik bellen om na te vragen of ik al iets doe op de spuiten, en dan wordt bekeken of ik dezelfde of een andere dosis moet spuiten en wanneer ik de eerste FM krijg deze ronde!
@luukse: hoe waren je labuitslagen?? was er al activiteit te zien of moet je ophogen. Vrijdag bloeduitslag gehad en moet nu 68,8 EH spuiten. Morgen voor 3e FM
vandaag in het zkh geweest. omdat mijn ongi wat raar loopt mag ik gewoon vanavond beginnen met spuiten. maandag terug komen voor de eerste echo...
Heidi, hoe is het vandaag gegaan in het zh? Fm, wat houdt dat in? Sorry, ik ben niet zo bekend met alle afkortingen. Luukske, wat is jouw verhaal? Groetjes Merel
@merel.. ik was gisteren in het ziekenhuis. vandaag nog even kontakt gehad met de arts en ik mag pas as donderdag starten met de Puregon en dan krijg ik woensdag een echo. een FM is een Follikel Meting, oftewel een inwendige echo om te kijken of de eitjes aan het groeien zijn...
Haha, ja eigenlijk ook logisch. Maar ik kon er effe niet op komen. Ik ben trouwens begonnen met puregon. Moet vrijdag as weer terug voor FM. Vlinder, hoe is het met jou?
Hier weer terug van weggeweest,... @Merel...mooi dat je nu begonnen bent met Puregon. Krijg je vrijdag de eerste fm van deze cyclus? @Heidi...jammer dat je donderdag pas kan beginnen met Puregon, was anders toch gisteren al? Maar goed, wel fijn dát je mag beginnen. succes! @Dreamwish...Volgens mij had je vandaag je fm, toch? Hoe was het? Ik ben gisteren bij de gyn geweest. Ik mag weer beginnen met Provera, ben er dan ook gisteren maar gelijk mee begonnen. Wanneer ik ongi wordt, moet ik bellen voor een uitgangsecho. Deze zullen ze dan op cd3 uitvoeren. Mocht deze goed zijn, dan kan ik starten. Dus als het een beetje mee zit, kan ik eind volgende starten met psuiten/Gonal-f...heb er heel veel zin in!
Heidi, Waarom mocht je pas later beginnen met het spuiten? Heeft de arts dat ook verteld? Vlinder, Provera, zorgt dat ervoor dat je ongi wordt? Of wat is dat eigenlijk voor iets? Ik heb dat je uitgangsecho goed is en dat je snel met spuiten mag beginnen..... Vrijdag is inderdaad mijn eerste fm van deze cyclus. Ik ben erg benieuwd hoe ik hierop reageer. Krijgen jullie trouwens ook blauwe plekken van het spuiten? Vandaag heb ik dat namelijk wel, maar de ander keren niet.
merel... ik mocht de dag van gisteren pas tellen als dag 1, omdat de ongi toen pas echt een beetje door kwam. en dus niet helaas de dag dat ik echt begon met vloeien. vandaar dat ik morgen mag beginnen. ben ook erg benieuwd hoe ik er op ga reageren. spannend dat je vrijdag je eerste FM hebt, laat je het dan weten ? wat beteft de blauwe plekken.. ik heb dat zelf ook met de insuline voor de diabetes prikken. de ene keer heb ik een blauwe plek de andere keer niet, dan heb je gewoon net even mis geprikt. probeer wel de plek steeds af te wissellen, dan heb je er minder last van ....
Heidi, Oke, ik mocht gewoon meteen de 1e dag tellen. Maar dat was bij mij ook niet dat ik super ongi was geworden. Ik vertel vrijdag zeker hoe het is gegaan. Is dit ook de 1e keer dat jij puregon gebruikt? Of al veel vaker gebruikt? Dat spul is trouwens echt duur, schrok er van. Toch maar even gevraagd in het zh of je het vergoed krijgt. Ja, ik zet de spuit ook altijd op een ander plek. Hoop dat er niet meer plekken bij komen.......