Als je net zwanger bent vliegen echt alle goede tips, wat je wel en niet mag, je om de oren. Wat vinden jullie hiervan. Om eerlijk te zijn word ik er zelf een beetje moe van. Vooral die tips van wat je wel en niet mag eten. Ik word al onzeker als ik iets wil gaan eten, dan denk ik mag dit nu wel of niet. Houden jullie je precies aan de tips wat je wel en niet mag (eten)? groetjes race
ik snap dat je er onzeker van word, maar je mag eigenlijk heel veel eten hoor behalve rauw vlees en rauwmelkse kaas wat hier eigenlijk bijna niet word verkocht dus je moet je niet te druk maken hoor, vroeger werd er alles gegeten en wij leven ook allemaal nog
Van mij hoeft het ook niet zo. Ik ben verstandig genoeg om me er zelf in te verdiepen en oud en wijs genoeg om zelf keuzes te maken. Bovendien zijn bepaalde "tips" gewoon totaal uit de lucht gegrepen onzin verhalen. ("Je mag eigenlijk geen appeltaart eten." "Honing kan een miskraam veroorzaken." "Je mag niet hoog reiken om iets van een hoge plek te pakken." etc etc.) Als ik twijfel, kijk ik op sites waarvan ik denk dat ze betrouwbaar zijn (zoals de website van het voedingscentrum). Of ik vraag het na bij de verloskundige. Verder heb ik eigenlijk liever dat mensen zich niet zo bemoeien met de zwangerschap.
Niet teveel naar luisteren is mijn advies! Tis eigenlijk heel simpel... niet roken, geen alcohol drinken, geen rauw vlees eten, geen kaas met rauwe melk, geen rauwe voorverpakte vis, en zorgen dat je niet teveel vitamine A binnenkrijgt door teveel bijv. veel leverworst te eten. Ik hoor soms de meest vreemde dingen voorbij komen die ineens niet meer mogen.... waar halen ze het vandaan?!!!
Mensen horen half iets en verzinnen daar een heel verhaal omheen: Er is een stofje dat slecht is en dat stofje lijkt weer op kaneel. In appeltaart zit kanaal, dus dat zal dan ook wel niet mogen. En honing wordt afgeraden voor jonge kinderen, dus mogen zwangere vrouwen het ook niet. Van pinda's kun je een allergische reactie krijgen, dus mogen zwangere vrouwen geen pindakaas etc etc. Allemaal volslagen flauwekul. Verder verdenk ik sommige zwangere vrouwen er van dat ze zelf ook dat soort verhalen de wereld insturen. (Ik ben zwanger hoor, dus ik mag niet iets pakken wat hoog staat.) Lekker makkelijk natuurlijk, als een ander het voor je doet. Maar vervolgens gaan mensen denken dat alle zwangere vrouwen dat dan niet mogen.
Gewoon aardig bedanken voor de tip en klaar....ik ben zo..als ik iets wil weten, google ik ...lees niet alleen 1 site...maar meerdere en wie weet vind ik er nog wat over op ZP...en dan heb ik mezelf goed genoeg geinformeerd...natuurijk bij twijfel altijd wenden tot je vk...maar als je bijv brie wilt eten...en mensen zeggen er wat van..maar jij weet dat het gewoon gepasteuriseerd is...dan zeg je gewoon netjes dat je echt wel weet wat je doet... Doe alleen waar jijzelf een goed gevoel bij hebt... Netals bijv eten van sushi...het mag in principe...mits je zeker weet dat het echt vers vers is...aangezien ik soms twijfel eet ik alleen met komkommer of ei ed...maar bij sommige restaurants durf ik de zalm en tonijn (mss 2 stukjes aangezien het vitamine A) wel aan...en niet hele dikke plakken en stukken, maar gewoon kleine stukjes... succes liefs Fafje
Tsja, ik heb er gelukkig geen problemen mee! Gisteren zei mn nichtje heel lief "Oh, als je stokbrood met kruidenboter wilt, moet je alleen die 2e schaal pakken hoor, die andere is met blauwe kaas!" vond ik juist heel leuk! Daarentegen had ik een keer bij mn ouders thuis een toetje en ik proefde het, bleek er likeur door te zitten! Toen zei ik al meteen; dat mag ik niet meer hoor! Of een voorgerecht met rauw vlees ( carparcio geloof ik ) tsja... Heel simpel; je mag heel veel maar een paar dingen niet. Even 1x opzoeken en verder logisch nadenken...
Ja die tips zijn soms erg irri. Dnek maar zo: allemaal goed bedoeld! Ik zou zeggen: lees je even in wat je niet mag hebben en dan kun je vervolgens je antwoord klaar hebben. Ik heb ook al eens gehad: ooh dat mag jij niet hebben he? En dan ik: jawel hoor. Mmm lekker! hihi! Niet: rauw vlees ongepasteuriseerde melk verse vis die voorverpakt is niet te veel leverproducten Verder mag je veel wel hebben hoor!
thnx voor de goede!! tips. Maar hoe zit dat dan met tillen? Had mij niemand verteld dat je in het begin ook niet mocht tillen. Was ik gezellig aan het winkelen met mn moedertje zegt ze ineens: zal ik je tas dragen want jij mag toch niet tillen? Tegen haar zeiden ze dat vroeger en dat dan de vrucht los kon laten
Volgens mijn VK grote onzin! Niet mogen tillen, heeft niets te maken met dat het slecht is voor je baby... het kan alleen slecht zijn voor JOUW rug. Maar ook dit moet je zelf inschatten.. als jij last krijgt moet je niet meer tillen, als jij geen last hebt mag je zo lang tillen als je wilt.
Ik heb gewoon getild hoor..alleen als je verder zwanger wordt, moet je wat voorzichtiger aan doen, omdat je dan al wat verweekt bent. Daar zijn overigesn ook arbo-regels voor. Verder kun je gewoon springen, sexen en sporten zolang he tlekker voelt ( tenzij je zware contactsporten doet, natuurlijk). Verse vis is supergezond zelfs en brie die in Nederland is gemaakt is in principe altijd van gepasteuriseerde melk, dus die kan geen kwaad. Eigenlijk is wat eten betreft alles al gezegd. Gewoon gezond eten en probeer meerdere kleine porties op een dag te doen. Dat zal je sowieso helpen om minder aan te komen en als je buik groter en groter wordt, is kleine porties eten altijd al fijner. Recentelijk is er wel een onderzoek gepubliceerd over het gebruik van light frisdranken, dus wees daar wel een beetje voorzichtig mee.
Tillen heb ik gewoon gedaan zolang mn lichaam dat toeliet. Ik werk in de zorg en heb een clientje ( Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt, weegt 45 kilo ) die ik veel liever met de hand til als met de tillift. Ik heb dat gewoon gedaan tot het lichamelijk zwaarder werd. Toch zit mn baby gewoon nog op zn plek. Ook dingen in huis zoals boodschappen en flink buiten in de tuin sjouwen gewoon gedaan. Later in je zwangerschap moet je oppassen omdat je dan wel aan je buik voelt dat iets te zwaar is. Of aan je rug/bekken... Maar een tas met spullen tijdens het winkelen.... Tsja, je kan het zo gek maken als je zelf wilt! Je merkt vanzelf wat niet meer prettig is, zo heb ik ineens moeite met lopen of lang staan. Als ik een flink stuk wil lopen, of even flink doorstappen dan krampt heel mn buik samen, maar dat is ook pas vanaf ca 20 weken ontstaan. Bij 16 weken ging ik bijna van mn stokje toen ik een uur stil moest staan - erbij vertellen dat het tijdens een begravenis was dus wellicht ook van het verdriet en de spanning...
Zodra tillen niet meer gaat, voel je dit vanzelf. Als je net zo eigenwijs bent als ik, moet je het een paar keer voelen voordat je iets met die informatie doet. Op een gegeven moment zit je buik in de weg om de echt zware dingen te tillen. Bovendien kun je dan tijdens / na het tillen pijn voelen in je rug of harde buiken krijgen. Geeft op zich niks, dan weet je op dat moment dat je even teveel hebt gedaan en dat je dus rustiger aan moet doen. En als je dat dan ook doet, is er niets aan de hand. Van een keertje iets teveel doen laat het vruchtje echt niet gelijk los.
ik heb al een aantal keren moeten aangeven dat ze de tips voor zich mogen houden. Krijg de meest onzinnige dingen te horen. Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te weten te komen (via betrouwbare wegen) wat wel of niet goed is.
Vervelend he, die stomme tips! Niet met je benen over elkaar, geen light dranken (al geloof ik daar ook wel in, ben iig geminderd... maar ze hoeven het me niet elke keer te vertellen!), geen kaas (uberhaupt geen kaas volgens een collega... leuk, ik ben vega!), niet tillen, niet reiken, geen sex (?!), geen pinda's, geen zonnebank (oke, dat klopt wel), goed slapen, niet teveel/ te weinig eten, buik is wel/niet op maat (vooral mannen... huh?).... Zucht... gewoon zelf even navragen, opzoeken en niet teveel geloven. Als je niet drinkt, niet rookt, geen drugs gebruikt en oplet met voedsel dat bacteriegevoelig is (rauwe vis/vlees/kaas/ei) en ongewassen groente/fruit, hoor je de rest wel van je vlos. Of jij wel of geen zout mag, wel of geen dropjes, minder suiker moet eten etc. hangt allemaal af van je persoonlijke situatie. En van tillen/reiken/sporten/sex merk je idd vanzelf wel of het nog prettig is (de grootste paniek-onzin dingen bij mij waren dropjes, kaneel, gember, venkel, alle producten met vitamine A zoals wortels, etc.)
Ben ook wel benieuwd hoe dat zit met het tillen. Een vriendin van mij dacht dat de reden was dat ze een miskraam had gekregen. Ik sjouw mij de laatste dagen rot omdat mijn vriend een knieoperatie gehad heeft met zware boodschappen tassen.
Als je bloedingen hebt en/of een voorliggende placenta (dus echt over de baarmoedermond) wordt zwaar tillen wel afgeraden. Verder moet je gewoon uitkijken voor je rug met tillen, maar dat moet je ook als je niet zwanger bent. Iemand schreef iets over: niet met de benen over elkaar. Dat is niet helemaal onzin. Ik heb beginnende bekkeninstabliteit en ben daarvoor naar een bekkenbodemtherapeut geweest en zij verbood het mij ook. Niet omdat je risico hebt op miskraam, maar omdat als je je benen over elkaar doet, dit je bekken belast en je daarom instabiliteit verder in de hand kan werken. Als die blauwe kaas niet au lait cru was had van je die schaal ook mogen pakken.
Van tillen krijg je geen miskraam. Een miskraam krijg je in vrijwel alle gevallen doordat er iets mis is met de aanleg van het vruchtje. Dat kun je op geen enkele manier voorkomen.